Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vuosi sitten keskenmenneen sikiön/vauvan muistelutilaisuudessa muistellaan?

Vierailija
11.03.2022 |

Sain kutsun tällaiseen tilaisuuteen ja vähän hämmennyin. En mitenkään voi vanhemmilta itseltään tätä kysyä, kun ymmärrän, että tämä on heille arka aihe.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he eivät olleet siihen valmiita aiemmin? Ehkä asia on ollut niin vaikea? Kenties nyt ovat päättäneet että on aika päästä elämässä eteenpäin ja tämä on heidän tapansa päästää irti suruvuodesta?

Mene ap vieraaksi, älä kysy mitään. Ei se paljon vaivaa sulle ole mutta voi olla heille avuksi henkisesti.

Vierailija
42/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on PROVO.

ja lampaat vastailee vaikka mitä idioottimaista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu jotenkin kummalliselta ajatukselta menenä sinne, enkä ole varma, että menenkö edes.

Älä mene. Todellakaan.

Vierailija
44/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siellä osoitetaan tukea ja empatiaa sureville vanhemmille, jotka menettivät toivomansa lapsen. Älä mene, jos et tuota tajunnut!

Vuotta myöhemmin surraan keskenmenoa oikein porukalla? Kyllä oudolta minusta kuulostaa, vaikka olen itsekin keskenmenon kokenut, toki hyvin varhaisessa vaiheessa. En jäänyt asiaan vellomaan, mutta ymmärrän, jos vanhempia vieläkin ahdistaa, jos ovat kokeneet vaikkapa kohtukuoleman/myöhäisen keskenmenon, mutta miksi sitä pitäisi vuotta myöhemmin enää märehtiä? Ei hautajaisiakaan vietetä vuotta kuoleman jälkeen...

Vierailija
45/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ymmärtänyt koskaan sitäkään kun puhutaan tyyliin "minulla on kolme lasta" jos yksi ei ole koskaan edes syntynyt. Ja koko perheen voimin muistellaan loppuikä säännöllisesti sitä yhtä sisarusta jota kukaan ei päässyt tapaamaan ja ainoa jolla oli minkäänlaista yhteyttä siihen oli äiti.

Mutta ehkä en vain voikaan ymmärtää enkä sanoisi mitään tällaista ääneen. Se vain tuntuu kummalliselta ulkopuolelta katsottuna.

Vierailija
46/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outo tilaisuus. Mistä siellä ihan oikeasti keskustellaan? "Oli kova pissahätä raskauden aikana"???

Vierailija
47/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tätä edes verrata hautajaisiin, koska hautajaisissa muistellaan vainajaa, jonka vieraat tunsivat? Eihän vierailla tässä tapauksessa ole mitään henkilökohtaista sidettä sikiöön muuta kuin että raskaudesta varmasti toki iloittiin ja vauvaa odotettiin syntyväksi. Tämä muistelutilaisuus on sinänsä vain vanhempia varten.

Vierailija
48/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse järjestäisi tuollaista tilaisuutta. Jos joku niin tekee, miksi ei voisi sinne mennä? Ihminen on jo ihan oikea, kun kohdussa on.

Vierailija
49/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ymmärtänyt koskaan sitäkään kun puhutaan tyyliin "minulla on kolme lasta" jos yksi ei ole koskaan edes syntynyt. Ja koko perheen voimin muistellaan loppuikä säännöllisesti sitä yhtä sisarusta jota kukaan ei päässyt tapaamaan ja ainoa jolla oli minkäänlaista yhteyttä siihen oli äiti.

Mutta ehkä en vain voikaan ymmärtää enkä sanoisi mitään tällaista ääneen. Se vain tuntuu kummalliselta ulkopuolelta katsottuna.

Hmm. Pitäisiköhän minun alkaa puhua, miten en ole lapseton, vaan kolmen kuolleen äiti.

Alkasko tulla respectii mammoilta.

Vierailija
50/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se lapsi on kuollut aivan raskauden loppuvaiheessa, jolloin se synnytys on "ihan oikea synnytys" ja raskaana olevaa naista kutsutaan myös äidiksi. Lapsi haudataan normaalisti.

Vierailija
51/51 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko nyt sekoittanut keskenmenon kohtukuolemaan? Kyllähän se ihan oikea lapsi on jos raskaus oli pitkällä. Silti, en ymmärrä miksi tällaiseen tilaisuuteen kutsuttaisiin muita kuin ihan lähimpiä.