Kaupungin asuntoja tarjouttu, kumman ottaisin
No niin, nyt on niinkin hyvä tilanne, että valittavana on kaksi kaupungin asuntoa! On siis käynyt ns. mäihä, vaikka nyt ei olekaan kyse stadin asunnoista (ei sentäs nyt niiiin hyvä tuuri ole ollut).
Asumme nytkin kaupungin asunnossa, yksiö, Espoossa ja ahdasta on. Meitä on kaksi aikuista. Ollaan tietysti haaveiltu isommasta asunnosta, minä olen opiskelija ja puoliso töissä. Budjetti on estänyt hakemasta vastaavaa yksityiseltä puolelta. Nyt olisi siis mahdollisuus joko vaihtaa sisäisesti tai ottaa vastaan uusi asuntotarjous, joka tuli kaupungilta.
Nyt tulee niin tarkka selostus, että moni varmaan tunnistaa, vaan eipä se mitään.
Vaihtoehto A on seinän takana oleva tyhjä kolmio (helppo muutto siis), 70 neliötä. Teen paljon opiskelujuttuja kotona koneella (ja vähän töitäkin) joten saisimme työhuoneen / vierashuoneen. Sitten tietysti on makkari, olkkari ja keittiö. Iso parveke.Tämä alue on vähän, hmm, ärsyttävä lähiö, mutta matka juna-asemalle on lyhyt. Puoliso käy töissä aikaisesta aamusta Helsingissä, eli hänellä työmatka tapahtuu junalla ja ratikalla (autolla ei voi mennä). Itsellä opinnot myös Helsingissä, ei ytimessä joten kulkemiseen menee aikaa.
Vaihtoehto B on lähellä, mutta kauempana juna-asemasta (vajaa kaksi kilometriä). Puolisolla työmatkaan tulisi mukaan lisänä myös bussi. Tämä asunto on kaksio, noin kymmenen neliötä pienempi, mutta siinä on iso parveke ja oma piha. Lisäksi löytyy sauna. Minä siis en liiku päivittäibn Helsingissä joten nämä kulkemiset eivät kohdallani ole niin ajankohtaisia.
Molemmissa asunnoissa on siis sama vuokra (toisessa on eri neliöhinta), mutta toinen on saunallinen ja pihallinen rivari vähän etäämmällä, mutta kivalla alueella ja toinen kolmio lähempänä juna-asemaa, mutta muuten ei sijainniltaan kovin kiva.
Kumman sinä valitsisit?
Kommentit (35)
Kun ei nyt tunne miestä, niin vaikea sanoa. Mutta voi kypsähtää tohon matkaan kyllä aika nopeasti. Jokapäiväinen inhottava rasitus jossain marraskuun loskassa vie voimia. Tiedän kokemuksesta.
Kun nyt olette päässeet listoille, niin vaihto on aina mahdollinen. Teidän tilanteessanne aloittaisin tuosta kolmiosta A
Mutta keskustelkaa nyt kunnolla ja punnitkaa kaikki puolet. Mitä mieltä miehesi siis on tai sinä itse? Kummalle puolelle kallistutte ilman mitään AV-palstaa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:35"]
Vajaa kaksi kilometriä juna-asemalle ei ole matka eikä mikään. Rivarin ottaisin sijainnin, pihan ja saunan takia.
[/quote]
Kävellen 2 km on noin 20 minuuttia, sen jälkeen junaan ja vielä raitiovaunuun. Aika paljon menee aikaa.
Joo.Mies päättää minunkin mielestäni tämän,koska vaikuttaa eniten hänen arkeensa.Itsellä koulumatka on vielä pidempi,kuin miehen työmatka.Minulla menee pahimillaan 1,5 h suuntaansa,eli 3 h pvä tosin nyt en paljon liiku koulun suuntaan.Miehellä nyt siis työmatka koostuu kävelystä,junasta ja ratikasta.Rivarissa tulisi vielä bussi.Työt Helsingissä,ei ytimessä,alkaa klo 7.
Minä iloitsen sekä pihasta,että saunasta,mutta myös työhuoneesta.Mies tykkäsi rivarista,koska siinä oli hyvät mahdollisuudet pitää moottoripyörää pihalla...
Vaikea on päättää,mutta kerrankos sitä käy elämässä kivastikin,eli hyvät on vaihtoehdot.
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:35"]
Vajaa kaksi kilometriä juna-asemalle ei ole matka eikä mikään. Rivarin ottaisin sijainnin, pihan ja saunan takia.
[/quote]
Kävellen 2 km on noin 20 minuuttia, sen jälkeen junaan ja vielä raitiovaunuun. Aika paljon menee aikaa.
[/quote]
Jos käytät tuohon kahden km:n matkaan bussia, se saattaa viedä odotusaikoineen enemmän aikaa.
Mies voi tässä vaiheessa ajatella, että ei se työmatkan piteneminen niin iso juttu ole. Mutta olen 95%:sen varma, että jossain vaiheessa häntä alkaa ärsyttää tuo matka. Varsinkin monilla eri kulkuvälineillä matkustaminen. Bussi+juna+ratikka joka aamu ja iltapäivä aiheuttaa ainakin itselleni näppylöitä jo ajatuksena.
Miten kauan miehen työmatkassa kestää?
Miten saa kaksi tarjousta kaupungin asunnoista? Itse en ole koskaan saanut yhtäkään - en edes silloin, kun olisi pitänyt päästä muuttamaan toiselta puolen Suomea työpaikan saatuani. Enkä silloin, kun jäin asunnottomaksi itsestäni riippumattomista syistä. Enkä silloin, kun tarvitsimme isomman asunnon perheelle. Kuka niitä asuntoja saa?
Jos se piha on ankea, niin sitten kerrostaloasunnon. Muussa tapauksessa rivari.
100% varmasti valitsisin mukavemman alueen, tässä tapauksessa se on rivari.
No emme mekään ole saaneet kahta tarjousta kaupungilta, vaan yhden ja toinen olisi sisäisenä vaihtona. Meille kaupunki tarjosi, koska asutaan kahdestaan yksiössä ja se on hiukan raastavaa, kun minä vielä teen koulujuttuja (ja töitäkin etänä jonkin verran), ts. tutkimusta kotona. Eli kun ollaan sillit purkissa, niin onhan se hiukan haastavaa yrittää saada aivoistaan jotain irti täällä. Tämä vastauksena sulle 29.
Miehen työmatka kestää nyt varmaankin 40 min - 1 h suuntaansa, eli normiaika täällä. Itse olen tottuneempi noihin vaihtoihin ja pitkiin työmatkoihin, koska olen asunut pk-seudulla kauan, mies ei. Eli hän ei ehkä tiedä mitä kolme vaihtoa tarkoittaa oikeasti... Helsingistä emme ole saaneet asuntoa joten siksi emme siellä asu, vaikka kuljemmekin sinne.
Kaupungin asuntojahan on vaikea saada Helsingistä, mutta hiukan helpompi sitten viereisistä kaupungeista. Itselläni oli asunnottomuusuhka päällä, kun alunperin sain kaupungilta asunnon. Näitä voi myös vaihtaa tai hakea uuttakin jos tilanteet muuttuu (esim. perhekoko).
Helsingistä en edes unelmoi saavamme kaupungilta asuntoa (hakemus on koko ajan), koska se on niin arpapeliä. Täällä auttoi nyt uuden asunnon saamisessa varmaan sekin, että on oltu ihan hyviä vuokralaisia, makseltu vuokrat ja oltu nätisti.
ap
Itse valitsisin A:n, koska en tekisi pihalla tai saunalla mitään. Lisäksi työmatkan piteneminen voi oikeasti käydä tosi rasittavaksi, vaikka mies näin alkuun olisikin optimistinen. Keväällä, kesällä tai syksyllä voi tietysti kohtuuvaivattomasti myös pyöräillä asemalle, mutta talvella se on välillä todella rasittavaa loskassa tai tahmeassa lumessa.
A on tietysti käytännöllisempi... B taas tietyllä tavalla unelmaa pääkaupunkiseudulla, eli rivari saunalla ja omalla pihalla (+ moottoripyörän säilyttäminen mahdollista). Tosi vaikea on päätös!
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:37"]
Nyt realismia kehiin! Nuo kaupungin vuokrarivarien pihat ovat kokoa "postimerkki". Jos sinne laittaa lapsille trampan, ei pihalle enää muuta mahdukaan. Jos mahtuu sitäkään.
[/quote]
Totta. Ap on kylläkin lapseton.