Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi että mua tympii nämä " kyllä lapsen pitäisi jo 3-vuotiaana osata kakata pottaan" jne...

Vierailija
30.09.2006 |

Ettekö te ihmisrievut tajua, että jokainen lapsi on yksilö ja kehittyy omaan tahtiinsa? Mitä jumalia te olette, jotka määrittelette sen saako 3-vuotias pissata pottaan vai pyttyyn vai nurmikolle vai vaippaan?

Itselläni on lapset oppineet kuivaksi kukin omaan tahtiinsa, toinen aikaisemmin, toinen myöhemmin eikä varsinaisella kasvatuksella ole ollut suurtakaan vaikutusta oppimisen nopeuteen. Joskus potan tuputtaminen voi kääntyä itseään vastaankin ja lapsi alkaa välttää pottaa, jos ei ole vielä valmis.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Libero ja Pampers valmistavat vaippoja 25-26 kiloon saakka!

Vierailija
2/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkaaminen on kuitenkin jo sellainen suoritus, että sen hädän tuntee ja potalle ehtii mainiosti. Pissa-hätä taas voi iskeä todella nopeasti, eikä kaikilla ole hyvä pidätyskyky ja vahinkoja voi sattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sun mielestä on AINA kyse opetuksen puutteesta jos 3v. kakkaa housuunsa? Et taida olla paljoa elämässä oppinut...

Mulla poika jota opetin potalle, oli ilman vaippaa jne... mutta niin se pottaan kakkaaminen alkoi onnistua vasta lähempänä neljää vuotta eikä kyllä ollut vanhemman laiskuudesta kyse. Lapsi ei vaan missään nimessä halunnut kakata pottaan eikä pyttyynkään. Mieluummin vaikka ulos kuin pottaan.

Vierailija
4/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri taas kakkas...

Vierailija
5/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pissata kyllä osasi ihan hyvin pottaan jo tuossa vaiheessa, niin että voisin nyt " älykkäästi" väittää, että kyllä pottaan pissata pitäisi osata muttei välttämättä kakata. Niin kuin joku tässä ketjussa väläytti (päinvastaisesti). Ihmiset on erilaisia, jopa lapset. Onko se niin kauhean vaikeaa käsittää ja hyväksyä.

Vierailija
6/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pissataan ja kakataan hienosti kyllä pönttöön nykyään ja pyyhitäänkin itse, mutta kyllä sitä kakkaamista sai odottaa pitkään. Opettelu aloitettiin reilun vuoden iässä ja homma sujui vasta 3-vuotiaana, ja vain omasta tahdosta. Taisi poika olla 3 v 5 kk, kun sanoi että menen kakalle, sitä ennen kakkasi vain vaippaan erilaisista lahjontakonsteista ja maanitteluista huolimatta. Pissaus luonnoistui jo paaaljon aiemmin. Tätä ennen haki siis itse vaipan kakkaukseen ja tilanne meni välillä todella pahaksi, kun vaippaa ei annettu. Sitten painiskeltiin tovi todella pahojen panttaus ongelmien kanssa. Vasta kun suostuttelusta luovuttiin ja annettiin aikalisä, niin alko homma sujua.

Vierailija
7/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja pissata kyllä osasi ihan hyvin pottaan jo tuossa vaiheessa, niin että voisin nyt " älykkäästi" väittää, että kyllä pottaan pissata pitäisi osata muttei välttämättä kakata. Niin kuin joku tässä ketjussa väläytti (päinvastaisesti). Ihmiset on erilaisia, jopa lapset. Onko se niin kauhean vaikeaa käsittää ja hyväksyä.

Vierailija
8/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskoo housuunsa.

Vierailija
9/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapseni ovat kakanneet pottaan jo yksivuotiaana. Onneksi minulle on jotenkin kummasti sattunut näin hyvin tässä ja monessa muussakin mielessä kehittyvät lapset. Olen pottafanaatikko niin kuin jotkut ovat imetysfanaatikkoja.

Vierailija
10/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojillahan tuo vaipoista eroon pääseminen on joskus hitaampaa, ja ihan on tutkittukin juttu eli pidätyskyky kehittyy joillakin hieman hitaammin. Jotkut taas kakkaavat housuun esim. siksi että kakka on kovaa vaikka mitä tekis, eli lapsi on alkanut pelätä kakkaamista. Seisoen tai liikkuessa on jotenkin helpompi kakata kuin pottaan. Meillä onneksi opittiin hyvin pottaan kakkaaminen, mutta kyllä meilläkin pisaaminen sujui monta kuukautta aikaisemmin kuin kakkaaminen.

Vierailija
11/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän panostaneen potalle/pöntölle opettamiseen lapsi on ollut vähintään päiväkuiva 2-vuotiaana, kun taas nämä " oppii kun oppii" vanhempien lapsukaiset kakkaavat pöksyyn vielä 3-vuotiaina. Eli se on tasan laiskuudesta kyse.

Vierailija
12/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.11

Vierailija
13/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se alkutaipaleen asenneongelma monella. Ettei laiteta potalle silloin, kun lapsi oppii istumaan. Mullekin on sanottu " Ai sä viitsit laittaa tota potalle. Mä oon niin laiska." Ja oikeastihan minä olin se laiska, kun en jaksanut olla jatkuvasti lapsen peffaa pesemässä.

Mutta, tämä on ikuisuusaihe. Ja aina saadaan av:lla riita aikaiseksi.

Vierailija
14/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt niitä äitejä, jotka opettavat lapsensa päiväkuivaksi ja sitten lähtevät esim kauppaan tai mummolaan ja lapsi pakataan vaippaan mennessään. Luulis lapselle tulevan tästä hommasta takapakkia. Mulla oli vaihtovaatteet mukana kaikilla reissuilla. Tämähän on vain mielipiteeni.

Vierailija
15/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on muitakin joilla pissit tulee pottaan kakkaa helpommin, meilläkin juuri näin. Tyttömme oli 3v 1vk kun suostui tekee pissit pottaan, ei oltu pakotettu kun ei aikasemmin ollut onnistunut ja vaikeasti tuokin tuli. Nyt 3v 2kk ja pisiminen onnistuu niinkin, että huutaa mulle,että pissataa ja minä takas, että hae potta, tekee pissat ja menen sitten myöhemmin katsoon. Kakkaaminen on muutekin vaikeampaa, vaihtelevan kovan ja löysän vatsan vuoksi ja olenkin ajatellut että kyllä sekin rupee onnistuun joskus. Pakottamis linjalle en enää lähde, onnistiun pilaamaan tytön ruokahalun pakottamalla syömään, hetkellisen syömis haluttomuuden aikaan, tai ainakin luulen näin tapahtuneen. Vaikka voi olla että nyt pottailua vaikeuttaa myös kova tahto ikä, jolloin ollaan kaikkea vastaan, vain vastaan olemisen vuoksi. Näinpä olen esikoista ajatellut tutustaa jo pottaan ensi kesänä hänen ollessa 1,5v.

Vierailija
16/16 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei fiksut, aikuiset äidit arvostele toisten lasten kakkaamista vaippoihin tai muuallekaan! Vaan pitää suunsa kiinni.