YLE: Ruoan hinta KAKSINKERTAISTUU!! Miten pärjäät, jos 1000 euron sijaan ruokaan menee 2000 euroa kuukaudessa?
Myös polttoaineet, lämmitysöljy, kaasu ja sähkö ovat nousemassa pilviin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Seuraamalla tarjouksia ja alentamalla vähän omaa vaatimustasoa. Esimerkiksi, en ole ennen ostanut Saludo-kahvia, mutta nyt kun se oli Tokmannissa tarjouksessa, ostin. Näillä nykyisillä kahvin hinnoilla voi juoda vähän huonompaakin kahvia, jos se on halpaa.
Kas kun et kuivattuja voikukanjuuria ja sikuria ehdota. Kansan sisäinen saarijärvenpaavo nostaa taas päätään.
Ruokataloudellisesti halvinta olisi luopua marisevasta ja vaativasta teinistä, jolle ei kelpaa mikään muu kuin herkut ja siltikin on onnistunut saamaan itsensä anorektisen laihaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraamalla tarjouksia ja alentamalla vähän omaa vaatimustasoa. Esimerkiksi, en ole ennen ostanut Saludo-kahvia, mutta nyt kun se oli Tokmannissa tarjouksessa, ostin. Näillä nykyisillä kahvin hinnoilla voi juoda vähän huonompaakin kahvia, jos se on halpaa.
Kas kun et kuivattuja voikukanjuuria ja sikuria ehdota. Kansan sisäinen saarijärvenpaavo nostaa taas päätään.
Poikkeusajat vaativat poikkeustekoja.
Luulen, että luxus ruokien valmistajilla menee kohta huonosti. Ihmiset alkaa panostamaan enemmän perus raaka-aineisiin ruoanlaitossa. Ehkä myös ravintoloissa syöminen vähenee eli koronan jäljiltä tuskin kannattaa ainakaan uusia perustaa just nyt. Aika monihan meni jo konkkaan aikaisemmin eikä kaikkialla Suomessa ole vieläkään ravintolat normaalisti auki.
Meidän perhe pärjää kyllä. Nyt ollaan voitu ostaa mitä ikinä vaan halutaan ruokakaupasta. Ensimmäisenä on suunnitelmissa luopua pakaste marjoista, ja marjastaa ensi kesänä tosi ahkerasti itse. Meidän kylän FB ryhmissä on joskus ilmoituksia, että ihmisten pihoihin saa mennä poimimaan herukoita maksutta. Niitä ilmoituksia ehkä kytätään, koska omat herukat riittää vain pariksi kuukaudeksi.
Syöttekö te jotain kaviaaria ja hanhen maksaa?
Noin 300 menee nykyään ruokaan kuukaudessa. Luulisin että kuluni kyllä nousevat ruoankin suhteen mutta olen jo nyt vaihtanut esimerkiksi kahvin halvempaan laatuun. Ensin yritän yksinkertaistaa ruokavaliotani siten että saan riittävästi eläinproteiinia ja hedelmiä yms. laadun kärsimättä liikaa. Syön ja juon sellaisia asioita nykyään millä on liikaa hintaa ja mitä en välttämättä tarvitse joten ne on helppo korvata halvemmilla joten minulla on jonkin verran pelivaraa. Jos hinnat suorastaan tuplaantuvat mitä en ihmettelisi ollenkaan (maatalous ajetaan tahallaan alas, polttoaineen hintaa nostetaan tahallaan, energian hintaa nostetaan tahallaan ja rahaa on painettu kuin maailmanlopun edellä jo vuodesta 2008).
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että luxus ruokien valmistajilla menee kohta huonosti. Ihmiset alkaa panostamaan enemmän perus raaka-aineisiin ruoanlaitossa. Ehkä myös ravintoloissa syöminen vähenee eli koronan jäljiltä tuskin kannattaa ainakaan uusia perustaa just nyt. Aika monihan meni jo konkkaan aikaisemmin eikä kaikkialla Suomessa ole vieläkään ravintolat normaalisti auki.
Meidän perhe pärjää kyllä. Nyt ollaan voitu ostaa mitä ikinä vaan halutaan ruokakaupasta. Ensimmäisenä on suunnitelmissa luopua pakaste marjoista, ja marjastaa ensi kesänä tosi ahkerasti itse. Meidän kylän FB ryhmissä on joskus ilmoituksia, että ihmisten pihoihin saa mennä poimimaan herukoita maksutta. Niitä ilmoituksia ehkä kytätään, koska omat herukat riittää vain pariksi kuukaudeksi.
Niin, ja ihmiset eivät enää todennäköisesti käytä sellaisia palveluita kuten kosmetologit, kynsihoitolat, festarit, suoratoistopalvelut...Korjaavat itse jo olemassa olevia vaatteitaan (jos osaavat). Kaikki ylimääräinen poistuu, koska ruoan saanti menee etusijalle.
Pärjään syömällä vähemmän. Samalla tulee käytettyä liiat läskit pois. Tätä varastorasvaa on 20 kg.
Vierailija kirjoitti:
Noin 300 menee nykyään ruokaan kuukaudessa. Luulisin että kuluni kyllä nousevat ruoankin suhteen mutta olen jo nyt vaihtanut esimerkiksi kahvin halvempaan laatuun. Ensin yritän yksinkertaistaa ruokavaliotani siten että saan riittävästi eläinproteiinia ja hedelmiä yms. laadun kärsimättä liikaa. Syön ja juon sellaisia asioita nykyään millä on liikaa hintaa ja mitä en välttämättä tarvitse joten ne on helppo korvata halvemmilla joten minulla on jonkin verran pelivaraa. Jos hinnat suorastaan tuplaantuvat mitä en ihmettelisi ollenkaan (maatalous ajetaan tahallaan alas, polttoaineen hintaa nostetaan tahallaan, energian hintaa nostetaan tahallaan ja rahaa on painettu kuin maailmanlopun edellä jo vuodesta 2008).
Öljyntuottajamaat kiskovat kuluttajilta viimeiset roposet pois ennen kuin kokonaan siirrytään uusiutuviin energiamuotoisin, se on sitä "tahallista" energian hinnan korottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljyntuottajamaat kiskovat kuluttajilta viimeiset roposet pois ennen kuin kokonaan siirrytään uusiutuviin energiamuotoisin, se on sitä "tahallista" energian hinnan korottamista.
Sekoitevelvoite, päästöoikeudet, polttoaineverotus tapissa, dieselvero vaikka se ei ole yhtään halvempaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaudella, rauhalla ja demokratiallakin on hintansa. Lisään vielä tähän.
Ruokavaliota voi muuttaa niin että ostaa halvempia tuotteita. Olen asustellut pätkiä Yhdysvalloissa ja siellä on ruoan hinta harpannut viime vuosina käsittämättömäksi. Esimerkiksi maitotaloustuotteet ovat todella kalliita. Joten täytyi hankkia muita ruokia kuin mihin on tottunut. Terveys kyllä kärsii koska palmuöljyt ym. ovat sitä halvempaa ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko teidän virtahepojen vähentää syömistä jos ruokaan menee tonni kuussa?
Mitäs jos apllä on kymmenen hengen perhe. Puutuit epäolennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliota voi muuttaa niin että ostaa halvempia tuotteita. Olen asustellut pätkiä Yhdysvalloissa ja siellä on ruoan hinta harpannut viime vuosina käsittämättömäksi. Esimerkiksi maitotaloustuotteet ovat todella kalliita. Joten täytyi hankkia muita ruokia kuin mihin on tottunut. Terveys kyllä kärsii koska palmuöljyt ym. ovat sitä halvempaa ruokaa
Keripukki saattaa olla edessä, kun ei vitamiineja saa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen sodan jälkeen 1950-luvulla keripukki oli todellinen ongelma. Valtio reagoi asiaan kampanjalla jonka avulla saatiin perheitä kasvattamaan monipuolisesti vihanneksia kasvimaillaan kaupunkien ulkopuolella, jossa suurin osa kansasta tuolloin vielä asui. Jotain vastaavaa ääritilanteessa tietysti täytyisi tehdäkin.
Pärjätään kyllä vaikka ruoan hinta kaksinkertaistuisi. Tosin katsottaisiin tarkemmin mitä ostettaisiin ja ostettaisiin vähemmän luomua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen sodan jälkeen 1950-luvulla keripukki oli todellinen ongelma. Valtio reagoi asiaan kampanjalla jonka avulla saatiin perheitä kasvattamaan monipuolisesti vihanneksia kasvimaillaan kaupunkien ulkopuolella, jossa suurin osa kansasta tuolloin vielä asui. Jotain vastaavaa ääritilanteessa tietysti täytyisi tehdäkin.
Juureksissa/vihanneksissa on vähän c-vitamiinia. Keitetyssä perunassa 6 mg ja sipulissa 8mg per 100g. Saat popsia kilon, jos haluat suositellun vitamiiniannoksen ja sellaista satoa ei pienestä kasvimaasta irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi se ruuanhinta nousee? Koska S- ja K-kaupat haluavat sodan varjolla VIELÄ isommat voitot.
On se kiva kun meillä on kaupassa duopoli.
Vai tuleeko kaikki ruoka meille Ukrainasta ja Venäjältä?
Kuljetuskustannukset nousseet? Ei kuitenkaan taksakorotuksia rekkafirmoille.
Tämä. Kauppiaat nostaisi hintoja näiden mystisten "kuljetuskustannusten" vuoksi, vaikka kyseessä olisi lähitilalta kottikärryillä suoraan kauppaan kuskattu ruoka. Kyseessä samanlainen cusetus kuin "koronan vuoksi" nousseet hinnat siellä täällä, esim. asuntojen vuokrissa.
K-ryhmä teki juuri historiansa parhaan tuloksen ja kauppiaan nälkä kasvaa syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut, että C-vitamiinia saa myös purkista?
Mulla menee nyt 350e kuussa kauppaan. Hyvin saa nipistettyä tuosta kun jättää herkut ostamatta ja tekee ruuat halvemmista aineksista.