Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arkiruokaehdotuksia

Vierailija
17.08.2015 |

Mä nyt ajattelin kokeilla, että teen joka sunnuntai ruokalistan ja tehdään ruokaostokset sen mukaan, meidän perhe kun sortuu liian helposti syömään ulkona jotain ja kalliiksihan se tulee. Vihaan siis ruuanlaittoa ja haluaisin vinkkejä helppoihin arkiruokiin. Tällä viikolla meidän perheen listalla on makaronimössö, riisi ja kanakastike, kasvispasta ja perjantaina olen lasten kanssa keskenään ja tehdään ihan vaan ranskalaisia ja kalapuikkoja. Näiden lisäksi keksin tuleviin listoihin makaronilaatikon, kermaperunat ja pihvi, nakki-/makkarakastike ja peruna sekä jauheliha-tai nakki/makkarakeitto. Pää hakkaa tyhjää! Kalaa en itse syö enkä osaa valmistaa. Mitä helppoja kanaruokia esim on?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ruuan usein valmiiksi edellisenä iltana, koska lapset harrastavat monena iltana viikossa ja syövät yksin, ennen kuin kumpikaan vanhemmista pääsee töistä. Keitot ovat helppoja tehdä ja lämmittää, lisäksi niiden maku paranee lämmitettäessä. Suosikkikeitto on kananpojan keitto (hellapoliisi) ja nakkikeitto tuoreista kasviksista ja kunnon nakeista. Myös hapanimelä possu riisin kera toimii lämmitettynä. Silloin kun on aikaa, teen pinaattilettuja ja kananmunakastiketta (kaupan valmislettuja olen ostanut ehkä kerran). Jos olen itse syömässä yhtä aikaa lasten kanssa, paistan lohimedaljongeja tai siikafileitä; uunikalaa en jostain syystä saa koskaan onnistumaan. Poronkäristys uppoaa aina samoin kuin karjalan pasti (vaativat toki pitkähkön hauduttamisen mutta voi tehdä edellisenä päivänä). 

Olisiko näistä, ap, sulle apua? T. Toinen, joka myös inhoaa ruuan laittoa, mutta on siihen kuitenkin kipinän löytänyt.

Vierailija
42/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanakeitto on todella jees, joko kookosmaidon kanssa tai ilman=kirkkaassa liemessä. Ei sua vaan mitään kaupan pakastekasviksia. Itse pilkkoo mukaan esim. juuriselleriä (pala), palsternakkaa (1-2) ja porkkanaa (2).

Itse suosin polskien tyyliä, aivan tajuttoman hyvät sopat tulee: 

-1 iso kanankoipi - jos on marinoitu, pestään kunnolla marinadit pois (keitetään 1,5l vedessä kunnes alkaa vaahdota, poistetaan vaahto, lisätään muut kamat)

-Lisätään kasvikset (~ juuriselleriä (pala), palsternakkaa (1) ja porkkanaa (2)

-Sekä puolet persiljaruukusta, pippureitakin voi tässä vaiheessa laittaa 

-Keitetään n. 45min-1,5h

Lopuksi lisätään vähän spagettia ruokaisuuden vuoksi. Sekä loput persiljat, suolaa tarpeen mukaan. Sitten kana vaan pois kattilasta ja annostellaan jokaisella ruokailijalle erikseen keiton sekaan. 

Muita ruokia esim. kanacurrry (jossa käytetään currytahnaa), tortillat, pitsa, kermainen lohikeitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman paras kalakeitto: purkki Mutti-tomaattimurskaa, pakasteesta 300g lohikuutioita (seitikin käy), reilu litra kasvislientä, valmiiksi kuutioituna kasviksia hevi-osastolta 600g, mausteeksi pippuria, kurkumaa ja suolaa. Yleensä aloitan kuullottamalla sipulia öljyssä, lisään tomskumurskan ja kasvisliemen. Annan kiehua hiljalleen ja lisään lopuksi mausteet ja lohikuutiot. Tarjoile vaalean leivän kanssa ja lisää lusikallinen katkarapuja halutessasi. Meidän perheen luottoruoka.

Vierailija
44/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:01"]Mä nyt ajattelin kokeilla, että teen joka sunnuntai ruokalistan ja tehdään ruokaostokset sen mukaan, meidän perhe kun sortuu liian helposti syömään ulkona jotain ja kalliiksihan se tulee. Vihaan siis ruuanlaittoa ja haluaisin vinkkejä helppoihin arkiruokiin. Tällä viikolla meidän perheen listalla on makaronimössö, riisi ja kanakastike, kasvispasta ja perjantaina olen lasten kanssa keskenään ja tehdään ihan vaan ranskalaisia ja kalapuikkoja. Näiden lisäksi keksin tuleviin listoihin makaronilaatikon, kermaperunat ja pihvi, nakki-/makkarakastike ja peruna sekä jauheliha-tai nakki/makkarakeitto. Pää hakkaa tyhjää! Kalaa en itse syö enkä osaa valmistaa. Mitä helppoja kanaruokia esim on?
[/quote]

Olet ihana ihminen <3

Vierailija
45/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:25"]

Maailman paras kalakeitto: purkki Mutti-tomaattimurskaa, pakasteesta 300g lohikuutioita (seitikin käy), reilu litra kasvislientä, valmiiksi kuutioituna kasviksia hevi-osastolta 600g, mausteeksi pippuria, kurkumaa ja suolaa. Yleensä aloitan kuullottamalla sipulia öljyssä, lisään tomskumurskan ja kasvisliemen. Annan kiehua hiljalleen ja lisään lopuksi mausteet ja lohikuutiot. Tarjoile vaalean leivän kanssa ja lisää lusikallinen katkarapuja halutessasi. Meidän perheen luottoruoka.

[/quote]

Tuskin ihan maailman parasta.

Vierailija
46/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha-fenkolilaatikko, tehdään samoin kuin makaroonilaatikko, mutta makaronien tilalla fenkolia.

Vierailija
47/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi apua, pakaste kalapuikkoja! En ole koskaan tarjonnut niitä lapsille. Teen kalapullat ja pihvit itse tuoreesta kalasta. Nugetit teen myös itse kana/kalkkunafileestä.

Vierailija
48/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä sinuna yrittäisin sitä kalaakin välillä tarjota, olisi lapsille hyvästä... Wokkia suosittelen minäkin, ei mene kauaa kun pilkkoo kasvikset, heittää pannulle ja vaikka kanan paistaa. Meillä syödään usein myös uunijuureksia erilaisten lisukkeiden kanssa, joskus lisänä vain salaattia jossa joku proteiinin lähde, esim feta tai halloumi tai sitten vaikkapa kanaa. Joskus paistetaan pihviä pannulla lisäksi, tai esim. kananfileitä.

Vierailija
49/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaisia salaatteja kannattaa joskus kokeilla myös! Sekoittaa vaikka useampaakin eri salaattilaatua ja laittaa oman maun mukaan kasviksia. Kylkeen voi keittää kananmunaa/paistaa kanaa/lisätä tonnikalaa/käyttää salaattijuustoa tai krutonkeja.

Yksi helppo keittoruoka on kukkakaalikeitto. Voi haista epämiellyttävälle, mutta maku on herkullinen! Valion sivuilla on hyviä reseptejä näille keitoille.

Yksi suosimani ruoka on ihan perus munakas/munakokkeli. Tähän ruokaan on helppo heittää jämät mukaan kaapista! Esim. kasvikset, juusto, kinkku-/makkaraleikettä, mausteita.

Makaroonilaatikko on myös yksi suosikeistani, koska sitä voi muunnella loputtomiin. Välillä voi tehdä kanasta, välillä jauhelihasta, soijarouheesta, kasviksista ym.

Vierailija
50/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten mielestä kyllä, terveisin kirjoittaja 47.

Vierailija
51/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 07:23"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 06:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:54"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:50"] No meillä on vähintään kerran viikossa pinaattikeittoa, se on vaan niin supernopea. Esim kiireisinä päivinä. Meillä on aina ruoka viimeistään klo 17.00 ja joka päivä ei vaan kerkeä paistaa lihoja tai kaloja.. Syömme sitten vähän tuhdimman iltapalan klo 20.00 Sitten välillä teen uunissa kermalohen , siihen lisukkeena perunaa ja salaattia. Kalakeittoon laitan seitä, lohta(pakastekuutio), kuorin porkkanat ja perunat, sipulit ja laitan tilliä,suolaa,pippuria ja vähän voita. Sei sopii hyvin jos paistaa pannulla ja tekee siihen kermaviilikastikkeen. Välillä teen kanakastiketta wokvihanneksilla ja riisiä.. Sekin on valmis noin 40 minuutissa. Annan broilerinfileiden usein hautua aika kauan.. ehkä vähän pöpökammoinen kun olen.   että semmosia, tottakai paljon monia muitakin... mutta kalaa on kyllä monta kertaa viikossa. [/quote] Annatko reseptin pinaattikeitollesi. [/quote]   Apetit pakastealtaasta. [/quote] Pinasttikeittoa tekee litran parilla eurolla. Jauhot ja voi sekä öljy. Siihen maito pienissä erissä. Pussi tai kaksi pakastepinaattia. Suolaa, pippuria ja muskottia. 10 minuuttia vie aikaa

[/quote]Jos kerran budjetti-linjalle lähdetään, niin eikö silloin kannattaisi tehdä nokkoskeittoa? Raaka-ainetta ei tarvi kaupan pakastealtaasta hakea, vaan löytyy lähes joka pihapiiristä, tai ainakin lähialueelta ja ihan ilmaiseksi.  Nokkoskeitto vähintään yhtä hyvää kuin pinaattikeitto.
[/quote]

Aivan!
Kallein on apetit tms. Valmistus pakasteesta vie yhtä paljon aikaa kuin itse tehden

Vierailija
52/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:54"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:50"] No meillä on vähintään kerran viikossa pinaattikeittoa, se on vaan niin supernopea. Esim kiireisinä päivinä. Meillä on aina ruoka viimeistään klo 17.00 ja joka päivä ei vaan kerkeä paistaa lihoja tai kaloja.. Syömme sitten vähän tuhdimman iltapalan klo 20.00 Sitten välillä teen uunissa kermalohen , siihen lisukkeena perunaa ja salaattia. Kalakeittoon laitan seitä, lohta(pakastekuutio), kuorin porkkanat ja perunat, sipulit ja laitan tilliä,suolaa,pippuria ja vähän voita. Sei sopii hyvin jos paistaa pannulla ja tekee siihen kermaviilikastikkeen. Välillä teen kanakastiketta wokvihanneksilla ja riisiä.. Sekin on valmis noin 40 minuutissa. Annan broilerinfileiden usein hautua aika kauan.. ehkä vähän pöpökammoinen kun olen.   että semmosia, tottakai paljon monia muitakin... mutta kalaa on kyllä monta kertaa viikossa. [/quote] Annatko reseptin pinaattikeitollesi. [/quote]   Apetit pakastealtaasta. [/quote] Öh ok. Aikamoinen "äiti" kyllä olet.. Joiltakin vaan pitäisi kieltää lasten hankkiminen. Eivät edes osaa ruokkia niitä mitenkään järkevästi.

[/quote]

Sekoita 1,5 l maitoa ja maizenaa (en muista määrää, lukee paketin kyljesssä) kattilassa ja kuumenna kiehuvaksi. Maidon saostuessa lisää hienonnettua pakastepinaattia 2-3 pussia. Kiehauta. Mausta suolalla/aromisuolalla ja mustapippurilla.

Vierailija
53/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:54"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:50"] No meillä on vähintään kerran viikossa pinaattikeittoa, se on vaan niin supernopea. Esim kiireisinä päivinä. Meillä on aina ruoka viimeistään klo 17.00 ja joka päivä ei vaan kerkeä paistaa lihoja tai kaloja.. Syömme sitten vähän tuhdimman iltapalan klo 20.00 Sitten välillä teen uunissa kermalohen , siihen lisukkeena perunaa ja salaattia. Kalakeittoon laitan seitä, lohta(pakastekuutio), kuorin porkkanat ja perunat, sipulit ja laitan tilliä,suolaa,pippuria ja vähän voita. Sei sopii hyvin jos paistaa pannulla ja tekee siihen kermaviilikastikkeen. Välillä teen kanakastiketta wokvihanneksilla ja riisiä.. Sekin on valmis noin 40 minuutissa. Annan broilerinfileiden usein hautua aika kauan.. ehkä vähän pöpökammoinen kun olen.   että semmosia, tottakai paljon monia muitakin... mutta kalaa on kyllä monta kertaa viikossa. [/quote] Annatko reseptin pinaattikeitollesi. [/quote]   Apetit pakastealtaasta. [/quote] Öh ok. Aikamoinen "äiti" kyllä olet.. Joiltakin vaan pitäisi kieltää lasten hankkiminen. Eivät edes osaa ruokkia niitä mitenkään järkevästi.

[/quote]

Sekoita 1,5 l maitoa ja maizenaa (en muista määrää, lukee paketin kyljesssä) kattilassa ja kuumenna kiehuvaksi. Maidon saostuessa lisää hienonnettua pakastepinaattia 2-3 pussia. Kiehauta. Mausta suolalla/aromisuolalla ja mustapippurilla.

[/quote]

Maissitärkkelys ja aromisuola eivät kuulu hyvään ravintoon.

Vierailija
54/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:41"]Siis voi apua, pakaste kalapuikkoja! En ole koskaan tarjonnut niitä lapsille. Teen kalapullat ja pihvit itse tuoreesta kalasta. Nugetit teen myös itse kana/kalkkunafileestä.
[/quote]

Samoin.
Tarjouslohi maistuu murekepihveinä. Helppoa ja hyvää

Vierailija
55/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 07:23"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 06:51"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:54"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:50"] No meillä on vähintään kerran viikossa pinaattikeittoa, se on vaan niin supernopea. Esim kiireisinä päivinä. Meillä on aina ruoka viimeistään klo 17.00 ja joka päivä ei vaan kerkeä paistaa lihoja tai kaloja.. Syömme sitten vähän tuhdimman iltapalan klo 20.00 Sitten välillä teen uunissa kermalohen , siihen lisukkeena perunaa ja salaattia. Kalakeittoon laitan seitä, lohta(pakastekuutio), kuorin porkkanat ja perunat, sipulit ja laitan tilliä,suolaa,pippuria ja vähän voita. Sei sopii hyvin jos paistaa pannulla ja tekee siihen kermaviilikastikkeen. Välillä teen kanakastiketta wokvihanneksilla ja riisiä.. Sekin on valmis noin 40 minuutissa. Annan broilerinfileiden usein hautua aika kauan.. ehkä vähän pöpökammoinen kun olen.   että semmosia, tottakai paljon monia muitakin... mutta kalaa on kyllä monta kertaa viikossa. [/quote] Annatko reseptin pinaattikeitollesi. [/quote]   Apetit pakastealtaasta. [/quote] Pinasttikeittoa tekee litran parilla eurolla. Jauhot ja voi sekä öljy. Siihen maito pienissä erissä. Pussi tai kaksi pakastepinaattia. Suolaa, pippuria ja muskottia. 10 minuuttia vie aikaa [/quote]Jos kerran budjetti-linjalle lähdetään, niin eikö silloin kannattaisi tehdä nokkoskeittoa? Raaka-ainetta ei tarvi kaupan pakastealtaasta hakea, vaan löytyy lähes joka pihapiiristä, tai ainakin lähialueelta ja ihan ilmaiseksi.  Nokkoskeitto vähintään yhtä hyvää kuin pinaattikeitto. [/quote] Aivan! Kallein on apetit tms. Valmistus pakasteesta vie yhtä paljon aikaa kuin itse tehden

[/quote]

Mä olen tämän kommentin alkuperäinen kirjoittaja ja en vastannut vielä mitään. Joku ilmeisesti vastasi puolestani että apetit keitto. No ei mennyt kovin pieleen, nimittäin hyvin usein meillä on joko pirkkaa tai apetit, vastaavaa.

Lisään yleensä sulatettua pakastepinaattia keittoon kun se on valmista. Keitän kananmunia kylkeen ja yleensä myös ruisleipää juustolla ja maitoa lisänä. Se on hyvinkin täyttävä ja tosi nopea setti.

Jälkkärinä saa vaikka hedelmän jos haluaa.

Vierailija
56/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus juustokeitto käy pohjana moneen erilaiseen keittoon. Mielikuvitus rajana.

Vierailija
57/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohimedaljongit ja muusi/riisi + kasvikset
Paistettu siika
Tofu-kasviswokki
Jauhelihakeitto
Aasialainen kalakeitto
Kasvissosekeitto
Minestronekeitto
Nuudelikasviswokki
Ruokaisa salaatti, jossa jauheliha, tonnikala tai kana
Broilerinkoivet, uunikasvikset ja uuniriisi
Tulinen nakkikeitto
Papupata ja perunat
Chili con carne
Pestopasta
Katkarapukastike tomaattimurskasta ja riisi
Sienipasta tuorepastasta

Vierailija
58/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas pitänyt täydellisten äitien päästä haukkumaan.

Ap. Nuo hifistelyt saa jättää sikseen, jos ei ruoanlaitto sytytä. Teet ihan perusruokaa ja tee vaikka pakastevihanneksista, parempi sekin kuin ei laisinkaan!

Joku kirjoittikin hyvät peruslähtökohdat. Keitot, wokit, kiusaukset, pastat, perunamuusi, risotot jne.

Yksi minun suosikkini on, ei terveellinen mutta erinomaisen hyvää, savuporopasta!

Fusillia, he-ma-pa, homejuusto, savuporo ja kerma, itse käytän kaurakermaa.

Keität siis kierrepastan, ei ihan kypsäksi ja kaadat vuokaan. Sekaan kasvikset, homejuusto ja savuporo ja päälle kerma. Uuniin paistumaan kypsäksi 30-45 min. 200 asteessa. Tästä saa ruokaisaa vaihtelemalla kasviksia ja lihaa jne. Ja tulee uunissa muita touhuja tehdessä!

Ruoanlaitosta ei kannata tehdä juuri tuollaista hienostelua, että aletaan se helv. Hernekeittokin keittää kuivaherneistä! Jos ei ruoanlaitto nappaa, siitä tulee pakkopullaa ja painajaista!

Salaateista et maininnut, mutta varmasti niitä tarjoat ruoan ohessa.

Vierailija
59/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen arvsostelee toisten ruokia? Arvosteletteko muitakin asioita toisissa? Meillä ei lapsuudessa ollut ihmeellisiä ruokia, salaatteja ei koskaan, mutta vanhemmat jotka kunnioittivat muita ja opettivat sen meille lapsille myös.

Vierailija
60/72 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:50"]

No meillä on vähintään kerran viikossa pinaattikeittoa, se on vaan niin supernopea. Esim kiireisinä päivinä. Meillä on aina ruoka viimeistään klo 17.00 ja joka päivä ei vaan kerkeä paistaa lihoja tai kaloja.. Syömme sitten vähän tuhdimman iltapalan klo 20.00

Sitten välillä teen uunissa kermalohen , siihen lisukkeena perunaa ja salaattia.

Kalakeittoon laitan seitä, lohta(pakastekuutio), kuorin porkkanat ja perunat, sipulit ja laitan tilliä,suolaa,pippuria ja vähän voita.

Sei sopii hyvin jos paistaa pannulla ja tekee siihen kermaviilikastikkeen.

Välillä teen kanakastiketta wokvihanneksilla ja riisiä.. Sekin on valmis noin 40 minuutissa. Annan broilerinfileiden usein hautua aika kauan.. ehkä vähän pöpökammoinen kun olen.

että semmosia, tottakai paljon monia muitakin... mutta kalaa on kyllä monta kertaa viikossa.

[/quote]

Annatko reseptin pinaattikeitollesi.

[/quote]

Apetit pakastealtaasta.
[/quote]

Pinasttikeittoa tekee litran parilla eurolla.
Jauhot ja voi sekä öljy. Siihen maito pienissä erissä. Pussi tai kaksi pakastepinaattia. Suolaa, pippuria ja muskottia.
10 minuuttia vie aikaa
[/quote]

Käsitin että ap ei ole oikein taitava kokki. En nyt kehottaisi ensimmäisenä aloittamaan maitopohjaisesta keitosta harjoittelua. Voi tyssätä into siihen kun maito palaa pohjaan tai suurus klimppiytyy. Mutta on täällä ollut hyviäkin vinkkejä, wokit ja uunijuurekset on helppoja ja sitä mukaa kun taitoja kertyy, voi siirtyä astetta haastavampaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme