Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien vastuulla on sekin että hampaat harjataan joka päivä. Nykyvanhuksilla on paljon omia hampaita suussa. Sapiskaa tulee taas tietenkin hoitajille jos mummun hampaat on menneet karkeista huonoon kuntoon.
Työkaverini käy joka päivä äitiään katsomassa hoitolaitoksessa. Yhtenä päivänä äidiltä oli otettu jo tekarit pois klo 16, laitettu jo yökuntoon. Selittivät, että kun ne on niin vaikea saada suusta pois kun mummo ei tahdo niitä antaa niin se aina jo ottaa ne pois joka saa otettua.
Meillä missä olen töis pitää vanhuksen valita makkaraa vai juustoa leivän päälle, molempia ei saa. Jos omaiset tuo herkkuja osaston jääkaappiin, sinne ne mätänee. Joka helvetin aamu on puuroa ja mehukeittoa. Kalaa tosi harvoin. Kiinankaalia saa sielunsa kylyydestä. Smoothieta ei saada tehdä kallista, yksi yökkö jolle kaikki pitää olla valmiina. Sänkyyn klo 20 kaikki asukkaat. Ylös pääsee porrastetusti, mutta koska ei ehditä ei siksi että joku nukkuisi pidempään.
Täälläpäin hammaslääkäri ainaki valittaa siitä kun hoivakotien vanhuksilla on niin huonosti hoidetut suut
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monessa hoivakodissa käydään mummojen kanssa matkoilla esim. konsertissa muualla kuin päivä huoneessa tai torilla kahvilla, entä lähikaupassa. Miksi kampaamo palvelut tuodaan hoivakotiin, miksi ei mummoja viedä kampaajalle taksikortilla.
Miksi kaikki pitää tapahtua siellä missä asukkaat on.
Usein sote-taksikorttia ei myönnetä enää, kun henkilö muuttaa tehostettuun palveluasumiseen. Eikä eläkkeestä jäävällä suojaosuudella paljoa taksilla ajella. Hyvä kun saa edes sen hiustenleikkuun/jalkahoidon maksettua. Useimmat myös tarvitsisivat saattajan mukaan kampaamo tms. reissulle. Siihen ei riitä henkilökuntaa.
Tässä on kyse väärinkäsityksestä ja siitä skitsofreniasta joka vaivaa yleisesti vanhustenhoidossa. Hoitolaitokset mainostavat kilpaa sitä, kuinka hoidetaan yksilöllisesti ja asukas ja päättää ja osallistua oman hoitonsa suunnitteluun. Tosiasiassa isojen yksikköjen hoito on rytmitetty armeijamaisesti siten, että ruoka tarjotaan tiettyyn aikaan, lääkkeet pitää ottaa tietyllä kellonlyömällä jne. Yksistään jo kirjaamisjärjestelmät kuten apotti pakottavat siihen, että asiat pitää tehdä tiettyihin kellonaikoihin, eikä niissä ole paljon joustovaraa.
Laitoksissa on myös erinäiset paloturvallisuussäädökset ym, joilla pyritään takaamaan kaikkien siellä asuvien turvallisuus. Sähkölaitteet+ muistisairaat sopivat siis huonosti yhteen.
Realismia kirjoitti:
No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa.
Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.
Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin.
Tämä on oiva esimerkki siitä miten epänormaalista on tullut uusi normaali. Resurssit vedetty aivan liian alas.
Olin äidin mukana vanhainkodeissa 90-luvulla, ja muistan, että missään ei toimittu näin kylmästi kuin nykyisissä vanhainkodeissa toimitaan. Tai siis toimittiinhan, niissä kaikkein pahimmissa läävissä mitä oli. Muutamassa paikassa oli edelleen ihmisarvo kohdallaan. Kerrankin yhden mummon sisko roudattiin naapurivanhainkodista paikalle, ja siskon annettiin nukkua kirjaimellisesti siskonpedissä. Pienet, ysikymppiset sisarukset yhdessä, aika liikkistä. Se oli hoitajienkin mielestä tärkeää, koska he olivat läheisiä toisilleen. Sisarukset kumpainenkin kuolivat hyvin pian tämän jälkeen.
En ymmärrä nykyistä politiikkaa laitostaa vanhukset entisestään. Hirveästi sääntöjä vain sääntöjen vuoksi ja hirveästi jäykkyyttä asioissa, joissa viedään tervepäisiltä kaikki mahdollisuudet toimia. Omaisten kädet ovat myös sidotut. Ennen synnärit olivat rauhallisia ja täynnä sääntöjä, nykyisin niissä saa rampata kuka minnekin ja mihin aikaan vain ja vanhainkodissa omaiset eivät saa olla läsnä paitsi vierailuaikoina.
Muuten tuo väite on todella kylmä, jossa sanot, että hereillä olevia ei ehid nostella. Tekee muuten pahaa ajatella niiden puolesta, jotka eivät pysty liikkumaan itse.
Mun mummo jäi katujyrän alle, eivät antaneet edes soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Onneksi mummosi ei ole Kiovassa ja pakenemassa yksin ja sekavana Venäjän joukkojen pommituksia ja tarkka-ampujia.
Hän on todennäköisesti tehnyt sitä lapsena.
Touché.
Vierailija kirjoitti:
Meillä missä olen töis pitää vanhuksen valita makkaraa vai juustoa leivän päälle, molempia ei saa. Jos omaiset tuo herkkuja osaston jääkaappiin, sinne ne mätänee. Joka helvetin aamu on puuroa ja mehukeittoa. Kalaa tosi harvoin. Kiinankaalia saa sielunsa kylyydestä. Smoothieta ei saada tehdä kallista, yksi yökkö jolle kaikki pitää olla valmiina. Sänkyyn klo 20 kaikki asukkaat. Ylös pääsee porrastetusti, mutta koska ei ehditä ei siksi että joku nukkuisi pidempään.
Itse en kyllä tarjoa keittoruuan kanssa muuta kuin juustoa leivälle, aamulla leikkele, juusto, kurkku tai tomaatti, iltapalalla silloin harvoin kun leipää on leikkele ja juusto.
Kalaa on on 3-5 kertaa viikossa, silliä leivälle silloin tällöin.
Puuron kanssa mehukeitto ja turkkilainen jugurtti. Hedelmää.
Näin se tarjonta vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Realismia kirjoitti:
Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.
Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin.
Tämä on oiva esimerkki siitä miten epänormaalista on tullut uusi normaali. Resurssit vedetty aivan liian alas.
Olin äidin mukana vanhainkodeissa 90-luvulla, ja muistan, että missään ei toimittu näin kylmästi kuin nykyisissä vanhainkodeissa toimitaan. Tai siis toimittiinhan, niissä kaikkein pahimmissa läävissä mitä oli. Muutamassa paikassa oli edelleen ihmisarvo kohdallaan. Kerrankin yhden mummon sisko roudattiin naapurivanhainkodista paikalle, ja siskon annettiin nukkua kirjaimellisesti siskonpedissä. Pienet, ysikymppiset sisarukset yhdessä, aika liikkistä. Se oli hoitajienkin mielestä tärkeää, koska he olivat läheisiä toisilleen. Sisarukset kumpainenkin kuolivat hyvin pian tämän jälkeen.
En ymmärrä nykyistä politiikkaa laitostaa vanhukset entisestään. Hirveästi sääntöjä vain sääntöjen vuoksi ja hirveästi jäykkyyttä asioissa, joissa viedään tervepäisiltä kaikki mahdollisuudet toimia. Omaisten kädet ovat myös sidotut. Ennen synnärit olivat rauhallisia ja täynnä sääntöjä, nykyisin niissä saa rampata kuka minnekin ja mihin aikaan vain ja vanhainkodissa omaiset eivät saa olla läsnä paitsi vierailuaikoina.
Muuten tuo väite on todella kylmä, jossa sanot, että hereillä olevia ei ehid nostella. Tekee muuten pahaa ajatella niiden puolesta, jotka eivät pysty liikkumaan itse.
Tervetuloa vaan meille nostelemaan 13 pissaista muoria ja pappaa selkänikamat paukkuen aina silloin kun joku keksii haluta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Ehkäpä mummon kanssa on neuvoteltu ja sovittu, että karkkeja nautitaan päiväkahvin yhteydessä.
Myös vanhus on aikuinen ihminen, joka päättää itse milloin syö karkkeja eikä hän ole niiden syömisestä tilivelvollinen kenellekään.
No, edestänne löydätte tämän, te tuollaisen kannattajat, sitten kun itse olette vanhoja ja joudutte "neuvottelemaan" normaalista elämästä tyrannihoitajien kanssa.
Paitsi, jos lääkäri on kirjannut ettei karkkia voi syödä. Vanhus on aikuinen ihminen, mutta silloin, kun hän sitoutuu hoitoon/hoivaan, hänen terveydestään huolehditaan. Se, että karkinsyöntiä ei voi estää, pitää tietenkin paikkaansa, hänen kotiaan (huonettaan) ei voida ratsata. Kyse on hoitosuunnitelmasta ja jos ap sinne Marianneja vie ja mummo niitä syö vaikka on sanottu että ei saa, syököön.
Vaikka lääkäri olisi kirjannut, ettei karkkia pitäisi syödä, niin edelleen, ihminen, joka itse ymmärtää päätöstensä mahdolliset seuraukset, voi aivan vapaasti kieltäytyä noudattamasta lääkärin ohjeita, tämä on ihan yksiselitteinen juttu. Ylipäänsä mihinkään hoitoon ei voi pakottaa, ainoa poikkeus on tahdonvastainen psykiatrinen hoito.
Sitten jos on kyseessä esimerkiksi muistisairas henkilö joka ei kykene ilmaisemaan tahtoaan, on hoitoa toteutettava tavalla joka parhaiten vastaa potilaan etua.
Mutta mikä on muistisairaan etu? Sisareni mies oli lähin omainen 89-vuotiaalle perheettömälle tädilleen, joka sairasti Alzheimeria. Tädin ainoita iloja oli makeisten syöminen. Täti oli Karjalan evakkoja, säästeliästi elänyt elämänsä. Nyt makeisiin olisi ollut varaa, diabetestä ei ollut. Hoivakoti kielsi makeisten viemisen sillä perusteella, että " hän ei sitten syö ruokaa". Näin elämän viimeiset vuodet.
Ei tuohon usko kukaan. Jokaisessa hoitokodissa saa syödä karkkia. Ihan turha väittää muuta.
Minä olen 22 vuoden työurani aikana kerran pyytänyt omaisilta, että eivät syöttäisi suklaata juuri silloin, kun ruoka oli puolen tunnin päästä. Kyseessä oli ihminen, jolla oli todettu useita puutoksia. Suklaa ei sisällä kovinkaan paljon vitamiineja ja hivenaineita, saati rautaa. Valitettavasti silloin omaiset eivät minun pyyntöäni hyvällä katsoneet ja tekivät valituksen. Sen jälkeen en ole pyytänyt mitään. Nykypäivänä ei uskalla aina edes perustella, miksi jokin asia olisi fiksummin tehdä tietyllä tavalla (esim. ensin ruoka ja jälkiruuaksi ne suklaat). Antaa vitamiinit purkista on harvinaisen typerä neuvo, kun ne eivät muistisairaalla tahdo imeytyä ja toiseksi niitä vitamiineja ei muistisairas halua syödä. Hyvä jos lääkkeet saa jotenkin menemään alas. Ja toinen juttu, että monella on enää viimeisinä vuosina vain 1-2 lääkettä, jos ei ole diabetesta. Lääkäri usein lopettaa lääkkeitä muistisairailta. Asioilla on puolensa. Jos eliniän ennuste on pari vuotta maksimissaan, niin kannattaako niitä verenpainelääkkeiden, kolesterilääkkeiden yms. ottamisen kanssa vääntää joka päivä. Toisaalta esim. korkea verenpaine on paitsi riski aivo- ja sydäninfarkteille, myös saattaa aiheuttaa huonoa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien vastuulla on sekin että hampaat harjataan joka päivä. Nykyvanhuksilla on paljon omia hampaita suussa. Sapiskaa tulee taas tietenkin hoitajille jos mummun hampaat on menneet karkeista huonoon kuntoon.
Työkaverini käy joka päivä äitiään katsomassa hoitolaitoksessa. Yhtenä päivänä äidiltä oli otettu jo tekarit pois klo 16, laitettu jo yökuntoon. Selittivät, että kun ne on niin vaikea saada suusta pois kun mummo ei tahdo niitä antaa niin se aina jo ottaa ne pois joka saa otettua.
Näin hoitsuna en ihan niele tuota, kaksi ateriaakin vielä syömättä - ennemminkin epäilisi, että suussa olisi sopimattomien tekarien aiheuttamia haavaumia, ja hammaslääkärin ohje pitää tekareita vain syödessä, mutta aina ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Maksavat vuokraa, mutta ovat muiden vastuulla. Heidän turvallisuutensa ja hoito kuuluu nimenomaan hoitopaikalle, kyllä rajoituksiin lähes aina on perusteet.
Nimenomaan. Jos paikka ja hoito ei mummoa miellytä, sit vaan hakemaan toista paikkaa. Huom! Mummoa, apta ei tarvitse miellyttää.
Mikä v....n ap:TA?!??
mummo hukkui lumeen putajantiellä.
Vierailija kirjoitti:
Realismia kirjoitti:
Resurssit on nykyisin isommat kuin 90-luvulla, eli hoitajia on enemmän vanhusta kohden. Ne hoidettavat vaan on paljon huonommassa kunnossa jo tullessaan, koska kotona asutaan liian pitkään. Kotona ei ole kuntoutusta ja moni jää vuodepotilaaksi, koska meillä hoitokodissa ei ihmeitä saada aikaan, ei vaikka on oma fyssari. Kaikki vanhukset nostetaan ylös, mutta ei sillä sekunnilla kun heräävät. Muuten meillä pitäisi olla kymmenen ihmistä aamuvuorossa. Vielä 10 vuotta sitten kaikkia EI nostettu ylös sängystä koko päivänä. Siksi monet makasivat makuuhaavoineen sängyssä ja hoidettiin vuoteeseen. Nykyisin ei onneksi enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksikää ratkaisu hoitajapulaan, niin meillä on enemmän jaksamista ja aikaa toteuttaa omaisillenne yksilöllistä hoitoa ja teatteriretkiä. Teemme parhaamme nytkin resurssien asettamissa rajoissa. Maksakaa enemmän veroja, niin laitoksiin saadaan parempilaatuista ruokaa, vaihtoehtoja, vierashuoneita ja vaikka mitä.
Oma äitini maksaa KOKO eläkkeensä hoivatalolle. Eiköhän sillä luulisi jo saavan hyvää kohtelua. Eikä tarvitse maksaa kenenkään enempää veroja, kun nyt jo nyhtävät vanhusten rahat. Mihin rahat menevät?
Sinun äitisi eläkkeellä maksetaan ehkä juuri ja juuri yhden hoitajan palkka. Mahtaakohan edes riittää kun otetaan mukaan palkan sivukulut. Vaikka se on sinulle suuri summa, sillä ei pitkälle hoitokodissa pötkitä
Juu mutta äitini ei tarvitse mitään ympärivuorokautista hoitoa. Hän on huono liikkumaan. Hänelle siis tuodaan ruokaa ja lääkkeitä pari kertaa päivässä. Ei ole riehuva muistisairas tai makaa letkuissa. On käsittämätöntä että hoito maksaa enemmän kuin vuokra, vaikka hoitoa on aika vähän. Hoitokäynnit sellaisia puolen minuutin mittaisia pyrähdyksiä.
a
Millä ihmeen perusteella hän on oikein hoivakotiin päässyt, jos ei kerran jatkuvaa hoivaa tarvitse? Hän siis on todennäköisesti yksityisessä hoivakodissa, koska ei noilla spekseillä ole kyllä kunnalliseen hoivakotiin mitään asiaa.
Toisaalta hän siis saa kuitenkin joka päivä hoitoa ja ruokaa, sekä lääkkeet ja asunnon. Onko sinulla pienintäkään käsitystä, mitä tuollainen kustantaa?
Eihän nyt yhden ihmisen eläkkeellä ole tarkoituskaan maksaa yhden ihmisen palkkaa. Vai onko jokaisella hoitajalla vain yksi asukas hoidettavanaan? Äitini on kunnallisessa. Kotihoito ei ollut riittävä. Mitä jos tarvitsee päästä vessaan ja on silloin juuri vaikea nousta ylös tuolista ja kotihoito on tulossa vasta tuntien päästä? Tai tulee joku muu hätä. On vaarallista jättää liikuntarajoitteinen ihmisen yksin lähes koko päiväksi.
Eli hän siis kuitenkin tarvii ympärivuorokautista hoivaa, vaikka toisin väitit?
Tehostetun hoivan hoitokodissa kuukausikustannukset per asukas on 5000-6000 euroa kuukaudessa, eli käytännössä yksikään normi eläkeläinen ei kykene omasta pussistaan hoivakotiasumistaan maksamaan.
Ei tarvitse joka päivä. Hänellä on oltava "varalla" joku lähistöllä. On ihan sieltä hyväkuntoisimpien päästä. Siksi ihmettelenkin miksi maksu on silti yhtä suuri kuin jollain todella huonokuntoisella. Ja pointtini oli alunperin, että hänellä menee lähes koko eläke maksuun ja on aikanaan maksanut paljon veroja, minkä lisäksi nykyiset veronmaksajat kustantavat suuren osan hoidosta, eli veroja ei ole varaa nyhtää keltään yhtään enempää. Ja olisi kiva nähdä ihan erittely, että mistä kaikesta hoitomaksu tarkalleen koostuu. Eikä vain ilmoitus, että kaikilta viedään kaikki muut tulot paitsi suojaosuus.
Yksikään kunta ei maksa vanhukselle tehostetun palveluasumisen paikkaa, jos ei ole todellinen tarve. Suomessa pidetään nykyään kotona kotish/palvelun piirissä todella hionokuntoisiakin vanhuksia, jotka todella tarvitsisivat ympärivuorokautista hoitoa. Niin että jos äitisi on saanut paikan, kyllä hänellä on siihen ollut todellinen tarve.
Juu tarve on, niinhän jo sanoin. Mutta ei häntä kuitenkaan hoideta niin paljon että veisi hoitolaitoksessa yhtä paljon resursseja kuin moni muu. Ja siis ilmeisesti hänelle jää vain 100 euroa sen vuoksi, kun hoitolaitos hommaa myös hänen lääkkeensä. Sillä 100 eurolla pitäisi sitten maksaa lääkärit, kauppareissut, vaatteet, kengät, Kela-taksit, ostaa lahjat lapsenlapsille jne. Aika pieni raha loppujen lopuksi.
Kai olet hakenut omaisellesi myös hoitotukea ja asumistukea vuokrakuluihin?
Nuo ovat edunvalvojan hoidettavia asioita.
Tapausta tuntematta en voi kommentoida, mutta hyväkuntoiset teettävät yllättävän paljon töitä.
Ei jokaisella vanhuksella hoivakodissa ole edunvalvojaa. Monella nämä tukiasiat yms. hoitaa lapset.
Ilman edunvalvojan statusta ei omainenkaan voi kaikesta päättää.
T.edunvalvojaomainen
Monenlaisia paikkoja on. Silmäni ovat avautuneet, kun liityin FB.n hoitajat ryhmään.
Eräässä kun hoivakodissa yöhoitaja leipoo yökaudet HENKILÖKUNNALLE kakkuja ja laittaa joka yö kuvia leipomuksistaan keräten näin kehuja, kuinka hyvä TYÖKAVERI on
Mitään puhetta ei ole siitä, että ehtiikö mummukoita hoitaa, kun aika menee kakkujen kuorrutuksiin ja niiden kuvaamisiin.
Ymmärtäisin, jos niille vanhuksille leipoisi, mutta heidän rahoilla leipoo henkilökunnalle. Pikkuhiljaa alan ymmärtämään tämän, kun valitetaan, että henkilökunta vain istuu kahvilla mättäen kakkuja naamaan ja mummot makaa sonnat housuissa, kun kukaan ei välitä
Hoitajia on yhä vähemmän, huonokuntoisia hoidettavia yhä enemmän. Minkäänlaisella matematiikalla ei tule toteutumaan yksilöllinen ja itsemääräämisoikeutta noudatteleva hoiva. Kyllä hoitolaitoksissa työt täytyy tehdä liukuhihnahommana, että edes jonkintasoinen perushoiva toteutuu: lääkkeet, ruoka, hygienia.
Onko se oikein ja hyvää elämää, ei varmasti, mutta muuhun ei pystytä.
Onneksi jokainen voi hoitaa iäkkään omaisensa itse myös kotonaan.
Hän on todennäköisesti tehnyt sitä lapsena.