Inflaation myötä lopetin jo kurkun ostamisen ja vähensin kahvinjuontia 66%
Oletteko muut lopettaneet/vähentäneet päivittäisin käyttämienne tuotteiden käyttöä?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähennän proteiinipäästä ennenkuin kasvisten päästä. Ehdoton raja lihan kilohinnalle on 12€ kilo, pyrin ostamaan 10€:n kilohintaan. Ei tuo kurkun poisjättäminen merkittävästi vähennä ruokalaskua. Ihmiset useinkin väärästä päästä yrittää säästää.
Eläinproteiinien syömisen lopetin jo vuonna 2017. Mutta nyt kuluneen talven aikana tuli myös jätettyä pois kasvisproteiinitkin, siis soijarouheet, pavut, nyhtökaura ja muut mistä saa kasvisproteiinia, sillä noissa tuotteissa hinnankorotukset ovat olleet yhtä suuria kuin kahvissa ja bensassa. Nyt alkaa sitten kokeilu että pärjääkö ihminen ilman protskua.
Vastaus: ei.
Onko lopulta niin ratkaisevaa, kuinka paljon jonkin elintarvikkeen hinta on noussut? Eikö käytännössä ratkaise se, miten paljon se absoluuttisesti maksaa? Meinaan että pavut ja soijarouheet ovat edelleen aika halpoja. Kyllä niitä pystyy ostamaan, jos ylipäätään jotain ruokaa pystyy ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 euroa tulot kuukaudessa, eli työttömyydestä korvaus sen 500 euroa. Olen jo vähentänyt kaikesta, eli lopettanut kokonaan kuluttamisen tai ainakin todella minimissä. Vaatteet kirpparilta, viinaa en juo ollenkaan. Kaiken ruuan teen itse, en osta eineksiä eli roskaruokaa. Koska töitä nyt ei vaan saa niin olen valmistautunut valtion toimenpiteisiin kuten orjatöihin pakottamisiin ja sen 500 euronkin lakkauttamiseen valmistautumalla jättämään suomen, kotimaani.
Aina voi kuule tehdä vähän enemmän. Esim vaihtaa julkisen liikenteen käyttö kävelyyn mikä tulee halvemmaksi kuin bussilippu, ottaa vastaan ilmaisia lahjoitusvaatteita sen sijaan että koluaa kalliita ja trendikkäitä kirpputoreja, harventaa ateriavälejä eli syö harvemmin sekä siten että käy hakemassa ruoan ilmaiseksi leipäjinosta ja jättää kaupasta ostaminen kokonaan.
Olen pitkäaikaistyötön ja joutuisin elämään n 90 eurolla kuussa asumiskulujen jälkeen jollei olisi säästöjä.
Vaatteita ennole ostanut 8 vuoteen mutta koska asun 25 km päässä Helsingistä polkupyörän köyttä esim talvioloissa ja muutenkin on mahdotonta kävelystä puhumattakaan.
Oletko hakenut toimeentulotukea?
Jep. Päästin myös, että kun bensan hinta ylittää 2e jään töistä pois. Olen nyt 2kk ollut kotona. Tuskin enää palaan työelämään 🙂 pimeitä hommia lähistöllä korkeintaan.
Tämä olkoon mun henkilökohtainen mielenosoitus siitä, että kaikki kallistuu ja edes työssä käymällä ei enää tahdo pärjätä. En aio maksaa työn tekemisestä. Kiitos nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat nousee, joo.
Onko yhtään mennyt tuottajalle saakka?
Tuskinpa. Heidät pakotetaan lopettamaan kurkun kasvatus polttoainetta ja energiaa riistoverottamalla. Ap
No jospa keksivät jotain järkevämpää tekemistä kuin kuluttaa polttoainetta ja energiaa täysin hyödyttömän ja terpeettoman kasvin kasvattamiseen. Kurkku tosiaan on vain sitä vettä.
Ei kurkku ole vain sitä vettä. Sinä vain et ota sen muuta sisältöä huomioon.
Ei siinä ole muuta sisältöä. Täysin tarpeeton ihmiselle. Aivan sama kuin tarpeeton kiinakrääsä. Tuotantoon tuhlataan luonnonvaroja jotka voisi käyttää hyödyllisemmin.
Wikipedian mukaan kurkku ei ole täysin tarpeeton ihmiselle.
"Kurkku edistää suolen toimintaa, hiusten kasvua sekä ehkäisee kynsien haurastumista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HeVi-osastolla olen pitkään seurannut hintoja ja valikoinut ostamani tuotteet hinnan mukaan. Kun talvella esim. kotimainen kurkku yleensäkin hintavaa, niin vuosia olen sen jättänyt ostamatta talvisin.
Kahvin osalta olen nyt valinnut halvempia merkkejä ja karsinut, että kahden mukin sijaan juonkin vain yhden mukin aamuisin jättäen lounaan jälkeisen mukin tekemättä. Laskin, että minulla aiemmin mennyt paketti noin 10 päivässä eli vuodessa noin 36 pakettia. Puolittamalla menekin säästän vuodessa noin reilun satasen. Ei sinänsä iso lukema, mutta ei se toinen mukikaan ole kuin opittu tapa.
Minä kans olen tarkka hevi-osastolla hintojen suhteen, mutta tähän asti olen ollut valmis maksamaan kurkusta enemmän talvisin. Nyt on raja ylitetty hinnassa. Olisi minulla siihen varaa, mutta ihan periaatteesta näin.
Kahvin juontia vähensin ja juon enää vain kaksi pientä kupillista aamuisin. Aiemmin join kahden kupin satsin muutaman kerran päivässä.
Ap
Jättämällä kaksi kuppia juomatta päivässä säästät noin 15 senttiä päivässä. Kuukaudessa siitä tulee alle 5 euroa. Onko se todella ihan sellainen säästö jonka takia kannattaa luopua omasta nautinnosta?
Jotenkin tuntuu että ihmiset keskittyvät säästöissä aina näihin lillukanvarsiin vaikka ne isot säästöt olisi saatavissa jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 euroa tulot kuukaudessa, eli työttömyydestä korvaus sen 500 euroa. Olen jo vähentänyt kaikesta, eli lopettanut kokonaan kuluttamisen tai ainakin todella minimissä. Vaatteet kirpparilta, viinaa en juo ollenkaan. Kaiken ruuan teen itse, en osta eineksiä eli roskaruokaa. Koska töitä nyt ei vaan saa niin olen valmistautunut valtion toimenpiteisiin kuten orjatöihin pakottamisiin ja sen 500 euronkin lakkauttamiseen valmistautumalla jättämään suomen, kotimaani.
Aina voi kuule tehdä vähän enemmän. Esim vaihtaa julkisen liikenteen käyttö kävelyyn mikä tulee halvemmaksi kuin bussilippu, ottaa vastaan ilmaisia lahjoitusvaatteita sen sijaan että koluaa kalliita ja trendikkäitä kirpputoreja, harventaa ateriavälejä eli syö harvemmin sekä siten että käy hakemassa ruoan ilmaiseksi leipäjinosta ja jättää kaupasta ostaminen kokonaan.
Kierrän vähin äänin ilkeät suomalaiset ulkomaille päästyäni kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Päästin myös, että kun bensan hinta ylittää 2e jään töistä pois. Olen nyt 2kk ollut kotona. Tuskin enää palaan työelämään 🙂 pimeitä hommia lähistöllä korkeintaan.
Tämä olkoon mun henkilökohtainen mielenosoitus siitä, että kaikki kallistuu ja edes työssä käymällä ei enää tahdo pärjätä. En aio maksaa työn tekemisestä. Kiitos nam.
Kerrohan montako euroa matkakulusi nousivat kuukaudessa? 30 euroa? Vai jopa 50? Entä paljonko oli palkkasi? Ja missä kävit töissä kun tarvitset oman auton?
Kilokaupallako sitä kurkkua pitää ostaa? Ehkä siitä ei kannata nyt salaattia tehdä, mutta ei ole ylivoimaisen hintaista jos menee muutama siivu leivälle.
Kahvin hinnan nousu johtuu kuivuudesta, joka vei kahvipensaiden sadon.
Kurkun hinnan nousu taas johtuu sähkön hinnan noususta.
Itse ostan harvoin kurkkua tai tomaattia joulu-helmikuussa, koska ne on tehotuotettu keinovalolla, eikä ne maistu miltään. Ennen kaupoissa ei edes ollut tarjolla joulu-helmikuussa kurkkua ja tomaattia, vaan tulivat vasta 80-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat nousee, joo.
Onko yhtään mennyt tuottajalle saakka?
Tuskinpa. Heidät pakotetaan lopettamaan kurkun kasvatus polttoainetta ja energiaa riistoverottamalla. Ap
No jospa keksivät jotain järkevämpää tekemistä kuin kuluttaa polttoainetta ja energiaa täysin hyödyttömän ja terpeettoman kasvin kasvattamiseen. Kurkku tosiaan on vain sitä vettä.
Ei kurkku ole vain sitä vettä. Sinä vain et ota sen muuta sisältöä huomioon.
Ei siinä ole muuta sisältöä. Täysin tarpeeton ihmiselle. Aivan sama kuin tarpeeton kiinakrääsä. Tuotantoon tuhlataan luonnonvaroja jotka voisi käyttää hyödyllisemmin.
Wikipedian mukaan kurkku ei ole täysin tarpeeton ihmiselle.
"Kurkku edistää suolen toimintaa, hiusten kasvua sekä ehkäisee kynsien haurastumista."
Miksi kurkulle allergiset eivät sitten ole kuolleita?
Vierailija kirjoitti:
Oikein! Täältä sympatiat. Minusta on ihan oikein ja itsestäänselvää että yksilö miettii, mikä on hänelle kannattavinta niin taloudellisesti kuin terveydellisesti.
Itse toistaiseksi jatkan työntekoa kun minulla on lainaa vielä viiden vuoden ajan. Onneksi on etätyö, mutta pitää silti käydä toimistolla säännöllisesti.
Olen vaihtanut kahvin yrttiteehen, mutta aamukahvista en ihan vielä luovu. Aion myös säilyttää naiivin uskoni siihen että jossain kohtaa kyllä taas helpottaa.
Miksi joillekin on niin kova paikka, kun toiset haluaa syödä kurkkua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillekin on niin kova paikka, kun toiset haluaa syödä kurkkua?
Ööh... täällä päiviteltiin miten kallista kurkku on. Aloituskin koski kurkunsyönnin lopettamista. Eikö sinusta siis ole täysin luonnollista huomauttaa että kurkusta on mahdollista luopua kun kerran ei kukkaro kestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein! Täältä sympatiat. Minusta on ihan oikein ja itsestäänselvää että yksilö miettii, mikä on hänelle kannattavinta niin taloudellisesti kuin terveydellisesti.
Itse toistaiseksi jatkan työntekoa kun minulla on lainaa vielä viiden vuoden ajan. Onneksi on etätyö, mutta pitää silti käydä toimistolla säännöllisesti.
Olen vaihtanut kahvin yrttiteehen, mutta aamukahvista en ihan vielä luovu. Aion myös säilyttää naiivin uskoni siihen että jossain kohtaa kyllä taas helpottaa.
Mutta eihän kukaan täällä mieti mikä on taloudellisesti kannattavinta. Ihmiset huutavat maailmanloppua kun jokin tuote kallistuu, eikä kukaan ole laskenut paljonko se OIKEASTI vaikuttaa elämään. Kaikki vain huutavat että mihinkään ei koskaan enää ole varaa, ovat lopettamassa työnteon ja syömisen kun on niin KALLISTA. Järkevä ihminen saa päänsärkyä kun katsoo tätä tunteissa vellomista missä ei näy järjen hitusta.
Olen ajatellut, että niin kauan kuin minulla on lievää ylipainoa, minulla on ollut hyvin varaa ostaa ruokaa :) Jos ruuan ostamista pitää oikeasti rajoittaa niin että laihdun sen takia, olen alkuun vain tyytyväinen siihen :D Jos pula ja varattomuus jatkuu todella pitkään, hätäilen sitä sitten.
Eipä se kahvikuppi itse tehtynä paljon maksa vaikka kahvi olis 100€/kg joten ei kellään ole tarvetta jotain kahvinjuontia lopettaa.
En oikeastaan välitä suomalaisen hevin hinnasta, ostan koska tykkään ja koen hevit ns pakollisena, mutta yli 6e kahvipaketista on liikaa eikä kahvi ole pakollista, joten en siirry edes halvempaan. Kofeiinin puutteessa menee varmasti teekin jos iskee vieroitusoireet.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kahvin juomisen noin kaksi viikkoa sitten, kun kahvi loppui ja näin kaupoissa kaupoissa, paljonko käyttämieni edullisten pikakahvien hinta oli noussut muutamassa viikossa. Ja tämä kahvin hinnan nousu on ennusteiden mukaan vasta alkua... Olen nyt juonut mustaa teetä, jonka hinta ei ole ainakaan vielä noussut. Täytyy kuitenkin myöntää, että kaipaan kahvia joka päivä enkä ole varma, pystynkö luopumaan lopullisesti sen ostamisesta kotiin... Olen huomannut, että sen jälkeen, kun aloitin kahvilakon, olen alkanut nukkua paremmin ja fyysiset ahdistusoireet ovat vähentyneet.
Olipas mukava lukea, että fyysinen ahdistus voi johtua kahvista! Juon kymmenisen kuppia päivässä, nyt täytyy yrittää vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan montako euroa matkakulusi nousivat kuukaudessa? 30 euroa? Vai jopa 50? Entä paljonko oli palkkasi? Ja missä kävit töissä kun tarvitset oman auton?
Olen eri, mutta olen tekemässä saman ratkaisun.
Nettopalkkani on 1950e/kk, vero % pieni välimatkan vuoksi. Työmatka 100km edestakaisin. Viime kesänä työmatkaan menevät bensat maksoi noin 14e/pvä ja nyt 21e/pvä.
Onhan tuossa vissii ero, mitä jää käteen. Työmatkalustannukset ovat kallistuneet 140e/kk. Ja bensa ei tule laskemaan. Diesel auto ei kannata, koska käyttövoimavero syö hyödyn.
Julkinen ei kulje, työpaikkakunnalle ei voi muuttaa, kun jää muuten oma koti kylmäksi eikä sitä kukaan osta.