En ole siivonnut puoleen vuoteen. Mistä aloitan?
Olen masentunut, ja ollut sairaslomalla alkuvuodesta asti. En ole siivonnut asuntoani helmikuun jälkeen. Kaikki omistamani vaatteet ja tavarat ja astiat ja roskat ovat keskenään sekaisin lattialla, enkä oikeasti muista miltä lattiani näyttää puhtaana. Keittiössä haisee kuolema, ja pinttyneiden astioiden luokse on muuttanut miljoonia banaanikärpäsiä, jotka ovat jo pikkuhiljaa alkaneet muuttaa muuallekin yksiössäni. Minulla ei ole yhtäkään puhdasta astiaa tai vaatetta. Eräs tuttava ilmoitti juuri että on tulossa käymään luonani neljä päivää, on perillä kolmelta. Sitä ennen pitäisi saada tämä läävä kuntoon ja pestä varmaan neljä koneellista pyykkiä. Mistä aloitan?
Kommentit (72)
Kiva sitten seuraavan vuokralaisen muuttaa siihen sun saastutettuun kämppääsi. Kyllä sinne sellanen pinttynyt mädän haju jää. Ties missä kunnossa pönttökin on..
Mä olin vastaavassa tilanteessa, kun olin pahasti masentunut. Mulla sisko tuli auttamaan siivouksessa, ja meiltä kahdelta meni siihen 2 päivää. Matot meni kans pesuun, koska masentuneena söin milloin missäkin, enkä välittänyt, vaikka ruokaa kaatui lattialle, jätin vain siihen.
Mutta ylöspääsy tuosta tilanteesta on. Täällä oletkin saanut jo hyviä neuvoja. Tsemppiä!
Mä teen aina niin et ripustan ovenkahvoihin/tuolin selkänojalle muovipussin, heittelen niihin kaiken roskan, vaatteet vien pyykkikoriin/kassiin, astiat keittiöön ja hoen päässä sellasta mantraa että "Vie mennessäs, tuo tullessas" joka tarkottaa käytännössä sitä, että otan olkkarista ihorasvapurkin, vien sen vessaan paikalleen, josta otan mukaan korut ja vien makuuhuoneeseen rasiaan, sieltä sitten otan tyhjän juomalasin ja vien keittiöön jne :D
Tossa vaiheessa kun pyykkiä on helvetisti ja kaikki paskassa niin on ihan sama lajitteletko vai et, tärkeintä heittää vaan koneeseen ja päälle se vaikka jollain perus 40 asteen ohjelmalla (jos nyt oikeesti jotain erikoispesun vaativia kuteita omistat niin järkee saa käyttää) ja sitten kuivuun ja sama uudestaan. Roskaa vaan pussit täyteen ja joka kerta viet roskapussin samalla kun pyykkiä pyykkitupaan.
Tiskaat vaan ihan raivolla ja laitat vaikka pyyhkeiden päälle tasolle kuivaan jos ei muuten tilaa oo. Vaikka menis sitten koko hemmetin tiskiainepullo raivolla kun sitä ruiskit, mutta kunhan tiskaat.
Sitten pyyhit isommat tasot, imuroit ja jos nyt oikein siivoton lattia on niin luuttuat nopsaan.
Sellasta perus siistiä kämppää on helpompi ylläpitääkkin :3
Olen jo nyt ihan poikki, ja soitin tuttavalle ja kerroin tilanteen. Hän sanoi menevänsä ensi yöksi muualle ja sanoi auttavansa huomenna pyykkäämisessä ja turhien tavaroiden ja vaatteiden poisheittämisessä. Tänään siis siivoan kaikki likaiset paikat ja nakkelen vaatteet ja tavarat jätesäkkeihin ja käymme ne sitten läpi huomenna. Tuntuu helpottavalta kertoa tilanteesta jollekin.
Kerää KAIKKI roskapusseihin ja kanna pois. Jättää voit kattilan, paistinpannun, 2 lautasta, kaksi kuppia ja kahdet aterimet - ne peset 5 minuutissa. Jätä yhdet farkut, yksi mekko, kaksi paitaa, 2 paria sukkia, huppari ja talvitakki. Kesä- ja talvikengät. Kahdet petivaatteet. Huonekalut ja pesukoneet. Pyykinkuivausteline. Kaikki muu roskiin! Kun olet nuo saanut järjestykseen niin peset kämpän. Elelet eteenpäin ja ostat tarvittavat tarpeet rahatilanteen ja huolehtimiskykysi mukaan uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:31"]Miten menee ap, saitko siivottua?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:26"]
Olen jo nyt ihan poikki, ja soitin tuttavalle ja kerroin tilanteen. Hän sanoi menevänsä ensi yöksi muualle ja sanoi auttavansa huomenna pyykkäämisessä ja turhien tavaroiden ja vaatteiden poisheittämisessä. Tänään siis siivoan kaikki likaiset paikat ja nakkelen vaatteet ja tavarat jätesäkkeihin ja käymme ne sitten läpi huomenna. Tuntuu helpottavalta kertoa tilanteesta jollekin.
[/quote]
Jess, hyvä juttu! Tosi mahtavaa, että uskalsit kertoa, ja että sait nyt siivoamisen alulle!
Kun voimat loppuu, niin kokeileppa vielä tätä.
Rupeat vaikka katsomaan nyt telkkaria. Sovit itsesi kanssa, että mainostauot siivoat "täysillä", et yhtään enempää, eikä vähempää. Ja jatkat telkkarin katsomista kun tauko loppuu.
Siinä muutamankin jatkon aikana kerkeää yllättävän paljon, mutta homma ei rasita läheskään niin paljon kuin sellainen hikihatussa siivoaminen.
Laitat nyt vaikka pesuaineet pyttyyn ja lavuaariin vaikuttamaan ja sitten ensimmäisellä katkolla pesaiset ne, siinä ei kauaa mene :).
Ja jos ei halua telkkaria katsoa, niin esim.kirja. Luet tietyn verran eteenpäin ja laitat 10min ajastimen puhelimeen. 10min täysillä ja jatkat lukemista.
Sitä masennuksen kourissa harvoin jatkaa pitkäjänteistä toimintaa mitä tuollainen suursiivous edellyttää. Mutta tälläiset pienet hetket pystyy paremmin tsemppamaan ja aina saa levätä välissä, että jaksaa uuden pienen hetken.
Tsemppiä!. Ja mahtava juttu, että kerroit tutulle masennuksesta!. Toivottavasti parantuminen saa sysäyksen tästä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:33"]
Kerää KAIKKI roskapusseihin ja kanna pois. Jättää voit kattilan, paistinpannun, 2 lautasta, kaksi kuppia ja kahdet aterimet - ne peset 5 minuutissa. Jätä yhdet farkut, yksi mekko, kaksi paitaa, 2 paria sukkia, huppari ja talvitakki. Kesä- ja talvikengät. Kahdet petivaatteet. Huonekalut ja pesukoneet. Pyykinkuivausteline. Kaikki muu roskiin! Kun olet nuo saanut järjestykseen niin peset kämpän. Elelet eteenpäin ja ostat tarvittavat tarpeet rahatilanteen ja huolehtimiskykysi mukaan uudelleen.
[/quote]
Käyttökelpoista tavaraa ei todellakaan kannata heittää pois, vaikka olisikin rahaa ostaa uutta. Masentuneena ei edes jaksa välttämättä käydä kaupoissa tms. Kaiken saa kyllä pestyä, ja vain jos ei saa, niin sitten heittää pois.
En jaksanut lukea kaikkia viestejä ketjusta, mutta tsemppiä sinulle ap. Olen itse täysin samassa tilanteessa ja haluaisin pyytää apua, mutta en kehtaa.
Olen aina halunnut olla se "vahva" tyyppi joka selviää niin olisi nolo myöntää etten jaksa edes siivota.
Mutta paljon tsemppiä siivoukseen ja masennuksen selättämiseen!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:33"]
[/quote]
Käyttökelpoista tavaraa ei todellakaan kannata heittää pois, vaikka olisikin rahaa ostaa uutta. Masentuneena ei edes jaksa välttämättä käydä kaupoissa tms. Kaiken saa kyllä pestyä, ja vain jos ei saa, niin sitten heittää pois.
[/quote]
Tuossa tilassa on todellakin parempi heittää pois tai toki voi kantaa jonnenin kellariin (mutta kuka ne likapaskat sieltä siivoaa käyttökelpoiseksi myöhemminkään). Elämänhallinnan takia henkilön on parempi pelkistää nyt kaikki pois jos aikoo jatkossakin ilman kotiapua kyetä kodistaan huolehtimaan.
Ilman siivoavia läheisiäni olisin itse täsmälleen samassa tilanteessa, eikä koti omin neuvoin muulla konstilla kunnossa pysyisi.
Loistavaa, että kaveri tulee huomenna apuun!
Tänään ehdit ihan rauhassa liotella tiskejä, pinttynyttä pönttöä, hellaa ja uunia, ja vaikka pyyhkiä valokatkaisijoista ja ovenkahvosta klähmäiset kädenjäljet. Imuroida ehdit ihan rauhassa meditoiden, ei tarvi hikisenä hölkätä imurin perässä. Laita itselles illalla kiva iltapala ja istu ihan rauhassa sohvalle lajittelemaan pyykki huomista varten sopiviksi koneellisiksi. Heitä jääkaapista ja ruokakaapeista vanhentuneet pois huomenna kun laitat aamupalaa, mieti mitä ihanaa söisitte kaverin kanssa palkinnoksi hyvästä työstä.
Tosi hienoa kuulla että sait aloitettua siivouksen, ap! Hyvä sä!
Itse masentuneena tarvitsin rautalangasta väännetyt ohjeet siivoamiseen, tai oikeastaan mihin vain.
1. Raivaa pieni tila mihin mahtuu kaksi kasaa. Toiseen heität tekstiilit, toiseen roskat.
2. Roskat jätesäkkiin, jätä säkki auki koska löydät varmasti lisää roskaa.
3. Tekstiilit jaat kahteen tai kolmeen pinoon. Mustat, valkoiset ja värilliset. Pese kasat. Säästät aikaa pesemällä väriä päästäviä värillisiä mustien kanssa, ja kulahtaneita värillisiä valkoisten kanssa.
4. Anna koneen pyöriä, tässä välissä raivaat tiskipöydälle tilaa. Roskat jätesäkkiin, tulppa lavuaariin, kuumaa vettä ja pesuainetta ja heität kaikki asiat sinne likoamaan. Jos omistat tiskikoneen, mahdollisesti ensin tyhjennät sen, ja laitat ei niin likaiset astiat sinne. Paskaisimmat ja pinttyneimmät lautaset ja kahvikupit liotat.
5. Nyt olet luultavasti saanut esiin pienet ryöjät kuten kirjat, korut, tyynyt, kaukosäätimet, koriste-esineet jne, kerää ne kasaan vaikka sohvalle.
6. Takaisin keittiöön. Huuhtaiset liotetut astiat/tiskaa. Jos tiskaat, aloita isoista (lautaset, kattilat, pannut, vuoat jne). Muussa tapauksessa työnnä kaikki koneeseen ja kone päälle. Jos ei mahdu, jätä likoamaan.
7. Avaa ikkunat. Petaa sänky. Tyhjennä jääkaappi pilaantuneista tuotteista jätesäkkiin.
8. Nyt lattian pitäisi näkyä, imuroi. Selkä suorassa, älä hosu. Jos lattia kaipaa pesua, pese suurimmat paskat käsin hinkaten ja lopun vedät vain märällä mopilla.
9. Pyykit kuivumaan, jos mahdollista. Uusi pyörimään. Loput pyykit koriin. Tiskaa loput astiat jos niitä jäi. Pyyhkäise pölyt näkyviltä pinnoilta (ikkunalaudat, tv) ja tämän jälkeen pyyhit sohvapöydän, ruokapöydän ja keittiön tasot.
9. Jos vessa kaipaa pesua, tuuleta, pyyhi pölyt, kaada tujua ainetta pönttöön (esim. kloriitti) ja anna olla. Voit suihkauttaa ilmanraikastajaa tai hajuvettä.
10. Vie roskat, selvitä rojukasa sohvalta, viimeistele. Suihkuttele raikastajaa tai hajuvettä. Mene suihkuun, laita rennot vaatteet, keitä kahvia ja ole onnellinen, koska jaksoit tehdä kaiken tarvittavan.
Mennä nukkumaan puhtaisiin lakanoihin suihkunraikkaana, mikä ilo puolen vuoden siivoamattomuuden jälkeen sen täytyy olla! Minä olen ap:n inspiroimana raivannut kotia pian syntyvää vauvaamme varten, likaista meillä ei ollut mutta halusin tehdä tänne vähän uutta tilaa niin kuin ap:kin tekee tilaa sosiaalisten suhteittensa uudistumiselle ja maailmaan palaamiselle. Go, ap!
Nyt kun ei tarvitse stressata siivoamisesta, olen jo edennyt hyvää vauhtia. Laitoin lakanapyykin pyörimään ja toivottavasti tämä puhti säilyy niin, että pääsen illalla puhtaaseen kotiin nukkumaan puhtaisiin lakanoihin, ja aamulla sitten kaverin saapuessa isken hampaani pyykkien ja roinan kimppuun. Jos meinaa puhti loppua, niin luen vain tämän keskustelun uudestaan, nuo tsemppiviestit ja ohjeet oikeasti auttavat ja merkkaavat paljon. Kiitos niistä
Tässä tilanteessa ostaisin tietokoneeseen uuden isomman massamuistin (ssd), asentaisin käyttiksen uusiksi ja siirtäisin vanhat rojut johkin alikansioon pois näkyvistä. Vaihtaisin myös laivaa tai ainakin hyttiä siivouksen ajaksi. Jos olisin maissa niin en päästäisi hommaa tähän jamaan koska asuisin ehkä viikon pari yhdessä toisen henkilön omistamassa paikassa kerrallaan. Söisin ulkona edullisesti ja jos tulee tiskiä tiskaan välittömästi vaikka vettä menee hukkaan turhaan siinä.
Tällähetkellä asun kuitenkin vielä kotona ja annan vanhempien hoitaa hommat kunnes on selvää että oma tulotaso riittää siihen että mitään vähemmänmielenkiintoista ei tarvitse tehdä. Sitten kun ei kyvyt enää riitä tekemään mielenkiintoisia juttuja niin tiedän kyllä että aikani on koittanut.
Komppaan ikkunoiden aukaisemista ja jääkaapin tyhjennystä!
Hyvin menee Ap!
Miten siivota kun puolet tavaroista on miehen vanhoja säästämiä tyhjiä pakkauksia, sitten on pelikoneita ja johtoja joka huoneessa. Kaapit täynnä miehen rojuja. Niihin ei saa koskea edes. Tämä se jos mikä masentaa.
Siivoa ensin eniten ällötystä aiheuttavat paikat. Huoneen yleisilmeeseen vaikuttaa paljon jos ruokapöytä on tyhjä ja puhdas ja samoin tiskipöytä. Vessanpönttö ja lavuaari myös puhtaiksi ekojen joukossa.