Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomen autokanta vanhenee nyt tasaisen tappavalla tahdilla – samalla entistä useampi katsastus johtaa suoraan hylkäämiseen

Vierailija
13.03.2022 |

Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista hylättiin viime vuonna 27,2 prosenttia.
Suomijuntti se ei vain vaihda autoaan uuteen vaikka millaista politiikkaa yritettäisiin ajaa. Menee mihin tahansa Euroopassa niin näkeeihmisillä vain uudehkoja autoja. Nolottaa todellakin olla suomalainen kun ulkomaalaiset ystävät tulee tänne kylään. Olemme kyllä Euroopan takapajula.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on koneistaja, tekee minkä tahansa kappaleen metallista, kun saa piirustukset käteensä.

Tälkaisia ammattilaisia on enää kovin vähän suomessa, jää eläkkeelle parin vuoden sisällä.

Kulkee 50km päässä töissä.

Hän rakensi aikanaan talonsa pyöräilymatkan päähän työpaikasta, mutta työnantaja lopetti toimuntansa.

Hänen bruttopalkkansa on 2400€/kk tunnetulla konepajalla, eläkeikä parin vuoden päässä.

Hän ei liene koskaan ostanut yli 1000€ hintaista autoa.

Itse olen yrittäjä, liikevoittoni oli viime vuonna 49t, tosin vähennyskelvottomia liiketoimintaan kohdistuvia menoja tuossa summassa on n. 15t.

Liikevaihto 120t luokkaa.

Viimeisin(3v sitten) hankkimani auto maksoi 1200€.

Me olemme köyhä kansa.

Vierailija
22/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto nyt hylätään katsastuksessa aika herkästi. Joku valon väärä sävy tai rekisterikilven valon sammuminen riittää. Roskiinko ne autot pitäisi siinä vaiheessa laittaa? Auton valmistaminen taitaa kuitenkin olla pahin ympäristökuormitus auton kohdalla, niin vanhan auton korjaamista voitanee kai pitää ihan ekotekona. Minäkin kyllä mielellään silti ottaisin alemman autoveron ja sitä myöten uudemman auton.

Sähköautossa autovero on hyvin pieni.

Osta sellainen.

En osta kun taloyhtiössä ei ole latauspaikkaa sellaiselle.

Pakkoko on asua jossain neukkukommuunissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi museoautot on ok

Vierailija
24/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myydään tankillinen bensaa, kaupan päälle Toyota.

Vierailija
25/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on koneistaja, tekee minkä tahansa kappaleen metallista, kun saa piirustukset käteensä.

Tälkaisia ammattilaisia on enää kovin vähän suomessa, jää eläkkeelle parin vuoden sisällä.

Hän rakensi aikanaan talonsa pyöräilymatkan päähän työpaikasta, mutta työnantaja lopetti toimuntansa.

Hänen bruttopalkkansa on 2400€/kk tunnetulla konepajalla, eläkeikä parin vuoden päässä.

Itse olen yrittäjä, liikevoittoni oli viime vuonna 49t, tosin vähennyskelvottomia liiketoimintaan kohdistuvia menoja tuossa summassa on n. 15t.

Me olemme köyhä kansa.

En ymmärtänyt tätä tarinaa.

Olitko sinä tämän tarinan rikas vai mikä?

Ei siinä ole mitään ihmeellistä että noilla tuloilla ei ostella uusia autoja.

Vierailija
26/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap on niitä ää-liöitä jotka luulee että autot on samanhintaisia joka maassa.

Vierailija
27/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät narkit elää omassa utopiassaan ja haluaa tuhota muiden elämän.

Vierailija
28/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat rikastui korruptiolla ja venäjän rahoilla ja heillä kyllä on uudet isot range roverit ja mersut. Vaan nyt talous on pelkkää alamäkeä seuraavat vuosikymmenet. Köyhällä ei kohta ole autoa saati työtä.

Vierailija
29/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme köyhä kansa.

En ymmärtänyt tätä tarinaa.

Olitko sinä tämän tarinan rikas vai mikä?

Ei siinä ole mitään ihmeellistä että noilla tuloilla ei ostella uusia autoja.

Kerroin esimerkin kahdesta suomalaisesta keskituloisesta ihmisestä, jotka ajavat ap:n parjaamilla vanhoilla romuilla.

2 säännölliset tulot omaavaa suomalaista.

Ei näistä tuloista lohkaista rahoja uusiin sähköautoihin.

Vierailija
30/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän auto on -01, eikä ole kertaakaan hylätty katsastuksessa. Autossa ei ole mitään isompia ongelmia, niin ajateltiin olla ynpäristöystävällisiä ja käyttää tämä auto loppuun asti.

https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-vanhalla-bensa-autolla-ajaminen-pi…

Vierailija
31/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen veroa verolle-systeemi pitää autokannan iäkkäänä ja kyllä se minulle kelpaa.

Itse ajan 2005-mallisella ja 500000 km ajetulla rouskulla ja 35000 km vuodessa.

Tilanne näyttää pian siltä, että sähköautoilijatkin voivat olla ihmeissään meidän vanhanaikaisten autoilijoiden ohella.

Vierailija
32/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomijuntti ei osaa erottaa enää propagandaa uutisesta.

Vierailija
33/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa IS:n jutussa oli myös linkki: "Lue lisää: Kuluttajaliitto: Näin löydät edullisimman katsastusajan autollesi – kallein ja halvin kaupunki." Pahin virhehän on juuri tuo, että etsii halvinta. Pitää mennä sellaiselle asemalle missä saa helpoiten läpi.

Vierailija
34/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en jaksa vanhoja romuautoja enää, 20 vuotta niitä riitti, ja neljänkympin lähettyvillä ei vaan enää jaksa roskaa.

Olen budjetoinut raakasti että autoon menee 500e/kk oli miten oli, ja ajetaan sillä mihin se riittää. Hyvin mahtui Tesla Model 3 tuohon budjettiin rahoituksella.

Vierailija
35/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se hassua. Meidän perheen bruttotulot 8k (nettona ehkä 5,4k) mutta kakkosautomme on 15-vuotias. Kahden auton kiinteät kulut

- verot 1000€

- vakuutukset 1200€

- katsastukset ja huollot 1000€+2000€

- renkaat (jos vaihto 3.vuiden välein) 700€/vuositasolla

Ja sitten vielä polttoainekulut 35 000km:

Arviolta 4900€.

Liki kymppitonni (toki työmatkoista pienen veroedun saa). Silti melkein kahden kuukauden nettoansiot. Ei ole järkeä sitoa vielä lisää rahaa tähän touhuun! Ajetaan vanhoilla niin kauan kuin pystytään.

Lisätään vielä, että toki maksamme myös täydet päivähoitomaksut ja kaiken elämisen ilman tukia. Ei tässä paljon jää mitään humputtelurahaa vaikka paperilla tulotaso on ihan hyvä.

Ei liity suoraan aiheeseen, mutta on jotenkin käsittämätöntä, että Suomessa on näin surkeat palkat ja näin järkyttävän kallista. Jossain Jenkeissä voi helposti perheen yksi ihminen tienata 8000, verot ovat alhaisemmat ja esim. autot ja bensa paljon edullisempia. Mikä täällä Suomessa on pielessä kun 4000 palkkaa pidetään hyvänä...

Vierailija
36/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse en jaksa vanhoja romuautoja enää, 20 vuotta niitä riitti, ja neljänkympin lähettyvillä ei vaan enää jaksa roskaa.

Olen budjetoinut raakasti että autoon menee 500e/kk oli miten oli, ja ajetaan sillä mihin se riittää. Hyvin mahtui Tesla Model 3 tuohon budjettiin rahoituksella.

No sä et vaan osaa. Itse ajan nyt kolmatta vuotta 19v vanhalla Japanilaisella perhe-autolla. Ei ole ruostetta, löytyy abs jarrut ja automaatti-ilmastoinnit.

Todellinen kulutus on bensakoneella 5,8L/100km Matka-ajossa. Kaupungissa menee n. 8L. On turvatyynyt ja kaikki. Huoltoihin ja korjauksiin menee vuodessa

600-800e. Ei ole jättänyt tielle ja käynnistyy laakista vaikka 30asteen pakkasesta.

Ja mun auto maksoi 780e. Vähemmän kuin sun mallissa menee 2kkpääomakuluihin 😀

Vierailija
37/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä autoista, enemmänkin olen traktorimiehiä:

Noissa videoissa ei ole kuin sellainen pieni ongelma, että ne ovat Ukrainan tankkeja, joihin maalattu Venäjän valkoiset merkit. Se ei tosin käy selväksi noista huonolaatuisista videoista, mutta parempilaatuisista pätkistä voi erot tunnistaa...

Vierailija
38/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekös autokauppiaita keljuttaa. Varsinkin sähköautokauppiaita ja kalliita latausjärjestelmien myyjiä ja haltijoita. Karuna-veljetkin itkee siellä paratiisisaarilla.

Voi voi kun hyvä pisnes kärsii.

Vierailija
39/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden auton ostaminen on typerin "sijoitus" mitä voi olla, kun kaupanteko hetken jälkeen sen arvo romahtaa 10-20%. Eikä tavallisilla duunarilla ole varaa uuteen autoon kun eläminen kallistuu vuosi vuodelta, mutta palkat ei nouse samaa tahtia. Tai jos palkka nouseekin niin kyllä verotus hoitaa sen ettei se palkansaajan taskuun jää. 2000-luvun alun autoa pystyy korjaamaan aika paljon itsekin ja varaosia saa halvalla romuttamoista.

Mitä väliä sillä arvon romahtamisella on, jos ei aio myydä sitä sitä heti ostettuaan pois? Vain sillä arvolla on merkitystä, mikä autolla on sillä hetkellä kun sen myyt.

Vierailija
40/43 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha auto on myös riski muille tiellä liikkujille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi