Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlien buffet, OK?

Vierailija
12.08.2015 |

Kylmä buffet juhlaan

Limegraavattua lohta

Salaatti paahdetuista punajuurista

Tuoreyrtti-couscous

Paahdettua chilipossua

Korianterikatkarapuja

Tillipesto-perunasalaattia

Herneenverso-vihersalaattia

(Kasvispyöryköitä)

Talon salaattikastike

Tuoretta luomuleipää ja luomuruisleipää & levite

-                     varataan gluteenitonta leipää

Jäävettä

***

Sekamehukannua

***

Gluteeniton & vegaani tummasuklaamoussekakku

Kahvi/tee

 

Alussa on samppanjamaljat. Onko teistä ok? Yksi henkilö on muuttunut kasvissyöjäksi juuri. Onko hänelle sopivaa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan vieraista ole allerginen suklaalle? Kun tuo näyttää olevan ainoa jälkiruoka, olisi noloa. Toista kakkua ei varmuuden vuoksi tarvitse, mutta keksejä tai vaikka jotain hedelmiä olisi hyvä olla.

Vierailija
42/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:16"]Ihmettelen tuota parissa viestissä esiin tullutta "ei maistu vanhemmalle väelle". Miksi ne vanhemmat ihmiset eivät yhtä lailla voisi nauttia itselleen kenties uusista mauista? Ja yleensä kyse uusien ruokalajien kohdalla on korkeintaan ennakkoluuloista, eikä siitä, että joku uusi ruoka olisi suuhun pahanmakuista. Ja AP:n menu ei ollut edes kovinkaan erikoinen, etteikö kuka tahansa voisi sieltä syötävää löytää. Kuulosti hyvältä! [/quote] No, riippuu toki suvusta ja iästä mutta omassa suvussani olen huomannut, että tuo että kokeillaan uusia juttuja, toimii ehkä n. 50-60-vuotiaiden kanssa. Yli 70-vuotiaat sota- ja pula-ajan nähneet untuvat vierastavan uusia makuja ja juttuja. Kyse on juurikin ennakkoluuloista eikä mausta, mutta minusta on kohteliasta huomioida vanhempienkin ihmisten makumieltymykset jos tietää heidän vierastavan erikoisia makuja.

[/quote]

Mun mielestä taas pula-ajan nähneet osaavat arvostaa ruokaa eivätkä ole nirsoja tai valikoivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko kakun ohjeen tänne? Tekee mieli kokeilla :)

Vierailija
44/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:16"]Ihmettelen tuota parissa viestissä esiin tullutta "ei maistu vanhemmalle väelle". Miksi ne vanhemmat ihmiset eivät yhtä lailla voisi nauttia itselleen kenties uusista mauista? Ja yleensä kyse uusien ruokalajien kohdalla on korkeintaan ennakkoluuloista, eikä siitä, että joku uusi ruoka olisi suuhun pahanmakuista. Ja AP:n menu ei ollut edes kovinkaan erikoinen, etteikö kuka tahansa voisi sieltä syötävää löytää. Kuulosti hyvältä! [/quote] No, riippuu toki suvusta ja iästä mutta omassa suvussani olen huomannut, että tuo että kokeillaan uusia juttuja, toimii ehkä n. 50-60-vuotiaiden kanssa. Yli 70-vuotiaat sota- ja pula-ajan nähneet untuvat vierastavan uusia makuja ja juttuja. Kyse on juurikin ennakkoluuloista eikä mausta, mutta minusta on kohteliasta huomioida vanhempienkin ihmisten makumieltymykset jos tietää heidän vierastavan erikoisia makuja.

[/quote]

Mun mielestä taas pula-ajan nähneet osaavat arvostaa ruokaa eivätkä ole nirsoja tai valikoivia.

[/quote]

Ei se ole nirsoilua, jos vatsa ei kestä esim. juureksia tai tulista ruokaa. Lähinnä ajattelin vanhempia ihmisä, JOS tässä sukujuhlassa heitä on vieraina. Sitähän ap ei oikeasti ole sanonut. Mutta jos heitä on, niin kohteliasta on huomioida heidät.

Vierailija
45/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:16"]Ihmettelen tuota parissa viestissä esiin tullutta "ei maistu vanhemmalle väelle". Miksi ne vanhemmat ihmiset eivät yhtä lailla voisi nauttia itselleen kenties uusista mauista? Ja yleensä kyse uusien ruokalajien kohdalla on korkeintaan ennakkoluuloista, eikä siitä, että joku uusi ruoka olisi suuhun pahanmakuista. Ja AP:n menu ei ollut edes kovinkaan erikoinen, etteikö kuka tahansa voisi sieltä syötävää löytää. Kuulosti hyvältä! [/quote] No, riippuu toki suvusta ja iästä mutta omassa suvussani olen huomannut, että tuo että kokeillaan uusia juttuja, toimii ehkä n. 50-60-vuotiaiden kanssa. Yli 70-vuotiaat sota- ja pula-ajan nähneet untuvat vierastavan uusia makuja ja juttuja. Kyse on juurikin ennakkoluuloista eikä mausta, mutta minusta on kohteliasta huomioida vanhempienkin ihmisten makumieltymykset jos tietää heidän vierastavan erikoisia makuja.

[/quote]

Mun mielestä taas pula-ajan nähneet osaavat arvostaa ruokaa eivätkä ole nirsoja tai valikoivia.
[/quote]
Oman kokemukseni perusteella pula-ajan ihmiset ovat jo sen verran vanhoja, ettei ruokatapoja niin vain muuteta. Heidän ruokavalionsa ja -tapansa on kehittynyt aikana jolloin erikoisuuksia ei ollut.

Vierailija
46/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... riippuu toki minkä ikäistä ja oloista porukkaa on tulossa, mutta meidän sukujuhliin tuo olisi aika köyhänlainen tarjoilu. Pääasiassa salaatteja pienellä twistillä. Mutta ollaankin karjalaisia, ja jos juhlissa jotain tehdään niin syödään. Ap varmasti tuntee oman sukunsa paremmin ja tietää heidän mieltymyksensä ja tapansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 kasvissyöjä ja 30 osallistujaa vai enemmänkin ? Ei isot miehet tuollaisella elä jos juhlat kestää koko päivän. Jospa hankkisit myös jotain kunnon ruokaa ja sitten niitä kasvijuttuja vähemmän :)

Vierailija
48/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä aika paljon eriloisuuksia ja voimakkaita makuja sisältävä buffet. Onko lapsia ja vanhuksia tulossa? Heille kannattaa varata jotain helpompaa syömistä. Kuinka pitkään tällä aterialla on tarkoitus pärjätä? Jos koko päivä niin ehdottomasti jotain kunnollista ruokaa vielä mukaan. Ja juomapuolta voisi monipuolistaa, mehua ei moni tykkää juoda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä keliaakikonkin mielestä! :)

Vierailija
50/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot miehethän vois syödä kevyemmin...?Musta hyvä menu ja täyttävä.Ei se pihvi oo ainoa ruoka mut on.Mitä tulee vanhuksiin,niin eikö ne muka syö perunaa ja kalaa vähintään?Niitähän tuolla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:39"]Isot miehethän vois syödä kevyemmin...?Musta hyvä menu ja täyttävä.Ei se pihvi oo ainoa ruoka mut on.Mitä tulee vanhuksiin,niin eikö ne muka syö perunaa ja kalaa vähintään?Niitähän tuolla on.
[/quote]
No ei ole kyllä kovin paljon proteiineja possun lisäksi, graavikalaa ja katkarapujakaan nyt ei nälkään viitsi syödä.

Perunat on niin voimakkaasti maustettua että tuskinpa paljon perunalta edes maistuu ja kala raakaa joten ei kovin hyvä juttu vanhuksille (korkeampi listeria-riski).

Vierailija
52/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:35"]

Kieltämättä aika paljon eriloisuuksia ja voimakkaita makuja sisältävä buffet. Onko lapsia ja vanhuksia tulossa? Heille kannattaa varata jotain helpompaa syömistä. Kuinka pitkään tällä aterialla on tarkoitus pärjätä? Jos koko päivä niin ehdottomasti jotain kunnollista ruokaa vielä mukaan. Ja juomapuolta voisi monipuolistaa, mehua ei moni tykkää juoda.

[/quote]

Mitä erikoisuuksia tässä menussa sun mielestä on? Mitkä on niitä voimakkaita makuja? Mun silmään tuolla ei ole mitään erikoista, mutta ymmärrän, että ehkä katkaravut voivat olla jonkun mielestä "erikoisia". Ja chili on toki voimakasta, mutta eiköhän sitä ole käytetty possussa sen verran maltillisesti, ettei kenenkään tarvitse henkeään haukkoa sitä syötyään. Ja miksi menun ruoat eivät olisi kunnon ruokaa? Mikä sitten on kunnon ruokaa?

Mun mielestä on kamalaa lasten ja vanhusten aliarviointia, jos heille tarjotaan aina vain lihapullia, nakkeja, perunaa ja ruskeaa kastiketta, ja kaikki muu on liian outoa, voimakasta tai erikoista. Omat maalla koko ikänsä eläneet vanhempani lähentelevät seitsemääkymppiä, ja heidän ruokavalionsa on aika "perinteisen suomalainen" (eli joka aterialla perunaa ja lihaa), mutta he ovat kyllä aina innokkaasti maistelemassa erilaisia ruokia, jos niitä joku muu tekee. Ja kyllä he lyleensä myös pitävät niistä (heille) erikoisemmista jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:39"]Isot miehethän vois syödä kevyemmin...?Musta hyvä menu ja täyttävä.Ei se pihvi oo ainoa ruoka mut on.Mitä tulee vanhuksiin,niin eikö ne muka syö perunaa ja kalaa vähintään?Niitähän tuolla on. [/quote] No ei ole kyllä kovin paljon proteiineja possun lisäksi, graavikalaa ja katkarapujakaan nyt ei nälkään viitsi syödä. Perunat on niin voimakkaasti maustettua että tuskinpa paljon perunalta edes maistuu ja kala raakaa joten ei kovin hyvä juttu vanhuksille (korkeampi listeria-riski).

[/quote]

Pitäiskö sun sitten ottaa omat proteiinijauheet tai muut vastaavat ravintolisät mukaan juhliin? Jokaisella aterialla ei todellakaan tarvitse syödä jotain kokonaista raatoa tai raejuustomunakasta, kyllä noin monipuolisilla ja maittavilla tarjottavilla pärjää oikein hyvin. Sulla taitaa myös olla aika suppea makuaisti. Perunathan eivät maistu juuri miltään ilman mausteita, mutta ei niitä ainakaan tuossa listassa ole maustettu mitenkään voimakkaasti.

Vierailija
54/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin possun tilalle nautaa. Olkoonkin kalliimpaa, rutkasti kuitenkin parempaa ja kypsentämisessäkin onnistuu takuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vierastan tilliä perunoissa, ne vie perunan oman maun kokonaan. Korianteri sopii minusta vain lämpimiin ruokiin, ja se on myös mauste, joka peittää katkaravun maun täysin. Pdän kyllä maustetusta ruuasta, joku possufile kaipaa paljon makua, koska liha on sinänsämautonta. Jokainen noista ruuista on maustettu aika voimakkaasti, ja mielestäni esim tilli ja korianteri riitelee makuina keskenään. Vaikka ruoka olisi sinänsä hyvä ja maukas, niin se ei välttämättä sovi toisen voimakkaan maun kanssa samalle lautaselle. Mutta ap varmaan tuntee sukunsa parhaiten. 

Vierailija
56/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:39"]Isot miehethän vois syödä kevyemmin...?Musta hyvä menu ja täyttävä.Ei se pihvi oo ainoa ruoka mut on.Mitä tulee vanhuksiin,niin eikö ne muka syö perunaa ja kalaa vähintään?Niitähän tuolla on. [/quote] No ei ole kyllä kovin paljon proteiineja possun lisäksi, graavikalaa ja katkarapujakaan nyt ei nälkään viitsi syödä. Perunat on niin voimakkaasti maustettua että tuskinpa paljon perunalta edes maistuu ja kala raakaa joten ei kovin hyvä juttu vanhuksille (korkeampi listeria-riski).

[/quote]

Pitäiskö sun sitten ottaa omat proteiinijauheet tai muut vastaavat ravintolisät mukaan juhliin? Jokaisella aterialla ei todellakaan tarvitse syödä jotain kokonaista raatoa tai raejuustomunakasta, kyllä noin monipuolisilla ja maittavilla tarjottavilla pärjää oikein hyvin. Sulla taitaa myös olla aika suppea makuaisti. Perunathan eivät maistu juuri miltään ilman mausteita, mutta ei niitä ainakaan tuossa listassa ole maustettu mitenkään voimakkaasti.
[/quote]
No tästähän se olikin kysymys että onko tällä ruualla tarkoitus pärjätä pitkäänkin. Mutta kuten sanoi niin ilmeisesti tarkoituksena on sitten että vieraat syövät kunnon ruuat omillaan ja tämä on sitten joku iltapäivän välipala (siihen nuo possut on kyllä mielestäni vähän liikaa).

Vierailija
57/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:39"]Isot miehethän vois syödä kevyemmin...?Musta hyvä menu ja täyttävä.Ei se pihvi oo ainoa ruoka mut on.Mitä tulee vanhuksiin,niin eikö ne muka syö perunaa ja kalaa vähintään?Niitähän tuolla on. [/quote] No ei ole kyllä kovin paljon proteiineja possun lisäksi, graavikalaa ja katkarapujakaan nyt ei nälkään viitsi syödä. Perunat on niin voimakkaasti maustettua että tuskinpa paljon perunalta edes maistuu ja kala raakaa joten ei kovin hyvä juttu vanhuksille (korkeampi listeria-riski).

[/quote]

M;inä syön useinkin äyriäisiä ja katkarpuja nälkään =) Mitäs ihmeellistä siinä on?

Vierailija
58/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:02"]

Itse vierastan tilliä perunoissa, ne vie perunan oman maun kokonaan. Korianteri sopii minusta vain lämpimiin ruokiin, ja se on myös mauste, joka peittää katkaravun maun täysin. Pdän kyllä maustetusta ruuasta, joku possufile kaipaa paljon makua, koska liha on sinänsämautonta. Jokainen noista ruuista on maustettu aika voimakkaasti, ja mielestäni esim tilli ja korianteri riitelee makuina keskenään. Vaikka ruoka olisi sinänsä hyvä ja maukas, niin se ei välttämättä sovi toisen voimakkaan maun kanssa samalle lautaselle. Mutta ap varmaan tuntee sukunsa parhaiten. 

[/quote]

No onpas sinulla rajoittunut maku =D

Vierailija
59/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:44"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:39"]Isot miehethän vois syödä kevyemmin...?Musta hyvä menu ja täyttävä.Ei se pihvi oo ainoa ruoka mut on.Mitä tulee vanhuksiin,niin eikö ne muka syö perunaa ja kalaa vähintään?Niitähän tuolla on. [/quote] No ei ole kyllä kovin paljon proteiineja possun lisäksi, graavikalaa ja katkarapujakaan nyt ei nälkään viitsi syödä. Perunat on niin voimakkaasti maustettua että tuskinpa paljon perunalta edes maistuu ja kala raakaa joten ei kovin hyvä juttu vanhuksille (korkeampi listeria-riski). [/quote] Pitäiskö sun sitten ottaa omat proteiinijauheet tai muut vastaavat ravintolisät mukaan juhliin? Jokaisella aterialla ei todellakaan tarvitse syödä jotain kokonaista raatoa tai raejuustomunakasta, kyllä noin monipuolisilla ja maittavilla tarjottavilla pärjää oikein hyvin. Sulla taitaa myös olla aika suppea makuaisti. Perunathan eivät maistu juuri miltään ilman mausteita, mutta ei niitä ainakaan tuossa listassa ole maustettu mitenkään voimakkaasti. [/quote] No tästähän se olikin kysymys että onko tällä ruualla tarkoitus pärjätä pitkäänkin. Mutta kuten sanoi niin ilmeisesti tarkoituksena on sitten että vieraat syövät kunnon ruuat omillaan ja tämä on sitten joku iltapäivän välipala (siihen nuo possut on kyllä mielestäni vähän liikaa).

[/quote]

Siis miten noilla ruoilla ei voi pärjätä useampaa tuntia? Kyllä tarjottavaa on varmaan sen verran, että sillä saa vatsansa sopivan täyteen. Juhlissa on muutenkin tarkoitus lähinnä istua ja seurustella, ei se ole mikään fyysinen ponnistus. Ja edelleenkin noissa tarjottavissa on kyllä sitä proteiiniakin sen verran, ettei kukaan varmaan sen takia nälkäiseksi jää. Toki jos on oikein nirso ihminen, jolle kelpaa syötäväksi vain jättikokoinen maustamaton lihakimpale ja maustamattomat perunat, niin sitten saa syyttää vain itseään, jos jää nälkäiseksi.

Vierailija
60/62 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:02"]

Itse vierastan tilliä perunoissa, ne vie perunan oman maun kokonaan. Korianteri sopii minusta vain lämpimiin ruokiin, ja se on myös mauste, joka peittää katkaravun maun täysin. Pdän kyllä maustetusta ruuasta, joku possufile kaipaa paljon makua, koska liha on sinänsämautonta. Jokainen noista ruuista on maustettu aika voimakkaasti, ja mielestäni esim tilli ja korianteri riitelee makuina keskenään. Vaikka ruoka olisi sinänsä hyvä ja maukas, niin se ei välttämättä sovi toisen voimakkaan maun kanssa samalle lautaselle. Mutta ap varmaan tuntee sukunsa parhaiten. 

[/quote]

No onpas sinulla rajoittunut maku =D

[/quote]

Minä ajattelen mielelläni makukokonaisuuksia, ja haluan maistaa raaka-aineet. Mielestäni lehtipersilja sopii varemmin perunan kanssa. Katkarapauihin laittaisin kaffirilimettiä, kurkumaa yms. Sopis sen llimegraavatun lohen kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi