Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
2601/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luulet että kaapissa ei ole muuta kuin makaronia ja löydät yllättäen pussin poppareita.

Vierailija
2602/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mitä tahansa muuta ihmisryhmää nimiteltäisiin näissä ketjuissa sillä tavalla kuin köyhiä, niin ketju poistuisi välittömästi. Mutta joo, Sanoma tahtoo syystä x, että tämä sallitaan, tuohan se klikkauksia ja rahaa. Että jos tässä nyt tahtoo moralisoimaan alkaa.

Miten moni on mahtanut ilmoittaa ketjun asiattomaksi? Tuskin moni köyhäkään, koska tykkää tähän ketjuun kirjoittaa. Ei kai mitään ketjua poisteta, ellei useampi ilmoita sitä asiattomaksi?

mutta se on positiivista, että suljetaan silmät varakkaiden solvaamiselta ja haukkumiselta. Ei ole heidän vikansa, että he osaavat hoitaa rahojaan. Se on taito, jonka jokainen voi oppia kaikissa sosiaaliryhmissä.

Jälleen kerran: kukaan ei ole kutsunut "varakkaita" tänne neuvomaan ja ohjaamaan. Ehdotan jälleen kerran: perustakaa oma ketju! Ne köyhät, jotka haluavat, tulevat sitten kuuliaisina ottamaan oppia viisaammiltaan. ☺

otsikoinnissa oli kutsu...

Ketjun nimi on "Asioita, jotka vain oikeasti köyhä tajuaa". Jos näet siinä kutsun millekään muulle kuin kokemuksien jakamiselle, en ihmettele, että keskustelu takkuaa.

,, jotka VAIN oikeasti köyhä tajuaa. Eli; asiat, joita ei-köyhät ei tajua. Eli vastakkainasettelua, otsikkoon sisältyy väite, että muut eivät voi tajuta. Tietenkin siinä on silloin kutsu muidenkin tulla lukemaan, että mitkä asiat ovat sellaisia, joita ei-oikeasti-köyhät eivät tajua.

Oletpas sinä innokas tulkitsija! Jos haluat lukea, mitä muut kuin köyhät eivät tajua, kaikin

mokomin. Me puolestamme kyllä kerromme, jos kaipaamme sinulta tai joltain muulta neuvoja ja ongelmanratkaisua. Ei pidä mennä huutamattoman apuun, sanoo vanha kansa.

hmm... minä en kyllä noin helposti antaudu manipuloitavaksi tai anna toisen ihmisen alkaa määräillä mitä minä saan sanoa tai tehdä... ehkä sinä haluat leikkiä sellaista roolia, mutta minua et uhriksesi saa

Olipas oudosti muotoiltu kommentti. En oikein käsittänyt sanomaa.

Sitä ihmettelen mikä tarve varakkailla on määräillä köyhiä ja pitää heitä jotenkin itseään alempana. Ja sitten ottavat nokkiinsa kun köyhät eivät ole samaa mieltä, ole hiljaa tai pitävät puoliaan.

No ei nyt määräillä, mutta monesti täällä kaivataan jotain neuvoja köyhyyteen ja lähinnä sillä tasolla, että ostaako kaupasta rizzloja vai sitä toista 10 senttiä halvempaa sätkäpaperia. Sitten kun "rikkaan" neuvot ovat, että ongelma ei ratkea miettimällä miten säästät, vaan miten pääset pois köyhyydestä, niin jo alkaa valitus, että ei ymmärretä köyhän arkea. Eli ulos köyhyydestä käy käytännössä työn kautta ja vaatiiko se sitten esim. koulutusta, kuntoutusta ym. on vielä erillinen asia. Tällaiset ohjeet ovat 3-4 vuoden projekteja, mutta täällä kaivataan jotain välitöntä vinkkiä ja vertaistukea miten köyhyys kääntyy poliittisella päätöksellä tukia lisäämällä tai kaalisopalla ihan kelpo elämäksi..

Tämä toimii niillä joilla on vielä mahdollisuus johonkin pitkään projektiin. Tai edes lyhyempään.

Työn kautta tietenkin miltei jokainen terve työikäinen haluaa päästä pois koyhyydestä. Ei nyt vedetä tähän elämäntaptyöttömiä. Mieluummin keskitytään niihin joilla on oma halu. Ikävä kyllä töitä eivät kaikki saa, ainakaan sellaisia joilla köyhyys loppuisi.

Koulutus on eräs keino niille jotka pystyvät kouluttautumaan. Ja kouluttautumisen jäljeen saavat työpaikan.

Kuntoutusta luultavasti tarjotaan jo ihan rahan saamisen pakostakin. Koska se takaa ainakin sen kuntoutuen saamisen.

Monet kuntoutujat eivät kuitenkaan kuntoudu niin hyvin, että työpaikka heille aukenisi. Koska kuntoutujissa on niitä, joiden vaan pitää mennä sinne, saadaksee jotain rahaa, vaikka toiveita ei ole työkykyiseksi.

Kuten ylläolevasta kommentista taas kerran huomaa on usein oletus se, että köyhät eivät vaan tajua. Että pitää mennä töihin, kouluttautua, kuntoutua jne.

Että kun he sen oivalluksen tekisivät niin asiat ovat ratkaistu.

Kyllä hyvin monet, työikäiset köyhät tämän tietävät. Jospa se niin olisikin.

Kyllä he jopa pakostakin joutuvat koulutukseen, kuntoutukseen, kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun...

Kun on niin, että työpaikkoja on liian vähän ja työttömiä niin paljon niin ei mikään näistä konsteita millään takaa työoaikkaa näille kaikille, vaikka tekisivät juuri tuon ohjeen mukaan. Koska se on mahdotin yhtälö.

Täällä on kerrottu ja on paljon jätetty kertomatta, että on tehnyt itse aktiivisesti kaikkea mahdollista. Siitä ei ole kyse etteivätkö hyvin monet yritä ihan tosissaan.

Tätä on varmaan silloin hyvin vaikea niiden ymmärtää, joilla ei ole vastaavia kokemuksia. Tai on ollut työttömänä vain lyhyitä aikoja.

Jos itselle on joku onnistunut niin se ei onnistu kaikille. Silti se työnhaussa tai koulutuksessa, kuntoutuksessa ollut ihminen saattaa epäonnistua työn saamisessa. Hän ei ole välttämättä yhtään sen huonompi, laiskempi, saamattomampi, pakoile töitä tms.

Myös pitää muistaa ne, joilla köyhyys on lopullinen tila. Sairaus, ikä, masennus. Tai että on vajaakuntoinen ja työnantajat eivät ole halukkaita palkkaamaan. Kaikista omista ponnisteluista huolimatta.

Pienellä palkalla saattaa joku, mutta silti siihen joutuu hakemaan tukia ja töissäkäyvä ihminen elää silti köyhyysrajalla.

Tuo ylläoleva kommentti on se "yleisohje" joka käy joillekin.

Sitä polkua hyvin moni köyhä on taapertanut ja taapertaa koko ajan

Mutta se ei suinkaan ole itsestäänselvyys siihen, että sillä kuitenkaan päästään köyhyydestä nousemaan.

Ja nyt eletään tätä hetkeä. Eivät köyhät voi elää niin, että en nyt ajattele ja toimi köyhän lailla koska minulla on nyt 3-4 vuoden köyhyydestä nousuprojekti käynnissä. Eivät he voi heittää köyhyyden taakkaa sinä aikana harteiltaa. Voj kun niin olisikin.

Ostanpa nyt sitten, kun näin on, sitä parempaa ruokaa, en mieti mitä se maksaa.

Ei, ei se toimi niin. Köyhän pitää, vaikka olisi mikä projekti menossa, ostaa halvinta ruokaa, laputettuja tuotteita ja käydä ehkä ruokajonossa.

Köyhän pitää miettiä joka päivä miten rahat riittää kuukauden. Siihen saakka kun se projekti toteutuu. Eikä se ole silloinkaan varmaa toteutuuko.

Siksi tämä ketju on hyvä ja ajankohtainen hyvin monille köyhille.

Annetaan vertaistukea. Välillä tosielämästä kertoen, jopa itku silmässä. Ja välillä huumorilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain köyhä tajuaa, ettei ole varaa naimisiin. Tästähän TKH selittää palstalla yhtenään, että teinikihloja pitäisi pitää kihloina.

Vierailija
2604/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä(kään) oikea paikka, mutta ette usko kuinka mukavalta tuntui, kun tein ekaa kertaa ikinä pavunituja (ostin poistomyynnistä halpoja papuja ja netistä kaivoin ohjeet idätykseen) ja meidän teini a) suostui maistamaan ja b) pyysi niitä lisää!!!

Parista ruokalusikallisesta kuivia papuja tuli litran purkillinen ituja, ja ne riittää viikoksi, jos teini syö desin päivässä ja minä loput leivän päällä. Mukavaa vaihtelua nyt, kun kurkku on vieläkin aivan törkeän hintaista, sain yhden kurkun hinnalla monen viikon idut ;-D

Herneitä voi myös idättää, nekin ovat hyviä. Tietääkö joku vielä jotain muuta?

Herneenversot on meillä suosittuja. Myös auringonkukanversot, teen niitä linnunsiemenistä, ne siemenet homehtuu vaan paljon helpommin kuin herneet. Ja maissinversoja, ihan popkorn-maissista! niistä tulee tosi makeita, mutta täytyy olla tarkka, ettei ne pääse liian vanhoiksi, sitten ne on "heinää". Käytän kasvualustana joko jotain tositosihalpaa multaa tai ihan talouspaperia.

Vierailija
2605/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha on varakkaiden syyttää, että myös köyhät heitä haukkuvat.

Jo ensimmäisellä sivulla alkoi varakkaiden nevominen ja vänkääminen pakastimesta, oliko myös kylpyvaahto-vähättely jo eka sivulla.

Köyhät keskustelivat ihan asiallisesti keskenään kun jo ensimmäiseltä sivulta alkoi tulla noita ivallisia ja opastavia kommentteja. Ja sitä samaa rataa jatkui.

Ei köyhätkään mitään lampaita ole, pitäisikö olla hiljaa ja antaa varakkaiden rauhassa räksyttää?

Tietenkin sitten köyhät alkoivat sanoa vastaan samalla mitalla.

Myös huumorilla.

Siitä eivät taida varakkaat tykätä kun köyhien pitäisi olla, että anteeksi kun olemme olemassa.

Jokaisella on oikeus pitää puoliaan, myös sanallisesti.

Monia varmaan häirittee kun meillä niin hauskaa keskenämme !

ei, enemmänkin yksisilmäisyys ja halu vääristellä on järkyttänyt, ovatko somettavat vauvapalstan köyhät todellakin tuollaisia

Juu, ollaan me!

Mutta jos yksisilmäisyydestä ja halusta vääristellä puhutaan, niin kyllä varakkaat voittaa siinä meidät reilusti.

No, reilusti ja reilusti, mutta voittavat kuitenkin.

Hauskuudessa kyllä taas vuorostaan köyhät voittavat.

Että fifttysixty, meinaan. (köyhäkin osaa ulkomaita).

Vierailija
2606/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työeläkettä saava pienaläkeläinen elää tt-tuen suuruisella summalla pakollisten kulujen jälkeen, jopa hirman alla kun eivät lähde tt-tukirumbaan. Pitävät mieluummin sen pienenkin itsenäisyytensä.

Takuueläkkeellä sentään saa asumistukea reilummin ja usein kannattaa hakea ja saa tt-tukeakin.

Jo ennenkin mainittu pieni, ehkä summaltaan isompi työeläke on tosiasiassa niukempi ihmiselle elinkustannuksiin kuin takuueläke nykyään.

Koska asumistuki lasketaan bruttotuloista.

Nyt en ihan ymmärrä, itselläni on takuueläke, minulla ainakin jää monta euroa väh asumistuen jälkeen kuin ystävälläni jonka työeläke on 1400€

1400 euron eläkeellä ehkä onkin niin. Asumistuessa myös ei voi yksi yhteen laskea, jokainen asumismuoto on omanlaisensa.

Itse olen kokeillut Kelan laskurilla omia asuintietojani nykyisellä eläkkeellä ja jos saisin takuueläkettä.

Olen siiis ensin syöttänyt laskuriin oikean eläketietoni. Sitten olen tyhjännyt tiedot syöttänyt takuueläkkeen suuruisen tiedon.

Voit kokeilla, en nyt osaa suoralta kädeltä sanoa mikä on se eläkeraja millä "voittaa".

Kävin kokeilemassa niin jo 900 € eläkkeestä jää enemmän kuin takueläkkeen.

Hiukan alle 1000 e, ymmärsin että sain melkein 200 enemmän kuin takuueläke ystäväni, tosin tästä aikaa.

Vierailija
2607/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain TKH tajuaa, ettei köyhällä ole varaa oikeisiin kihloihin.

Vierailija
2608/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koyhä tajuaa, että parilla eurolla voi ostaa ruokaa ja kympillä voi pärjätä viikon.

Opiskeluaikana tajusin juuri tuon, kun rahat eivät riittäneet enää kuin edulliseen ruokaan. Kävelin kaupassa etsimässä, mutta siellä tuli vain paha olo laskiessa mihin on varaa. Yleensä, leipää, kananmunia ja jotain säilykettä. Ei ollut asiaa harrastuksiin eikä iltamenoihin, jossa joutuu maksamaan jotakin. Lainasin isältäni rahaa ja äiti toi ruokaa. Oli pakko nöyrtyä. Suihkusaippuankin sain kotoa. Onneksi silloin ei ollut pikavippejä. Olin usein niin epätoivoisessa tilanteessa, että olisin voinut sortua. Kännykkä piti sulkea, koska kuukausimaksulla sai moneksi päiväksi ruokaa. 

Muistan, kun kerran tulin kotiin ja kävin kaikki purkit läpi vessassa ja kylppärissä. Otin mukaani vaikka mitä pullon jämiä. Äiti oli ihaillut jäljeä, kun olin siivonnut. Totuus oli toinen.

Nykyään ei meillä oli purkkitaivasta. Käytetään lähes loppuun, sitten vasta uusi. 1 avattu on kerralla käytössä

eli varastit omalta äidiltäsi? Etkö uskonut, että hän olisi antanut ne purkin jämät sinulle muutenkin?

Vierailija
2609/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosikausia laskenut jokaisen euron. Aamupalaksi söin yleensä kaurapuuroa tai palan ruisleipää. Vannoin että kun pääsen töihin en enää ikinä syö puuroa aamupalaksi kun alkoi tympiä niin paljon.

Noh nyt olen työelämässä ja enkös viimeksi tänään sitä syönyt kun on niin edullista tehdä vaikka varaa olisi muuhunkin 😂

Lisäksi ostan edelleen pitkälti laputettuja tuotteita, ja mietin kolmesti ostaako jotain hemmotellakseni itseäni. Ei koira karvoistaan pääse.

Vierailija
2610/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on yleisessä vessassa ja huomaa että käsipaperitelineen saa auki ja laittaa pienen pinon käsipaperia telineestä omaan laukkuun ja tietää että saa talouspaperia kotiin. Se on luksusta hetkeksi.

Vierailija
2611/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin käytän vessapaperia ns siteenä. Plussana se, että ne voi vetää pöntöstä alas.

Itse en pysty, sillä menkat ovat niin runsaat. Kierukka tai kuukuppi eivät sovi.

Minä en edes harkinnut. Kuukuppi ei sovi kaikille, mutta miten se kierukka näihin kuukautissuojiin liittyy?

Kaikille teille side/tamponi-ongelmien kanssa kamppaileville: älkää häslätkö niiden vessapaperimyttyjen kanssa! Kuukautiset eivät mitään naiseuden riemun yleistä ilojuhlaa ole muutenkaan, saati sitten hikiset ja rullautuvat paperinpalat pöksyissä. Hain itse tänään apua muuttoon, ja monia eri auttajatahoja miettiessämme esille tuli diakoniatyö. Sieltä voi yrittää hakea apua jopa sähkölaskuihin (ovat maksaneet, monille) - jos ei siis ruokakauppakassiin jää varaa siteisiin, olen varma, että diakoni auttaisi siinä!

Älkää ottako sitä köyhäinapuna tai hävettävänä! Kirkkoon kuulumista ei kysytä, rukoilla ei tarvitse, ja googlettamalla löytyy lähin seurakunta. Sinne voi meilata, ja jättää vaikka soityopyynnön. - Minä muuten maksan kirkollisveroa, joten minun osuudellani saavat pakanatkin hakea kirkolta terveyssiteensä. ☺

Koko maailma auttaa nyt Ukrainaa! Ollaan mekin auttamassa toisiamme täällä kotona, ja mietitään keinoja helpottaa elämää! ❤

Tästä tulikin mieleen vaikea ajanjaksomme. Pyysimme seurakunnalta apua. He vaativat tiliotteet ja kaikki selvitykset veloista ja lainoista. Niitä tutkiessaan ja harkitessaan avunantoa (toinen oli töissä, niin silloin apua ei mielellään annettu) sähköyhtiön miehet kävivät sulkemassa asunnosta sähköt. Jäin kolmen pienen lapsen kanssa katsomaan sähköniesten perään nuorimmainen sylissäni. Asunto hiljeni kokonaan, se sattui korviin, ei kuulunut jääkaapin hurinaa. Itkeskelin paniikkia ja kyyneleitä, yritin keskittyä siihen, ettei lapset ymmärrä ja kaikki on ok. Mietin jossain kohtaa jopa sitä miten saisimme koko perheen kerralla hengiltä, ettei kukaan jää kitumaan. Jouduin tekemään hirvittäviä asioita tuon sähkölaskun maksamiseksi, mutta muuta vaihtoehtoa en nähnyt. Seuraavana päivänä sähkölasku oli maksettu ja sähköt palautettu ja viileä asunto alkoi lämpenemään, nukuimme kaikki täkit ja peitot makuupussien päällä yhdessä kasassa marraskuun yössä. Sitä seuraavana päivänä seurakunnasta sanottiin, että he voivat ainoastaan tuoda ruokaa. Sanoin että antakaa niille, jotka todella tarvitsee. Kyllä, jouduimme sinä talvena salaa kaatamaan riistaa. Nyt olemme keskituloluokassa ja asumme omistusasunnossa, molemmat on töissä ja lääkkeet pystytään 50 € omavastuusta huolimatta ostamaan. Tietenkin olokin on parempi, kun lääkkeet käytössä ja joka päivälle on ruokaa, myös aikuisille ja ihan kaupasta ostettua. Me selvittiin. Jostain syystä kiitän Luojaa joka päivä.

Vierailija
2612/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha on varakkaiden syyttää, että myös köyhät heitä haukkuvat.

Jo ensimmäisellä sivulla alkoi varakkaiden nevominen ja vänkääminen pakastimesta, oliko myös kylpyvaahto-vähättely jo eka sivulla.

Köyhät keskustelivat ihan asiallisesti keskenään kun jo ensimmäiseltä sivulta alkoi tulla noita ivallisia ja opastavia kommentteja. Ja sitä samaa rataa jatkui.

Ei köyhätkään mitään lampaita ole, pitäisikö olla hiljaa ja antaa varakkaiden rauhassa räksyttää?

Tietenkin sitten köyhät alkoivat sanoa vastaan samalla mitalla.

Myös huumorilla.

Siitä eivät taida varakkaat tykätä kun köyhien pitäisi olla, että anteeksi kun olemme olemassa.

Jokaisella on oikeus pitää puoliaan, myös sanallisesti.

Monia varmaan häirittee kun meillä niin hauskaa keskenämme !

ei, enemmänkin yksisilmäisyys ja halu vääristellä on järkyttänyt, ovatko somettavat vauvapalstan köyhät todellakin tuollaisia

Juu, ollaan me!

Mutta jos yksisilmäisyydestä ja halusta vääristellä puhutaan, niin kyllä varakkaat voittaa siinä meidät reilusti.

No, reilusti ja reilusti, mutta voittavat kuitenkin.

Hauskuudessa kyllä taas vuorostaan köyhät voittavat.

Että fifttysixty, meinaan. (köyhäkin osaa ulkomaita).

onko sellainen hauskaa, jossa pilkataan toisia tahallisesti sanomaansa vääristellen? minusta sellainen on narsismia ja kiusaamista. En muutenkaan ymmärrä tällaista köyhät ja rikkaat vastakkainasettelua. Ihan varmasti on rikkaita, joka ylenkatsovat köyhiä, meillähän on julkisuudessa eräätkin suurten ketjujen toimitusjohtajat päästäneet aikamoisia aivopieruja mediaan tässä asiassa, mutta on myös se kolikon toinen puoli... joskus köyhä ei ole köyhtynyt olosuhteiden tai epäonnen seurauksena, vaan omista syistään, itsetekoisesti eikä yritystäkään korjata tapojaan elää. Mielestäni on kyseenalaista tukea tällaisia köyhiä vastikeettomasti. Se ei sitten ole miun asiani päättää, että miten ja millainen vastikkeen tulisi olla, mutta tiedän, että yhteiskuntaa ollaan muuttamassa siihen suuntaan. ja sitten ne iänikuiset devalvaatioköyhät ja siinä rytäkässä kaiken menettäneet voisi vapauttaa veloistaan, voi olla, että ovat maksaneet velkansa jo moneen kertaa takaisin ulosottokierteessään.

Vierailija
2613/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mursus kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin käytän vessapaperia ns siteenä. Plussana se, että ne voi vetää pöntöstä alas.

Itse en pysty, sillä menkat ovat niin runsaat. Kierukka tai kuukuppi eivät sovi.

Minä en edes harkinnut. Kuukuppi ei sovi kaikille, mutta miten se kierukka näihin kuukautissuojiin liittyy?

Kaikille teille side/tamponi-ongelmien kanssa kamppaileville: älkää häslätkö niiden vessapaperimyttyjen kanssa! Kuukautiset eivät mitään naiseuden riemun yleistä ilojuhlaa ole muutenkaan, saati sitten hikiset ja rullautuvat paperinpalat pöksyissä. Hain itse tänään apua muuttoon, ja monia eri auttajatahoja miettiessämme esille tuli diakoniatyö. Sieltä voi yrittää hakea apua jopa sähkölaskuihin (ovat maksaneet, monille) - jos ei siis ruokakauppakassiin jää varaa siteisiin, olen varma, että diakoni auttaisi siinä!

Älkää ottako sitä köyhäinapuna tai hävettävänä! Kirkkoon kuulumista ei kysytä, rukoilla ei tarvitse, ja googlettamalla löytyy lähin seurakunta. Sinne voi meilata, ja jättää vaikka soityopyynnön. - Minä muuten maksan kirkollisveroa, joten minun osuudellani saavat pakanatkin hakea kirkolta terveyssiteensä. ☺

Koko maailma auttaa nyt Ukrainaa! Ollaan mekin auttamassa toisiamme täällä kotona, ja mietitään keinoja helpottaa elämää! ❤

Tästä tulikin mieleen vaikea ajanjaksomme. Pyysimme seurakunnalta apua. He vaativat tiliotteet ja kaikki selvitykset veloista ja lainoista. Niitä tutkiessaan ja harkitessaan avunantoa (toinen oli töissä, niin silloin apua ei mielellään annettu) sähköyhtiön miehet kävivät sulkemassa asunnosta sähköt. Jäin kolmen pienen lapsen kanssa katsomaan sähköniesten perään nuorimmainen sylissäni. Asunto hiljeni kokonaan, se sattui korviin, ei kuulunut jääkaapin hurinaa. Itkeskelin paniikkia ja kyyneleitä, yritin keskittyä siihen, ettei lapset ymmärrä ja kaikki on ok. Mietin jossain kohtaa jopa sitä miten saisimme koko perheen kerralla hengiltä, ettei kukaan jää kitumaan. Jouduin tekemään hirvittäviä asioita tuon sähkölaskun maksamiseksi, mutta muuta vaihtoehtoa en nähnyt. Seuraavana päivänä sähkölasku oli maksettu ja sähköt palautettu ja viileä asunto alkoi lämpenemään, nukuimme kaikki täkit ja peitot makuupussien päällä yhdessä kasassa marraskuun yössä. Sitä seuraavana päivänä seurakunnasta sanottiin, että he voivat ainoastaan tuoda ruokaa. Sanoin että antakaa niille, jotka todella tarvitsee. Kyllä, jouduimme sinä talvena salaa kaatamaan riistaa. Nyt olemme keskituloluokassa ja asumme omistusasunnossa, molemmat on töissä ja lääkkeet pystytään 50 € omavastuusta huolimatta ostamaan. Tietenkin olokin on parempi, kun lääkkeet käytössä ja joka päivälle on ruokaa, myös aikuisille ja ihan kaupasta ostettua. Me selvittiin. Jostain syystä kiitän Luojaa joka päivä.

Jouduit siis selviämään tilanteesta prostituution tms. avulla. Kiitätkö Luojaa siis siitä, että hän loi sinulle myyntikelpoisen vartalon? Kiitä kuule itseäsi vain - sinä tuon hinnan maksoit, ei mikään jumalolento.

Vierailija
2614/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä(kään) oikea paikka, mutta ette usko kuinka mukavalta tuntui, kun tein ekaa kertaa ikinä pavunituja (ostin poistomyynnistä halpoja papuja ja netistä kaivoin ohjeet idätykseen) ja meidän teini a) suostui maistamaan ja b) pyysi niitä lisää!!!

Parista ruokalusikallisesta kuivia papuja tuli litran purkillinen ituja, ja ne riittää viikoksi, jos teini syö desin päivässä ja minä loput leivän päällä. Mukavaa vaihtelua nyt, kun kurkku on vieläkin aivan törkeän hintaista, sain yhden kurkun hinnalla monen viikon idut ;-D

Herneen kasvatus on köyhille tosi hyvä liikeidea. Niitä voi sitten kovalla hinnalla myydä rikkaiden nenään.

Vierailija
2615/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Minulla on nyt tavattoman vaikea kuukausi, tilini on 7 € miinuksella kun meni se tilinhoitomaksu. Pärjään kyllä, minulla on loppukuun ruuat ym. kotona, mutta harmittaa, kun ensikuun eläkkeestä menee 5 € tilinylitysmaksua ja 12 € muistutuskirjemaksua.

Pystytkö avaamaan tilin S-pankkiin? Ei ainakaan ole kk-maksua. Voit koittaa selittää tilanteen pankille ja jossain tapauksessa peruvat veloituksen. Eka maksumuistutus saa olla max. 5e. Mistä 12e tulee?

tuskin hän pystyy, koska on köyhä eikä kuitenkaan osta tarpeeksi, jotta voisi maksaa s-ryhmän liittymismaksun edes bonuksilla ja s-pankki on kai ilmainen vain omistajajäsenille.

Vierailija
2616/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Minulla on nyt tavattoman vaikea kuukausi, tilini on 7 € miinuksella kun meni se tilinhoitomaksu. Pärjään kyllä, minulla on loppukuun ruuat ym. kotona, mutta harmittaa, kun ensikuun eläkkeestä menee 5 € tilinylitysmaksua ja 12 € muistutuskirjemaksua.

Pystytkö avaamaan tilin S-pankkiin? Ei ainakaan ole kk-maksua. Voit koittaa selittää tilanteen pankille ja jossain tapauksessa peruvat veloituksen. Eka maksumuistutus saa olla max. 5e. Mistä 12e tulee?

Eikös S-tili ole maksullinen jos sitä S-bonuskorttia ei löydy?

Vierailija
2617/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mursus kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduit siis selviämään tilanteesta prostituution tms. avulla. Kiitätkö Luojaa siis siitä, että hän loi sinulle myyntikelpoisen vartalon? Kiitä kuule itseäsi vain - sinä tuon hinnan maksoit, ei mikään jumalolento.

Hassua, että yhdistit prostituution tähän. Sinulla on likainen mieli. :)

Kiitän Luojaa, koska se on minulle luontaista ja tunnen kiitollisuutta selviämisestämme. Rukoilin silloin saunan nurkassa kädet kyynerpäitä myöten ristissä ääneen itkien. Hän antoi riistaa jne.

Vierailija
2618/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kuvitellaan kaikki annetut neuvot rikkailta tulleiksi ja niitä pilkataan. En ole kehottanut leipomaan tiikerikakkua tai hankkimaan S-korttia, silti täällä on nimitelty Hemuliksi, ym. rasittavaa.

Ymmärrän jos halutaan vain purkautua, eikä missään asiassa saa yrittää auttaa, mutta kovin hedelmällistä keskustelua ei synny yli sadan sivun valittamisesta.

Vierailija
2619/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herneen kasvatus on köyhille tosi hyvä liikeidea. Niitä voi sitten kovalla hinnalla myydä rikkaiden nenään.

Vitsiksi piti tuokin vetää, kuten jokainen vinkki täällä. Herneenversojen kasvatus on hyvä idea.

Vierailija
2620/5804 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kuvitellaan kaikki annetut neuvot rikkailta tulleiksi ja niitä pilkataan. En ole kehottanut leipomaan tiikerikakkua tai hankkimaan S-korttia, silti täällä on nimitelty Hemuliksi, ym. rasittavaa.

Ymmärrän jos halutaan vain purkautua, eikä missään asiassa saa yrittää auttaa, mutta kovin hedelmällistä keskustelua ei synny yli sadan sivun valittamisesta.

Täällä on niin paljon kommentoijia ja ketjussa kommentoidaan ihan yleisestikin, ilman kohdistusta, johonkin asiaan. Menevät välillä ristiin rastiin, varsinkin jos samaan asiaan tulee paljon kannaottoja.

Ei välttämättä ole yhdistetty juuri sinua tiikerikakkuun tai S-korttiin. On lainattu ehkä jotain pitkää kommenttiketjua, jossa olet ollut yhtenä mukana.