En ole siivonnut puoleen vuoteen. Mistä aloitan?
Olen masentunut, ja ollut sairaslomalla alkuvuodesta asti. En ole siivonnut asuntoani helmikuun jälkeen. Kaikki omistamani vaatteet ja tavarat ja astiat ja roskat ovat keskenään sekaisin lattialla, enkä oikeasti muista miltä lattiani näyttää puhtaana. Keittiössä haisee kuolema, ja pinttyneiden astioiden luokse on muuttanut miljoonia banaanikärpäsiä, jotka ovat jo pikkuhiljaa alkaneet muuttaa muuallekin yksiössäni. Minulla ei ole yhtäkään puhdasta astiaa tai vaatetta. Eräs tuttava ilmoitti juuri että on tulossa käymään luonani neljä päivää, on perillä kolmelta. Sitä ennen pitäisi saada tämä läävä kuntoon ja pestä varmaan neljä koneellista pyykkiä. Mistä aloitan?
Kommentit (72)
Ensimmäiseksi katsoisin jääkaapista pois pilaantuneet ruoat, sitten pesisin jääkaapin hyllyt.
Tämän jälkeen veisin roskat, vanhat sanomalehdet, pullot pois.
Matot imuroida, lattioiden pesu. Pyykinpesu sujuu samalla. Yhdessä päivässä ei selviäisi.
Astiat likoamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:52"]
Taas näitä provoavauksia.Tuttava muka "ilmoitti", että on tulossa käymään. Miksi ei voi sanoa, että ei käy nyt? Höpöhöpö taas. Mitähän ap keksii seuraavaksi?
[/quote]
Aivan. Lisäksi sama aloitus on ollut täällä x kertaa aiemminkin.
Jos tämä olisi totta, naapurit olisivat varmaan valittaneet hajusta jo aikapäiviä sitten. Kyllä tuollainen haisee jo asunnon ulkopuolellekin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:08"]
Jos tämä olisi totta, naapurit olisivat varmaan valittaneet hajusta jo aikapäiviä sitten. Kyllä tuollainen haisee jo asunnon ulkopuolellekin.
[/quote]
Vaikka et olisi itse tuossa kunnossa olevaan asuntoon törmännyt, ei se tarkoita ettei niitä olisi. Ja haju ei välttämättä leviä muihin asuntoihin/naapurit eivät välitä vaikka ruumis mädäntyisi viereisessä asunnossa :(
Pelkästään jääkaapin puhdistukseen kuluu ainakin tunti jos paljon kuivunutta likaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:54
Ei. Olen armoton. En hyväksy masentuneisuutta syyksi, että aletaan elää kuin metsänelukat.
[/quote]
Toivottavasti elämä ei opeta sinua liian kovalla kädellä...
Ap, tsemppiä! Olet saanut hyviä neuvoja. Itse lisäisin vielä etikan ja kloriten. Ne puhdistavat hyvin ja antavat sellaisen "aktiivisesti suursiivotun" tuoksun ja tunnelman.
Hienoa, että sait kerrottua kaverillesi ja saat häneltä apua loppusiivoukseen.
Itse salasin tuossa tilanteessa vaikeuteni ja yritin viimeiseen asti pitää kulissia yllä.
En olisi selvinnyt siitä kaaoksesta jolleivät sisareni olisivat aavistelleet pahaa ja tulleet puoliväkisin vieraisille.
Heidän avullaan sain kämppäni kuntoon. Nyt
yritän raivailla päätäni.
Vielä kerran tsemppiä, Ap!!!
Tsemppiä AP! Hyvä, että kerroit tuttavallesi rehellisesti tilanteesta, teit asioista itsellesi paljon helpompia.
Itse auttaisin mielelläni masentunutta ystävää siivoamalla, konkreettinen tapa auttaa voi olla muuten avuttomuutta herättävässä tilanteessa helpottavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:52"]
Taas näitä provoavauksia.Tuttava muka "ilmoitti", että on tulossa käymään. Miksi ei voi sanoa, että ei käy nyt? Höpöhöpö taas. Mitähän ap keksii seuraavaksi?
[/quote]
Aivan. Lisäksi sama aloitus on ollut täällä x kertaa aiemminkin.
[/quote]
Mitä vitun väliä vaikka olisikin provo?!
Näitä ihmisiä on paljon. Jopa av:n täydellisten naisten keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:08"]
[/quote]
Olen tuo, joka kirjoitti ketjuun olleensa aiemmin samassa tilanteessa. Voin kertoa, että asunnossani ei todellakaan haissut kuin ehkä hiukan ummehtuneelle, mutta sotku oli järjetön.
Kaikki astiat olivat likaisina, mutta fiksuna tyttönä olin pinonnut niitä uuniin ja tiskipöydälle, eikä kuivettunut ruoka kauheasti haise. Biojäte on ainoa joka haisee, mutta jos sekin ehtii kuivua ensin, esim. ruoantähteet kuivuvat lautaselle tai roskat ovat parvekkeella avonaisessa astiassa, niistä haihtuu kosteus ja ne eivät haise.
Vaikka tämä olisikin provo, niin monien masentuneiden elämä on oikeasti tällaista. Se on kauhea tilanne, joka yleensä vain syventää masennusta eikä silloin ole voimia hakea apua. Toivon kovasti, että jos jonkun läheinen on vastaavassa tilanteessa, niin tarjoaa apuaan. Minulle suurin apu tuolloin oli konkreettista, että joku tuli ja tiskasi tai imuroi, kaikki muu, sosiaalinen kanssakäyminen, viihde jne. oli toisarvoista.
Hei, halusin vain tulla lohduttamaan että tuollaisesta tilanteesta voi oikeasti selvitä aika nopeastikin ja elämänhallinnan VOI saada takaisin!! Olin itse vielä vuoden alussa todella masentunut, en jaksanut siivota ikinä tai pitää mistään huolta. Puhumattakaan mistään työssä käymisestä tai urheilusta. Normaalisti olen siis todella tarkka, huolellinen ja itsestään huoltapitävä ihminen, mutta masennuttuani jouduin sairaslomalle enkä yhtäkkiä jaksanutkaan harjata edes hiuksia tai käydä kilometriäkään kävelemässä. Pelkäsin ihan aidosti etten ikinä selviä siitä, enkä voinut myöskään kutsua edes perhettä tai lähimpiä ystäviä kotiini joka oli myöskin täysin banaanikärpästen valtaama. Olin menettänyt ulkonäköni, työni, kotini, järkeni, asenteeni... Siis ihan kaiken, koko elämänhallinnan.
Se taistelu otti koville ja vaati aivan mielettömästi sisua jo valmiiksi toimintakyvyttömältä, täysin voimattomalta ihmiseltä, mutta en yksinkertaisesti antanut periksi vaan hoidin itseni lääkäriin ja terapiaan. En aloittanut edes psyykelääkkeitä, vaan keskustelin ja itkin terapeutin ja itseni kanssa itseni siitä suosta ylös. Ja arvaas mitä? Nyt elokuussa koko elämäni näyttää erilaiselta. Mulla on kaunis järjestyksessä oleva koti, olen laihtunut melkein takaisin normaalipainoiseksi, sosiaaliset suhteet ovat paremmalla mallilla kuin koskaan ja olen taas aloittanut harrastukset ja työt osa-aikaisesti. Mua ei yksinkertaisesti enää ahdista, masenna tai sureta, vaan olen kuin uusi ihminen ja täysin täynnä uutta energiaa ja tarmoa. Olen oppinut näkemään ihan kaikessa positiiviset puolet, ja mä tiedän, että sä pystyt samaan myös. Sinä pystyt, jos minäkin pystyin. Se ei tule olemaan helppoa eikä tapahdu yhdessä yössä, mutta ensimmäisen muutoksen asenteessa voit tehdä jo vaikka tällä sekunnilla. Ihan KAIKKI on mahdollista, jos vain päätät uskoa itseesi. Minä ainakin uskon! <3
Siivouksesta on kerrottu tosi hyvin jo.
Mutta. Yksi asia joka mua auttaa aina siivoamisessa, on musiikki. Radio siis auki tai omaa musiikkia stereoista. Näin päivällä voi kuunnella aika lujaakin. Tsemppiä!