Hämmästelen hieman 6-luokkalaisen lukujärjestystä..
Siinä on nimittäin 8h koulupäivä..klo8-15.30.
Luulin ettei niitä saisi olla alakoululaisilla ainakaan..
Kommentit (73)
Huvittavaa. Olen lukiolainen ja minulla on joka päivä vain neljä oppituntia. (75 min)
Todella kummallista! Itselläni ei ollut koskaan noin pitkiä päiviä, ei ala- eikä yläkoulussa, eikä muistaakseni edes lukiossa. Omat lapset vasta alakoulussa, mutta ei heilläkään ole ollut pitempään koulua kuin korkeintaan kolmeen.
Toisekseen moni mainitsi, että seuraavaan jaksoon sitten muutettiin lukkaria järkevämmäksi... Mihin ihmeen jaksoon?? Ei kai alakoulussa mitään jaksoja ole? Ainakin meidän lapsilla on ollut sama lukkari koko vuoden.
Mäkin ihmettelin, että missä on ollut jaksotus alakoulussa? Taitaa vaan mammoilla muisti pätkiä ja puhuukin yläkoulusta alakoulun sijaan.
Mun aikaan ei ollut vielä yläasteellakaan jaksoja, vasta lukiossa. Ala-asteella pisimmät päivät oli 6 tuntia ja yläasteella 7, mutta mä olenkin seitkytluvun lapsi
Mutta omista kokemuksista johtuen yllätyin jo meidän nelosluokkalaisen 7 tunnin päivästä. Onneksi viikko alkaa ja päättyy kevyesti.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:06"]Koskas tuo laki on muuttunut? Itse yläasteella kävin reklamoimassa vararehtorille 8h koulupäivästä lainvastaisena. Meni läpi ja joutui tekemään ison koulun lukujärjestykset uusiksi.
[/quote]
Laki koulupäivien pituudesta? Tää onkin uutta.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 07:50"]Huvittavaa. Olen lukiolainen ja minulla on joka päivä vain neljä oppituntia. (75 min)
[/quote]
Lukiopäiväsi pituus on ihan riippuvainen siitä kuinka itse sen järjestät. Itse tein aikoinaan vain täysiä päiviä eli oyin kaikki kurssit mitä sain vain lukujärjestykseen. Kirjoitin ylioppilaaksi abivuoden syksyllä.
Meillä on lapsella yhden kerran muuttunut lukujärjestys alakoulun puolella kevätkaudelle kolmen vuoden aikana. En tiedä syytä.
Tämän takia meikä ei otettu ylimääräisiä aineita vaan mennään pakollisilla. Harrastaminen on osa elämää ja ei haluttu, että päivistä tulisi hirveän pitkiä. Hyvin menee koulu ja harrastuskin...koulussa sai stipendin ja harrastuksessa valittiin parhaaksi
Riippuu myös lapsen viikkotuntien määrästä: onko lisäkieltä ja tarjoaako kunta enemmän tunteja kuin lain määräämän minimin.
Meillä 4. luokkalaisella on viikko-oppitunteja 26 tuntia (A2-kieli) tai varmaan 27 kun tulee matikan tukiopetustunti vielä päälle koko vuodeksi.
Ei tuossa ole yläkoulun 8 luokkalaiseen enää eroa kuin 3 tuntia (30h)
Siis oletteko te nyt ihan tosissanne? Meidän kuudesluokkalainen lähtee koulumatkalle klo 6.30, kävelee 1 km matkan, menee bussilla koululle (perillä noin 7.30) ja koulu alkaa klo 8.15. Koulu päättyy joko 13.00 tai 14.00. Jos koulu päättyy 13.00, lapsi tulee kotiin koululaisvuorossa, joka kiertää suunnilleen 30 km matkan ja jättää lapsen 4km 800 m päähän kotoa, josta sitten pitää kävellä perille. Jos koulu päättyy klo 14.00, pääsee hän tavallisella linja-autovuorolla kotiin, tosin se on koulun pysäkillä vasta 14.45 ja lapsi kotona noin 15.45.
Kouluun on matkaa 14 km eli ihan korvessa ei asuta. Samaa matkaa tai vähän pitempää kulkee noin 20 oppilasta. Pienemmille on taksikyydit, isommat kiertävät bussissa pitkiäkin matkoja ja jos tuo esille huolensa siitä, että koulumatkaan saisi kulua päivässä vain 2h30min niin vastaus on, että lapsi kävelee liian hitaasti, jos laskennallinen aika ylittyy.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:37"]
Tämän takia meikä ei otettu ylimääräisiä aineita vaan mennään pakollisilla. Harrastaminen on osa elämää ja ei haluttu, että päivistä tulisi hirveän pitkiä. Hyvin menee koulu ja harrastuskin...koulussa sai stipendin ja harrastuksessa valittiin parhaaksi
[/quote]
Itse ajattelen taas toisinpäin. Harrastaminen on pieni osa elämää ja loppuu monesti yläkoulussa. Esim. lisäkielellä tekee paljon enemmän eikä se lisää viikkotuntimäärää kuin 2 tunnilla + kotiläksyt.
Suomessa kartetaan kaikkea ylimääräistä koulutyötä milloin mihinkin vedoten. Harrastukset ja pakkoruotsi on yleisimmät syyt jättää ottamatta esim lisäkieli. Lisäksi vähätellään lapsen oppimiskykyä ja jaksamista. Esim. kielten opiskelu vaatii aikaa eikä se tupsahda päähän parilla istumisella. Suomalaislapset laiskistuvat ja jäävät jatkossa jälkeen kun tulee aasialaiset jotka ovat tottuneet opiskelemaan kovastikin ja enemmän lapsesta asti. Siellä ei pärjää jos ei panosta opiskeluun eikä jatkossa pärjää maailmallakaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:45"]
Suomessa on maailmanlaajusesti ennätyslyhyet koulupäivät ja silti ihmiset itkee jos nyt jollain teini-ikäsellä on peräti hui hurjaa 8h koulua kerran viikossa...
Ihme ininää. Muualla maailmassa on ihan tavallista olla jo 5 vuotiaasta asti 8-16 päiviä.
[/quote]
Muualla maailmasa (tai ainakin Keski-Euroopassa) siinä koulupäivässä on lounasaikaan 2-3.5 h tauko, jolloin käydään kotona syömässä. Lisäksi koulupäivässä on paljon harrastetunteja, suomalaiset lapset harrastaa kouluajan ulkopuolella.
Meidän kuopuksella oli kolmannella luokalla yksi päivä 8-15. Vastaavasti yksi päivä oli 8-11. Järjestely johtui siitä, että luokanopettaja aloitti osa-aikaeläkkeen ja oli paikalla vain kolmena päivänä viikossa.
Ei laki määritä mitään "ei saa olla 8 tunnin päivää" vaan sen, että oppintunteja saa kolmannesta luokasta eteenpäin olla maksimissaan 7 ja oppitunninnista 45 min on käytettävä opetukseen. Siten koulupäivällä saa olla mittaa vaikka 10 tuntia, kunhan se ei sisällä oppitunteja enemmän kuin 7 kpl. Oppitunnin mitan ei tarvitse olla 45 min tai 60 min, se voi olla vaikka 75 min.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:37"]
[/quote]
Itse ajattelen taas toisinpäin. Harrastaminen on pieni osa elämää ja loppuu monesti yläkoulussa. Esim. lisäkielellä tekee paljon enemmän eikä se lisää viikkotuntimäärää kuin 2 tunnilla + kotiläksyt.
Suomessa kartetaan kaikkea ylimääräistä koulutyötä milloin mihinkin vedoten. Harrastukset ja pakkoruotsi on yleisimmät syyt jättää ottamatta esim lisäkieli. Lisäksi vähätellään lapsen oppimiskykyä ja jaksamista. Esim. kielten opiskelu vaatii aikaa eikä se tupsahda päähän parilla istumisella. Suomalaislapset laiskistuvat ja jäävät jatkossa jälkeen kun tulee aasialaiset jotka ovat tottuneet opiskelemaan kovastikin ja enemmän lapsesta asti. Siellä ei pärjää jos ei panosta opiskeluun eikä jatkossa pärjää maailmallakaan.
[/quote]voihan sen noinkin ajatella, mutta miehen kanssa tultiin siihen tulokseen, että ylimääräiset pois ja keskitytään olennaiseen.
Eli meille tämä oli hyvä ratkaisu - pojat oppivat kunnolla sen mitä pitää. Rima kumminkin korkealla
Mistähän nämä pitkät kesälomat ovat jäänne? Liittyykö ilmastoon kun kesä lyhyt.
Koko järjestelmä pitäisi uusia. Eskarin tavoitteet voisivat olla vaativammat eikä pelkästään kouluun valmistautumista!
Lukuvuoden voisi jaksottaa siten, että jakson välillä olisi 2 viikkoa lukulomaa ja koeviikko.
Kesälomaa voisi olla yksi jakso.
Joku ihmetteli, että voiko alakoulussa olla jaksolukujärjestys. Voi olla, ja meidän lasten koulussa onkin. Kyseessä yhtenäiskoulu eli samassa koulussa 0-9 -luokat + lukio. Aineenopettajat opettavat myös alakoululaisia, joten kaikilla on jaksolukujärjestykset, lukuvoden aikana 5 jaksoa, jakson pituus 7 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:01"]Huh, 15.30. Onneksi täällä ei ole tuollaisia päiviä. Ei edes yläasteella! Omassa nuoruudessanikin oli vasta lukiossa ja silloinkin tosi harvoin ja jostain erityisestä syystä.
[/quote]
Ohi aiheen, mutta meillä oli ammattikoulussa yhdessä jaksossa kaksi 16.30 asti olevaa päivää. Se haittas jo aika mo ella harrastustoimintaa ja töiden tekoa, mutta minkäs näille tekee.
Ja aiheeseen, mun mielestä tuo yksi päivä ei ole paha. Onhan se kurjaa jos sotkee harrastus aikataulua, mutta se koulu menee edelle. Ehkä asiasta voisi kysyä, olisiko mahdollista tehdä muutosta. Mutta tuskin kovin hepposin perustein lähtee muuttamaan, hirveä työ nuo lukkarien vääntämiset.
Meidän seiskaluokkalaisella
ma: 8-14
ti: 8-14
ke:8-14
to:8-15
pe:8-13
No, sehän on jo yläastetta ja tuollaiset päivät normaaleita...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:08"]
Päiväkodissa 8-10 tunnin päivät pienille lapsille on ihan normia.
[/quote]
Siellä on vapaata leikkiä ja ulkoilua sekä päiväunet. Aamupala, lounas ja välipala.
Koulussa ei näin ole.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 07:38"]Ekaluokkalaisilla ei saa olla yli viiden tunnin päiviä.
[/quote]
Väärin.
"Koulupäivän pituudelle on määritelty puolestaan enimmäismäärä, joka saa olla ensimmäisellä ja toisella luokalla enintään viisi _oppi_tuntia "
http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/tyoajat_ja_toimintakulttuuri