Haluan erota Jehovan todistajista- en uskalla!
Koko perheeni ja sukuni on kyseisen uskonnon toiminnassa todella voimakkaasti mukana. Ja uskonnon sääntöihin kuuluu että jos sieltä lähtee niin perhe ja sukulaiset katkaisevat välit. Tiedän tällaisia tapauksia. Olen 18-vuotias mies ja en ole uskonut Jehovan todistajien opetuksiin moneen vuoteen. Ahdistaa! Mitä tee? Asiallisia vastauksia kiitos!
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:28"]
Koko perheeni ja sukuni on kyseisen uskonnon toiminnassa todella voimakkaasti mukana. Ja uskonnon sääntöihin kuuluu että jos sieltä lähtee niin perhe ja sukulaiset katkaisevat välit. Tiedän tällaisia tapauksia. Olen 18-vuotias mies ja en ole uskonut Jehovan todistajien opetuksiin moneen vuoteen. Ahdistaa! Mitä tee? Asiallisia vastauksia kiitos!
[/quote]Jos et hauku, etkä syyllistä ketään, voit erota ilman karttamista.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:49"]
Eikös Jehovissa voi vain roikkua tekemättä mitään (valehtelee tehneensä muutaman tunnin ovelta ovelle työtä) ja käymättä kokouksissa. Näin ei tarvitse katkaista välejä perheeseen. Suurin ongelma lienee, että ei voi elää avoliitossa niin, että seurakunnassa saadaan tietää siitä.
[/quote]
Ei taida voida. Näillähän on ihan järjestelmällistä kyttäystä toistensa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Lasta ei myöskään voi mitenkään itsenäisesti kasvattaa, vaan täytyy tuoda heidän opetuksensa piiriin. Eikä vääräuskoinen kumppani kelpaa. Monesta jutusta voidaan ihan potkaista pois, vaikka ei itse haluaisikaan lähteä.
Lue Raamattua, vahvista uskoasi! Meillähän on hienot nettisivut jw.org Oletko puhunut tilanteestasi seurakuntasi vanhimmille?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:43"]
Täältä löytyy myös tietoa! http://johanneksenpoika.fi/index.htm
[/quote]Tää on tosi hyvä.
Tiedätkö varmasti että juuri sinun perheesi hylkäisi sinut eli oletko kysynyt asiasta? Vaikka ihan yleisesti että mitä mieltä ovat ko ohjeesta ja voisivatko noudattaa sitä.
Mielestäni ei ole mitään järkeä pakosta roikkua noinkin sitovassa uskonnossa jos ei siihen usko, ei vaikka menisi välit perheeseen. Vaikka olisihan se hirveän surullista.
Kannattaa tosin minunkin mielestäni odottaa pari vuotta kunnes saat oman kämpän. Ja valmiiksi hankkia vertaistukea ja muita uusia läheisiä.
Ja itse olen mormoni eli uskovainen minäkin, meidän uskossa tosin kehotetaan olemaan läheisissä väleissä myös kaikkien uskon jättäneiden kesken (jos ei lähtenyt henkilö itse halua olla erossa).
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:53"]
Onkohan netissä olemassa jotain keskustelupalstoja missä voi jutella? Yritin etsiä en oikein löytänyt mitään? ap
[/quote]
8 ja 9: minusta olisi tosi raskasta ja kuluttavaa esittää muuta kuin on enkä usko että kokisin olevani rehellinen, en itselleni enkä todistajille.
En ole ap enk edes jehovan todistaja, mutta luulen että moni joka on uskonsa todistajiin menettänyt ei oman mielenterveytensä vuoski voi jatkaa edes "pakollisia" osallistumisia, eikä varsinkaan tahdo lastensa olevan potentiaalisia käännytettäviä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:28"]
[/quote]Jos et hauku, etkä syyllistä ketään, voit erota ilman karttamista.
[/quote]Riippuu niin seurakunnasta ja ihmissitä miten käy.
Mikäli olet vielä riippuvainen taloudellisesti vanhemmistasi niin ei mielestäni kannata ottaa asiaa töksähtävästi esille.
Koita varovaisesti välillä vihjata siihen suuntaan, että et enää usko asiaan ja katsoa miten reagoivat.
Mikäli reagoivat todella vahvasti asiaan, niin kannattaa odottaa, että pääset ensin taloudellisesti omille jaloille ja vasta sitten ottaa asia esiin.
Mikäli vaikuttavat ottavan asian rauhallisesti, niin sitten ehkä vähän rohkeammin kertoo omasta mielipiteestään, mutta silti tarpeeksi varovasti.
Eroat! Jos perheesi jättää sut uskonnon takia, ei se ole hyvä perhe.
Onkohan netissä olemassa jotain keskustelupalstoja missä voi jutella? Yritin etsiä en oikein löytänyt mitään? ap