Keksin gradun aiheen, mutta en ole yliopistossa...
Mulla on ollut haaveena joskus hakea yliopistoon mutta elämä on vienyt mennessään. Ehkä joskus vielä, niin jos aloittaisi tuon gradun jo? Olen yli 30...
Kommentit (25)
Tekisin sen kyselynä, vastaajia ehkä kymmeniä muttei satoja ja tämä olisi kvalitatiivinen tutkimus tietystä ihmisryhmästä suhteessa tähän tutkimaani asiaan. En nyt viitsi paljastaa liikoja :) mutta liittyisi alaan jonka opiskelu on yliopistossa mahdollista.
Vielä ehtii. Itse meinaan olla graduvaiheessa 50-vuotiaana. Nyt oon 42
Ainahan sen gradun on jollain lailla liityttävä opiskelualaan...graduun kuuluu monesti teoreettinen osuus ja sitten empiirinen tutkimus, ohjaaja päättää onko aihe tarpeeksi tieteellinen, sen pitäisi tuottaa uutta tietoa...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:27"]
Ainahan sen gradun on jollain lailla liityttävä opiskelualaan...graduun kuuluu monesti teoreettinen osuus ja sitten empiirinen tutkimus, ohjaaja päättää onko aihe tarpeeksi tieteellinen, sen pitäisi tuottaa uutta tietoa...
[/quote]Kyseessä on aihe jota ei ole ennen tutkittu käsittääkseni. Ja tuossa toteutuisi hyvin oman ammattini sekä tämän tulevaisuuden haaveideni alan yhtälö.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:13"]
Valmistuin itse maisteriksi ja pääsin eräseen työpaikkaan, jossa sain tehdä tutkimusta. Sain kanssa tutkimusidean sieltä ja nyt teen siitä väitöskirjaa Helsigin yliopistoon.
Eli sun kannattaa aloittaa alan opinnot, joko avoimessa yliopistossa tai hakea yliopistoon. Kyllä se siitä ura urkenee piankin, koska sulla on selkeä päämäärä ja motivaatio, ei mene aikaa haahuiluun.
Suosittelen kuitenkin, että siirrät gradun aloittamista hieman myöhemmäksi. Kun pääset sisään aineeseesi, ja teorioihin, metodeihin ja saat ohjausta. pystyt tekemään paremman gradun, etkä tuhlaa aikaa aloittelijan virheisiin.
Kun pääset yliopiston opiskelijana kirjastosi kautta kansainvälisiin tietokantoihin, pääset katsomaan onko aihe todellakin täysin tutkimaton alue vai ei. Tiedonkeruu kannattaa tehdä ennen gradun aloitusta, koska muuten voikin olla että aihe on jo käsitelty. Gradussa nimenomaan tärkeää on kartoittaa alansa ja aihepiirinsä tutkimustraditio, joten...
[/quote]Pääsen jo nyt samoihin tietokantoihin kuin yliopistossakin. Enkä tietenkään olisi koko gradua nyt lyömässä kannesta kanteen, kuinkahan naiivina minua oikein pidätte... Mutta suurimman taustoituksen voisin jo aloittaa, en näe sille mitään estettä. Tutkimus tulisi sitten aikanaan jos ja kun olisin yliopistossa sisällä.
[/quote]
No tuohan kuulostaa hyvältä. Gradu on opinnäytetyö, joka tehdään, koska halutaan valmistua maisteriksi. Ihan hyvin voit jo alkaa kerätä aineistoa jos aihe on sen verran selkeä ja uskot homman hallitsevasi. Tietenkin kannattaa varmistaa aineen käytännöt etukäteen ja se että tarvittaessa pystyy aineistoa täydentämään, jos jokin tärkeä asia jää pois.
Mutta jos haluat vain tehdä sen tutkimuksen, eihän mikään estä sinua toimimasta itsenäisenä tutkijana. Ja jos sulla on pääsy yo:n tietokantoihin, niin sitäkään ongelmaa ei ole. Jos löydät jonkun samantyyppisestä aiheesta kiinnostuneen tutkijan/opiskelijan/dosentin, hän voisi suostua mentoroimaan sua vähäsen. AIka paljon joudut vaan itsenäisesti ottamaan selvää ja opiskelemaan, mutta eihän se mahdotonta ole.
Ongelmaksi jäisi sitten vaan se missä julkaiset tekstin, nykyään julkaiseminen on vaikeaa jos ei ole minkään organisation tuki takana. Voisit miettiä onko olemassa jotain järjestöä/yritystä/virastoa, joka olisi halukas käyttämään tutkimustietoasi ja sitä kautta julkaisemaan sen. Ja luottamaan sinuun, jos muodollista pätevyyttä ei ole.
Omalla alallani ns. amatöörit ovat julkaisseet jonkin verran artikkeleja, mutta hyvin rajatuista ja konkreettisista aiheista. Eli ei se ihan mahdotonta ole.