Missä asioissa hifistelet?
Monella meistä on jokin harrastus tai mielenkiinnonkohde, johon palaa paljon aikaa ja rahaa, koska vain paras on kyllin hyvää. Tällainen hifistely taitaa olla stereotyyppisesti miehinen ominaisuus, mutta kyllä naisetkin osaavat. Mitä muuta luksuslaukut ovat kuin laukkuhifistelyä?
Tässä omiani.
Kuvaaminen ja kamerat. Kamerat ovat nopeasti edistyvää teknologiaa, ja viimeistään joka toinen vuosi tulee markkinoille malli, jossa on jokin "pakko saada" -ominaisuus. Yleensä pystyn vastustamaan kiusausta päivittää. Objektiivit ovat sen sijaan periaatteessa ikuisia sijoituksia (ellet vaihda linssijärjestelmää), mutta ei niitäkään liikaa voi olla, eihän?
Keittiötarvikkeet, etenkin veitset. Japanilaiset hiiliteräspuukot voivat maksaa satoja euroja. Mutta ovathan ne paitsi loistavia leikkuuinstrumentteja, myös todella kauniita esineitä, joista haluaa (ja joista on pakkokin) pitää hyvää huolta.
Kotiteatteri. Onneksi en ole sellainen kultakorva, jonka on pakko käyttää satoja euroja kaiutinkaapeleihin, mutta jos ei mitään muuta keksi, aina voi päivittää olohuone-PC:n komponentteja ja viritellä videotoistimen koodekkeja.
Tee. Hifistelyn ei tarvitse olla kallista. Tuore uuden sadon sencha maksaa toki bulkkiteetä enemmän, mutta sen valmistaminen onnistuu yksinkertaisin välinein. Ja on hyvää!
Harrastaminen ei ole ilmaista, mutta saahan hyvien tavaroiden käyttämisestä ihan älyttömästi mielihyvää.
Itse en hifistele, mutta ei se mua mitenkään ällötäkään. Lähinnä oudoksuttaa mm. seuraava kommentti "Minulle ei riitä että tee mitä juon on täydellistä, myös kupin mistä juon pitää olla täydellinen. Minulle ei riitä että tarina on hyvä, kirjan pitää olla kovakantinen, silloin lukunautintoni on täydellinen. Vaatteiden pitää olla juuri tietynlaisia ja asusteet viimeistä piirtoa myöten myös. En voi pitää jotain vaatetta ennen kuin löydän täydellisen korun tai asusteen sen kanssa." Lähinnä kirjoittajasta tuli itselleni neuroottinen vaikutelma.
Tämän ketjun lukemisen jälkeen tulin iloiseksi siitä, että olen näin tavallinen ja mulle kelpaa ihan normaalit asiat (astiat, pyyhkeet, kahvi...), eikä mun tarvitse käyttää valtavia rahasummia tai energiaa ketjussa mainituihin juttuhin. Toki minullakin on mieltymyksiä ja oma makuni, mutta ei ole onneksi koskaan tullut eteen juttua, jossa "vain paras on kyllin hyvää" (niinkuin ap kirjoittaa aloituksessaan).