Missä asioissa hifistelet?
Monella meistä on jokin harrastus tai mielenkiinnonkohde, johon palaa paljon aikaa ja rahaa, koska vain paras on kyllin hyvää. Tällainen hifistely taitaa olla stereotyyppisesti miehinen ominaisuus, mutta kyllä naisetkin osaavat. Mitä muuta luksuslaukut ovat kuin laukkuhifistelyä?
Tässä omiani.
Kuvaaminen ja kamerat. Kamerat ovat nopeasti edistyvää teknologiaa, ja viimeistään joka toinen vuosi tulee markkinoille malli, jossa on jokin "pakko saada" -ominaisuus. Yleensä pystyn vastustamaan kiusausta päivittää. Objektiivit ovat sen sijaan periaatteessa ikuisia sijoituksia (ellet vaihda linssijärjestelmää), mutta ei niitäkään liikaa voi olla, eihän?
Keittiötarvikkeet, etenkin veitset. Japanilaiset hiiliteräspuukot voivat maksaa satoja euroja. Mutta ovathan ne paitsi loistavia leikkuuinstrumentteja, myös todella kauniita esineitä, joista haluaa (ja joista on pakkokin) pitää hyvää huolta.
Kotiteatteri. Onneksi en ole sellainen kultakorva, jonka on pakko käyttää satoja euroja kaiutinkaapeleihin, mutta jos ei mitään muuta keksi, aina voi päivittää olohuone-PC:n komponentteja ja viritellä videotoistimen koodekkeja.
Tee. Hifistelyn ei tarvitse olla kallista. Tuore uuden sadon sencha maksaa toki bulkkiteetä enemmän, mutta sen valmistaminen onnistuu yksinkertaisin välinein. Ja on hyvää!
Harrastaminen ei ole ilmaista, mutta saahan hyvien tavaroiden käyttämisestä ihan älyttömästi mielihyvää.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:18"]
Aika sohloon tyydyt "hifistelijänä"! Ei jatkoon.
[/quote]Mainitse jokin yhtä kompakti, yhtä hyviä videoita ja stillejä kuvaava kamera. Minun mieleeni tulee lähinnä GH4, mutta en vaihtaisi sen parempaa bitratea Olympuksen keveyteen ja ylivertaiseen vakautukseen. -ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:03"]
Onko jotain, missä AP ei hifistele? :D
[/quote]
Naisissa kyllä kelpaa juuri se kolo, jonka kiinni saan. -ap
[/quote]
Onko ap bile-dani?? :'D
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:18"]
Aika sohloon tyydyt "hifistelijänä"! Ei jatkoon.
[/quote]Mainitse jokin yhtä kompakti, yhtä hyviä videoita ja stillejä kuvaava kamera. Minun mieleeni tulee lähinnä GH4, mutta en vaihtaisi sen parempaa bitratea Olympuksen keveyteen ja ylivertaiseen vakautukseen. -ap
[/quote]
Hifistelyssä ei ole kyse kompromisseista. Vähintään Nikon D800 ellei sitten medium format tai suuri filmikamera.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:18"] Aika sohloon tyydyt "hifistelijänä"! Ei jatkoon. [/quote]Mainitse jokin yhtä kompakti, yhtä hyviä videoita ja stillejä kuvaava kamera. Minun mieleeni tulee lähinnä GH4, mutta en vaihtaisi sen parempaa bitratea Olympuksen keveyteen ja ylivertaiseen vakautukseen. -ap [/quote] Hifistelyssä ei ole kyse kompromisseista. Vähintään Nikon D800 ellei sitten medium format tai suuri filmikamera.
[/quote]En koske enää Nikoniin juuri siksi, että joutuisin tekemään kompromisseja kompaktiuden ja video-ominaisuuksien vuoksi. Haluan kameran, joka suoriutuu hyvin molemmista, eikä pakota minua raahaamaan mukana kahta runkoa. Nikonilla ei ole videokuvaajille tarjota yhtään mitään.
Filmikamera taisi olla vitsi. -ap
No, meillä hifistellään esimerkiksi kalvosinnappien kanssa. Sain juuri äsken lahjaksi hienot punotut vintage-kalvosinnapit, jotka mies osti alle 5 eurolla. Käytän niitä paitapuserossa, jossa on kalvosinnapeille sopivat napinreiät. Etsimme äärimmäistä laatua, joka on usein vanhaa, kun nykyään ei enää osata.
Filmikamera ei todellakaan ole hifistelijälle vitsi! Itse en tunne kameroita, mutta lähipiirissä on sekä kamera-ammattilaisia että harrastajia, jotka saavat parhaat kicksit tietyistä filmikameroista.
Kosmetiikka, meikit ja hiustenhoito- ja muotoilutuotteet, nautin kampausten tekemisestä, maksavat kyllä mutta en laita rahaa alkoon enkä tupakkaan, säästöä tulee kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:39"]Filmikamera ei todellakaan ole hifistelijälle vitsi! Itse en tunne kameroita, mutta lähipiirissä on sekä kamera-ammattilaisia että harrastajia, jotka saavat parhaat kicksit tietyistä filmikameroista.
[/quote]
Filmin kirkkaan pään toisto on luonnollisuudessa valovuosia edellä digitekniikkaa
Kyllähän se niin on,että ensivaikutelma ratkaisee, huoliteltu olemus. Ei mitään verkkareita ja tukka päätä myöten, ilman meikin hiventä, ajatelkaa muitakin.
Unohdin korut, kosmetiikan lisäksi. Ei rihkamaa vain aitoja.
Minä olen kahvihifistelijä.
Rakastan (liian kalliilla) koneella tehtyä, täyteläistä kahvia, joka ei ole todellakaan mitään "tummaa juhlamokkaa".
Siihen kylkeen vielä joku herkullinen suklaakonvehti namnam.
Meikit, ihonhoito tuotteet, hiustenhoito tuotteet, valaisimet, käsilaukut.
Vinkatkaa hyviä pyyhkeitä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:42"]
Oksettavia snobeja.
[/quote]Hifistely saa tosiaan joissakin ihmisissä aikaan voimakkaan vastareaktion. Osaisiko joku selittää, mikä tässä on niin oksettavaa? -ap
Ruoka ja ruuanlaittovälineet sekä astiat. Haluan, että raaka-aineet on hyvälaatuisia ja ei tulis mieleenkään syödä mitään eineksiä. Myös ravintoloissa olen valmis kyllä maksamaan hyvästä ruuasta. Lisäksi mulle on tärkeitä laadukkaat veitset, paistinpannut ym. ja näihinkin mennyt kyllä rahaa jonkin verran. Rakastan myös kauniita astioita, ne on mulle yksi osa sitä ruokailua.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:30"]
On asioita, joissa olen tarkka että pitää ollan tietynlainen, mutta en silti himoitse alan kalleimpia tuotteita, vaan parhaan hinta-laadun löytäminen on tärkeintä. Ja laadussa siis todellinen laatu eikä laatuvaikutelma
[/quote]
Sivistätkö meitä kaikkia ja kerrot meille mitä on "todellinen laatu" että saataisiin ekonomit, taloustieteilijät ja insinöörit askartelemasta tämän asian ympäriltä jonkun muun ongelman ääreen.
nimimerkillä:"laatuinsinööri, joka kamppailee parhaillaankin laadunparannusprojektien kimpussa"
Luultavasti viinit, tee ja hifi. Kokkausvälineissäkin panostan laatuun mutta high end-veitsiä ei ole. Paitinpannuja on puolisen tusinaa, vanhin on 30-vuotias valurautapannu.
Tuo pirun ruma kottero tuossa pihassa. Ilo on kuitenkin audi ja bemari-miehiä kyykyttää, kun takapyöristä on mitattu 480 hepoa..
Kulkee vähintään riittävästi ja nollasta sataan sellaiset 5 sekuntia.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:18"]
Kahvi. Kaiken muun ostan yleensä käytettynä, tietenkin esimerkiksi kosmetiikka ja hygivälineet uutena, mutta niistäkin riittää halvin.
[/quote]
Kahvia onkin vähän vaikeeta ostaa käytettynä.