Mies ottaa kaiken kritiikkinä
Mitä tehdä kun mies ottaa kaiken sanomani kritiikkinä?
On ollut pahalla tuulella nyt enemmän tai vähemmän kaksi vuotta. Ajattelin ensin, että miesten vaihdevuodet. Mutta tilanne vain kärjistyy.
Mies on puolustuskannalla ja huutaa pienistä asioista. Esimerkki : hän sanoi, katso vaan sitä ohjelmaa mitä haluat. Minä sanoin, en katsokaan sitä tänään, en katso nyt telkkaria joten katso sinä mitä haluat, eikös se ollut se elokuva X minkä halusit nähdä? Siinä luen kirjaa ja mies selailee telkkaria ja alkaa katsoa jotain. Kysyin että no mitäs katsot ? Vastaus : ” NO SITÄ ELOKUVAA X SITÄHÄN SINÄ HALUSIT KATSOA!!” Seuraa huuto että minä en kuuntele, vaadin katsomaan elokuvaa X enkä olekaan sitten kiinnostunut, ja 10minuutin monologi siitä miten keskustelu meni ennen sitä. Jos sanon selvä, anteeksi käsitin väärin jatkuu huuto KAI VÄÄRIN KÄSITÄT KUN ET KUUNTELE! Jne.
Toinen tilanne tänään. Mies lähdössä ulos lapsen kanssa. Lapsella ei sukkia. Mies on ulkovaatteissa jo ja vein lapselle sukat. Kysyin onko lattialla olevat vaatteet puhtaita vai likaisia . Vastaus NO PUHTAITA MUTTA KUN TULET SIIHEN TIELLE KUN YRITÄN JÄRJESTÄÄ NÄMÄ PYYKIT .. jne huutaen.
Ja sitten perään huusi vielä että minulla on asenneongelma ja kritisoin häntä kokoajan että se kun annoin lapselle sukat ja kysyin onko pyykit puhtaita vai likaisia oli kritiikkiä.
Tuntuu että sanon mitä tahansa mies sanoittaa tilanteen niin jälkeen päin minulle, että minä olen kritisoinut häntä niin ja näin. Vaikka en olisi sanonut mitään. Mies myös hokee että minä en selvästi halua olla hänen kanssaan ja olen hänen kanssa vain pakosta , vitsailee asialla koko ajan. Se on todella outoa ja vaivaannuttavaa. Jos vaikka olemme lenkillä, vitsailee yhtäkkiä ihan puun takaa että niin, kun sinun elämäsi on niin kamalaa kun olet jumissa kanssani.
Olen yrittänyt saada miestä avautumaan ja keskustelemaan, ei onnistu. Olen yrittänyt kysyä sovitaanko kirjallisia sääntöjä asioista ja kodinhoitovastuista, ei suostu. Sitten kun niitä sääntöjä ei ole niin helppo hänen taas syyttää että minä kritisoin/ en tee jotain asiaa kun mitään ei ole sovittu.
Hän suoraan sanottuna tuntuu keksivän päästään asioita. Olemme keskustelleet hamsterin hankinnasta lapselle. Ehdotin että tehtäisiin hoitokalenteri niin pysytään kartalla kumpi hoitanut eläimen milloin- ei suostu. Kommentoi vaan että turha tehdä kalenteria koska minä kuulema joka tapauksesa valitan, kritisoin enkä pidä omaa osaani vastuusta . Mikä ei pidä paikkansa ! Hän maalaa aivan outoja kuvia asioista.
Olisiko täällä ketään samantyyppistä ihmistä paikalla, joka käyttäytyy kuin mieheni ja osaisi selittää mistä kiikastaa? Mikä on paras toimintamalli tällaisen ihmisen kanssa? Vetäytyminen / hiljaisuus/ rehellisyys… mitä.
Antakaa vinkkejä. En haluaisi erota kun meillä on hyvä elämä yhdessä silloin kun on. Viime aikoina vaan on tuntunut että olen todella huono kumppani ja teen puolisoni onnettomaksi. Koitan jaksaa yrittää mutta en voi sille mitään että alkaa turhauttaa ja masentaa, kuunnella jatkuvaa valitusta.
Kommentit (94)
Mikä saa ihmisen sietämään tuollaista käytöstä? Mikä saa ihmisen pyytämään anteeksi, kun toinen ihminen kiukuttelee ja syyttää tyhjästä? Onko kyseessä läheisriippivuus vai mikä?
En vaan voi käsittää ihmisiä, jotka selittelevät puolisonsa törkeää käytöstä kaikenmaailman ulkoisilla tekijöillä parhain päin. "Sillä on joku kriisi" tms. On kriisi tai ei, ei toista voi kohdella miten sattuu. Tai siis halutessaan voi, jos toinen hyväksyy osansa ovimattona.
Nyt keräät itsearvostuksesi rippeet ja lähdet kävelemään, ap. Muuten sekoat vielä lopullisesti.
Miten mies pärjää työelämässä ja onko hänellä ystäviä tuolla asenteella? Vai purkaako vain pahan olonsa sinuun. Sovitteleva puhetyyli voi auttaa ensi alkuun tyyliin: mitä mieltä olet, pitäisikö meidän mennä/ostaa/tehdä. Tai: minä tässä mietin onko tarpeen/voisimmeko katsoa yhdessä onko tarpeen, jne. Pidemmän päälle tarvitsette apua keskustelutyylin luomeseksi ulkupuoliselta taholta esim. terapiasta tai sitten eroatte jos mies on sitä mieltä ettei hänessä ole mitään vikaa. Epäselväksi jäi myös miten vastaat huutoihin? Provosoidutko ja vai peräännytkö? Ne riidat pitää riidellä tai skaba jatkuu heti seuraavan tilaisuuden tullen.
Saitko ap selville, mistä miehen lainat johtuivat? Tsemppiä ja voimia sinulle! Vaikea tilanne.
Kysyin mieheltä lainoista ja hän sanoi ottaneensa 8500 euron lainan ”yhdistelläkseen muut lainansa ”. Suuttui ensin mutta ei aivan totaalisesti. Itseasiassa hämmentävän vähän suuttui. 5000 euron lainasta sanoi että ei ottanut sitä. Jos otti yhdistelylainan, ihmettelen koska hänellä oli avoimena vielä yksi kulutusluottolaina minkä lasku oli sähköpostissa. Joten kai se olisi yhdistetty siihen 8500 euroon.
Lisäksi selitystä en saanut miksi ihmeessä hänellä oli edes yhdisteltäviä luottoja 8500 euron arvosta. Hän sanoi laittaneensa osan säästöön. Mikä nyt on aivan järjetöntä. Ottaa korkeakorkoinen laina ja laittaa säästöön ? Mieheni ei ole talousnero mutta ei sentään noin tyhmä.
Keskustelu päättyi niin että miksi minä olen niin hassu että epäilen, syyllisti aika lailla sähköpostin lukemisesta mutta leppyi pian. Selitystä rahan menolle en saanut. Hyvä että muistin tämän keskustelun ja tulin tänne selittämään niin näen itsekin että vähän ontuu tämä miehen selitys.
Miehen pahantuulisuus jatkuu ja on huutanut ihan minulle ja lapsille. Siitä käytiin keskustelu ja lupasi lopettaa. Pahantuulinen on silti .
Tällä hetkellä pahimmalta tuntuu se miehen huonotuulisuus ja huutaminen. Olen tässä harkinnut eroa tosissani nyt ihan siitä syystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten mies pärjää työelämässä ja onko hänellä ystäviä tuolla asenteella? Vai purkaako vain pahan olonsa sinuun. Sovitteleva puhetyyli voi auttaa ensi alkuun tyyliin: mitä mieltä olet, pitäisikö meidän mennä/ostaa/tehdä. Tai: minä tässä mietin onko tarpeen/voisimmeko katsoa yhdessä onko tarpeen, jne. Pidemmän päälle tarvitsette apua keskustelutyylin luomeseksi ulkupuoliselta taholta esim. terapiasta tai sitten eroatte jos mies on sitä mieltä ettei hänessä ole mitään vikaa. Epäselväksi jäi myös miten vastaat huutoihin? Provosoidutko ja vai peräännytkö? Ne riidat pitää riidellä tai skaba jatkuu heti seuraavan tilaisuuden tullen.
Miehestä yleensä :
Hänen ystävät tietävät että on temperamenttinen mutta maailman paras tyyppi. Miehen vanhemmat tuntevat poikansa ja miehellä on ollut mm.kasvuiässä agressiivisuutta ja miestä on koulukiusattu. Muut ulkopuoliset kuten yhteistyökumppanit, työnantaja, minun ystävät ja perhe ja suku pitävät miestä leppoisana ihanana ihmisenä. Eräälle ystävälle kerroin joskus miehen taipumuksista huutaa ja ystäväni oli aivan ihmeissään. Ulkopuolisilla on siis aika erilainen käsitys miehestäni. Jos kerron hänen toiminnasta tulee melkein tunne että valehtelen koska hän on suurimmalle osalle ihmisistä niin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin mieheltä lainoista ja hän sanoi ottaneensa 8500 euron lainan ”yhdistelläkseen muut lainansa ”. Suuttui ensin mutta ei aivan totaalisesti. Itseasiassa hämmentävän vähän suuttui. 5000 euron lainasta sanoi että ei ottanut sitä. Jos otti yhdistelylainan, ihmettelen koska hänellä oli avoimena vielä yksi kulutusluottolaina minkä lasku oli sähköpostissa. Joten kai se olisi yhdistetty siihen 8500 euroon.
Lisäksi selitystä en saanut miksi ihmeessä hänellä oli edes yhdisteltäviä luottoja 8500 euron arvosta. Hän sanoi laittaneensa osan säästöön. Mikä nyt on aivan järjetöntä. Ottaa korkeakorkoinen laina ja laittaa säästöön ? Mieheni ei ole talousnero mutta ei sentään noin tyhmä.
Keskustelu päättyi niin että miksi minä olen niin hassu että epäilen, syyllisti aika lailla sähköpostin lukemisesta mutta leppyi pian. Selitystä rahan menolle en saanut. Hyvä että muistin tämän keskustelun ja tulin tänne selittämään niin näen itsekin että vähän ontuu tämä miehen selitys.
Miehen pahantuulisuus jatkuu ja on huutanut ihan minulle ja lapsille. Siitä käytiin keskustelu ja lupasi lopettaa. Pahantuulinen on silti .
Tällä hetkellä pahimmalta tuntuu se miehen huonotuulisuus ja huutaminen. Olen tässä harkinnut eroa tosissani nyt ihan siitä syystä.
Ap
Tuli mieleen tällainen mahdollisuus.
Onko miehesi töissä?
Voisiko töissä olla ongelmia ja irtisanomisen uhka?
Jos hän on ottanut lainaa siksi, koska vielä pystyy ja laittanut rahat säästöön
tulevan työttömyyden vuoksi?
Tuollainen tilanne selittäisi myös hänen hermostuneisuutensa ja kireytensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuli mieleen tällainen mahdollisuus.
Onko miehesi töissä?
Voisiko töissä olla ongelmia ja irtisanomisen uhka?
Jos hän on ottanut lainaa siksi, koska vielä pystyy ja laittanut rahat säästöön
tulevan työttömyyden vuoksi?
Tuollainen tilanne selittäisi myös hänen hermostuneisuutensa ja kireytensä.
Tämä voi olla periaatteessa mahdollista. Hyvä pointti. Miehellä on hyvä työnantaja mutta alalla jossa on ollut ongelmia viimeisen 3kk ajan muutenkin ja nykyinen maailmantilanne pahentanut asiaa.
Miehestä en tosiaan enemmän irti saanut. Minusta vaikuttaa siltä niinkuin hän jotenkin kärsisi vain joka päivä mutta en tiedä miksi. En muista milloin viimeksi hän olisi ollut aidosti huolettoman ja onnellisen oloinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto, jotain lapsuus- tai teinitraumaa, joka on nyt aktivoitunut. Tuosta ulkonäköjutusta tuli mieleen, onko mies ollut joskus koulukiusattu? Tai ovatko hänen vanhempansa olleet kohtuuttoman ankaria, vaativia ja arvostelevia?
Näihin voi olla vaikea saada vastausta mieheltä, koska miehet eivät useimmiten halua myöntää omia traumojaan.
Mun puolisolla on ollut tuota. Tekee samaa kuin aloittajan puoliso. Voi että se on niin typerää ja ärsyttävää!!
Pahin skenaario on, että lapsistasi kasvaa samanlaisia psykopaatteja kuin miehesi.
Kun nainen nalkuttaa ja kritisoi niin hyvin hankala sitä mitenkään muutenkaan on ottaa
Yhyyy miksi mies ei kuuntele kiltisti minun nalkutusta ja valitusta sekä pyydä kiltisti lisää vaan kehtaa sanoa takaisin
Tuo mies on todennäköisesti ollut koukussa joko pelaamiseen tai huumeisiin. Siitä rahanmeno ja raivokohtaukset. Ketju on kaksi vuotta vanha, joten tuskinpa saamme tietää.
Jotkut pettäjät vain menevät aivan sekaisin. Näkevät sen kolmannen pyörän täysin vaaleanpunaisten lasien läpi maailman ihanimpana ja tavoiteltavimpana ihmisenä, josta haaveillaan ja johon yritetään tehdä vaikutus kaikin keinoin. Pukeudutaan paremmin, muutetaan hiustyyliä, laitetaan hajustetta, näytetään sille kolmannelle pyörälle paras puoli itsestään. Salasuhteen aiheuttama jännitys ja rakkaushormonit koukuttavat, ja samalla nostavat stressitasoja. Vastapainona kaikelle se oma puoliso alkaa sitten vaikuttaa ikävältä ja hankalalta tyypiltä, joka omalla olemassaolollaan estää sen ihanan kolmannen pyörän näkemisen. Elämästä tulee dopamiinimyrskyistä vuoristorataa. Salailu, sumpliminen, kolmannesta pyörästä eroon joutuminen, odotuksen tuska ja kärsivällisyyden rakoilu alkavat pitemmän päälle vituttamaan, ja sitä vitutusta puretaan sitten kiukuttelemalla omalle puolisolle. Samalla sille salarakkaalle esitetään sinnikkäästi soidintanssia, jotta hän ei hyppää leikistä pois.
Maailmasta tulee mustavalkoinen: On vain täysin huumaava kolmas pyörä, jonka kanssa vietetty aika, keskustelut sekä fyysinen ja henkinen läheisyys tuntuvat "siltä oikealta tähtiin kirjoitetulta rakkaudelta". Ja sitten on se vanha puoliso ja koti täynnä ikäviä velvollisuuksia ja nahistunut parisuhde, joka ei saa mahdollisuuttakaan kasvaa läheisemmäksi, koska pettäjän mieli on muualla.
Eikä ole mitenkään mahdotonta, että pettäjä ostaa huumassaan jopa auton sille kolmannelle pyörälle, koska pitäähän hänen esittää anteliasta ja hyvin toimeen tulevaa - ihanteellista puolisoa. Ei siinä välttämättä mitään kiristyksiä tai kummempaa masennusta tarvi olla taustalla.