Miehet, jotka kuvailevat naista sanalla "söpö"
Mitä "söpö" tarkoittaa miehille? Tarkoittaako se naista, joka on ihan nätti mutta ei erityisen kaunis? Vai tarkoittaako se nimenomaan kaunista?
Kommentit (129)
Söpöstä tulee mieleen että pitää toista jotenkin lapsellisena... mihin liittyy kiva hymy, tyttömäinen nauru, lempeät puheet ym. ja että näyttääkin ikäistään nuoremmalta (babyface).
Esim. Megan Fox ei ole söpö vaan kuuma mutta joku pikkusievä rillipäinen nörttityttö taas on.
Goldie Hawn on söpö
Sophia Loren on kaunis
Tytti Tuppurainen on viehättävä
Melania Trump on hyvännäköinen
Kauneus on kokonaisuus söpöys on kuori.
Olisin huolissani. Teinitytöt ovat söpöjä, aikuiset naiset kauniita. Mitä tämä kertoo miehestä?
Tuskin kaunis ja söpö ovat toisensa poissulkevia. Mulle on sama mies sanonut, että olen "liian kaunis", mutta toisessa hetkessä sanoi söpöksi. Tulkitsen että söpö viittaa enemmänkin käytökseen, ei ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Ekan kommentin laittaja M29 eli ei naisen laittaja, vaikka siltä kuulostaa.
Kuulostat hyvältä tyypiltä!
Juuri tuollainen ajatusmaailma miehellä on viehättävää, että mies pitää kaikenlaisia naisia omalla tavallaan kauniina eikä vertaile tai jaoittele ”vaimomatskuun”, ”pantaviin” jne.
Näillä palstan 40+ miehillä tuntuu olevan usein sellainen ajatusmaailma, mutta liekö se ollut sitten heidän nuoruudessaan sellaista. Että ovatko aikansa tuotteita sitten.
N29
Vierailija kirjoitti:
K a u n i s on naiselle sama kuin k o m e a miehelle, minä miehenä olen tätä mieltä ja tietysti puhun vain omasta kokemuksestani.
Mikään ei imartele itseäni enemmän kuin jos nainen kertoo minun olevan komea, tiedän heti mitä hän tarkoittaa, hän tarkoittaa kaikkea minussa, käytöstäni, pukeutumista, huumoria, ulkonäköä, kuinka kohtelen naista jne.
Ja kun kerron jollekin naiselle hänen olevan kaunis näen että hän uskoo sen, koska kerron sen uskottavasti ja vilpittömästi.
Ei ole noin. Komeus on pelkkää ulkonäköä, ei mitään käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Kauneus on kokonaisuus söpöys on kuori.
Kauneus on ulkonäköä, söpöys eleitä ja käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kaunis ja söpö ovat toisensa poissulkevia. Mulle on sama mies sanonut, että olen "liian kaunis", mutta toisessa hetkessä sanoi söpöksi. Tulkitsen että söpö viittaa enemmänkin käytökseen, ei ulkonäköön.
Nämä kommentit vahvistavat käsitystäni siitä, että vähäinenkin viehättävyyteni on käytöksestäni peräisin. Miesten mielestä minä en siis ole ulkonäöltäni viehättävä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Söpö on kaunis, mutta hieman enemmän hellyttävällä tavalla. Söpö on myös nuori. Ei sillä ole niin väliä sanotaanko kauniiksi vai söpöksi. Kumpikin sana on ehdottoman positiivinen ja se ensimmäinen sana mikä tulee mieleen.
Minua on sanoneet enimmäkseen 10 vuotta nuoremmat söpöksi, ja kerran joku ikäiseni mies tuli kahvilassa juttelemaan ja sanoi heti alkuun ”hei sori, mut sä oot niin söpö että oli pakko tulla juttelemaan”.
Olen kyllä nuori/nuorehko, mutta tunnun olevan söpö nimenomaan sellaisten 16-20v poikien/miesten mielestä.
Oman ikäiset saati vanhemmat tuskin söpönä pitää.
Söpöstä tulee itselläni olo että mies suhtautuu jotenkin suojelevasti. Tykkään.
Söpö on viehättävä eikä mielestäni söpöksi kutsumiseen liity mitään sellaista, että jäisi jotenkin vajaaksi kauniista. Yleensä pitää olla kaunis ollakseen söpö. Ollakseen kaunis ja/tai söpö ei tarvitse olla täydellinen. Söpöyteen liittyy minusta myös jonkinasteinen jopa viattomuus ja/tai puhtaus. Kauneuteen ei yhtä vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Söpöstä tulee itselläni olo että mies suhtautuu jotenkin suojelevasti. Tykkään.
Tämä on kyllä totta. Itse saan tuollaista suhtautumista jostain syystä vain 5-10 vuotta nuoremmilta miehiltä, ikäiseni miehet tuntuvat pitävän minua jotenkin ärsyttävänä ja vanhemmat miehet huvittavana/kaverina.
Tämä ei varsinaisesti häiritse, mutta olen miettinyt mitkähän piirteet tällaiseen johtaa.
Haluaisin saman ikäisen miehen kuin itsekin olen, mutta en tunnu herättävän heissä mitään suojelevaa suhtautumista ja se taitaa olla pariutumisen edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sanottu sieväksi, nätiksi, kauniiksi, söpöksi ja jopa upeaksi ja täydelliseksi useamman miehen toimesta, joten mitä olen?
Varmaankin kuulut sitten kategoriaan "kaunis". Minulle ei ole koskaan sanottu niin.
- ap
Kiitos ap, mut vaikka ois mitä sanottu, niin itse en niihin juurikaan usko. Varmaan johtuu koulukiusaustaustasta peruskoulussa, jolloin haukuttiin rumaksi jne. Vaikka olen jo +30 vuotias, niin ja sain olla useamman vuoden edellisen suhteen jälkeen sinkkunakin kun en ilmeisesti kelvannut. Joten kauneus taitaa olla vaan katsojan silmässä.
Selvää vallankäyttöä. Mies haluaa alistaa sinut obbjektiksi, tahdottomaksi näyttelyesineeksi jonka tehtävänä on olla hiljaa ja miellyttää miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sanottu sieväksi, nätiksi, kauniiksi, söpöksi ja jopa upeaksi ja täydelliseksi useamman miehen toimesta, joten mitä olen?
Varmaankin kuulut sitten kategoriaan "kaunis". Minulle ei ole koskaan sanottu niin.
- ap
Kiitos ap, mut vaikka ois mitä sanottu, niin itse en niihin juurikaan usko. Varmaan johtuu koulukiusaustaustasta peruskoulussa, jolloin haukuttiin rumaksi jne. Vaikka olen jo +30 vuotias, niin ja sain olla useamman vuoden edellisen suhteen jälkeen sinkkunakin kun en ilmeisesti kelvannut. Joten kauneus taitaa olla vaan katsojan silmässä.
Kiitos viestistäsi, samaistun vahvasti. Minäkään en usko mitään kehuja ja suhtaudun niihin epäilevästi, jopa vihamielisesti. Minuakin kiusattiin nuorena ulkonäöstä. Kyllä se jättää jälkensä ja vaikuttaa minäkuvaan ja ihmissuhteisiin vielä vuosikymmeniä myöhemmin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Söpö on viehättävä eikä mielestäni söpöksi kutsumiseen liity mitään sellaista, että jäisi jotenkin vajaaksi kauniista. Yleensä pitää olla kaunis ollakseen söpö. Ollakseen kaunis ja/tai söpö ei tarvitse olla täydellinen. Söpöyteen liittyy minusta myös jonkinasteinen jopa viattomuus ja/tai puhtaus. Kauneuteen ei yhtä vahvasti.
Monessa viestissä tuntuu toistuvan se, että söpöys yhdistetään viattomuuteen ja nuoruuteen tai nuorekkuuteen. En tiedä miksi, mutta itselleni tästä tulee vähän oudot vibat, ristiriitainen olo ja jopa vastareaktio. Miksi minua, nelikymppistä naista, sanotaan söpöksi, etenkin kun olen jo jonkin verran elämää nähnyt? Ja miksi nuorelta näyttäminen tai nuorekkuus on niin ylistettävä ja kehumisen arvoinen asia? Miksi aikuinen ei saisi olla aikuisen näköinen?
- ap
Mua miehenä ärsyttää kun mua sanotaan söpöksi. Mä en ole mikään koira.
"Söpö" aikuinen nainen on kauneuden lisäksi miellyttäväluonteinen ja seksikäs/haluttava. Nainen voi olla objektiivisesti "kaunis" olematta lainkaan seksikäs, kiinnostava tai miellyttävän oloinen.
T. Bi-nainen