Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vanhemmuuteen liittyvää asiaa lapsettomat eivät voi tietää?

Vierailija
13.08.2015 |

Vai onko sellaisia ylipäätään?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:02"]

No eivät tiedä mitä on puhdas rakkaus. Miltä tuntuu kun voi antaa toisen edestä vaikka henkensä. Miltä tuntuu kun voi, pystyy ja haluaa suojella omaa jälkeläistään. Miltä tuntuu kun oma lapsi kiertää kädet kaulaan ja sanoo äiti mä lakattan tua.

[/quote]

Kai sinä ymmärrät, että pienellä lapsella ei ole mitään käsitystä siitä, mitä "lakattaminen" tarkoittaa. Hän on kuullut sen sinulta monta kertaa eleiden kansa ja vain oppinut sen, että kun sinulle sanoo "mä lakattan tua", sinusta saa irti hyvän reaktion, parhaassa tapauksessa vielä tekemänsä tuhmuudet heti anteeksi ja nameja päälle. Monet eläimetkin osaavat tuon taktiikan!

Tuohan on vain nisäkkäiden eloonjäämistemppu, kuten evoluution pikkunisäkkäille kehittämä ulkonäkökin, joka vetoaa nimenomaan hormoneissaan lilluviin äiteihin.
[/quote]No sanotaanko sitten vaikka niin että tietää ja tajuaa sen ettei kaikkea tarvitse ajatella eloonjäämistemppuina. Katsopas mini lapseni on kiertänyt kätensä kaulaani ja sanonut että lakattaa ilman että on saanut mitään palkintoja ts. palkinnoksi on riittänyt että äiti halaa takaisin. Kaipa se äitiys on opettanut minulle että lakattaa voi ilman vastapalveluksiakin. Pieni pulleakätinen tyttö joka pienenä lakatti on nyt 14-vuotias teini ja edelleen kiertää kädet ympärilleni ja sanoo äiti mä rakastan sua. Eikä saa siitä palkinnoksi uusia Converseja... Säälin ihmisiä jotka eivät tajua että ilman taka-ajatuksiakin voi rakastaa, ilman että siinä on oma hyöty vaakalaudalla.

Vierailija
42/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se loukkaa niin kun sen sanoo että sitä ei voi tajuta ennen kuin saa lapsia? Ei sitä voi vaan tajuta, eikä se ole mikään loukkaus ketään kohtaan. Meistä jokainen on ollut ennen lapsen saamista lapseton ja katsellut maailmaa lapsettoman ihmisen näkökulmasta. Se vaan on toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:25"]

En tiennyt ennakkoon, miten paljon lapsi tuo sisältöä elämään. Nuorena on helppo olla lapseton. Mutta kun lähenee 50 ikävuotta, alkaa nähdä maailman eri tavalla. Se oma parisuhde yksinään olisi ollut aika pelkistetty ilman lasta.

[/quote]

Onnea sinulle. Mietin aina välillä, mahtavatko ihmiset miettiä, miltä tuntuu kuulla tahattomasti lapsettomana näitä. Ei ole elämässä sisältöä, kumisevaa tyhjyyttä vain.

Vai olisiko sittenkin niin, että hyvän elämän voi elää hyvin erilaisin eväin, silloinkin jos joutuu luopumaan paljosta?  

Vierailija
44/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:16"]

Miksi se loukkaa niin kun sen sanoo että sitä ei voi tajuta ennen kuin saa lapsia?

[/quote]

Minusta on ainakin vähä loukkaavaa olettaa, etten tiedä jotakin asiaa vain siksi, etten ole kokenut sitä henkiökohtaisesti.

Vierailija
45/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:19"]

Miksi se loukkaa niin kun sen sanoo että sitä ei voi tajuta ennen kuin saa lapsia?

[/quote]

Minusta on ainakin vähä loukkaavaa olettaa, etten tiedä jotakin asiaa vain siksi, etten ole kokenut sitä henkiökohtaisesti.

[/quote]

No niin se nyt vain on. Minkäs sille voi. Onhan noita muitakin tuollaisia asioita. En itse esimerkiksi tiedä miltä tuntuu selviytyä syövästä. Miksi minä loukkaantuisin siitä kun joku sanoo etten voi tietää miltä se tuntuu. Sehän on ihan selvä juttu.

Vierailija
46/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin pystyin kuvittelemaan sen ehdottoman rakkauden tunteen, jopa ennen kuin lapset syntyivät. Ei se yllätyksenä tullut. En ymmärrä miksi tätä aina hehkutetaan palstalla ja ollaan niin yllättyneitä?

Vierailija
47/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:02"] No eivät tiedä mitä on puhdas rakkaus. Miltä tuntuu kun voi antaa toisen edestä vaikka henkensä. Miltä tuntuu kun voi, pystyy ja haluaa suojella omaa jälkeläistään. Miltä tuntuu kun oma lapsi kiertää kädet kaulaan ja sanoo äiti mä lakattan tua. [/quote] Kai sinä ymmärrät, että pienellä lapsella ei ole mitään käsitystä siitä, mitä "lakattaminen" tarkoittaa. Hän on kuullut sen sinulta monta kertaa eleiden kansa ja vain oppinut sen, että kun sinulle sanoo "mä lakattan tua", sinusta saa irti hyvän reaktion, parhaassa tapauksessa vielä tekemänsä tuhmuudet heti anteeksi ja nameja päälle. Monet eläimetkin osaavat tuon taktiikan! Tuohan on vain nisäkkäiden eloonjäämistemppu, kuten evoluution pikkunisäkkäille kehittämä ulkonäkökin, joka vetoaa nimenomaan hormoneissaan lilluviin äiteihin. [/quote]No sanotaanko sitten vaikka niin että tietää ja tajuaa sen ettei kaikkea tarvitse ajatella eloonjäämistemppuina. Katsopas mini lapseni on kiertänyt kätensä kaulaani ja sanonut että lakattaa ilman että on saanut mitään palkintoja ts. palkinnoksi on riittänyt että äiti halaa takaisin. Kaipa se äitiys on opettanut minulle että lakattaa voi ilman vastapalveluksiakin. Pieni pulleakätinen tyttö joka pienenä lakatti on nyt 14-vuotias teini ja edelleen kiertää kädet ympärilleni ja sanoo äiti mä rakastan sua. Eikä saa siitä palkinnoksi uusia Converseja... Säälin ihmisiä jotka eivät tajua että ilman taka-ajatuksiakin voi rakastaa, ilman että siinä on oma hyöty vaakalaudalla.

[/quote]

Ihan hienosti ymmärsit tahallasi kaiken väärin ja etsit rivien välistä väitteitä, joita siellä ei ole. Mutta sinullahan on siihen hyvä motiivi, eikös vain?

Vierailija
48/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:22"]

[/quote]

[/quote]

No niin se nyt vain on. Minkäs sille voi. Onhan noita muitakin tuollaisia asioita. En itse esimerkiksi tiedä miltä tuntuu selviytyä syövästä. Miksi minä loukkaantuisin siitä kun joku sanoo etten voi tietää miltä se tuntuu. Sehän on ihan selvä juttu.

[/quote]

Edelleen: asian tietäminen ja kokeminen ovat aivan eri asioita.

Vierailija
49/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:26"]Kyllä minä ainakin pystyin kuvittelemaan sen ehdottoman rakkauden tunteen, jopa ennen kuin lapset syntyivät. Ei se yllätyksenä tullut. En ymmärrä miksi tätä aina hehkutetaan palstalla ja ollaan niin yllättyneitä?
[/quote]Kyllä ainakin itse olin yllättynyt. Vanhemmuudesta puhutaan useimmiten sen raskauden, vaativuuden jne. kautta.

Vierailija
50/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten voi tietää miltä joku asia tuntuu, jos et itse sitä tunne? Oletko niitä ihmisiä, joka menee sanomaan onnettomuudessa perheensä menettäneelle että "tiedän miltä sinusta tuntuu"? Sitä pidetään yleisesti aika hävyttömänä,jos et ole kokenut samaa.

Vierailija
51/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 19:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten voi tietää miltä joku asia tuntuu, jos et itse sitä tunne?

[/quote]

Kysytkö tosissasi?

Vierailija
52/52 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki äidit niin hirveästi lapsiaan rakastaa ja kokee ylimaallisia tunteita, niin miksi sitten tässäkin hyvinvoinnin maassa on niin paljon pahoinvoivia lapsia?
Terveisin yksi, joka ei ole koskaan kuullut mitään rakkauden sanoja äidiltään, eikä ole koskaan voinut täysin luottaa hänen auttavan, mutta moittivan kyllä.

Mihin se suuri rakkaus häviää muutaman kuukauden tai vuoden kuluttua? Ne kaikkensa lapsen eteen uhraavat, miksi he eivät kuitenkaan rakasta niin paljon, että valmistaisivat lapsensa elämää varten, eikä vain omaksi jatkeekseen?

Kaikki nuo tunteet, jotka varmaan on tosi kivoja kokea on kuitenkin osatekijöitä väestöräjähdykseen maapallolla, jonka johdosta ne teidän suuresti rakastamat lapset joutuvat tulevaisuudessa elämään hyvin erilaisessa maailmassa kuin sinä elit: taantuvassa ja vaarallisemmassa. Siinäpä sitä suurta rakkautta jälkeläisiä kohtaan kerrakseen.

Anteeksi, olen vaan pysyvästi tuohtunut tällaisista hehkutuksista, jotka narraavat sellaisetkin tekemään lapsia, joiden ei ikinä pitäisi. Mitä niin hienoa siinä on, että tuntee eläimellistä suojelunhalua, jos se ei johda mihinkään konkreettisiin toimiin lapsen tulevaisuuden turvaamiseksi tällä maapallolla, kuten vaikkapa kiertätyksen lisäämiseen ja resurssien säästämiseen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme