Jos pakenisitte sotaa kaupungista maalle mökille tai evakuointikeskukseen (ulkomaille sodan aikaan ei saa mennä), mitä yekisitte arvotavaroillenne?
Ukrainassa evakuointijunistakin häädrttiin suuret matkalaukut. Pieni nyssykkä saa jäädä.
Mihin ihmeeseen laitatte arvotavarat jos teillä sellaisia on?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rajan yli ei saa mennä.
Miksi ei? Entä jos valtio evakoi?Työikäisillä on maanpuolustusvelvollisuus. Siksi ei ulkomaille pääse.
Kysynkin tilannetta, jossa paetaan maan sisällä pois asutuskeskuksista.
No ihan varmasti monet lähtisivät ja pääsisivät rajan yli tavalla tai toisella. Jää sinä vapaasti työvelvollisuuttasi täyttämään pommitusten keskelle. Poliitikot eivät ole pitäneet huolta edes siitä, että pommisuojia olisi riittävästi kaikille.
Onnellista loppuelämää sitten sulle vaan kun saat seurata uutisista kuinka muu kansa pistää hullulle diktaattorille vastaan ja itse pakenet karkuun kuin mikäkin rotta. Varmaan on helppoa katsoa jatkossa ihmisiä silmiin ja silleen. Mutta joiltakin ihmisiltä kai puuttuu täysin minkäänlainen omatunto.
Mitä selität? Jokaisella on oikeus elää. Omatunto puuttuu niiltä, jotka luulevat että tappaminen on ok jonkun maapalan takia. Vain ihmisarvoton sika tarttuu aseisiin tai muuten puolustaa maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun konmaritus urakka sai pontta tämän tilanteen vauhdittamana. Olen viemässä perintöhopeat myyntiin, samoin taulut ja antiikkiesineet. Olin luopumassa niistä muutenkin terveysyistä.
Missä sairaudessa pitää luopua tauluista ja antiikista? Tietysti jos et halua pitää niitä, niin ok, mutten nyt suoraan sanoen ymmärrä sellaista, että alkaa elää kuin olisi sodassa jo ennakkoon. Juuri nyt niistä tavaroista voi ja pitää nauttia.
En halua pitää niitä enkä jaksa. Minulla on mm. syöpä. HIrveät kivut, vaikea putsailla jotain hopeaa tai kannella tauluja. Niille pitäisi varata säilytykseen yksi huone ja minulla ei ole varaa. Muuttoja tulossa, en jaksa pakata, kannella niitä ympäri suomea. Tarvitsen helppohoitoisen asunnon, pienen jonne ei mahdu turhia. Siivota jaksan 30 min.
Olen 20 vuotta tyhjentänyt jäämistöjä, ne ovat olleet niin raskas taakka että varmaan siksi olen sairastunut. Olen henkisessä piinassa tämän kaiken roinan kanssa. Aikaa ei jää tärkeälle kun kaikki energia meneen tämän kaaoksen kanssa selviämiseen.
Minulla ei ole sukulaisia tai lapsia. Pari taulua saan menemään yksille sukulaisille. Loput on perheeni enkä anna niitä ilmaiseksi kenellekään.
Haluan elää viimeiset vuoteni nauttien elämästä haluamallani tavalla. Elämääni ei kuulu materialismi vaan taiteen tekeminen. Minulla on niin vaikeat vuodet takana, 10 vuoden aikana olen menettänyt kaiken oikeasti tärkeän. Jollain hopealla ei ole mitään merkitystä. Elämästä pitää tehdä itselle merkityksellinen ja on surullista jos se merkityksellisin asia on materia.
Olen myös kohdannut elämässäni niin pikaisen kodin menetyksen että piti lähteä heti. Se oli henkisesti ja fyysisesti yksinäiselle ihmiselle hirveä urakka. Haluan sellaisen kodin josta voi lähteä nopsaan kun joku katastrofi sattuu.
t. aitanraivaaja
Arvokkain asiani on oma lapseni, muut turhuudet saavat jäädä. Asiat tärkeysjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ahneen itsekeskeisyydellä olla mitään rajaa. Toisessa maassa käydään sotaa ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen että kuinka MINÄ pidän huolen MINUN arvotavaroistani vaikkei täällä edes ole mitään sodan riskiä.
Höh. Minä kysynkin jos sama tapahtuu täällä. Suomikin voi joutua sotaan. Tämä mahdollisuus on otettava huomioon.
Eli jos joutuu lähtemään keskustasta, mitä arvotavallelle tekee. Ihan aiheellinen kysymys, jota varmaan moni ukrainassakin miettii.
Oletko tosissasi?
Jos Venäjä hyökkää Suomeen niin silloin on jo kolmas maailmansota tulilla. Ketä kiinnostaa "arvotavarat" Hyvä jos ollaan elossa vuoden päästä.Ei. Jos Venäjä hyökkää Suomeen, silloin ei ole 3 maailmansota, vaan samanlainen tilanne kui Ukrainalla nyt. Suomi ei kuulu Natoon. Vasta jos Venäjä hyökkäisi Nato-maahan kuten Viroon, tulisi maailmansota.
Miksi kuvittelet että Venäjä hyökkäisi Ukrainan jälkeen tänne? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Jos Venäjä valloittaa Ukrainan, ja haluaa siitä johonkin jatkaa, vastassa on aina nato jne. Muutenkin, vanhat neuvostomaat on ne mitkä on listalla paljon ennen Suomea.
Suomi on vanha neuvosto/venäjämaa. Emme halua enää sen ikeen alle. Olemme taistelleet aikanaan itsenäisyyden sitä ei saa antaa pois. Suomi Natoon nopeesti.
Ei onneksi ole mitään arvotavaraa, vaikka emme köyhiä olekaan. Lähinnä jotain kodin tekniikkaa, jota ei siinä tilanteessa tule ikävä ja jotain koruja, jotka voi ottaa mukaan, mutta mitään Picassoja ei ole seinällä tai ming-vaaseja ikkunalla.
Työntäisin ne peräreikääni ja siellä säilyttelisin
Melkeinpä ainoa arvokas on tyttäreni perimä piano. Pitäisi varmaan kääriä se lakanoihin ja muoviin ja toivoa parasta, mukaan ei saa.
Pari valokuvaa ja korut kulkevat helposti mukana, lapsilla rakkaimmat pehmolelut.
Laitappa nyt ihmeessä pankkitunnuksesi/henkilötietosi esille. Toki lahjoitan kaikki arvokkaan kysyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rajan yli ei saa mennä.
Miksi ei? Entä jos valtio evakoi?Työikäisillä on maanpuolustusvelvollisuus. Siksi ei ulkomaille pääse.
Kysynkin tilannetta, jossa paetaan maan sisällä pois asutuskeskuksista.
No ihan varmasti monet lähtisivät ja pääsisivät rajan yli tavalla tai toisella. Jää sinä vapaasti työvelvollisuuttasi täyttämään pommitusten keskelle. Poliitikot eivät ole pitäneet huolta edes siitä, että pommisuojia olisi riittävästi kaikille.
Onnellista loppuelämää sitten sulle vaan kun saat seurata uutisista kuinka muu kansa pistää hullulle diktaattorille vastaan ja itse pakenet karkuun kuin mikäkin rotta. Varmaan on helppoa katsoa jatkossa ihmisiä silmiin ja silleen. Mutta joiltakin ihmisiltä kai puuttuu täysin minkäänlainen omatunto.
Mitä selität? Jokaisella on oikeus elää. Omatunto puuttuu niiltä, jotka luulevat että tappaminen on ok jonkun maapalan takia. Vain ihmisarvoton sika tarttuu aseisiin tai muuten puolustaa maata.
Mitä teet sitten kun maapalat, joita ei hallitse hullu diktaattori loppuvat?
Ei ole arvotavaraa. Viinakaappiin jättäisin pari kossupulloa kivuliaasti tappavalla myrkyllä ryyditettyinä.
Ulkomaille saa mennä sodan aikana, jos ei ole asevelvollinen. Joku ääliö levittää täällä väärää tietoa, ettei saisi, mutta kyllä saa.
Jään kotiin, katon telkkaria jos toimii, jos ei toimi, teen ristikoita, ei ole arvotavaran tavaraa, en ole ennenkään bussin perässä juossut enkä juokse nytkään. Ne juoksee jotka on myöhäs.
Niin, mistä kaupungista ja minne "maalle"?
Menetkö keskelle korpea? Pohjanmaan lakeuksille? Lappiin? Vai johonkin pikkukaupunkiin tai kylään? Riippuu varmaan vähän siitäkin...
Ettekö ole jo pakanneet Kardashian helikoptereitanne valmiiksi? Asujen valitseminen matkalle on tietty niin rankkaa ja aikaa vievää, eihän sitä kaikkea palstaglamourmallit millään ehdikkään. Ja se muumimukien paperointiurakka, huh, ihan hiki tulee ajatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Menetkö keskelle korpea? Pohjanmaan lakeuksille? Lappiin? Vai johonkin pikkukaupunkiin tai kylään? Riippuu varmaan vähän siitäkin...
Helsingistä lähdetään! Kehäkolmosen taa!
Hyvä kysymys.
Meillä on kallis kalustus, eikä noita oikein mukaansa saa. Mies haluaisi turvaan musalaitteensa - ne on vakuutettukin erikseen.
Valokuva-albumeita ei rahalla saa, joten niitä ehkä ottaisin.
Vaatteita ja arvokippoja, joita on paljon, mutta ei niistä nyt kymppitonnia tule.
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalle menisin. Lapsuudenkotiini
karjalaan jotkut teki maastokätköjä tai johonkin maakellariin piiloon arvotavarat. peitettiin maalla. youtubessa aiheesta cache prepper.
jossain muovilaatikossa ja muoviin käärittynä saattaa säilyä esim.arvotavarat ja muut kätköt. saattaa silti olla vaikea löytää jälkeenpäin.
eloonjäämiskamat ja ihmiset ja eläimet tärkein pelastaa. materiaa saa uutta sitten.
Tämä on helppo keino johtaa vakoojia harhaan.