Lähiesimies unohti raportoida työtuntini palkanlaskentaan, ja totesi tyynesti, että palkkani maksetaan huhtikuussa
0-sopimuksella töissä, ja helmikuussa ei tullut kovin montaa tuntia, mutta jotain kuitenkin. Verojen jälkeen palkkaa olisi tulossa noin 100€, mutta sain kuulla tänään, että lähiesimies on unohtanut raportoida tuntini palkanlaskentaan. Hän kertoi asian ilmoitusluontoisena asiana ja lisäsi, että saan helmikuun tuntien palkkani vasta huhtikuussa, koska asialle nyt ei vaan voi enää tehdä mitään. Asia on kuitenkin se, että tarvitsisin todella nuo rahat, koska olen budjetoinut ne tälle kuulle. Minulla on muutama ekstralasku tälle kuulle, ja ajattelin, että hyvin saan ne hoidettua tuolla satasella.
Ilmoituksen palkanmaksun lykkääntymisestä sain tekstiviestillä, en ole vielä vastannut siihen mitään, kun jäin miettimään, että miten muotoilen vastauksen.
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Palkanmaksusta määrätään laissa, haasta oikeuteen niin saat tuplat.
Hyvä idea kun unohdetaan ne tosiasiat että jo pelkkä juristin kättely maksaa tuplasti tuon ja käräjillä tuommonen juttu käsiteltäisiin(jos käsiteltäisiin) ehkä vuonna 2030 joten tästä olisi hirveesti apua aloittajan nykytilanteeseen...
••••• PÄIVITYSTÄ •••••
Olin suoraan palkanlaskentaan yhteydessä*. Palkanlaskija sanoi, että asia kyllä hoituu pikimmiten ja ongelmitta, kunhan saavat tuntilistani lähiesimieheltä. Sanoin palkanlaskijalle, että hoidan asian. Seuraavaksi soitin lähiesimiehelle, ja sanoin, että tarvitsen palkkani NYT. Kerroin soittaneeni palkanlaskentaan ja palkanlaskijan odottavan tuntilistaani. Lähiesimies ei pullikoinut vastaan, vaan hoiti työlistan palkanlaskentaan saman tien, ja palkka pistettiin maksuun. Loppu hyvin ja kaikki hyvin siis. Jatkossa tiedän käyttää tätä reittiä, jos taas unohtuu minun tuntien raportointi.
* Lähiesimiehen esimies oli sitä mieltä, että palkkani voi odottaa huhtikuulle kun koitin ottaa asian puheeksi hänen kanssaan. Katsoin siis parhaimmaksi ottaa yhteyttä suoraan palkanlaskentaan. Hyvähän se on useamman tonnin kuukausipalkalla olla sitä mieltä, että jotain satasta nyt voi odottaa kuukauden ekstraa...
No niin, täällä taas palkkaongelmien kanssa. Tämän aloituksen keissin jälkeen oli seuraava tapaus, ja palkkani oli laskettu totaalisen väärin. Asia saatiin kuitenkin selvitettyä kun itse aloin taas sitä hoitaa. Nyt sitten palkkaa on maksettu aivan liikaa. Palkkakuitin mukaan olen tehnyt noin 12 h enemmän töitä kuin mitä oikeasti olen tehnyt. Palkkakuitti tulee vanhanaikaisesti postissa kotiin, ja koska palkanlaskija ei ole tehnyt pyytämääni osoitteenmuutosta, kiertää kuitti aina Postilla ennen kuin saan sen kotiin - tälläkin kertaa yli 2 viikkoa palkanmaksun jälkeen. No, huomenna selvittelemään asiaa.
En v**** ymmärrä, että miten yhden palkan maksaminen oikein ja ajallaan on noin vaikeaa. Alan kohta periä palkkaa siitä, että joudun aina itse hoitamaan nämä palkka-asiat.
No tuollahan vesitetään koko sukupuolettoman tittelin tarkoitus.