En ole siivonnut puoleen vuoteen. Mistä aloitan?
Olen masentunut, ja ollut sairaslomalla alkuvuodesta asti. En ole siivonnut asuntoani helmikuun jälkeen. Kaikki omistamani vaatteet ja tavarat ja astiat ja roskat ovat keskenään sekaisin lattialla, enkä oikeasti muista miltä lattiani näyttää puhtaana. Keittiössä haisee kuolema, ja pinttyneiden astioiden luokse on muuttanut miljoonia banaanikärpäsiä, jotka ovat jo pikkuhiljaa alkaneet muuttaa muuallekin yksiössäni. Minulla ei ole yhtäkään puhdasta astiaa tai vaatetta. Eräs tuttava ilmoitti juuri että on tulossa käymään luonani neljä päivää, on perillä kolmelta. Sitä ennen pitäisi saada tämä läävä kuntoon ja pestä varmaan neljä koneellista pyykkiä. Mistä aloitan?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:52"]Taas näitä provoavauksia.Tuttava muka "ilmoitti", että on tulossa käymään. Miksi ei voi sanoa, että ei käy nyt? Höpöhöpö taas. Mitähän ap keksii seuraavaksi? [/quote] Olisikin provo. Voisin laittaa kuvan todisteeksi asunnostani, mutta hävettää liikaa jos joku tunnistaa. En ole elämässäni nähnyt mitään näin likaista, enkä ymmärrä miten pystyn nukkumaan yöni tässä kaatopaikassa. Joka aamu herätessäni hengittäminen on vaikeaa ja nenä on tukossa kaikesta tästä pölystä ja homeisista astioista.
[/quote]
No toivottavasti et haaveile aviopuolisista, lapsista ja koirista. Ei nimittäin tule ikinä onnistumaan. En ymmärrä vaikka olisi miten paha olo, että jättää paikat rempalleen. Ei löydy sympatiaa sori vaan.
[/quote]
Masentunut ihminen on voimaton. Oletko tosiaan noin yksinkertainen?
[/quote]
Ei. Olen armoton. En hyväksy masentuneisuutta syyksi, että aletaan elää kuin metsänelukat.
Viimeisenä imurointi ja pintojen puhdistukset. Ensiksi kaikki irtotavara paikalleen kaappeihin tai roskikseen. Siitä se lähtee. Been there and done that
22 neuvoi hyvin.
Itse siivoaisin ensiksi saastaisimmat asiat. Ruoantähteet,limatiskit, likaiset alkkarit ja sukat, raidat vessanpöntössä, karvat lattiakaivon päällä yms. Eli varsinainen lika pois.
Roskien vienti ja tavaroiden järjestely on sellaista, missä kaveri saattaisi haluta auttaa. Siinä ei joudu tekemisiin minkään intiimin saastan kanssa vaan se on ihan perus talkoomeininkiä.
Olen usein vieraillut masentuneilla ja ollaan yhdessä viety lehtiä paperinkeräykseen samalla kun jutellaan, ja viikattu pyykkejä kahvittelun lomassa. Se oli kivaa. Mutta toisen vessanpönttöä ei ole kiva kuurata, se masentuneen pitää tehdä itse.
Kyllä niitä perinteisiä kodinhoitajia todellakin tarvittaisiin näemmä vielä. Keskustelemalla nuo sotkut ei kyllä lähde kävelemään.
Kerää roskat muovipusseihin, samalla kerää astiat keittiön pöydälle, pyykit yhteen kasaan lattialle ja toiseen kasaan kaikki muu roju. Vie roskat ulos tai parvekkeelle. Piilota pyykkikasa kaappiin. Kerää rojut muovikasseihin ja piilota kaappiin. Tiskaa sen verran kun jaksat, loput astiat piiloon parvekkeelle tai uuniin. Pyyhi keittiön työtaso ja ruokapöytä. Imuroi ja pyyhi lattia. Pese suihkulla vessan lavuaari ja pönttö. Tuuleta. Jos jää aikaa niin vie roskat ja tiskaa loput astiat. Pyykit selittyy sillä ettei ole omaa pyykkikonetta, vessaa voit pestä lisää suihkun yhteydessä, keittiötä ruuanlaiton yhteydessä. Pyydä tuttua käymään kaupassa niin saat lisäaikaa.
Alkuun on nyt päästy. Vajaa puolet lattialla olevista tekstiileistä olen laittanut jätesäkkeihin ja keittiöstä keräsin jätesäkkiin kaikki roskiin menevän. Nyt pidän pienen tauon ja syön jotain, siivoaminen tyhjällä vatsalla käy raskaaksi.
Vastasin jo aiemminkin..
Jos nopeasti pitää saada siistin näköistä, niin ne pyykit on todellakin viimeinen asia mitä kannattaa alkaa tekemään. Siihen menee paljon kallisarvoista siivousaikaa. Säkkiin vaan jotta saa pois ne lattioilta ja jonnekkin odottamaan pesua. Sen jälkeen roskat pois säkkeihin ja ulos. Tiski keittiöön. Tämän jälkeen asuntoon jää vain irtotavarat ja ne tiskit siellä keittiössä.
Tiskit kun on tiskattu, niin irtotavarat omille paikoilleen. Sitten ei ole enää kuin imurointi ja lattioiden pesu.
Mä oon joutunut tekemään koko kämpän pikasiivouksia aika monesti, tärkeysjärjestys on aika hyvä olla. Vieras voi katsella niitä levällään olevia irtotavaroita, mutta ei roskia ja tiskejä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:10"]
Meillä siivotaan kerran kuussa vähän perusteellisemmin. Ja aina se alkaa "otetaan iso jätesäkki".
Sinun kohdalla ehkä useampikin. Et ehkä ehdi sitä pyykkiä pesemään, ja kuivatustila varmaan tuo toisen rajoitteen. Mutta pyykit jätesäkkeihin värin mukaan ja sinnen pyykkituvalle odottamaan vuoroaan.
Kaikki roskat jätesäkkiin ja roskikseen. Yleensä olen kierrätyksen kannalla mutta sinne vaan samaan banaaninkuoret ja pitsalaatikot! Jos esim. matto on toivottoman tahrainen, niin kanna sekin jätekatokseen.
Sitten tiskien kimppuun. Jos sinulla on iso ämpäri, niin laita pahimmat sinne likoamaan siksi aikaa kun keräät yhden jätesäkillisen (joko pyykkiä tai roskia) ja sitten tiskaat. Toista näitä kolmea, kunnes kämpässä alkaa olla tilaa, sitten imuri esiin. Jollei ole imuria, niin lakaise irtoroskat.
Ikkunat on varmaan hyvä avata. Jos on parveketta, niin raahaa sinne kaikki mitä voi tuulettaa. Sohvatyynyt ja pehmolelut.
Joko olet päässyt alkuun?
[/quote]Meillä siivotaan muutama minuutti joka päivä eikä ikinä ole tarvetta aloittaa ottamalla jätesäkkiä. Mitä sinä laitat sinne?
Tauon kanssa tarkkana!. Tiedän itse mitä on tuollainen jaksamattomuus, kärsin siitä vieläkin.
Kun alkaa touhuamaan, niin kannattaa pitää yllä toimintaa. Eli syödessäkin vaikka järjestellä keittiönpöytää siinä sivussa jne.
Kun antaa itselleen sen "luen hetken tätä kirjaa" tauon, niin se tekeminen monesti lopahtaa siihen.
Toinen mikä sitten auttaa tekemään on soittaa muuten vain jollekkin tutulle. Siinä jutellessa sitä samalla vahingossa tulee tehtyä niitä tympeitäkin asioita..esim.ne tiskit.
Ja neuvons myös se, että aloittaa sellaisilla asioilla jotka selkeästi näkyy. Vaatteet nakkelee yhteen läjään, tavarat toiseen ja roskapussi kädessä kerää roskat seasta pois samalla. Kun näkee heti työnsä jäljen se tsemppaa jatkamaan.
Mutta eniten sinä tarvitdisit apua tuohon masennukseen. Yksi siivous ei ole nyt se isoin murhe, käytkö terapiassa?
Mun mielestä myös tärkeysjärjestys on että ensin pois roskat (irtoroskat ja imurointi) ja lika (tiskit, lattianpesu, pöytäpinnat, lavuaari ja vessanpönttö), sitten vasta irtotavarat ja pyykinpesu.
Aloita soittamalla sille tutullesi ja kerrot tilanteen ja pyydät apua. Sano, että olet masentunut ja siivous on jäänyt, mutta toivot, että tuttavasi auttaisi sinua pääsemään siivouksen alkuun.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:48"]
Masennus lähtee lenkkeilemällä ja siivoilemalla! Hömpsön pömpsön pöpöpööö!
[/quote]
Kiitti mahtavasta vinkistä! Mitenköhän tän sais vielä myöhässä välitettyä jo itsemurhaan päätyneille?
Jos rahaa on niin soita siivouspalvelu apuun. Voit sitten keskittyä vain tavaroihin ja siivooja rättihommiin.
Ensin roskat pois, ne mitä näkyy, ja kannattaa aina jättää yksi muovikassi johonkin roikkumaan siivouksen edetessä eteen tuleville roskille. On helppo viskata sinne suoraan.
Tiskit likoamaan tai koneeseen. Mikäli kovin likaisia ja sulla on kone, pistä kahdesti läpi. Mikäli ei konetta, tiskaa lopussa kun ne on lilluneet vedessä tarpeeksi.
Jos et jaksa lajitella tavaroita paikalleen niin pistä kannelliseen laatikkoon ne mitkä ei varmasti ole roskia ja lajittele myöhemmin paikalleen. Laatikko sitten jonnekin missä se ei ole tiellä eikä näytä siltä että viskasit sinne just kamaa sekaisin.:)
Kerää vaatteet erikseen ja pistä koneeseen. Ne pyörii hyvin siinä aikaa kun siivoaa. Jos ne heittää kaappiin takaisin on vaarana se että ne myös jää sinne lojumaan. Muista myös kodin pestävät tekstiilit, pyyhkeet, pienet matot, jne. Kaikki pyykkiin, jos vaan on mahdollista.
Pintojen puhdistus ja pahimmat pölyt, ylhäältä alaspäin.
Imurointi, lattian pesu (jos täytyy/kerkeät/jaksat), tiskit, tiskipöydän ja sinkin pesu.
Vessa. Laita tavarat paikoilleen, pyyhi pinnat, peili, viimeisenä pöntön pesu. Jos lattia on pölyn peitossa, huuhtele. Jos kerkeät/haluat.
Suihku!
Pyykit kuivamaan, hae kaupasta jotain herkkua tarjottavaksi ja pistä kahvi tulemaan. Muista maito jos ystäväsi käyttää sitä.
...joo, ihan samaa sanon periaatteessa kun muutkin. Heh. Jaksamista ja haleja, puoli vuotta ei merkkaa mitään, hienoa kun siivoat nyt.
(Jos on hyvä ystävä niin kertoisin masennuksesta ja mitä sait aikaan tänään.:)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:35"]
Mun mielestä myös tärkeysjärjestys on että ensin pois roskat (irtoroskat ja imurointi) ja lika (tiskit, lattianpesu, pöytäpinnat, lavuaari ja vessanpönttö), sitten vasta irtotavarat ja pyykinpesu.
[/quote]
Mutta puolessa vuodessa tulee aika lailla tavaraa ympäriinsä. Miten siivoat kun tavaraa on tiellä?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:52"]Taas näitä provoavauksia.Tuttava muka "ilmoitti", että on tulossa käymään. Miksi ei voi sanoa, että ei käy nyt? Höpöhöpö taas. Mitähän ap keksii seuraavaksi? [/quote] Olisikin provo. Voisin laittaa kuvan todisteeksi asunnostani, mutta hävettää liikaa jos joku tunnistaa. En ole elämässäni nähnyt mitään näin likaista, enkä ymmärrä miten pystyn nukkumaan yöni tässä kaatopaikassa. Joka aamu herätessäni hengittäminen on vaikeaa ja nenä on tukossa kaikesta tästä pölystä ja homeisista astioista.
[/quote]
No toivottavasti et haaveile aviopuolisista, lapsista ja koirista. Ei nimittäin tule ikinä onnistumaan. En ymmärrä vaikka olisi miten paha olo, että jättää paikat rempalleen. Ei löydy sympatiaa sori vaan.
[/quote]
[/quote]
Ei. Olen armoton. En hyväksy masentuneisuutta syyksi, että aletaan elää kuin metsänelukat.
[/quote]
Kukaan ei kysynyt sinun hyväksyntääsi ap:n sairaudelle. Vaihda ketjua jos sinua häiritsee.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] En ole tuo, joka haukkui sua yksinkertaiseksi, mutta ilmeisesti et kyllä käsitä masentuneen ihmisen olotilaa, että jos ihminen putoaa masennuksen kouriin, niin ei sellainen ihminen jaksa aloittaa mitään toimeliaisuutta vaativaa hommaa, ymmärrätkö?
Meillä siivotaan kerran kuussa vähän perusteellisemmin. Ja aina se alkaa "otetaan iso jätesäkki".
Sinun kohdalla ehkä useampikin. Et ehkä ehdi sitä pyykkiä pesemään, ja kuivatustila varmaan tuo toisen rajoitteen. Mutta pyykit jätesäkkeihin värin mukaan ja sinnen pyykkituvalle odottamaan vuoroaan.
Kaikki roskat jätesäkkiin ja roskikseen. Yleensä olen kierrätyksen kannalla mutta sinne vaan samaan banaaninkuoret ja pitsalaatikot! Jos esim. matto on toivottoman tahrainen, niin kanna sekin jätekatokseen.
Sitten tiskien kimppuun. Jos sinulla on iso ämpäri, niin laita pahimmat sinne likoamaan siksi aikaa kun keräät yhden jätesäkillisen (joko pyykkiä tai roskia) ja sitten tiskaat. Toista näitä kolmea, kunnes kämpässä alkaa olla tilaa, sitten imuri esiin. Jollei ole imuria, niin lakaise irtoroskat.
Ikkunat on varmaan hyvä avata. Jos on parveketta, niin raahaa sinne kaikki mitä voi tuulettaa. Sohvatyynyt ja pehmolelut.
Joko olet päässyt alkuun?