Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
5181/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä on se opittu avuttomuus joka pitää köyhän köyhänä. Ei osata ajatella yhtään pidemmälle kuin seuraavaan tukipäivään, jos siihenkään.

Nyt on työvoimapula ja jos on yhtään täysipäinen, on mahdollista hankkia ammatti ja työ vaikka oppisopimuksella. Mutta eihän köyhä viitsi, kun tuet menee. Sitten ollaan köyhiä vuosikymmenestä toiseen, ja kova yhyyy.

Minä en ole täyspäinen, joten köyhä olen tulevaisuudessakin. Toden totta, en pysty rakentamaan elämääni kuin seuraavaan tukipäivään asti, mietin miten selviydyn siihen asti ja sama alusta. Sellaista se on, eikä siinä mitään, olen hyväksynyt sen elämäkseni.

Vierailija
5182/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä on se opittu avuttomuus joka pitää köyhän köyhänä. Ei osata ajatella yhtään pidemmälle kuin seuraavaan tukipäivään, jos siihenkään.

Nyt on työvoimapula ja jos on yhtään täysipäinen, on mahdollista hankkia ammatti ja työ vaikka oppisopimuksella. Mutta eihän köyhä viitsi, kun tuet menee. Sitten ollaan köyhiä vuosikymmenestä toiseen, ja kova yhyyy.

Minä en ole täyspäinen, joten köyhä olen tulevaisuudessakin. Toden totta, en pysty rakentamaan elämääni kuin seuraavaan tukipäivään asti, mietin miten selviydyn siihen asti ja sama alusta. Sellaista se on, eikä siinä mitään, olen hyväksynyt sen elämäkseni.

Köyhä luovuttaa helposti. Siksi se köyhä onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5183/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli itku puhelun jälkeen. Ystävä iloisesti kyseli, että joko olemme ostaneet mansikoita, lähdemmekö reissuun nyt kesällä. Molempiin vastaus oli ei. Yritin selittää, että meillä menee raha tarkasti peruselintarvikkeisiin, laskuihin, vuokraan. Bensa on sen verran kallista, että reissut jää. Muutenkin kaikki turha ajo on jätetty pois. Meillä on miehen kanssa yksi vaatekerta, joita käytämme ihmisten ilmoilla. Muuten olemme kotona reikäisissä vaatteissa. Leikataan toistemme hiukset koneella. Yritetään säästää jopa lääkkeissä. Hammaslääkäri, haha, mennään, jos on pakko, eli on hammassärkyä. Ihmiset ei kaikki ymmärrä tätä stressin määrää. Itkettää yhä. Koronakaan ei vienyt täältä meitä pois.

Pystyn aika hyvin samaistumaan ongelmiisi, koska aika sama tilanne meilläkin. Uusin vaate itsellänikin kalsarien lisäksi toki on lyhythihainen kauluspaita, jonka ostin talvella alesta. Edellinen kauluspaita oli muutaman vuoden takaa kirpparilta ja alkaa olemaan jo aika nuhruinen. Olen aina tykännyt pukeutua asiallisesti ihmisten ilmoilla jo ihan kohteliasuudesta muita kohtaan ja kyllähän se vähän harmittaa mennä aina samat vaatteet päällä lähikauppaan tai vastaavaan. Kotona sitten tosiaan vanhoissa rääsyissä mennään. Oven pielessä tosin on vähän paremmat shortsit odottamassa, jos joku yllätysvieras sattuisi tulemaan. Joskus mulla oli joku taikausko, että ei voi pitää eriparia sukkia tai tapahtuu jotain pahaa, mutta tuosta päähänpinttymästä on ollut pakko luopua ja jalkoihin tulee laitettua mitä sukkia nyt enää sattuu olemaan ehjinä. Usein ovat eriparia, kun toisen parin on joutunut heittämään pois. Ei se vieläkään tunnu täysin o.k:lta, mutta ei mitään sen dramattisempaa ole onneksi tapahtunut tuosta uudesta käytännöstä.

Hammaslääkärissäkään tosiaan ei tule käytyä ellei ole pakko ja se alkaa jo näkymään hampaissa tai siis niiden puutteesta enemmänkin. Johtuuko huonosta ravinnonsaanista vai mistä kun hampaat lohkeilevat sieltä täältä lähes itsekseen. Syöminen on jo hieman vaikeutunut.

Edellisen kerran hammaslääkärissä vielä joku kebabinmyyjä repi tarpeettomasti hampaan irti. En ole rasistinen, mutta ei tuntunut kivalta, kun huonosti suomea puhuva, valkosipulilta haiseva turkkilainen ronkki suuta loputtomalta tuntuvan ajan. Repiminen kesti ainakin tunnin erilaisia pihtejä kokeillen ja sitten hämmästeltiin lopuksi, kun oli saatu apuvoimia hampaankiskontaan ja siinä viimein onnistuttu, että olikin ihan hyvä hammas kuitenkin. Mitään korvauksia en saanut eikä tuo tapahtuma ainakaan lisännyt intoani käydä hammaslääkärissä.

Ei kyllä ole parannusta olosuhteisiin näköpiirissä, vaan päinvastoin, vaikka kuinka positiivinen haluaisi olla. Tsemppiä kuitenkin sinnekin.

Vierailija
5184/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä sairaalloisia jakeita jostain köyhien kiusaajat ry:n raamatusta.  Luovuta jo sinäkin.

Vierailija
5185/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä, jos tällaisten "viisauksien" kirjoittaja olisi itsekin täysipäinen. Ei noita sinun jurnutuksiasi ketään usko eikä niilä ole mitään vaikutusta mihinkään. Itse olet ainoa, joka juttujasi ylöspeukuttaa. Luovuta jo sinäkin.

Vierailija
5186/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän siellä tuetulla lomalla oli sikäli ikävä olla rahattomana, että oltiin vieraalla paikkakunnalla. En tiedä millä keinoin oltais esim. päästy pois sieltä hätätilanteessa, kun paluuliput oli ostettu etukäteen. Autoa meillä ei ole. Mukavaa oli silti ja kaikki meni onneksi hyvin.

Sama se jännittää omalla autollakin kuljettaessa, että kestääkö auto perille ja takaisin. Mihinkään korjaamo- tai hinauspalveluihin ei ole varaa ja ainoa turva on peräkopassa varaosat, joita voi yrittää tarvittaessa vaihtaa. Kerran meni kaukana kotoa esim. bensaletku poikki, mutta onneksi oli pätkä letkua ja klemmarit  mukana. Jossain koulun pihalla autiossa kylässä illalla sitten sain auton taas ajokuntoon. Jotain muutakin vastaavaa pientä ollut vuosien aikana ja kaikista selvitty, mutta aina tosiaan lähtiessä matkaan stressi siitä, että auto on varmasti kunnossa. Olen valinnut autoni pitkälti sen kannalta, että siihen on mahdollista tehdä kaikki korjaukset itse. Siksi autoni näyttää vanhalta romulta, vaikka on keskimääräistä paremmassa kunnossa teknisesti.

Jos on varallisuutta niin ei niin väliä vaikka auto temppuilisikin. Nyt joku voi ajatella, että ei kaikki osaa korjata autojaan tarvittessa, mutta ainakaan minulla ei ole muita vaihtoehtoja. Kaikki ei toki voi muutenkaan kaikkea tehdä ja olosuhteet ovat erit eri ihmisillä, joten ymmärrän sen toisenkin puolen.

Vierailija
5187/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulet uskossasi autuaaksi.

Vierailija
5188/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaisköyhä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä, jos tällaisten "viisauksien" kirjoittaja olisi itsekin täysipäinen. Ei noita sinun jurnutuksiasi ketään usko eikä niilä ole mitään vaikutusta mihinkään. Itse olet ainoa, joka juttujasi ylöspeukuttaa. Luovuta jo sinäkin.

En luovuta, en ole köyhä. Köyhä ei kestä totuutta, että 90 % köyhyydestä on köyhän omien ratkaisujen tulosta.

Vierailija
5189/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli itku puhelun jälkeen. Ystävä iloisesti kyseli, että joko olemme ostaneet mansikoita, lähdemmekö reissuun nyt kesällä. Molempiin vastaus oli ei. Yritin selittää, että meillä menee raha tarkasti peruselintarvikkeisiin, laskuihin, vuokraan. Bensa on sen verran kallista, että reissut jää. Muutenkin kaikki turha ajo on jätetty pois. Meillä on miehen kanssa yksi vaatekerta, joita käytämme ihmisten ilmoilla. Muuten olemme kotona reikäisissä vaatteissa. Leikataan toistemme hiukset koneella. Yritetään säästää jopa lääkkeissä. Hammaslääkäri, haha, mennään, jos on pakko, eli on hammassärkyä. Ihmiset ei kaikki ymmärrä tätä stressin määrää. Itkettää yhä. Koronakaan ei vienyt täältä meitä pois.

Pystyn aika hyvin samaistumaan ongelmiisi, koska aika sama tilanne meilläkin. Uusin vaate itsellänikin kalsarien lisäksi toki on lyhythihainen kauluspaita, jonka ostin talvella alesta. Edellinen kauluspaita oli muutaman vuoden takaa kirpparilta ja alkaa olemaan jo aika nuhruinen. Olen aina tykännyt pukeutua asiallisesti ihmisten ilmoilla jo ihan kohteliasuudesta muita kohtaan ja kyllähän se vähän harmittaa mennä aina samat vaatteet päällä lähikauppaan tai vastaavaan. Kotona sitten tosiaan vanhoissa rääsyissä mennään. Oven pielessä tosin on vähän paremmat shortsit odottamassa, jos joku yllätysvieras sattuisi tulemaan. Joskus mulla oli joku taikausko, että ei voi pitää eriparia sukkia tai tapahtuu jotain pahaa, mutta tuosta päähänpinttymästä on ollut pakko luopua ja jalkoihin tulee laitettua mitä sukkia nyt enää sattuu olemaan ehjinä. Usein ovat eriparia, kun toisen parin on joutunut heittämään pois. Ei se vieläkään tunnu täysin o.k:lta, mutta ei mitään sen dramattisempaa ole onneksi tapahtunut tuosta uudesta käytännöstä.

Hammaslääkärissäkään tosiaan ei tule käytyä ellei ole pakko ja se alkaa jo näkymään hampaissa tai siis niiden puutteesta enemmänkin. Johtuuko huonosta ravinnonsaanista vai mistä kun hampaat lohkeilevat sieltä täältä lähes itsekseen. Syöminen on jo hieman vaikeutunut.

Edellisen kerran hammaslääkärissä vielä joku kebabinmyyjä repi tarpeettomasti hampaan irti. En ole rasistinen, mutta ei tuntunut kivalta, kun huonosti suomea puhuva, valkosipulilta haiseva turkkilainen ronkki suuta loputtomalta tuntuvan ajan. Repiminen kesti ainakin tunnin erilaisia pihtejä kokeillen ja sitten hämmästeltiin lopuksi, kun oli saatu apuvoimia hampaankiskontaan ja siinä viimein onnistuttu, että olikin ihan hyvä hammas kuitenkin. Mitään korvauksia en saanut eikä tuo tapahtuma ainakaan lisännyt intoani käydä hammaslääkärissä.

Ei kyllä ole parannusta olosuhteisiin näköpiirissä, vaan päinvastoin, vaikka kuinka positiivinen haluaisi olla. Tsemppiä kuitenkin sinnekin.

Sorry, jos oli liian graafinen tai yksityiskohtainen viesti. Ei taida tällä köyhällä olla enää voimia hienostella kirjoituksiaan? Yritetään kuitenkin vastedes.

Vierailija
5190/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luovuta, en ole köyhä. Köyhä ei kestä totuutta, että 90 % köyhyydestä on köyhän omien ratkaisujen tulosta.

Et ole köyhä, etkä ymmärrä köyhyyttä. Se on tullut jo erittäin selväksi. Mikä motivaatio sinulla on jauhaa tuollaista perätöntä omasta päästä keksimääsi sontaa tässä ketjussa?

Karkasiko äitisi ollessasi pienenä köyhän matkaan tai jotain?

Vierailija
5191/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän siellä tuetulla lomalla oli sikäli ikävä olla rahattomana, että oltiin vieraalla paikkakunnalla. En tiedä millä keinoin oltais esim. päästy pois sieltä hätätilanteessa, kun paluuliput oli ostettu etukäteen. Autoa meillä ei ole. Mukavaa oli silti ja kaikki meni onneksi hyvin.

Sama se jännittää omalla autollakin kuljettaessa, että kestääkö auto perille ja takaisin. Mihinkään korjaamo- tai hinauspalveluihin ei ole varaa ja ainoa turva on peräkopassa varaosat, joita voi yrittää tarvittaessa vaihtaa. Kerran meni kaukana kotoa esim. bensaletku poikki, mutta onneksi oli pätkä letkua ja klemmarit  mukana. Jossain koulun pihalla autiossa kylässä illalla sitten sain auton taas ajokuntoon. Jotain muutakin vastaavaa pientä ollut vuosien aikana ja kaikista selvitty, mutta aina tosiaan lähtiessä matkaan stressi siitä, että auto on varmasti kunnossa. Olen valinnut autoni pitkälti sen kannalta, että siihen on mahdollista tehdä kaikki korjaukset itse. Siksi autoni näyttää vanhalta romulta, vaikka on keskimääräistä paremmassa kunnossa teknisesti.

Jos on varallisuutta niin ei niin väliä vaikka auto temppuilisikin. Nyt joku voi ajatella, että ei kaikki osaa korjata autojaan tarvittessa, mutta ainakaan minulla ei ole muita vaihtoehtoja. Kaikki ei toki voi muutenkaan kaikkea tehdä ja olosuhteet ovat erit eri ihmisillä, joten ymmärrän sen toisenkin puolen.

Kyllä autot tahtovat parhaimmillaakin olla melkoisia rahareikiä. Köyhän on syytä osata korjata itse ja kuten totesit, se on usein ainoa vaihtoehto. Olen miettinyt, että jos hankittaisiin tuohon jokin muutaman satasen "pommi", kun poika sai ajokortin (itse kesätyöstään ansaitsemilla rahoillaan sen maksoi), mutta ongelma on juuri siinä, että mun ja pojan lahjat ovat totisesti muissa asioissa kuin tekniikassa ja vaatisi se itse tekeminen työkalujakin ja lämpimän tilan. Täytyy ehkä miettiä asiaa uudelleen jahka toinen lapsi saa kortin. Sitten meitä olisi kolme kustannuksia jakamassa.

Vierailija
5192/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanen kysyä, että miten olisin voinut estää psykoosisairauteni puhkeamisen? Kun tunnut tietävän asiat niin hyvin, niin kai tuohonkin osaat vastata? Olin työelämässä, kun sairastuin, joten itse aiheutettu köyhyys ei selitä asiaa. Miten olisin voinut estää toistuvien psykoosien vaikutukset muistiini ja kognitiivisiin kykyihini? Saat takuulla lääketieteen Nobelin, kun tuon selvität.

Vierailija
5193/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulet uskossasi autuaaksi.

Otteita heidän pyhästä kirjastaan: "Autuaita ovat ne, jotka köyhimpiään mollaavat." "He jotka köyhiä täällä kiusaavat saavat tuonpuoleisessa verovähennystä kiusaamisestaan." Älkää kohdelko muita, niinkuin haluasit itseäsi kohdeltavan, vaan niin kuin sairas mielesi keksii muita kohdella."

Vierailija
5194/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku tyhmä yleistää, että köyhät on työttömiä.

Toistetaan siis vielä kerran.

Köyhiä on myös opiskelijat, eläkeläiset, sairaat, matalapalkkaiset jne

Vierailija
5195/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisättäköön varuiksi, että työtön taas ei ole automaattisesti köyhä, voi olla vaikka kuinka varakas.

Vierailija
5196/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on faneja!

https://www.vauva.fi/keskustelu/4715178/asioita-jotka-vain-oikeasti-rik…

Jos siis vitutta tän ketjun urpoilijat, sinne vaan.

Vierailija
5197/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on faneja!

https://www.vauva.fi/keskustelu/4715178/asioita-jotka-vain-oikeasti-rik…

Jos siis vitutta tän ketjun urpoilijat, sinne vaan.

Siellä nekin on urpoilemassa..

Vierailija
5198/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä autot tahtovat parhaimmillaakin olla melkoisia rahareikiä. Köyhän on syytä osata korjata itse ja kuten totesit, se on usein ainoa vaihtoehto. Olen miettinyt, että jos hankittaisiin tuohon jokin muutaman satasen "pommi", kun poika sai ajokortin (itse kesätyöstään ansaitsemilla rahoillaan sen maksoi), mutta ongelma on juuri siinä, että mun ja pojan lahjat ovat totisesti muissa asioissa kuin tekniikassa ja vaatisi se itse tekeminen työkalujakin ja lämpimän tilan. Täytyy ehkä miettiä asiaa uudelleen jahka toinen lapsi saa kortin. Sitten meitä olisi kolme kustannuksia jakamassa.

Autoksi kannattaa valita mahdollisimman yksinkertainen malli ja versio, sillä kaikki "ylimääräiset" lisävarusteet ovat juuri niitä, joiden korjaamiseen kuluu rahaa. Itsekin olen jo muutaman kerran vaihtanut autoni vanhempaan ja yksinkertaisempaan versioon juuri edellämainitsemistani syistä. Uudemmissa malleissa nuo uudistukset eli "parannukset" olivat aina ne jotka hajosivat ensimmäisiksi. Myös helpompi korjata, kun tilaa on konetilassa enemmän.

Mitään lämpimiä korjaamistiloja minulla ei ole koskaan ollutkaan ja työkalut ovat ihan perusbiltemaa tai vastaavaa. Toki niihin aikoinaan meni jotain rahaa ja olin tuolloin työelämässä, joten tällä hetkellä vastaavien osto olisi vaikeampaa. Perus hylsy- ja lenkkiavainsarjalla sekä ruuvimeisseleillä pärjää pitkälle, mutta useimmin tarvittavat avaimet olisi hyvä olla vähän parempilaatuisia. Ei niitä yhdessä autossa ole yleensä ollut kuin pari eri kokoa muttereita. Jokin pukki alle auton alla korjattaessa tarvii olla, sillä pelkän tunkin varaan ei saa koskaan luottaa. Sopiva puupölkky hoiti pukin virkaa minulla monta vuotta.

Lähes kaikki korjaukset moottorin vaihtoineen olen tehnyt taivasalla sään niin salliessa ja pahimmillaan vaikka sää ei olisi sallinutkaan. Ei se kyllä kivalta tunnu maata marraskuussa räntäsateessa vesilammikossa auton pohjaa hitsaamassa ja pelkäämässä sähköiskua, mutta hyvä mieli loppujen lopuksi, kun katsastuksesta tuli taas hyväksytty lappu.

Kerran vähän pelotti, kun ukkoskuuro yllätti kesken korjauksen, kun oli tulpat korvissa enkä kuullut sen lähestyvän. Kerran meinasin napata pakoputkea vaihtaessani auton alla maatessani räikkäavaimen sijaan maasta kyykäärmeen, mutta onneksi ehdin ihmetellä miksi "avain" sihisee ennen kuin tartuin siihen. Tein minä vuosia sitten puusta sellaisen korjauskatoksenkin, mutta siitä on pressut jo niin revenneet, että ei paljoakaan pidä sadetta. Korjausrampin rakensin vanhoista lankuista 90-luvulla ja se on vieläkin käytössä.

Nyt lämpiminä kesäiltoina on kiva tehdä autoon pihalla pikku fiksauksia tai isompiakin remppoja jos tarve ja ihastella kauniita auringonlaskuja samalla. On onnistunut minulta kerrostalonkin parkkipaikalla, kun vain oli välittämättä valittaja-akkojen huudoista. korjaamaan opin Alfamerin korjausoppaita selailemalla ja päättäväisellä mielellä.

Nämä siis omia kokemuksiani "korjausurallani."

Vierailija
5199/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ja sairaseläkettäkään ei varsinkaan nykyään myönnetä, vaikka ei olisi ollut enää fyysiseesti työkykyinen vuosiin. Pitää "leikkiä" työnhakija leikkiä TE-väen kassa tai sitten "antaa periksi" ja väittää olevansa masentunut vaikkei olisikaan ja sitä kautta ehkä päästä eläkkeelle.  Ihminen voi olla virallisesti työtön vaikkei olekaan kykenevä työhön ja meitä tuntuu olevan yhä enemmässä määrin kaltaisiamme. Myös perheessä saattaa olla ongelmia joita ei voi ratkoa ja jotka estävät työllistämisen vaikka itse haluaisikin. Sossun ja Kelan neuvo on tuolloinkin olla työnhakija (vailla toivoa työllistymisestä).

Kyllähän se hämmästyttää ja rassaa, kuinka yleiseltä tuntuu tuo yleistäminen ja syyttäminen laiskuudesta ja saamattomuudesta vaikka on vastoin omaa tahtoaan tullut syrjäytetyneeksi. Ulkomaisilla palstoilla ihmiset ovat keskimääräisesti asiallisempia ja ymmärtäväisempiä kuin täällä tuntuu olevan. Ehkä noita häirikkökiusaajia on silti vain pari kolme aktiivista täälläkin. Ehkä ovat jopa Pu*inin trolleja osa?

Vierailija
5200/5804 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ja sairaseläkettäkään ei varsinkaan nykyään myönnetä, vaikka ei olisi ollut enää fyysiseesti työkykyinen vuosiin. Pitää "leikkiä" työnhakija leikkiä TE-väen kassa tai sitten "antaa periksi" ja väittää olevansa masentunut vaikkei olisikaan ja sitä kautta ehkä päästä eläkkeelle.  Ihminen voi olla virallisesti työtön vaikkei olekaan kykenevä työhön ja meitä tuntuu olevan yhä enemmässä määrin kaltaisiamme. Myös perheessä saattaa olla ongelmia joita ei voi ratkoa ja jotka estävät työllistämisen vaikka itse haluaisikin. Sossun ja Kelan neuvo on tuolloinkin olla työnhakija (vailla toivoa työllistymisestä).

Kyllähän se hämmästyttää ja rassaa, kuinka yleiseltä tuntuu tuo yleistäminen ja syyttäminen laiskuudesta ja saamattomuudesta vaikka on vastoin omaa tahtoaan tullut syrjäytetyneeksi. Ulkomaisilla palstoilla ihmiset ovat keskimääräisesti asiallisempia ja ymmärtäväisempiä kuin täällä tuntuu olevan. Ehkä noita häirikkökiusaajia on silti vain pari kolme aktiivista täälläkin. Ehkä ovat jopa Pu*inin trolleja osa?

Laiskojen ja ilkeiden ihmisten turvallinen ajanviete tylsyyden keskelle. Helppo huudella netissä, kun ei mitenkään voi joutua näyttämään naamaansa eikä jaksa pyydystää kärpäsiä, joilta voisi kiskoa siipiä irti.