Lääkäri halusi nähdä rinnat?
Kysymys naisille.
Kävin lääkärintarkastuksessa ajokorttia varten. Lääkäri oli sellainen vanhempi mies, mukava ja asiallinen. Verenpaineen mittausta varten otin paidan pois, jonka jälkeen oli vuorossa sydämen kuuntelu.
Lääkäri sanoi: Nyt pitäis ottaa liivitkin pois. Jotenkin häkellyin siinä, mutta en kuitenkaan näyttänyt sitä vaan tein niinkuin oli pyydetty. Lähdettyäni lääkäristä alkoi epäilyttää, kun aloin pohtia tilannetta. Tajusin, etten ole koskaan aiemmin joutunut riisumaan rintsikoita sydämen kuuntelua varten. Jopa kardiologi, sydäntautien erikoislääkäri, sai kuunneltua sydäntäni ihan hyvin rintaliiveistä huolimatta...
Kysymys kuuluu siis, onko sinun kokemuksesi mukaan normaalia että riisutaan yläosattomiksi tavallisessa lääkärintarkistuksessa?
Mainittakoon vielä, että omasta mielestäni pienissä rinnoissani ole mitään nähtävää :)
Kommentit (97)
Eräs mies lääkäri halusi tutkia kohdunkaulan päivystyksessä kun olin kuivunut rajun raskauspahoinvoinnin takia, en antanut lupaa kun en tajunnut että miksi olisi pitänyt?! Olin tapahtumien aikaan 18v.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:56"]
Mummoni 85v ihmetteli lääkärillä käynnin jälkeen että kyllä on lääketiede kehittynyt. Kun nuorempana joutui vaikka kuinka vähäisen vaivan takia riisumaan aivan alasti, niin nykyään ei tarvitse kuin aukaista suu ja yskäistä.
[/quote]
Ihana, mä pikahdun naurusta :) :)
Minulle on käynyt vain kerran noin. Olin noin 15-16-vuotias ja keski-ikäinen lääkärisetä halusi, että riisun kaikki yläosasta pois kun kuunteli keuhkoja stetoskoopilla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:57"]
Hänhän oli vanhempi lääkäri. Ennen aikaan aina piti olla yläosa paljaana kun sydäntä ja keuhkoja kuunneltiin. Hän tekee työtään vanhojen oppien mukaan. Eli ei ole ollu tirkistelemässä sinun rintojasi.
[/quote]
Juurikin näin Itsekin olen aina joutunut riisuutumaan ylä osan kokonaan paljaakis, eli liivit pois.
Nykyään lääkärit on niin huolimattomia ja kiireisiä, ettei heillä ol e aikaa odotella riisumista ja pukemista.
Kardiologilla on oltava ylä osa kokonaan paljaana, ja minua inhottaa, kun tissit roikkuu navassa :(
Paska lääkäri. En olisi ottanut rintsikoita pois. Riittää kun nostaa paitaa ylös. Edes paitaa ei tarvitse ottaa pois.
Ei kai tuo ole niin tuhoisaa tai vakavaa. Te jaksatte aina pöyristyä työasioista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:56"]
Mummoni 85v ihmetteli lääkärillä käynnin jälkeen että kyllä on lääketiede kehittynyt. Kun nuorempana joutui vaikka kuinka vähäisen vaivan takia riisumaan aivan alasti, niin nykyään ei tarvitse kuin aukaista suu ja yskäistä.
[/quote]
Ihana, mä pikahdun naurusta :) :)
[/quote]
Tikahdun tai pakahdun, ei ole olemassa sanaa pikahdun...
Sydämen kärki jää suoraan rintaliivien alakaaren alle. Varsinkin lääkäri, joka ei jatkuvasti kuuntele sydäntä voi haluta otattaa liivit pois parasta mahdollista kuuntelupaikkaa varten. Kyseessä on täysin perusteltu pyyntö ja on suorastaan omituista jos esimerkiksi kardiologi ei ole pyytänyt liivejä ottamaan pois. Kyseessä ei todellakaan ole mikään vanhan ajan oppi tai muu vastaava, vaan täysin ihmisen anatomiasta riippuva seikka. Nykyään potilaat ovat täysin hysteerisiä näistä asioista, jonka vuoksi osa lääkäreistä jättää sydämen kärjen alueen kuuntelematta tai tyytyy epäluotettavampaan auskultaatioon huonosta sijainnista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:21"]
Hänhän oli vanhempi lääkäri. Ennen aikaan aina piti olla yläosa paljaana kun sydäntä ja keuhkoja kuunneltiin. Hän tekee työtään vanhojen oppien mukaan. Eli ei ole ollu tirkistelemässä sinun rintojasi.
[/quote]
Juurikin näin Itsekin olen aina joutunut riisuutumaan ylä osan kokonaan paljaakis, eli liivit pois.
Nykyään lääkärit on niin huolimattomia ja kiireisiä, ettei heillä ol e aikaa odotella riisumista ja pukemista.
Kardiologilla on oltava ylä osa kokonaan paljaana, ja minua inhottaa, kun tissit roikkuu navassa :(
[/quote]Olen vastaavissa ketjuissa aikaisemminkin ihmetellyt, että miten on niin vaikea näyttää lääkärille tissejä, kun kuljetaan kaupungilla lähes tissit paljaana kaikkien nähden. En ymmärrä, en.
Trikuspidaali- ja mitraaliläpän kuuntelualue jää rintaliivien alle, kyllä kunnon lääkäri pyytää liivit riisumaan, samoin keuhkojen kunnollinen kuuntelu onnistuu vain ilman liivejä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:49"]
HAHA! sua vedettiin 6-0. Tissit se vaan halus nähdä. Muista, että miehiä ne lääkäritkin ovat.
[/quote]
Minun mielestäni siinä ei ole mitään hauskaa, jos lääkäri on käyttäytynyt asiattomasti ja "hyväksikäyttänyt" nuorta tyttöä :/
Minä olen ihan vaan kohteliaasti kieltäytynyt kun limainen setä käski riisua liivit. Kaikki muut ovat saaneet kuunneltua rintsikat päälläkin.
[/quote]
[/quote]
Älä muuta sano, miehillä on helppoa olla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:01"]
[/quote]
[/quote]Olen vastaavissa ketjuissa aikaisemminkin ihmetellyt, että miten on niin vaikea näyttää lääkärille tissejä, kun kuljetaan kaupungilla lähes tissit paljaana kaikkien nähden. En ymmärrä, en.
[/quote]
Mua kyllä ottaa päähän, kun on kookkaat rinnat, ja käyn kardiologilla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kutsunnoissa lääkäri kokeilee, onko kivekset laskeutuneet. Mieti sitä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kutsunnoissa lääkäri kokeilee, onko kivekset laskeutuneet. Mieti sitä.
[/quote]
Pikku juttu, menepäs naisena kardiologille, niin osa punastuu...
Kerran naislääkäri halusi nähdä hepin ja kivekset. Kuulemma normaalit olivat.
No jos ihan asiallisesti käyttäytyi tästä huolimatta, en usko että kyseessä mistään vakavasta asiasta on.
Minunkin on pitänyt ottaa pois kuuntelun ajaksi, mutta lääkäri ei tehnyt tai puhunut sopimattomia. Kuunteli selästä ja rinnasta ja siinä se. Sitten sai pukeutua. Joskus rintsikat voi olla haitaksi, esim jos joutuu vaikka siirtämään. Ei kai se nyt vaarallista ole, kunhan pysytään asiallisissa rajoissa.
Itsekin ajattelin että asiaan varmaan löytyy joku selitys, ehkä hän tosiaan halusi tehdä vaan työnsä kunnolla vanhan ajan oppien mukaan. Vähän epämiellyttävä tunne siitä silti tuli, kun tajusin että voihan lääkärikin tehdä väärin, hekin ovat vain ihmisiä.
ap