Miten rahasi riittävät, kun polttoaine maksaa kohta 2,5-3 euroa litralta ja ruoka kallistuu myös rajusti?
Kommentit (90)
Ajan vain pakolliset ja syön tarpeelliset joten hinnalla ei ole väliä.
Riittää rahat mutta säästöön jää varmasti vähemmän. Jos eläminen kallistuu liikaa niin kiristän vyötä: ei herkkuja, lohta jne vaan perusruokaa tyyliin perunat + kastike, makaronilaatikko jne. Ei ravintoloita, kampaamoa, kahviloita, kesälomareissuja. Vtuttaa kyllä jos työssäkäyvänä pitää ruveta säästökuurille, päättäjät saisi vaihtaa heti ja vihervas. käräjille kansan köyhdyttämisestä. Perustuslain mukaan päättäjien AINOA tehtävä on edistää Suomen kansan hyvinvointia. Wtf mihin tämä ainoa vastuualue on kadonnut päättäjien päistä, johonkin maailmanparannukseen ja muiden kansojen hyvinvoinnin edistämisprojekteihin?!?
Hyvin riittää. Opiskelin 20 vuotta sitten järkevälle alalle jonka palkkataso pätevälle henkilölle oli tiedossa.
No, tuli hyvään väliin ostettua sähköauto, eli ei kiinnosta bensan hinta.
Vierailija kirjoitti:
No, tuli hyvään väliin ostettua sähköauto, eli ei kiinnosta bensan hinta.
Ja sähkön odotat sen kun vaan halventuvan?
Hyvin riittää. Tällähetkellä jää 1500-2000t kuussa säästöön, voi olla että jää sitten vähän vähemmän jos kaikki kallistuu.
Hyvin riittää mutta säästöön ja sijoituksiin jää vähemmän kuten monella aiemmin vastanneellakin. Varmaan hieman tarkemmin mietän mitä kulutan.
Ärsyttää kyllä että me kaikki joudutaan maksamaan siitä, että joku halusi alkaa sotimaan. Todella raivostuttavaa. Kaikkien elintaso laskee yhden sotasekoilijan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä mä juuri muuta tarvitsekaan kuin ruokaa, sähköt ja juoksevan veden. Hyvin riittävät rahani näihin. Pärjäisin ihan hyvin perusruuallakin, ei mulla tartte olla talvisinkin kolmea sorttia tuoreita marjoja jääkaapissa.
Mutta riittääkö sitten kun ruoka maksaa tuplasti, vesilaskua korotetaan ja teet uuden sähkösopimuksen joka minimissäkin on vähintään tuplasti sen mitä nyt maksat. Yhtiövastikkeisiin tulossa myös reippaat korotukset samoin vuokriin.
Riittää. Mun ruokamenoni (sisältää myös ravintolassa syömiset) on nyt suuremmat kuin monissa viisihenkisissä perheissäkään, joten ihan hyvin voin alkaa ostaa järkevämmin ja edullisemmin. Ei mulla tarvitse olla tällaista valikoimaa kaikkea ja ravintolaruuan syömisen voin lopettaa kokonaan. Ja viinien suhteen voin siirtyä nk kyykkyviineihin. Tässä taloyhtiössä on asuntokohtaiset vesimittarit ja joka vuosi tasauslaskussa (maksetaan siis yhtiövastikkeissa asunnon koon mukaan ja kerran vuodessa sitten joko maksaa lisää tai saa palautusta) olen saanut rahaa takaisin. Enkä edes tarkkaile vedenkulutustani mitenkään. Voisin hyvin ryhtyä tarkkailemaan. Sähköäkin voisin ryhtyä säästämään, jos sähkön hinta nousee liikaa.
Hyvin riittävät. Pitää vain elellä varojensa mukaan kuten tähänkin asti.