Mikä avuksi ruokailun jälkeiseen makeanhimoon?
Ongelmaksi on muodostunut erityisesti suklaahimo. Alan olla vaihdevuosien kynnyksellä, joten nyt olisi tärkeää pyrkiä estämään liiallista painonnousua. Olisiko jollain jakaa vinkkejä millä pääsisi makeanhimosta eroon tai millä saisi edes korvattua suklaan jollain terveellisemmällä?
Kommentit (57)
suklaanhimo voi kertoa magnesiumin puutteesta, syö banaani.
Kokemukseni mukaan siihen auttaa vain makea. Itse juon puoli lasia tuoremehua.
Eiköhän sinun pidä vaan pysähtyä miettimään jo kaupassa, että jätänpä suklaan hyllyyn. Tiukkoja päätöksiä. Älä osta suklaata tai karkkeja kotiin.
Opittua tapaa ei pidä korvata vaan opetella siitä pois. Tutustu glykeeminen indeksi
Jätä vehnä pois ruokavaliosta niin makeanhimo häviää.
Ei ole mikään vitsi.
Lisää ruokaan jotain makeaa, esim salaattiin jotain hedelmää.
Itse juon paljon vettä ruuan päätteeksi, tai syön jonkun hedelmän/pähkinöitä tms.
Ota pari palaa suklaata.
Useimmat himot ovat psykologisia. "En saa ottaa suklaata"->suklaa himottaa entistä enemmän.
Toisaalta, voi olla että et yksinkertaisesti syö tarpeeksi ja ole kylläinen.
No mitä syöt aterialla? Jos ruoka ei sisällä riittävästi rasvaa, proteiinia jne. elimistö huutaa jotain lisää.
On olemassa myös terveellisiä makeita. Tee stevialla makeutettu marja- tai hedelmäsorbetti. Tai syö maustamatonta jugurttia esimerkiksi kuivattujen hedelmien ja pähkinöiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Opittua tapaa ei pidä korvata vaan opetella siitä pois. Tutustu glykeeminen indeksi
Kerro vähän enemmän glykeemisestä indeksistä. Liittyykö se jotenkin makeanhimoon?
70% tummaa suklaata. Ei voi ahmia niin kun vaaleaa. On terveellistäkin.
No syö pala tai kaksi tummaa suklaata.
Olen kokeillut seuraavia tapoja ja ne toimivat.
Makeaa hedelmää palanen, esim tuoretta ananasta tms
Suklaata pala
Tummaa suklaata pala
Pepsi Maxia puoli lasillista (tiedän että monet ovat keinomakeutusta vastaan)
Vierailija kirjoitti:
No mitä syöt aterialla? Jos ruoka ei sisällä riittävästi rasvaa, proteiinia jne. elimistö huutaa jotain lisää.
On olemassa myös terveellisiä makeita. Tee stevialla makeutettu marja- tai hedelmäsorbetti. Tai syö maustamatonta jugurttia esimerkiksi kuivattujen hedelmien ja pähkinöiden kanssa.
Syön tavallista perinteistä kotiruokaa. Esim tänään spagetti ja jauhelihakastike. Maustamatonta jogurttia syön myslin kera todella paljon. En ymmärrä mistä tällainen makeanhimo tullut, joka vain tuntuu yltyvän. Voiko vaihdevuodet aiheuttaa tällaista. AP
Tuo on minulle tuttu ongelma. Itselläni ovat toimineet seuraavat keinot: hunajasta ja seesaminsiemenistä sekoitettu tahna, rusinat, joiden kanssa syön auringonkukansiemeniä tai pähkinöitä, itse tehdyt kiisselit ja mehukeitot, itse tehdyt uunimarengit, kuivatut hedelmät (varsinkin viikunat ja taatelit), hyvälaatuinen tumma suklaa, joka on mielestäni niin pahaa, ettei sitä tule ahmittua, sokerilla maustettu maitokaakao kylmänä tai kuumana, hyvänmakuinen smoothie, johon lisään proteiinijauhetta... Ja voihan maitosuklaata, karkkia, jäätelöä tai leivonnaisiakin syödä lihomatta vaikka joka päivä, jos syö niitä vain pienen annoksen! Täyskiellot saavat vain himoitsemaan ja ahmimaan herkkuja. Itselläni on se ongelma, etteivät herkut säily kotona, vaan syön ne jo ostopäivänä pois kuljeksimasta. Jos haluan syödä esimerkiksi maitosuklaata, ostan tästä syystä kaupasta vain suklaapatukan enkä isoa levyä.
Vierailija kirjoitti:
70% tummaa suklaata. Ei voi ahmia niin kun vaaleaa. On terveellistäkin.
Hmm, tätä voisi kokeillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän enemmän glykeemisestä indeksistä. Liittyykö se jotenkin makeanhimoon?
Korkean glykeemisen indeksin ruoat nostavat verensokeria välittömästi = makeanhimo
Syön aina jälkiruuaksi 200g suklaalevyn ja 200-300g karkkia riippuen mikä pussikoko on tarjouksessa milloinkin. Sillä se makeanhimo sitten lähtee kun alkaa nukuttamaan ja torkkuu sohvalla kunnes pitää syödä seuraavan kerran, jne.
Hiilarit pois ruokavaliosta.