Aina kun juttelen opettajien kanssa hämmästelen yhtä asiaa
Olen aina pitänyt opettajia tieteellisen koulutuksen saaneina akateemisina asiantuntijoina ja ajatellut, että he ovat kiinnostuneita ylläpitämään yliopistosta hankkimaansa osaamista seuraamalla alansa viimeisimpiä tieteellisiä edistysaskeleita ja muutenkin ottamalla selvää maailmasta luokkahuoneen ulkopuolella. Joka kerta, kun juttelen vähänkin pidempään opettajien kanssa hämmästyn sitä, kuinka vähän heitä todellisuudessa kiinnostaa tieteellinen diskurssi ja tutkimus. Usein kaiken lisäksi selviää, että jo opiskeluaikana nämä opettajat olivat niitä, jotka eivät jaksaneet edes graduunsa etsiä kunnon lähteitä, vaan kaivoivat viisi vuotta vanhat kurssikirjansa ja referoivat sieltä täältä latteuksia omaan "tutkimukseensa". He suorastaan ylpeilevät sillä, etteivät ole kiinnostuneita tieteellisistä teorioista vaan haluavat tehdä käytännön luokkahuonetyötä lasten parissa. Miksi heidät sitten koulutetaan yliopistoissa, jos tiedonjano on niin vähäistä?
Kommentit (27)
Opettajille riittää esimerkiksi Yhdysvalloissa pelkkä kandidaatin tuntkintoa vastaava arvosana.
Suomessa opettajia koulutetaan kaikille luokka-asteille maistereiksi. Osa tutkinnosta menee täysin hukkaan, esimerkiksi lukion pitkää matematiikkaa opettava ja peruskoulun 7. luokan matematiikkaa opettava ovat saaneet saman koulutuksen.
Ehkä kohtalainen menestys PISA-tutkimuksissa kertoo opettajiemme korkeasta koulutustasosta. Tai sitten jostain muusta. Tällä hetkellä monia työllistää uuden opetussuunnitelman suunnitelu ja soveltaminen käytäntöön kunnissa. Ei tässä maassa tarvita kuitenkaan yhtään enempää kasvatustieteiden tutkijaa kuin jo on olemassa. AP voi mennä keskustelemaan korkealentoisia juttujaan yliopistoväen kanssa, ei ne asiat normaalia opetustyötä tekeviä niin hirveästi kiinnosta.
Ei jokainen kaivinkoneenkuljettajakaan välttämättä jaksa olla niin kiinnostunut alan uusimmista trendeistä. Riittää kun saa peruskoulutuksen ja sitten tarvittaessa opetetaan ajamaan uutta traktoria, kun sellainen tulee eteen.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:22"]
Ei jokainen kaivinkoneenkuljettajakaan välttämättä jaksa olla niin kiinnostunut alan uusimmista trendeistä. Riittää kun saa peruskoulutuksen ja sitten tarvittaessa opetetaan ajamaan uutta traktoria, kun sellainen tulee eteen.
[/quote]
Nyt valoja päälle hei, opettajan työ ei todellakaan ole verrattavissa kaivinkoneiden kuljettamiseen. Se on vaativaa asiantuntijatyötä, jonka pohjalla on tieteellinen yliopistokoulutus. Mikäli tutkimukseen perustuva opetus ei kuitenkaan loppupeleissä hyödytä opettajia, niin miksi koulutusta ei sitten siirretä vaikkapa ammattikorkeaan, jossa voidaan jo koulutusta määrittelevän lainkin puitteissa keskittyä käytäntöön?
En usko että huippuälykäs tutkijatyyppi edes löytäisi yhteistä aaltopituutta tavislasten kanssa... Opettajalle yhtä tärkeää kuin tieto on ihmistuntemus ja sosiaaliset taidot. Yleensä laiska yliopisto-opiskelija käyttää aikaansa niiden kehittämiseen.
Lukiolaisen näkökulmasta sellainen opettaja joka on kiinnostunut ja välillä ottaa myös esille alansa uusimpia tutkimustuloksia on kiinnostava!
Fysiikan opettajamme aina välillä kertoo tunnin alussa CERNissä tehtävästä tutkimuksesta ja uusista löydöistä. Se on erittäin mielenkiintoista ja nostaa ainakin minun motivaatiota aineeseen. Fysiikka on toisaalta matematiikan ohella mieliaineeni joka tapauksessa, ja ehkä on niin että tuollaisista saa parhaiten irti ne joita kiinnostaa aine. K.o. Opettaja on kyllä heikompienkin oppilaiden mielestä yksi parhaista opettajista koskaan.
Ap:n pitäisi lopettaa opettajien kanssa jutteleminen, niin ei tarttisi hämmästellä.
Niin. Itse olen vähän siinä ja siinä, mitä mieltä tästä olen. Tieteellinen keskustelu on tarpeellista ja eteenpäin vievää. Mutta yhtä aikaa pitää muistaa, että monesta asiasta ensin keskustellaan tieteellisellä tasolla ja se todennetaan tutkimuksissa - eikä tämä ole mikään muutaman hetken prosessi. Siis ennen kuin suoraa päätä rynnätään heti muuttamaan jokaista tapaa toimia 'kentällä' pitää olla jo jotain dataa takana.
Yhtälailla puhdas tieteellinen tutkimus ja keskustelu ovat siinä mielessä käytännöstä vapaata, että on varaa kokeilla ja etsiä sitä 'totuutta'. Käytännössä opetustyössä ei voi jokaisen ismin mukaan rynnätä heti keskustelun alettua. Ja tällä en tarkoita sitä, etteikö pitäisi kehittyä, kokeilla ja muuttaa.
Joskus opettamisesta puhuminen ja filosofointi ovat ihan eri asia kun työ ja mahdollisuudet toteuttaa sitä käytännössä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:39"]
Aloitus koski varmasti luokanopettajia, ei aineenopettajia. Olen itse FM ja vasta myöhemmin lukenut kasvatustieteitä. Opintojen tieteellisyys on... no, vitsi. En enää ihmettele, miksi sitä kutsuttiin yliopistolla askartelutieteeksi. Tentit voi tehdä ryhmätyönä, gradut parittain, lähdeviittaukset merkitään samoin kun yläkoululla jne.
[/quote]
Joo, aloitus pätee eniten luokanopettajiin, mutta valitettavasti myös aineenopettajista löytyy aina välillä näitä, joilla ei ole mitään kiinnostusta seurata opettamansa alan tieteellisiä tuulia. ap