Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Yliopistoon suoravalinnalla?
12.03.2022 |
Millaisen ylioppilastodistuksen se vaatii, että pääsee suoriltaan yliopistoon?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Itse en edes tiedä kummalla pääsin suoravalinnalla vai pisteillä. Mutta tuosta yliopistomaailman muuttumisesta:
Itse kirjoitin kaikki yo-aineet samana keväänä, sen pahemmin reaalia lukuun ottamatta valmistautumatta ja sen jälkeen oli sitten pääsykokeet. Mitään hajua itselläni ei ollutkaan alasta, ja loppumetreillä vielä vaihdoin ihan toiseen aineeseenkin ja jätin menemättä toisen aineen kokeeseen. Ei ollut järkevää. Jos nyt olisin 18 - 19 -vuotias, hakeutuisinkin aivan eri alalle ja olisin valinnut hieman toisenlaisen tien.
Itse suosittelisinkin välivuotta niille, jotka eivät ole kovin varmoja tulevista ammattihaaveistaan. Ja ottakaa selvää, millaista opiskelu alalla oikeasti on ja millaisiin ammatteihin on mahdollista valmistua. Itselläni oli kavereita yo:lla muistakin aineista ja aika monella oli edessä joko alan vaihto tai sen ymmärryksen hiipiminen mieleen, että pääosin tästä valmistuu opeksi... Oli kyseessä matematiikka, fyssa, kemia, kielet, historia, folkloristiikka tms.
Yleisenä huomiona olen jo tällaisena ikäihmisenä havainnut, että nuorten opiskeluresilienssi on ehkä hiukan heikentynyt. Itse olen kanssa sitä polvea joka ei jakanut yo-kirjoituksia ja joiden aikaan ei yliopistossa saanut erivapauksia pidempään tenttiaikaan, ellei ollut suurinpiirtein neliraajahalvaantunut. Toisaalta opiskelu ei ollut aikarajattua ja oli enemmän yhteisyyttä. Nettitenttien ja yksin puurtamisen sijaan kaikki odottelivat salitenttiä pissit housussa, tärppejä jakaen - samassa veneessä. Kaikki tenttijä tulivat myös arvioiduiksi samojen tehtävien suhteen, jolloin arviointi on todellisempaa.