Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko teititellä, entä lapsesi?

Vierailija
15.08.2015 |

Olen huomannut että minä ja työkaverini (30-50 v naisia) teitittelemme sujuvasti jos tarve vaatii. Olemme töissä paikassa johon välillä eksyy huonokuntoisia vanhuksia ja heitä pitää ohjata ja auttaa oikeaan paikkaan. Teitittely tulee siis ihan automaattisesti, kun juttelee vieraalle 80+ henkilölle. En muista että teitittelyä olisi minulle erityisesti opetettu koskaan, mutta lapsena varmaan tuli enemmänkin teititeltyä.

Omat lapseni (kouluikäiset) eivät varmasti osaa teititellä. Missä vaiheessa tuota pitäisi opettaa? Siis sitä konkreettista teitittelyä, sehän on vaikeampi juttu ketä pitää teititellä (hirveästi erilaisia mielipiteitä ja muuttuu varmasti ajan kuluessa). 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:14"]Osaan. Olen asunut parissakin maassa, joissa teititellään aina ja kaikkia (lapsia lukuun ottamatta). [/quote] Onko läheskään kaikissa kielissä edes tapana puhua yhdestä henkilöstä "te"-sanalla? Vrt. esim. englanti jossa "teitittely" tarkoittaa käytännössä esim. Mr tai Mrs -etuliitettä.

[/quote]

Englanti taitaa olla poikkeuskieli, josta sinä-sana ("thou") on kokonaan jäänyt pois käytöstä. Kaikkia puhutellaan sanalla "you" (te).

Muissa kielissä on olemassa erikseen sanat sinä ja te. Sinuttelu on yleinen puhuttelu Pohjoismaissa, kaikkialla muualla Euroopassa aikuisia ihmisiä teititellään.

Vierailija
22/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan mutta en teitittele. Työkseni hoidan muistisairaita vanhuksia, kukaan heistä ei halua että teititellään (varmaan siksi kun luulevat olevansa nuorempia :D) ja olen huomannut kuinka luontevammin puhun vanhuksellekin, jos en teitittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen automaattisesti kaikki vanhempia ihmisiä. Jäänyt vanhainkodista teitittely päälle, jotkut siellä jopa suuttuivat jos sanoin "sinä". Toki reilusti alle 30-vuotiaita sinuttelen, jos ei ole korkeassa asemassa.

Vierailija
24/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan teititellä. Teen sitä aika harvon mutta joskus se lipsahtaa automaattisesti, esim. mummelia auttaessa kadulla. En häkelly jos asiakaspalvelija teitittelee minua (ja kolikon toisena puolena multa kysytään joskus myös paperit alkoholia ostaessani). t. N31

Vierailija
25/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan teititellä. Työpaikallani teitittelen kaikkia asiakkaita, jotka ovat n. 40+. Vapaa-ajalla harvemmin tarvitsee teititellä, ja silloin teitittelen n. 60+-vuotiaita
-N33-

Vierailija
26/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tapa, joka joutaakin mennä. Peruskohtelias voi olla ilman tuommoisia turhia asemarajoitteitakin.

Vierailija
27/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:09"]

Meillä oli 1990-luvulla yksi proffa, jota piti teititellä siihen hetkeen asti, jolloin tehtiin sinunkaupat (eikä hän kaikkien kanssa tehnyt). Joten osaan teitetllä. Osaan myös sutautua siihen, että minua teititellään. 

Osaan myös käyttää oikein verbimuotoja teitilellessäni: "Herra Tasavallan Presidentti, te olette ollut".. Eikä suinkaan "olette olleet". Teitittelymuodossa kaksiosaisten verbien jälkimmäinen osa tulee yksikössä, ei monikossa.

[/quote]

Puuh, otin armeijassa yliluutnantin kanssa yhteen tästä. Hän väitti kivenkovaan lanttu punaisena huutaen, että teitittelymuoto on esim. "oletteko putsanneet aseenne?", kun minä sanoin päättäväisesti, että se on "oletteko putsannut aseenne?" Katsoin parhaaksi pyytää lupaa poistua, kun alkoi vihjailla poistumiskiellosta. Saatanan ääliö.

Vierailija
28/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Teitittelen isovanhempia (jotka vähän naureskelevat asialle) ja opettajia. Isovanhempia siis saksalaisella tyylillä: Haluaisivatko he vähän maitoa, kuinka he tänään voivat jne. Opettajille tuo on ehkä vähän turhan juhlavaa. Tietysti käytän muotoa 'te' kaikista itseäni vanhemmista ihmisistä (itse olen 15).

Äitiänikin muuten teitittelin, mutta hän kielsi :D

Vierailija
29/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:07"]Turha tapa, joka joutaakin mennä. Peruskohtelias voi olla ilman tuommoisia turhia asemarajoitteitakin.
[/quote] Samaa mieltä. Vanhanaikaista pokkurointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä