Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidoton ruokavalio imetysaikana

Vierailija
17.08.2015 |

Olen maidottomalla ruokavaliolla (lapsen takia). Muistelen lukeneeni, että imetysaikana täytyisi syödä maitotuotteita 8 dl edestä, jotta saisi tarpeeksi kalsiumia. Olen kiinnostunut vaihtoehtoisista kalsiumin lähteistä kasvimaitojen lisäksi kuten esim. seesaminsiemenet ja chiansiemenet. En haluaisi syödä kalkkitabletteja kun niistäkin on esitetty kaikenlaista kritiikkiä.

Miten ja mistä saisi päivän saantisuosituksen täyteen? Jos syön päivittäin yhden 30 gramman seesaminsiemenpatukan, jonka tuotesisältö on 40% hunajaa ja 60% seesaminsiemeniä, paljonko sen lisäksi täytyisi saada kalsiumia? Ei houkuttaisi kuitenkaan juoda 8 dl kauramaitoa, kun en muutenkaan oikein ikinä (lehmän) maitoa sellaisenaan juonut. En ole vielä löytänyt kaurakermaa tms. tuotteita, joihin olisi lisätty kalsiumia ja minua kiinnostaisikin lähinnä sellaiset ruoat, joissa on luonnostaan kalsiumia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaismunien kuoret jauhona on parasta, pitää vaan sekoittaa johonkiin. 

Vierailija
2/2 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

imettävä nainen tarvitsee 900mg kalsiumia vuorokaudessa. Seesaminsiemenissä on kalsiumia 975mg/100g, joten mainitsemassasi patukassa olisi silloin noin 175mg kalsiumia.

Kauramaidossa on kalsiumia 120mg/100ml eli 240mg lasillisessa. Myös kalassa (esim. lohi 147mg/100g), tofussa (350mg/100g), vihreissä kasviksissa (esim. lehtikaali 42mg/100g) ja pähkinöissä (esim. cashew 45mg/100g) on kalsiumia.

Käy tutustumassa Finelin koostumustietopankkiin http://www.fineli.fi/. Siellä voit katsoa jokaisen ruoan kalsiumpitoisuuden yksitellen.

t. Mia, terveydenhoitaja

Haluatko henkilökohtaisen vastauksen? Lataa maksuton neuvolachat-sovellus. Lue lisää neuvola.meedoc.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi