Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruuan hinta nousee

Vierailija
12.03.2022 |

Lintilän mukaan Euroopassa ruuan hinta tulee nousemaan sodan takia huimasti lähitulevaisuudessa.
Lehtiuutisen mukaan tällä hetkellä ihmisten ruokakustannukset on noin 11% (brutto) tuloista, ja ne tulevat suunnilleen tuplaantumaan.
HUH HUH, jos tämä toteutuu saa kyllä miettiä kauppaostoksia uusiksi.

Oletteko pitäneet kirjaa paljonko teillä menee tällä hetkellä ruokaostoksiin kuussa? Meillä menee noin 700€

Kommentit (823)

Vierailija
381/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kovat ajat on tulossa jos ruuan hinta kallistuu puolella. Luulisin, että pärjäisimme silti. Meillä syödään erilaisia puuroja marjojen kanssa jotka on kerätty itse. Peruna on hyvää esim. sienikastikkeella. Sieniä on Suomen metsissä runsaasti. Keväällä voi laittaa katiskan järveen ja syödä hyvää, terveellistä kalaa. Vanhempi väki tulee pärjäämään. Huonoiten käy "en mä syö tota yäks" tyypeille.

Monella vanhemmalla ihmiselle ei ole edes ajokorttia ja järvet, meret ja metsät pitkällä kodista.

Vierailija
382/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä välii, lounareilla mennään arki. Viikonloppuisin syödään kavereiden tykönä. Miksi kävisin töissä jos joudun ruuasta maksamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä välii, lounareilla mennään arki. Viikonloppuisin syödään kavereiden tykönä. Miksi kävisin töissä jos joudun ruuasta maksamaan?

Kannattaa ottaa puoliso, joka osaa laittaa ruokaa

Käy työpaikan sinkkumiehiä sääliksi, kun ne ei kuulemma osaa tehdä ruokaa.

Vierailija
384/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet on nirsoja, eivät suostu syömään riisiä kanan kanssa.

Vierailija
385/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet on nirsoja, eivät suostu syömään riisiä kanan kanssa.

Tuo on niin ärsyttävää. Jos itse haluaa syödä kanan kanssa riisiä niin sitten täytyisi miehelle tehdä erikseen joko lohkoperunoita tai keitettyjä perunoita.

Vierailija
386/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintilä sanoo mitä sanoo, lukekaa mitä professorit on mieltä Lintilän uhosta. Ruoan hinta tulee nousemaan 5-10 %. Lintilä eikä moni muukaan osaa peruslaskua.

Vierailija
387/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

gohköfdde kirjoitti:

Jos Suomessa olisi pidetty huolta omavaraisuudesta, eikä esim. olisi myyty lannoitetuotantoa ulkomaille, asiamme olisi toisin. Suomen maatalous on huonossa kunnossa ja syynä on joukko poliittisia päätöksiä. EUlla on liiaksi valtaa tässäkin asiassa ja sen heikkous näkyy nyt.

Monissa maissa on alv on poistettu ruoasta ja bensasta. Nyt vaan pommittamaan kansanedustajia, samat Suomeen, kyllä täällä on veroja maksettu! Ne vaan menevät tänä päivänä vääriin osoitteisiin.

Vähän olin järkyttynyt kun luin, että Suomessa tuotetaan lannoitteita yli oman tarpeen, mutta ne myydään ulkomaille. Maanviljelijät omassa maassa on sitten ilman.  Niinpä tietysti.

Vierailija
388/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa uskoa, että kaikissa tuotteissa nousee 20%. Liikaa panikoidaan asioilla, jotka vaan aika näyttää.

Vierailija
389/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa uskoa, että kaikissa tuotteissa nousee 20%. Liikaa panikoidaan asioilla, jotka vaan aika näyttää.

Millä perusteella lienee viime kesästä noussut jo tuon 20% monet ruoka tarvikkeet. Ei ainakaan tuottajille ole korotuksia kuulunut.

Vierailija
390/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä skenaario on, että ihmiset alkavat haalia kaupasta halvinta safkaa, mikä on useimpien maailmassa myös epäterveellistä. Ostin just pari pussia vehnäjauhoja ja pussin sämpyläjauhoja, sekä pari lootaa kuivahiivaa, niin saa ainakin aamiaissämpylät väännettyä itse edullisemmin.

Päiväykset pitkälle ens vuoteen.

Jos on kaappitilaa, kandee ehkä jotain säilyvää hommata nyt, kun hinnat on vielä normaalit.

Pieni osa ihmisistä tekee noin. Suurin osa syö edelleen kunnon ruokaa, vaikka hinta tuplaantuisi. Terveyden kannalta vehnäjauhon hinnan nousu on vain hyvä asia.

Odotinkin vehnäjauho -älähdystä.

Se vaan nyt on niin, että sitkonsa puolesta ovat hyvä lisä muille jauhoille leipätaikinassa. En leivo ns. vehnäleipää.

Ei tuo mikään "älähdys" ollut vaan fakta. En hyökännyt sämpylöittesi kimppuun vaan tarkoitin yleisellä tasolla. Vaalea leipä, pasta ja pulla ovat kaikki epäterveellisiä, joten on hyvä että niiden hinta nousee.

On pelkästään elitististä puhua terveellisyydestä kun toisilla on hädin tuskin rahaa siihen makaroniin jota niin suuresti halveksit. Iso osa ihmisistä syö ihan nälkäänsä, ei ottaakseen kantaa, eikä voi ajatella kalliimpia(terveellisempiä) vaihtoehtoja.

Ihan jokainen voi ajatella ja ostaa terveellisempiä vaihtoehtoja kuin vehnäjauho eri muodoissa. Ihan jokainen. Olen joutunut elämään itse pitkiä aikoja niin pienellä rahalla, että en oikeasti usko ketään joka väittää että hänellä on hädin tuskin rahaa ruokaan. Kyllä on, se raha vain on pistetty johonkin mihin ei pitäisi.

Vierailija
391/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista

1 lapsi

N. 900-1100€/kk

Vierailija
392/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-Bonus ostoja tulee tehtyjä 1300-1500€/kk. Sisältäen ruoat, hygienia tarvikkeet, bensat.. 4hlö perhe ja jos joku kuvittelee että syömme jotain hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria, niin kovin väärässä on. Tänään tuli syötyä nakkikeittoa ja -50% sämpylöitä. Säästöä kertyy kuukaudessa 50-200€, eli pian 0€ näillä hinnan nousuilla.

Vierailija
393/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä skenaario on, että ihmiset alkavat haalia kaupasta halvinta safkaa, mikä on useimpien maailmassa myös epäterveellistä. Ostin just pari pussia vehnäjauhoja ja pussin sämpyläjauhoja, sekä pari lootaa kuivahiivaa, niin saa ainakin aamiaissämpylät väännettyä itse edullisemmin.

Jos on kaappitilaa, kandee ehkä jotain säilyvää hommata nyt, kun hinnat on vielä normaalit.

Pieni osa ihmisistä tekee noin. Suurin osa syö edelleen kunnon ruokaa, vaikka hinta tuplaantuisi. Terveyden kannalta vehnäjauhon hinnan nousu on vain hyvä asia.

Se vaan nyt on niin, että sitkonsa puolesta ovat hyvä lisä muille jauhoille leipätaikinassa. En leivo ns. vehnäleipää.

Ei tuo mikään "älähdys" ollut vaan fakta. En hyökännyt sämpylöittesi kimppuun vaan tarkoitin yleisellä tasolla. Vaalea leipä, pasta ja pulla ovat kaikki epäterveellisiä, joten on hyvä että niiden hinta nousee.

On pelkästään elitististä puhua terveellisyydestä kun toisilla on hädin tuskin rahaa siihen makaroniin jota niin suuresti halveksit. Iso osa ihmisistä syö ihan nälkäänsä, ei ottaakseen kantaa, eikä voi ajatella kalliimpia(terveellisempiä) vaihtoehtoja.

Ihan jokainen voi ajatella ja ostaa terveellisempiä vaihtoehtoja kuin vehnäjauho eri muodoissa. Ihan jokainen. Olen joutunut elämään itse pitkiä aikoja niin pienellä rahalla, että en oikeasti usko ketään joka väittää että hänellä on hädin tuskin rahaa ruokaan. Kyllä on, se raha vain on pistetty johonkin mihin ei pitäisi.

Terveelliset vaihtoehdot ovat usein niitä kalliimpia. Pelkällä puurolla elää toki yllättävän pitkään, kunnes hampaat alkavat pudota.

Vierailija
394/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein ole paljoa mistä voisi enää säästää ruokakuluja...Pyrin syömään terveellisesti mutta viimevuosina on jo täytynyt vähentää tuoreiden kasvisten osuutta ruokakuluista, eli salaattipussin sijaan on järkevämpää ostaa pussillinen perunoita jne. lihaa ei syödä, mutta pavut ja linssit eivät nekään ole erityisen edullisia, eikä soijarouhetta varmaan ole viisasta syödä päivittäin. Olen harkinnut josko ei ostaisi mitään mausteita ruokaan, pelkkää suolaa vain. Kahvi on kallistunut hurjasti ja säästäisi jos siitä luopuisi, vähentäisi vain yhteen kertaan päivässä tai vaihtaisi pois esimerkiksi teehen, mutta vaikeaa olisi. Aikaisemmin oli varaa Kultakatriinaan, nyt vain halpamerkkeihin.

Aamiaiseksi syön vajaan kourallisen itse kerättyjä marjoja, kauramaitoa (siemeniä/pähkinöitä pari rkl) ja kaurapuuroa hunajalla, mutta tulisi säästöä jos vaihtaisi hunajan sokeriin + kuppi kahvia

Päivällisellä on yleensä riisiä, pastaa tai perunaa ja papuja/soijarouhetta/tofua ja kasviksia(myös tai pelkästään pakastekasviksia) joskus kalaa jos on itse pyydettyä. + kahvi

Illallinen ei ole erityisen vakiintunut, mutta yleensä on aina teetä ja sen kanssa jotain, kuten nyt on ollut leipää tai jogurttia ja proteiinijauhetta, mutta tämä vaihtelee aika paljon

Lisäksi menee noin kymppi max. kaksi kuukaudessa ns. turhempiin kuten purkkaan, herkkuihin, uutuustuotteisiin, tai jos haluaa jotain vähän erikoisempaa leivän päälle.

Näistä varmaan ensimmäisenä olisi syytä tinkiä, mutta tuntuu että olisi taas yksi ilo vähemmän elämässä jos kaikki ruokakin olisi aina sitä samaa. Mutta voi olla että tulevaisuudessa saa olla kiitollinen jos on varaa edes syödä. Talouteen kuuluu myös koira ja kissa, niidenkin ruokintaan menee rahaa...ovat vanhoja jo molemmat joten kaikki varmaan ymmärtää ettei nyky tilanteessa olisi enää tullut hankittua lemmikkejä jos olisi ollut tiedossa tuleva elämäntilanne, mutta parhaimman mukaan täytyy yrittää tarjota kaikki tarpeellinen.

Voisiko joku alapeukuttanut kertoa syytä että miksi?

Vierailija
395/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

gohköfdde kirjoitti:

Jos Suomessa olisi pidetty huolta omavaraisuudesta, eikä esim. olisi myyty lannoitetuotantoa ulkomaille, asiamme olisi toisin. Suomen maatalous on huonossa kunnossa ja syynä on joukko poliittisia päätöksiä. EUlla on liiaksi valtaa tässäkin asiassa ja sen heikkous näkyy nyt.

Monissa maissa on alv on poistettu ruoasta ja bensasta. Nyt vaan pommittamaan kansanedustajia, samat Suomeen, kyllä täällä on veroja maksettu! Ne vaan menevät tänä päivänä vääriin osoitteisiin.

Vähän olin järkyttynyt kun luin, että Suomessa tuotetaan lannoitteita yli oman tarpeen, mutta ne myydään ulkomaille. Maanviljelijät omassa maassa on sitten ilman.  Niinpä tietysti.

Poliitikot myivät lannoitevarannot viime vuosikymmenellä Norjaan. Menivät kuulemma olemattomalla hinnalla, tyyliin satoja miljoonia vaikka olisi pitänyt olla miljardeja.

Erikoista tuossa fosfaattikaivoksessa oli vielä se, että se oli melkein raskasmetalleista vapaata. Kyseessä oli siis maailmanmittakaavassa priimatavara, joka tosiaan myytiin ihan naurettavaan hintaan.

Ja kaikista naurettavinta tuossa oli se, että myynnin ehdoksi asetettiin työpaikkojen pysyminen Suomessa. Siinä on varmaan ollut norjalaisilla naurussa pitelemistä, kun miljardiluonnovarat myytiin sillä ehdolla, että muutama sata duunaria saa pientä palkkaa Suomessa.

Vierailija
396/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveelliset vaihtoehdot ovat usein niitä kalliimpia. Pelkällä puurolla elää toki yllättävän pitkään, kunnes hampaat alkavat pudota.

Kalliimpia, mutta puhutaan muutamista senteistä per kilo. Paitsi jos on pakko saada lohta tai sisäfilettä. Hampaiden putoamiselle on Suomessa muut syyt kuin kehno ravinto.

Vierailija
397/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-Bonus ostoja tulee tehtyjä 1300-1500€/kk. Sisältäen ruoat, hygienia tarvikkeet, bensat.. 4hlö perhe ja jos joku kuvittelee että syömme jotain hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria, niin kovin väärässä on. Tänään tuli syötyä nakkikeittoa ja -50% sämpylöitä. Säästöä kertyy kuukaudessa 50-200€, eli pian 0€ näillä hinnan nousuilla.

Nakkikeitto on alle euron per annos. 2 ateriaa päivässä neljälle hengelle on siis alle 500 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
398/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lintilä sanoo mitä sanoo, lukekaa mitä professorit on mieltä Lintilän uhosta. Ruoan hinta tulee nousemaan 5-10 %. Lintilä eikä moni muukaan osaa peruslaskua.

Linkki?

Vierailija
399/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettei moni tule edes huomaamaan asiaa. Koko hinnat ovat hiljaa nousseet. 

Vierailija
400/823 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokakulut 1500 euroa/ kk. Toinen meistä harrastaa voimailua ja toinen fitnestä.