Vanha 76-vuotias äiti on kateellinen yhä siskoilleen. Hän kokee kateellisuutta toisten marja ja kalasaaliista vaikka ei itse viitsi metsään
mennä eikä kalastamaan. Nyt sitten haukkui pikkusiskonsa joka oli kaatunut ja päivitteli ettei lonkka mennyt.
Kommentit (26)
76 vuotia voi olla jo muistisairas, kuin nuoremmat ja vanhemmat! Alkavassa muistisairaudessa viiraa latva ,mieli ymm. Minä en noteeraisi koko asiaan!
Vierailija kirjoitti:
Sitä joskus nuorena kuvitteli että vanhukset ovat viisaita, ymmärtäväisiä ja rauhallisia...miten hirveää että tuohon ikään ehtinyt ihminen edelleenkin rypee noin myrkyllisissä tunnetiloissa.
Noinhan se menee. Jos on vaikea elämä ja luonteessa vikaa, pitää tehdä ankarasti töitä kääntääkseen kokonaisuuden lievenevään suuntaan. Ei se kaikilta onnistu, ja silloin kaikki on viimeiset vuodet pelkkää paskaa.
Mun äidillä (lähestyy 70. ikävuottaan), oli eräs ystävä, jonka kanssa juttelivat puhelimitse kerran tai pari kuussa. Asuivat aikanaan samalla paikkakunnalla ja kun tämä ystävä perheineen muutti n. 200 km päähän, pitivät yhteyttä. Eläkeiän saavuttua (eli muutaman vuoden ajan nyt) tämä ystävä on alkanut todella paljon paheksua kaikkia mun äidin menoja (käy laivalla, käy ostoksilla lähimmässä isossa kaupungissa, käy sukulaisten luona pk-seudulla jne.). Lopulta äiti kyllästyi siihen, ja lopetti yhteydenpidon. Ja ihan oikein. Jos toinen haluaa olla hapan kurppa, joka homehtuu kotiinsa, niin ollos hyvä vaan.
Voihan 76-vuotiaalla olla myös joku persoonallisuushäiriö ollut koko ikänsä, niin kuin nyt lapsilla ja nuorilla nykyisin jo ihan diagnosioidaan. Pitää ymmärtää. Ymmärrämmehän persoonallishäiriöisiä lapsiammekin.
Yli 80-vuotias anoppini on myös hyvin kateellinen mutta on ollut sitä kyllä jo nuorempanakin. Kummallinen piirre ihmisessä, eivät ollenkaan käsitä miten hyvin se heistä näkyy. Pari muutakin kateellista on tullut vastaan ja rankkaa on, kun ihan itse myrkyttävät elämänsä.
Minusta se taas on ihan loistostrategia. Jos on krooninen vitutus joka tapauksessa, tuosta siihen saa loistavan tekosyyn. Ja saa maata sohvalla rauhassa. Eikä läheisetkään vinoile, kun vaikutat riittävän kahelilta.