Voiko synnytyksestä selvitä ilman kipulääkkeitä?
Jos tulee tilanne, että vauva syntyykin matkalla sairaalaan tai kotona, kuinka kipeää synnytys tekee? Pelottaa.
Kommentit (52)
Ei voi, ihmisen alkuajoista alkaen ihminen on napsinut kipulääkkeitä. Samaten kaikki eläimet synnyttävät eri aineiden vaikutusten alaisena.
Levittele niitä pillunhuulia jokaiselle vastaantulijalle niin eiköhän joku tärppää ja saa koloasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset synnyttää kehitysmaissa tänäkin päivänä ilman kipulääkkeitä ja hyvin selviävät.
Ai selviävätkö?
"Korkeimmat äitiyskuolleisuuden arvot (jopa 1 360 menehtynyttä äitiä/ 100 000 synnytystä Sierra Leonessa) löytyivät puolestaan Saharan eteläpuolisen Afrikan maista. "
Meinaatko että Sierra Leonen naiset kuolevat kipuun?
Toinen lapsi syntyi ilman mitään kivunlievitystä, kun synnytys alkoikin äkkiä ja oli nopea. Kyllä se sattui, mutta myös toivoin todella nopeasti.
Kolmas lapsi syntyi suunnitellusti ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Sattui vähemmän kuin keskimmäisen synnytys, koska pystyin olemaan rennommin ja olin koko ajan tilanteen tasalla. Sattuihan se toki, mutta vain ponnistuvaihe tuntui sietämättömältä. Nopeasti sekin oli ohi.
Minä olen synnyttänyt kaksi ilman minkäänlaisia kipulääkkeitä.
Ja jos vielä tulisin raskaaksi tekisin saman.
Tämä on minun valintani, haluan tehdä sen luonnollisesti, en lääkkeillä turrutettuna.
Jokainen kuitenkin valitsee itse.
Suurin osaa maapallon väestöstä synytnyt ja yhä synytävät ilman kipuläkitystä.Varmaan sinunkin äitisi sinut synnyttänyt kuin iso-äitisi ilman kipu lääkitys .Mailman luonollisin asia on raskaus aika ja synnytys,lapsen saanti! Mikä kumma kun kaikesta tehdään numero ? Lapsia syntyy tänä päivänäkin ilman sairaalat,synytyssalit ja elävät,voivat hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Sattuuhan se mutta kun on tilanne päällä niin ei niin ehdi keskittyä kipuun. Omat endorfiinit hoitelee osaltaan tilannetta.
Höpsis höpsis! Synnytys ilman kipulääkkeitä on kauhea kokemus, tuntuu kuin revittäisiin kahtia. Kyllä sen ovat monet joutuneet ennenaikaa kestämään, mutta kamalaa se on silti.
Jos synnyttäminen etenee ilman komplikaatioita, niin kyllä pystyy synnyttämään ilman kivunlievitystä. Kokemusta kahdesta ilman lääkkeitä sujuneesta synnytyksestä. Kumpikin synnytys eteni niin rytinällä, ettei mitään lääkityksiä ehditty.
Eiköhän 99% ajasta ihmiskunnan historiassa ole synnytetty ilman kipulääkkeitä joten veikkaisin että onnistuu.
Kolmas synnytys oli helppo, missään vaiheessa en tarvinnut mitään. Kaksi ensimmäistä oli riskisynnytyksiä, eka viikolla 33 ja toinen väärässä tarjonnassa ja silloin käytettiin imukuppia.
Oli jotenkin hämmentävää, kun kaikki sujui niin helposti.
Minulla on kolme lasta, joista yhden synnytys käynnistettiin. Yhdenkään kohdalla en tarvinnut mitään kipulääkkeitä, ilokaasua tms. ja kaikki synnytykset ovat olleet nopeita, alle 5 h. Ensimmäisen kohdalla tuli synnytyslääkäri tarkistamaan tilannetta, kun olin synnytyssalissa jonkin aikaa jo ollut ja sanoi, ettei ikävä kyllä voida enää epiduraalia antaa, kun on jo niin paljon auki. Minä totesin siihen, ettei edes panadol ole vielä mielessä käynyt, joten eiköhän tämä tästä…
Kolmosen kanssa ei mitään ehditty antaa. Jalat ristissä odotin synnytyssaliin pääsyä. Sydänkäyrää otettiin varmaan minuutin verran. Kakkosen kanssa meni sairaalassa sen verran kauan, että ajattelin kotona hieman kauemmin kärvistellä. Ehkä olisi voinut vartin aikaisemmin lähteä.