Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just myin torissa vanhan kaappipakastimen, siis sellaisen puolikkaan, hinta 20€. Toimiva peli mutta kun meni just ostetun talon keittiö uusiksi. Mahtui näköjään tavallisen henkilöauton kyytiin.
Auton😅😅😅 ja tavallisen vielä, ei ees teslan.
Tarkoitan, ettei vaatinut pakettiautoa tms. Köyhän sukulaisella/keverilla tai kummin kaimalla varmasti löytyy auto jolla pakastimen saa kuljetettua. Lupaa vaikka suklaakakun palkaksi jos ei ole maksaa polttoaineesta.
Latvialainen pariskunta haki pakastimen, olivat oikein ystävällisiä.
Ja se suklaakakku on varaa hankkia?
Hyvä, että tiedät jokaisen ihmiset sukulaiset ja kaverit ja heidän varusteensa.
Kakun voi leipoa itse. Just tein tiikerikakkua ja laskin että ainekset maksoi 2€. Mutta eihän käy köyhälle.
Olen ollut itsekin köyhä mutta päätin nousta sieltä suosta ja niin nousin.
OhisJotta voit leipoa tiikerikakun, sinulla pitää olla kotona jauhoja, sokeria, voita, kananmunia, leivinjauhetta, vanilliinisokeria ja kaakaojauhetta. Ja kermaa sen kaakaoraita-osion notkistamiseen, ja korppujauhoja vuokaan. Sekä sähkövatkain ja kakkuvuoka. Nämä kaikki on siis oltava kotona, sitten yksittäisen kakun hinta on hyvinkin huokea!
Käsittäisin, että tässä ketjussa puhutaan TODELLA köyhistä ihmisistä, joilla ei välttämättä ole kaikkia tuon listan tuotteita kaapeissa ja komeroissa odottamassa käyttöönottamista. Vaikka kuinka huolehtisi siitä, että on "kotivara", voi vaikka sairastuminen sotkea pasmat. Eikä köyhällä ihmisellä kaakaojauheet ole prioriteettilistan kärjessä, kun on tiukka budjetti.
Eli mieti, miten halpa se leipomasi 2 € kakku oikeasti on, jos kaapit ovat tyhjät! Minulle on luxusta ostaa juuri noita leivontatarpeita, olen innokas kotileipuri. Nyt on vain niin tiukkaa, että välttämättömiä peruselintarvikkeita saa laskea, että rahat riittävät hengissäpysymiseen.
Asiat asioina! ☺
Kumma kun ei-köyhät pystyy tajuamaan, että ei niitä jauhoja osteta yhtä kakkua varten, vaan lopusta tehdään sämpylöitä jne. Jos on 20 v ollut vaan kotona, niin ihan taatusti kannattaisi leipoa leivät itse.
Sinun tiikerikakkuusi riittää siis hankintana jauhopussi? Kaikkea muuta on aina varastossa? Ei-köyhänä minullakin oli. Tai oli varaa ostaa ne voit ja kaakaojauheet miettimättä. Nyt täytyy laskea ja budjetoida eri tavalla.
Mutta kivaa, että sinulla on varaa nauttia sekä leipomisesta että kaakuista! En tietenkään kadehdi, toivoisin vain, että muistettaisiin näiden "säästövinkkien" kohdalla elämän realiteetit. Meillä kellään ei ole rajatonta Masterchef-ruokavarastoa kotona, josta ammentaa. Ei hyvätuloisillakaan. Jos on vähän rahaa, täytyy miettiä, mihin panostaa. Minä panostan ruoka-ruokaan, en herkkuihin, kun on pakko valita. Vaikka kaipaankin leipomista, ja teen mielelläni kakkuja lahjaksi.
Ja uhriudut siitä, ettet halua valita sitä kakkua?
Unohdat nyt, että eiväthän köyhät saa syödä edes kakkua! Heidän pitää elää kaalilla, porkkanoilla ja perunoilla. Eivät he muuta ansaitse! Marjoja pakkaseen.
Niin ja tietenkin metsästä itsepoimittuja. Ei mitenkäån kaupan pensasmustikoita.
Jännää, ensin köyhien pitäisi tosiaan syödä linssejä, papuja, juureksia ja sipulia. Kahvikin on turhuutta. Saatikka pullat, kakut ja mikään ylimääräinen herkku kaapissa.No, nyt köyhät ovatkin taas huonoja ihmisiä kun eivät pysty leipomaan tiikerikakkua tai kun ei ole joka hetki siihen tarvittavia aineita valmiina kaapissa. Onhan se nyt ihan kamalaa ja saamatonta.
,inä ihmettelen, että jos kerran kahvikin on köyhälle ylellisyttä ja turhaa niin kaakaojauhehan sitä vasta onkin. Ja tiikerikakun leipominen vain omaan herkutteluun, eihän köyhä nyt kertakaikkiaan saa syödä tuollaisia normaalien ihmisten leivonnaisia ja vielä hyvän makuisia, sokeriakin hyi hyi.
Heidän ei ole edes lupa tehdä niitä mieli. Edes mielessään.
Miksi ihmeessä heidän sitten vähistä rahoistaan pitäisi niitä tarvikkeita kaappiin ostaa? Ja nyt sitten alkaa leipomaankin.Päättäkää nyt hyvät varakkaammat ja viisaammat ihmiset miten sen köyhän pitäisi elää ja olla, että olisitte tyytyväisiä. Ettei ne reppanat aina tekisi väärin.
Valitettavan usein meillä Suomessa tuilla elävillä "köyhillä" tuntuu olevan sellainen asenne, että heillä pitäisi olla lähes samanlainen elintaso kuin työssäkäyvällä. Jos olet ihan tosissasi köyhä, niin kyllähän se vaan on niin, että esim. kahvia ei silloin osteta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen huomannut saman. No money no honey. Karu totuus...
Mitä ihmettä? Kyllä minä ainakin voisin seurustella 'köyhän' ihmisen kanssa ilman mitään ongelmia. Jos ihminen on muuten kiinnostava ja itselle sopiva, niin mitä hitsiä siinä tuloilla tai omaisuudella on väliä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat on suomessa köyhimpiä ja kummasti heilläkin riittää rahaa dokaamiseen..
Jep. Olin valmistuttuani hetken työtön, ja ihmettelin miten ruhtinaallisesti onkaan rahaa käytössä. Sairaat saa vielä enemmän rahaa. Oikeasti jos niillä summilla ei saa yhtä pakastinta hankittua, on ihan omista valinnoista, ei muusta.
Se köyhyys vaan kasautuu ihmisille, joilla ei ole mitään vastuunottoa itsestä ja oman elämän parantamisesta. Rahat käytetään tyhmyyksiin, ostellaan osamaksuilla ja hankitaan jotakin tatuointeja ja muuta ihan tarpeetonta. Poltetaan tupakkaa, syödään ulkona jne.
Oikein ruhtinaallisesti 🙄 Sairaat eivät saa suuria summia ja heillä on myös isoja kuluja. Loppuviestisi on täynnä paikkansapitämättömiä kliseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastinjankkaajille kiitos mielenkiintoisen ketjun pilaamisesta.
Tässä voisi olla pakastimen tilalla mikä tahansa muu asumisen kannalta tärkeä asia, kuten patja. Yhtälailla vaikea kantaa perille yksin, kallis uutena ja vanha voi olla todella huono. Silti useimmilla on patja.
Ilmeisesti alapeukuttajilla ei ole patjojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Millä sä kuljetat sen ilmaisen pakastimen? Kainalossa? Ai niin, jokaisellahan on kaveri, jolla paku, jolla kuskaa ilmaiseksi.
Miksi pitää saada ilmaiseksi? Ja miksi ei ole yhtään ihmistä joka auttaisi, etkö itsekään koskaan auta ketään? Sitten olet tosi köyhä, se köyhyys on korvien välissä.
Ohis. Tähän ajattelutapaan olen törmännyt aika monta kertaa. Yritin esimerkiksi tilata lääkkeitä apteekista ovelta ovelle kuljetettuna, mutta langan päässä oleva henkilö toisteli sitä, että nopeammin ne saa, kun pyytää jonkun hakemaan. "Ei ole ketään, joka hakisi" tuntuu olevan sanajono, joka vain ei hahmotu joidenkin aivoissa. Samaa olen kohdannut terveysasemalla, TE-palveluissa ja jopa verkko-opinnoissa, jossa ei uskottu, että en mitenkään pystyisi noutamaan kirjoja pakettiautomaatista.
Minä olen aina ollut itsekseni viihtyvä ihminen. En ole koskaan ajatellut ihmisiä sillä tavalla, että minun pitäisi koota heitä kavereiksi siltä varalta, että joskus tarvitsen apua. Muutama kaveri minulla onkin ollut, mutta heistä alkoi paljastua ikäviä puolia silloin, kun jäin työttömäksi ja elämä kurjistui päivä päivältä. Nyt on pari kaukana asuvaa tuttua kolme lähisukulaista, jotka asuvat aivan liian kaukana.
Jos köyhyys asuu korvien välissä, kannattaa muistaa, että joillakin se sama tila on varattu tyhmyydelle.
Amen. Minä olen myös aina ollut yksikseni viihtyvä. Reilut 6 vuotta sitten muutin työn perässä vieraaseen kaupunkiin, enkä edelleenkään tunne täältä muita kuin työkavereita. He eivät taas ole sillä tavalla läheisiä, että voisin tai edes haluaisin kovin kummoisia palveluksia pyytää. En aidosti tällä hetkellä tiedä, mitä esim. tekisin kissoilleni, jos itse nyt sairastuisin vaikka koronaan ja joutuisin sairaalaan. Tai en pääsisi kotoa hakemaan lääkkeitä.
Olen ihan normaali, mukava, elämänhallintataidotkin on hyvät, mutta en ole hankkinut kavereita vaan sen takia, että joku auttaa, jos on tarve. Aivan samoin, kun en koskaan ole ajatellut, että pitäisi hankkia lapsia, niin olisi joku joka pitäisi huolta, kun olen vanha.
Minä sain tuohon lainaamaasi kirjoitukseen tällaisen kommentin:
"Kun nyt itse lähdit solvaamaan niin nyt tulee tiukka palaute. Sinähän tuossa tyhmä olet ollu kun kuvittelit, että tässä maailmassa oikeasti voi pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa yksin. Ei se ole muiden syytä. Luovu ajatuksestasi, että sinun kuninkaalliseen seuraasi pääsee vain ihminen, jossa ei ikäviä piirteitä ole. Nimittäin jo tuo sinun loppukommenttisi osoittaa, että niitä on sinussakin. Niele tyhmänylpeys, pyydä apua naapurilta ja tee joku vastapalvelus. Saakeli vieköön nyt."
Lähdenpä tästä siis tutustumaan ihmisiin ja kolkuttelemaan naapurien ovia ja tilaisuuden tullen sanon, että "niin, kun sinulla muuten on tuo autokin". Pakkohan niiden on ruveta kaveeraamaan minun kanssani, kun pääsevät oikein kuninkaalliseen seuraan.
"Osta jauhoja ja tee leipä itse" on huono neuvo koska sähköä ei ole varaa käyttää uunin lämmittämiseen.
Säästeliästä ja raha-asiansa hoitavaa köyhää pidetään huijarina, miten sulla voi olla varaa tuohon?, jne.
Itselläni on pitkäaikaistyöttömänä esimerkiksi prätkä. Ihmiset suputtaa että se tekee pimeitä töitä.
En tee, vaan säästin. Bensaankin on rahaa.
Voisiko joku teistä, joilla ei ole varaa ostaa vaikka jauhopussia, vispilää tai hehkulamppua, kertoa suunnilleen mihin raha kuluu? Asuminen toki, mutta onko teillä esim. niin paljon osamaksuja ettei rahaa jää?
Kuinka voi olla mahdollista, ettei kuussa jää säästöön edes viittä euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Ei todellakaan kuulu perusvarusteisiin. Niihin kuuluu ainoastaan liesi/keittolevy ja jääkaappi.
Anders kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen huomannut saman. No money no honey. Karu totuus...
Mitä ihmettä? Kyllä minä ainakin voisin seurustella 'köyhän' ihmisen kanssa ilman mitään ongelmia. Jos ihminen on muuten kiinnostava ja itselle sopiva, niin mitä hitsiä siinä tuloilla tai omaisuudella on väliä??
Olet rohkea. Usein ihmiset eivät halua kumppania josta hänen ystävänsä eivät pitäisi.
Kaverit haukkuu sut pystyyn jos otat köyhän miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten avuttomia jotkut ihmiset voi olla!
2€ Kakku on liian kallis. Kellään, siis ei kenelläkään tutun kaiman kissan sukulaisella ole autoa eikä mitään mahdollisuutta pyytää palvelusta. Julkisilla on liian kallista kulkea. Face kirppiksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, kirkon apua, Tori.fi sivustoa, eikä mitään muutakaan paikkaa voi hyödyntää hankinnoissa. Luova järjenkäyttökin on liian kallista...
Miten te ihmiset elätte?
Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei mitään vaihtoehtoja ole enää mahdollista hyödyntää.
Jossain vaiheessa pitää vaan todeta, että jotain on tehty väärin ja pyrkiä ylös sieltä suosta missä ei ole varaa edes siihen parin euron jauhopussiin ja ottaa vastuu omasta tilanteesta.
Niputat kaikki kuulemasi yksityiskohdat paketiksi ja yleistät sen perusteella ne koskemaan kaikkia.
Köyhä ihminen, joka asuu kaupunkikeskustan ulkopuolella ja jolla ei ole kavereita ainakaan avuksi asti, on huonossa asemassa. Kirkot ja torit eivät tuo ratkaisua moniin ongelmiin, jotka voivat olla monitahoisempia kuin sinä putkiaivoissasi pystyt kuvittelemaan.
Olin putkiaivo tai en, jos tästä keskustelusta jotain on jäänyt käteen on se, ettei näitä ihmisiä voi auttaa mitenkään kun eivät edes he itse halua auttaa itseään. Sen sijaan ryvetytään mieluummin loputtomassa suossa jossa ongelmiin ei ole olemassa ratkaisua koska sitä ei haluta nähdä.
Edelleen siis niputat. Montako tapausta tunnet henkilökohtaisesti ja yksityiskohtia myöten?
Kyseessä on henkilö, joka saa halutessaan pitkän listauksen työvoimavirkailijoilta, koska hän toimii työttömille palveluita myyvässä yrityksessä. Ongelmana on, että köyhät työttömät eivät halua hyväksikäytettäväksi ihan samassa määrin kuin henkilö haluisi laskuttaa yhteiskuntaa.
Lainaus: "...tästä keskustelusta jotain on jäänyt käteen on se, ettei näitä ihmisiä voi auttaa mitenkään kun eivät edes he itse halua auttaa itseään. Sen sijaan ryvetytään mieluummin loputtomassa suossa jossa ongelmiin ei ole olemassa ratkaisua koska sitä ei haluta nähdä."
Vain hyväksikäyttäjä suoltaa tuonkaltaista tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Myrmyr kirjoitti:
Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.
Haha, mulla sama. Siinä vaiheessa tajusin, että ei oo ehkä pakko ulottaa sitä spugeilua lapsiinkin, ku meille tarjottiin jossain koulukeskustelussa jotain vaatekeräyksen vaatteita lapsille. Ku olen heidätkin pienestä asti samalla välinpitämättömyydellä ulkonäköä kohtaan kasvattanut, kuin myös muiden mielipiteistä piittaamattomiksi.
Vaan tässä on ainakin se hyvä puoli, ettei feissarit paljoa häiritse kulkua kaupungilla taikka myyjät intoile kaupoissa, että "Kuinka voin auttaa" 😂 Tässä vähän aikaa sitten kyllä tais mennä överiksi, kun huomasin vasta perillä, että olin lompsinut yöpaidassa katsomaan sukulaista sairaalassa, vetäissyt vaan pitkän talvitakin siihen päälle 😁 Mut siitäkin selvittiin.
Peraaukisena kakarana/nuorena piti muka olla aina niin viimeisen päälle laitettu.
Täällä sama :D Nyt kun olisi varaa mm. kalliisiin vaatteisiin ja kampaajiin niin ei vaan jaksa kiinnostaa. Ehkä iälläkin tosin on jotain tekemistä asian kanssa. Kaupassa/asioilla käyn nykyään yleensä pieruverkkareissa, hiukset ehkä kampaan, aina en sitäkään. Meikkaaminen tuntuu maailman turhimmalta asialta. Vaatekaupoissa en jaksa yhtään. Joskus käyn kirppareilla. Kampaajalla käyn pari kertaa vuodessa leikkauttamassa latvat, sävytän tukkani itse.
En ymmärrä kuka suomessa voi olla köyhä, ellei ole itse ryssinyt raha-asioitaan. Kyllä minä tulin hyvin toimeen perupäivärahalla yh-äitinä eron jälkeen. Talous piti vain suunnitella tarkemmin. Sittemmin palasin työelämään ja nykyisin olen keskituloinen. Aina välillä olen pitänyt parin vuoden "vuorotteluvapaita" ansiosidonnaisella ollen ja aina on uusi työ löytynyt, edellistä paremmalla palkalla. En asu pääkaupunkiseudulla vaan 600km pohjoiseen, pienellä paikkakunnalla. En voi kuin ihmetellä, millaisia ovat ihmiset jotka eivät saa töitä? Etenkin juuri nyt, lehdissä ilmoitetaan päivittäin avoimia työpaikkoja, ihan perusduunareillekin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku teistä, joilla ei ole varaa ostaa vaikka jauhopussia, vispilää tai hehkulamppua, kertoa suunnilleen mihin raha kuluu? Asuminen toki, mutta onko teillä esim. niin paljon osamaksuja ettei rahaa jää?
Kuinka voi olla mahdollista, ettei kuussa jää säästöön edes viittä euroa?
Asumisen kalleus minulla syynä. Jää vajaa 300 kuussa muuhun, kun siitä otetaan puh ja netti pois ym. niin lopuilla vaikea ostaa mitä tarvitsee. Yhtään osamaksua ei ole. Eril terveysongelmia myös joihin joutuu ostamaan apteekista kalliita tuotteita. Kaikki eivät kuulu korvattaviin vaikka olisi diag sairaus. Äkkiseltään tulee mieleen A-vitamiinisuihkeet nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä voisi olla pakastimen tilalla mikä tahansa muu asumisen kannalta tärkeä asia, kuten patja. Yhtälailla vaikea kantaa perille yksin, kallis uutena ja vanha voi olla todella huono. Silti useimmilla on patja.
Ehkä patjan kohdalla on tämä, että monet haluavat sen ostaa uutena. Silloin on vaan köyhänkin pakko nipistää jostain tai ostaa osamaksulla. Kuljetus mukaan lukien. Mutta kuljetus hoituu ilman nöyristelyä ja kettuilua.
Jos joku ostaa vanhana niin esimerkiksi kierrätyskeskuksissa tai työpajoilla on pakettiauto. Siitäkin vissiin pitää maksaa, mutta kyydin pyytäminen ja maksaminen on näissäkin selkeämpää ja ei tarvitse sitä anella tai nöyristellä. Kunhan sen pystyy maksamaan, nipistämällä jostain sekin usein köyhällö tapahtuu.
Patja on pakollinen, tai en tiedä yhtään ihmistä joka nukkuisi sängyssä ilman patjaa. Se on vain sitten pakko hankkia. Kuljetuksineen. Vaikka kirpaisee.
Onhan toisaalta tällä logiikalla köyhän pakko ostaa ruokaakin ilman ruokaa ei elä. Pakko on nipistää jostain, että saa ruokaa.
Pakastin ei ole sillä tavalla tarpeellinen, pakollinen tai sentyyppinen tavara, että sen uutena köyhä ostaisi. Mutta juuri nuo ilmaiset tai tosi halvat ovat niitä, joita myyvät yksityiset ihmiset ilman kyyditystä. Köyhä joutuu sen kyydin sitten autollisilta yksityisiltä ihmisiltä anelemaan ja ehkä jättävät väliin. Vaikka toki siitä maksaisivatkin. Tai ei ole tosiaan ketään jolta pyytäisi.
Jättävät sitten väliin niin pakastimen kuin kyydinkin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuka suomessa voi olla köyhä, ellei ole itse ryssinyt raha-asioitaan. Kyllä minä tulin hyvin toimeen perupäivärahalla yh-äitinä eron jälkeen. Talous piti vain suunnitella tarkemmin. Sittemmin palasin työelämään ja nykyisin olen keskituloinen. Aina välillä olen pitänyt parin vuoden "vuorotteluvapaita" ansiosidonnaisella ollen ja aina on uusi työ löytynyt, edellistä paremmalla palkalla. En asu pääkaupunkiseudulla vaan 600km pohjoiseen, pienellä paikkakunnalla. En voi kuin ihmetellä, millaisia ovat ihmiset jotka eivät saa töitä? Etenkin juuri nyt, lehdissä ilmoitetaan päivittäin avoimia työpaikkoja, ihan perusduunareillekin.
Esim yli 50 v vajaakuntoinen ei saa töitä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myrmyr kirjoitti:
Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.
Haha, mulla sama. Siinä vaiheessa tajusin, että ei oo ehkä pakko ulottaa sitä spugeilua lapsiinkin, ku meille tarjottiin jossain koulukeskustelussa jotain vaatekeräyksen vaatteita lapsille. Ku olen heidätkin pienestä asti samalla välinpitämättömyydellä ulkonäköä kohtaan kasvattanut, kuin myös muiden mielipiteistä piittaamattomiksi.
Vaan tässä on ainakin se hyvä puoli, ettei feissarit paljoa häiritse kulkua kaupungilla taikka myyjät intoile kaupoissa, että "Kuinka voin auttaa" 😂 Tässä vähän aikaa sitten kyllä tais mennä överiksi, kun huomasin vasta perillä, että olin lompsinut yöpaidassa katsomaan sukulaista sairaalassa, vetäissyt vaan pitkän talvitakin siihen päälle 😁 Mut siitäkin selvittiin.
Peraaukisena kakarana/nuorena piti muka olla aina niin viimeisen päälle laitettu.
Täällä sama :D Nyt kun olisi varaa mm. kalliisiin vaatteisiin ja kampaajiin niin ei vaan jaksa kiinnostaa. Ehkä iälläkin tosin on jotain tekemistä asian kanssa. Kaupassa/asioilla käyn nykyään yleensä pieruverkkareissa, hiukset ehkä kampaan, aina en sitäkään. Meikkaaminen tuntuu maailman turhimmalta asialta. Vaatekaupoissa en jaksa yhtään. Joskus käyn kirppareilla. Kampaajalla käyn pari kertaa vuodessa leikkauttamassa latvat, sävytän tukkani itse.
Vielä jatkoa edelliseen eli ajan ruosteisella ja lommoisella Skodalla vaikka olisi varaa ostaa parempikin kulkuneuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä patjan kohdalla on tämä, että monet haluavat sen ostaa uutena. Silloin on vaan köyhänkin pakko nipistää jostain tai ostaa osamaksulla. Kuljetus mukaan lukien. Mutta kuljetus hoituu ilman nöyristelyä ja kettuilua.
Jos joku ostaa vanhana niin esimerkiksi kierrätyskeskuksissa tai työpajoilla on pakettiauto. Siitäkin vissiin pitää maksaa, mutta kyydin pyytäminen ja maksaminen on näissäkin selkeämpää ja ei tarvitse sitä anella tai nöyristellä. Kunhan sen pystyy maksamaan, nipistämällä jostain sekin usein köyhällö tapahtuu.Patja on pakollinen, tai en tiedä yhtään ihmistä joka nukkuisi sängyssä ilman patjaa. Se on vain sitten pakko hankkia. Kuljetuksineen. Vaikka kirpaisee.
Onhan toisaalta tällä logiikalla köyhän pakko ostaa ruokaakin ilman ruokaa ei elä. Pakko on nipistää jostain, että saa ruokaa.Pakastin ei ole sillä tavalla tarpeellinen, pakollinen tai sentyyppinen tavara, että sen uutena köyhä ostaisi. Mutta juuri nuo ilmaiset tai tosi halvat ovat niitä, joita myyvät yksityiset ihmiset ilman kyyditystä. Köyhä joutuu sen kyydin sitten autollisilta yksityisiltä ihmisiltä anelemaan ja ehkä jättävät väliin. Vaikka toki siitä maksaisivatkin. Tai ei ole tosiaan ketään jolta pyytäisi.
Jättävät sitten väliin niin pakastimen kuin kyydinkin.
Ei se patjakaan ole pakollinen jos löytyy sohva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mikään laki tai asetus määrää tällaista. Vuokranantaja hankkii ne varusteet asuntoon mitä hankkii ja vuokralaiset päättää vuokraavatko asunnon vai ei. Jos pakastin on ollut vuokrasuhteen alussa, niin silloin rikkoontunut pakastin on luonnollisesti korjattava.
Jaa että kaipaat köyhyyttä edelleen? Ok. No muistapa nuo sanasi, jos joskus elämä pudottaa sinut niin polvillesi että menetät toimeentulosi. Kurjuutta on turha kadehtia.