Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
2461/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi se tämäkin päivä siten, että rahareikiä iski kaksin kappalein. Huomasin herätessäni, että hampaasta on lohjennut pala. Pakko viivyttää hammaslääkäriä, jos vain pärjään sen kanssa kesään. Kauppareissulla (ostin muuten kaalia- ) huomasin lenkkareiden pohjassa reiän. Uusien ostamista en pysty viivyttämään, koska muita kesäkenkiä ei ole. Kirpparit on käyty läpi, ei löytynyt sopivia, koska mulla on ongelmia toisen kintun kanssa, mitkä tahansa sohlot eivät käy.

Näin tänään, mitäköhän huomenna. Pitäis säästää lapsen ylioppilasjuhliin loppuvuodesta, mutta ei tämä nyt hyvältä näytä taaskaan.

Kuules. Kengät on ihan helppo paikata itse! Eiköhän me keino sulle keksitä! Reikä on pohjassa muutenkin, eikä näy muille.

Käviskös se perunaliima?

Vierailija
2462/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi se tämäkin päivä siten, että rahareikiä iski kaksin kappalein. Huomasin herätessäni, että hampaasta on lohjennut pala. Pakko viivyttää hammaslääkäriä, jos vain pärjään sen kanssa kesään. Kauppareissulla (ostin muuten kaalia- ) huomasin lenkkareiden pohjassa reiän. Uusien ostamista en pysty viivyttämään, koska muita kesäkenkiä ei ole. Kirpparit on käyty läpi, ei löytynyt sopivia, koska mulla on ongelmia toisen kintun kanssa, mitkä tahansa sohlot eivät käy.

Näin tänään, mitäköhän huomenna. Pitäis säästää lapsen ylioppilasjuhliin loppuvuodesta, mutta ei tämä nyt hyvältä näytä taaskaan.

Kuules. Kengät on ihan helppo paikata itse! Eiköhän me keino sulle keksitä! Reikä on pohjassa muutenkin, eikä näy muille.

Totta. Lenkkareitten pohjat on yleensä sellasta pehmeää, jonka läpi saa neulankin menemään. Voit siis parsia pohjan tai ommella siihen kiinni paikan. Jeesusteippiä kengän sisäpuolelle, ettei lika tule läpi. Voisi kokeilla myös kuumaliimaa, sinitarraa, purkkaa, ja muita paikkamateriaaleja riippuen siitä, mitä sinulta löytyy.  Ruokapaketista tms litteästä muovista voit myös leikellä kengän sisälle sopivan palasen, minkä voit halutessasi liimatakin pohjaan (perunaliimalla tai oikealla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2463/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kummallista. Tämä on vertaistukiketju köyhille, mutta aivan pakko joidenkin on tunkea tänne mestaroimaan ja pätemään. No, kukin tietysti saa tyydytystä mistä haluaa, mutta outoa silti.

otsikkohan itsessään kutsuu mukaan kaikki muutkin kuin "oikeasti" köyhät. Vain -sanalla on laaja vaikutus.

Vierailija
2464/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aiemmin kommentoitiin, että tyhjäpäitä on kohtalo tai Luoja armahtanut antamalla hyvän ja varakkaan kumppani. Eivät muuten pärjäisi.

Samoin varakkaita on armahdettu, että ovat saaneet turvallisen ja vakaan elämänsä. Koska he eivät pärjäisi köyhänä mitenkään.

jumala on palkinnut varakkaat, koska ovat osanneet osoittaa, että osaavat käsitellä rahaa ja laittaa sen tekemään enemmän rahaa. Siksi raha menee rahan luokse.....

Vierailija
2465/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aiemmin kommentoitiin, että tyhjäpäitä on kohtalo tai Luoja armahtanut antamalla hyvän ja varakkaan kumppani. Eivät muuten pärjäisi.

Samoin varakkaita on armahdettu, että ovat saaneet turvallisen ja vakaan elämänsä. Koska he eivät pärjäisi köyhänä mitenkään.

jumala on palkinnut varakkaat, koska ovat osanneet osoittaa, että osaavat käsitellä rahaa ja laittaa sen tekemään enemmän rahaa. Siksi raha menee rahan luokse.....

Aah! Nyt selvisi syy mun köyhyyteen! Erosin kirkosta jo 18-vuotiaana.

Vierailija
2466/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin ihmettelen miten oma ennakkokäsitys oli oikeassa köyhistä, miten suuri osa onkaan noita, jotka eivät osaa hoitaa asioitaan ja siksi joutuvat ongelmiin. Se on surullista. Jotenkin tuntuu, että kaikkien toimeentulotukea hakevien ja saavien pitäisi pakolla käydä joku taloudenhoidon kurssi - ilman sitä ei saisi tukea.

Se, että muodostat jostakin ihmisryhmästä ennakkokäsityksiä kertoo sinusta kaiken tarpeellisen.

täsmälleen niinkuin tämän ketjun köyhät tekevät <3

Ei se ole ennakkokäsitys. Varakkaat ihan itse vapaaehtoisesti vahvistavat kirjoituksillaan, mielipiteillään ja kommenteillaan millaisia ihmisiä ovat sydämeltään ja ymmärrykseltään.

Täällä on siitä ihan silmin luettavaa faktaa. Samoin monissa muissa vastaavissa ketjuissa.

Miten iso osa maailman varakkaista ihmisistä kirjoittaa tänne? Jos muodostat käsityksen jostain ryhmästä ja kaikista sen jäsenistä sen perusteella, mitä jotkut siihen ryhmään kuuluvat yksilöt kirjoittavat, niin mitä se mielestäsi on?

Miten se eroaa siitä, että olettaa kaikkien köyhien olevan päihdeongelmaisia tai vaikka laiskoja, jos on tuntenut muutaman sellaisen köyhän?

-Eri

Puhuttiin ennakkkäsityksistä. Se on aivan sama olisiko köyhiä maailmassa sata vai miljoona, ennakkkäsitys on ennakkäsitys. Kuten joku varakas kirjoitti: "hänen ennakäsityksensä köyhistä oli oikea". Kiten itsekin kirjoitit, köyhien OLETETAAN olevan päihdeongelmaisia, tai vaikka laiskoja jne.

Tämä oletus on moneen kertaan tullut ilmi ja toteen myös näistä varakkaiden kirjoituksista ja kommenteista. Se ei ole enää oletus. He pitävät sitä faktana.

Miksi sitten täällä niin kirjoittavat?

"Loinen, työtävieroksuva, rahat menee kaljaan ja tupakkaan, tyhmä, aloitekyvytön, laiska, eivät osaa hoitaa raha-asioitaan, oma syy, oma valinta, aina on joku keino, surkimus, voiko avuttomampaa enää olla jne. jne.

Tämä määritelmä ja tietenkin myös sitä ennen ollut ennakkoajatus olmenee aivan yksipuolisesti hyväosaisten puolelta.

Yksikään köyhä ei ole näillä adjektiiveilla ja sanoilla itsestään sanonut ja kertonut täällä. He yrittävät kaikin tavoin oikoa näitä ennakkoluuloja, kertovat miten oikeasti on, selittävät millaisiin tilanteisiin joutuvat köyyytensä vuoksi, miksi joku ratkaisu pitää tehdä tai on joutunut tekemään kun ei ole muuta vaihtoehtoa, edes ikä tai sairaus ei ole kelvollinen syy varakkaille. Mikään mitä köyhä keroo ei mene läpi varakkaan kalloon. Verukkeita, tekosyitä, selityksiä..

He eivät edes tahdo muuttaa näitä ennakäsityksiään. Ei niin millään, pienintäkään ymmärryksen murua köyhiä kohtaan en ole itse täältä löytänyt.

Oli mikä köyhyyttä liippaava ketju täällä tahansa, niin viimeistään muutaman kommentin jälkeen alkaa tämä sama keskustelutyyli köyhiä kohtaan.

Se on aivan sama kuinka monta köyhää tai kuinka monta varakasta tänne kirjoittaa. Nyt keskustellaan tässä ketjussa ja tämän ketjun perusteella tehdään myös päätelmiä asioista. Ja myös tätä ketjua lukevat monet muut, vaikka eivät mitään koskaan kommentoisikaan.

Kyllähän vauva-palstan kommentteja on näytetty myös ihan julkisuudessa. Joten kyllä täällä ketjuilla ja kommenteilla aika paljon on kuitenkin painoarvoa ilmeisesti. Ja runsaasti kirjoittajiakin.

Jos nyt lukisit sitä viestiketjua taaksepäin, niin voisit ehkä paremmin ymmärtää minunkin viestini.

Vierailija
2467/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin iso apu köyhille olisi rakentaa riittävästi halpoja asuntoja. Samalla asumistukimenot laskisivat. Ttt:ssa laskelmat tehdään ruokakunnan mukaan. Miten matalapalkkainen uskaltaa muuttaa yhteen kenenkään kanssa kun voi joutua elättämään pienistä tuloistaan vielä toisia? Järkevämpää olisi maksaa tukea yhdestä asunnosta kahden sijaan. 

Vierailija
2468/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitä tahansa muuta ihmisryhmää nimiteltäisiin näissä ketjuissa sillä tavalla kuin köyhiä, niin ketju poistuisi välittömästi. Mutta joo, Sanoma tahtoo syystä x, että tämä sallitaan, tuohan se klikkauksia ja rahaa. Että jos tässä nyt tahtoo moralisoimaan alkaa.

Vierailija
2469/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne kelataksit???? Odotat monta kuukautta aikaa sairaalaan polille joka jää menemättä kun taksi ei saavu. Uutta aikaa on vaikea saada lähiaikoina.

Vierailija
2470/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Lenkkareitten pohjat on yleensä sellasta pehmeää, jonka läpi saa neulankin menemään. Voit siis parsia pohjan tai ommella siihen kiinni paikan. Jeesusteippiä kengän sisäpuolelle, ettei lika tule läpi. Voisi kokeilla myös kuumaliimaa, sinitarraa, purkkaa, ja muita paikkamateriaaleja riippuen siitä, mitä sinulta löytyy.  Ruokapaketista tms litteästä muovista voit myös leikellä kengän sisälle sopivan palasen, minkä voit halutessasi liimatakin pohjaan (perunaliimalla tai oikealla).

Ilmastointiteippi maksaa 3-4 euroa rulla.  Kuumaliimapyssy ja liimapuikot ainakin kympin.  Ei köyhällä sellaisia ole.

Vierailija
2471/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mitä tahansa muuta ihmisryhmää nimiteltäisiin näissä ketjuissa sillä tavalla kuin köyhiä, niin ketju poistuisi välittömästi. Mutta joo, Sanoma tahtoo syystä x, että tämä sallitaan, tuohan se klikkauksia ja rahaa. Että jos tässä nyt tahtoo moralisoimaan alkaa.

Miten moni on mahtanut ilmoittaa ketjun asiattomaksi? Tuskin moni köyhäkään, koska tykkää tähän ketjuun kirjoittaa. Ei kai mitään ketjua poisteta, ellei useampi ilmoita sitä asiattomaksi?

Vierailija
2472/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin ihmettelen miten oma ennakkokäsitys oli oikeassa köyhistä, miten suuri osa onkaan noita, jotka eivät osaa hoitaa asioitaan ja siksi joutuvat ongelmiin. Se on surullista. Jotenkin tuntuu, että kaikkien toimeentulotukea hakevien ja saavien pitäisi pakolla käydä joku taloudenhoidon kurssi - ilman sitä ei saisi tukea.

Se, että muodostat jostakin ihmisryhmästä ennakkokäsityksiä kertoo sinusta kaiken tarpeellisen.

täsmälleen niinkuin tämän ketjun köyhät tekevät <3

Ei se ole ennakkokäsitys. Varakkaat ihan itse vapaaehtoisesti vahvistavat kirjoituksillaan, mielipiteillään ja kommenteillaan millaisia ihmisiä ovat sydämeltään ja ymmärrykseltään.

Täällä on siitä ihan silmin luettavaa faktaa. Samoin monissa muissa vastaavissa ketjuissa.

A

Miten iso osa maailman varakkaista ihmisistä kirjoittaa tänne? Jos muodostat käsityksen jostain ryhmästä ja kaikista sen jäsenistä sen perusteella, mitä jotkut siihen ryhmään kuuluvat yksilöt kirjoittavat, niin mitä se mielestäsi on?

Miten se eroaa siitä, että olettaa kaikkien köyhien olevan päihdeongelmaisia tai vaikka laiskoja, jos on tuntenut muutaman sellaisen köyhän?

-Eri

Tähän ketjuun on kirjoittanut useampikin ihminen, joka _ei_ ole vähävarainen, hyviä, asiallisia ja rakentavia kommentteja. Ikävä kyllä juuri ne muut, ilkkujat ja irvistelijät, jaksavat häiriköidä täällä päivästä toiseen. Minulla on ystävä- ja tuttavapiirissäni itse asiassa vain sellaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät ja hyväksyvät elämän realiteetit, tulotasosta riippumatta. En muodosta käsitystä maailmasta vauvapalstan perusteella.

Itse asiaan: olin vuosia sitten tt-tuen varassa, odotin sairaseläkepäätöstä, eikä minulla ollut mitään muuta tuloa noina monina kuukausina. Silloin tuen myönsi sosiaalitoimi, ja minulle sattui aivan ihana virkailija! Olin ollut hammasleikkauksessa YTHSllä, haava ei parantunut vaan tulehtui, ja oli vaikea syödä. Olin valmiiksi alipainoinen (en ruuan puutteen vuoksi, vaan hypervilkkaan aineenvaihdunnan takia, äidin peruja), ja lääkäri suositti minulle apteekin ravintojuomia, Nutridrinkkejä, ja kirjoitti niile reseptinkin. Valmiste ei silloinkaan kuulunut laskelmassa huomioonotettaviin menoihin, mutta empaattinen virkailija sanoi heti, että totta kai niitä täytyy voidaa ostaa ja juoda, etten kuihdu pois.

Jouluna sain pyytämättä samalta virkailijalta 50 markkaa tarveharkinnaista ylimääräistä "joulurahaa". Eihän se paljon ole, hän totesi, mutta jos saisit kaupasta jotain vähän parempaa pyhäruokaa. Se oli sitä aikaa, kun yksittäiset sosiaalityöntekijät päättivät asioista. Uskon, että kurjan tai pahantuulisen virkailijan kanssa saattoi olla silloin todella pulassa, heitäkin varmasti oli! Siinä mielessä Kela tiukkoine pykälineen on tasavertaisempi: samat säännöt kaikille. Kurjaa vain on, jos putoaa näiden turvaverkon silmukoiden väliin, eikä tosiasiallinen elämäntilanne sovikaan ainoaan, hyväksyttyyn malliin.

Vierailija
2473/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten moni on mahtanut ilmoittaa ketjun asiattomaksi? Tuskin moni köyhäkään, koska tykkää tähän ketjuun kirjoittaa. Ei kai mitään ketjua poisteta, ellei useampi ilmoita sitä asiattomaksi?

Olen ilmoittanut asiattomaksi kaikki kommentit, missä käytetään esim. sanaa loinen kuvaamaan köyhiä ja monta muutakin kommenttia. Tämä sama linja on ollut jo vuosia, joten mistään uudesta asiasta ei ole kysymys. Ja ymmärtääkseni tätä palstaa kuitenkin moderoidaan?

Vierailija
2474/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en köyhänä suinkaan toivo ketjun poistoa! Päinvastoin! Täällä on hyviä kirjoituksia, maailma avartuu, ja vertaistukea ja ymmärrystä löytyy. Ja ihania ihmisiä! ❤

Älkää ottako noita muutamaa räksyttäjää vakavasti. Heillä on itsellä paha olo, ja purkavat sitä ryhmään, jonka luulevat alistuvan haukuttavaksi ja potkittavaksi. He voivat arvata uudestaan. ☺

Vierailija
2475/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietinkin. Ihan loogista. Juuri siksi kuten kirjoitin. Jos rikkaalta raha loppuisi niin olisivat hukassa.

Siksi sitä pitää tulla aina lisää, että olisi ihan minimaalinen mahdollisuus rikkaan katastrofiin. Ettei tyhminkään rikas tyrisi.

Jumala armahtaa etteivär rikkaat päätyisi köyhien lisävaivoiksi.

Vierailija
2476/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ketjua poistaa, hyvä ketju. Ja osoittaa, että köyhillä toimii hoksottimet, niin osuvaa ja ironista kommentointia on noissa tiikerikakku-peruna-ludesohva jne. pallottelussa.

Mutta aivan totta, jotain muuta ryhmää noin rankasti nimittelemällä moni olisi jo ollut aikaa oikeudessa.

Vierailija
2477/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta aivan totta, jotain muuta ryhmää noin rankasti nimittelemällä moni olisi jo ollut aikaa oikeudessa.

Ihmisestä jolla ei koskaan ole ollut vastoinkäymisiä voi kasvaa julma ja empatiakytyön pärjäämisuskovainen joka nauttii saadessaan korostaa itseään painamalla alas muita. Niitä joille näin ei käy arvostan.

Vierailija
2478/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on ihmisillä erilaista. Valitettavasti köyhyys vaatii taitoa, paneutumista ja jaksamista. Ymmärrän, että on terveysasioita, jotka kuluttavat rahaa tai myös jaksamista. Toki toimeentulotuesta saa lääkkeeitä. Mutta kyllä välillä tuntuu ihmeelliseltä ettei edes jauhoja ole varaa ostaa. Itsekin toimeentulotuella käyny risteilyllä, keikoilla, ravintoloissa ja elokuvissa yms. Ostanut vaatteita. Toki se on paljon henkilökohtaisia valintoja: en juo juurikaan, en tupakoi, ei ole autoa (ympäristösyistä) ja olen kasvissyöjä. Kännykkäkin on 100 euron mallia ja tv:kään ei tarvitse olla iso. Tietokone maksoi 150 euroa. Olen hyvin järjestelmällinen rahojen kanssa.  Jotta voin toteuttaa mm. elämyksiä se vaatii budjetoimista kaikessa. Myös etsin tarjouslähtöjä risteilylle, elokuvissa 2 yhden hinnalla yms. Offerillasta saa ravintolatarjouksia.   Sekä tietysti paljon kärryllä ilmaisjutuista ja kauppojen erilaisista tarjouksista. Joten köyhyys vaatii kyllä aikaa.

Se minkä kuitenkin jokainen köyhä varmaan kokenut joskus kun esim jokin hajoaa. Siihen ei köyhänä oikeen voi varautua.

Takerrun nyt tuohon Jauhopussiisi. Onko joku "oikeasti köyhä" tässä ketjussa valittanut, ettei olisi varaa jauhoihin? Jospa te jauhopeukalot linkkaatte sen viestin, missä näin joku köyhimys valittaa. Keskustellaan sitten lisää. ☺

Sitten nämä kakku-käsivispilä-viisastelijat. Kuinka moni teistä vaahdottaa käsipelillä voit ja sokerit kakkutaikinaan? Ja pitää sitä oikeasti varteenotettavana vaihtoehtona, kun itsekin tekee niin? Tai on edes joskus kokeillut. Odotan kertomuksianne mielenkiinnolla. Hyvän, kuohkean kakun tekeminen ei ole ihan helppoa, vaikka olisi tekniikkakin apuna. Helposti voi lätsähtää likilaskuiseksi...

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun (tulin lukemaan tätä keskustelua vaan siksi, että osaisin arvostaa omaa arkeani joka ei ole kituuttamista) minä olen vuosikausia leiponut niin että kaapissa oli vain käsivispilä. Olen noin 5-6 vuotta elänyt köyhyysrajan alapuolella muutettuani pois kotoa. Olin matalapalkka-alalla viettämässä välivuosia, minulla oli vajaat tunnit, enkä edes tiennyt että sellaista voi hakea kuin asumistuki (nuori ja tyhmä). Tulojen puolesta olisin ollut koko tuon ajan oikeutettu tukeen, mutta minkäs teet kun en tajunnut että tuollaista voisi hakea. Leivoin usein eikä olisi mieleenkään tullut ostaa sähkövatkainta. Tein jopa marenkeja, siinä meni puolisen tuntia käsin vispatessa. Sittemmin kesken opiskelujen muutin yhteen silloisen poikaystävän kanssa, ja toimeentulo parani kertaheitolla kun oli joku jakamassa vuokra- ja ruokakuluja. Aloin myös tehdä enemmän töitä ja opiskelujen loppusuoralla pystyi ottamaan enemmän tunteja. Poikaystäväni äiti osti minulle sähkövatkaimen nimipäivälahjaksi. Oli säälinyt kuullessaan että olen vuosia vatkannut pelkällä vispilällä.:D Nykyään olen hyvätuloinen ja luen näitä keskusteluja, koska jotenkin nämä saa minut arvostamaan tätä elintasoa joka nyt on. Sairas huvi varmaan. Mutta olenpahan vispannut.

Vierailija
2479/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo, perunaliimalla tietenkin! Kun se muhii kengässä kostealla kelillä, niin siitä tulee mitä mainiointa kiisseliä. Sen voi lusikoida suoraan kengästä sitten, säästyy astiat ja niiden pesukulut.

Vierailija
2480/5804 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut asiattomaksi kaikki kommentit, missä käytetään esim. sanaa loinen kuvaamaan köyhiä ja monta muutakin kommenttia. Tämä sama linja on ollut jo vuosia, joten mistään uudesta asiasta ei ole kysymys. Ja ymmärtääkseni tätä palstaa kuitenkin moderoidaan?

Minäkin olen ilmoittanut yksittäisiä viestejä, ja niitä on poistunutkin. Mutta koko ketjun poistaminenhan on eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi