Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanpuolustusvelvollisuus pitäisi laittaa Suomessa sekä miehille että naisille

Vierailija
10.03.2022 |

Tai sitten joku siviilipalvelus-vaihtoehto (joka kuitenkin palvelee jotenkin mahdollista kriisitilannetta).

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 vuotta lähäriks, 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi. 10 vuotta hoitoalalla.

+ 3 vuotta hoitovapailla omaan pussiin kun olen synnyttänyt ja kasvattanut tähän maahan 2 uutta suomalaista.

Että eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi näyttöä siitä että maanpuolustus huoltojoukoissa onnistuu jos tilanne eteen tulee ja isänmaallisia velvollisuuksiakin on jo täytetty. Ei tartte kyllä yhdenkään pallillisen tulla mussuttaa mistään sivareista tms. Naiset tekee osansa, omalla tavallaan.

Noista kaikista sinulle maksettiin rahaa ja eläke kertyi. Varusmiehen 5e päivärahasta ei kerry edes eläke joten älä mussuta.

Mussutan niin paljon kuin haluan. Miehet on nykyään heikkoja, siitä tässä on kyse, sanokaa mitä sanotte. Naisten pitäis tehdä kaikki. Mutta te ette edelleenkään synnytä ettekä kanna edes puolta lastenhoitovastuusta, sitten kun se epätasa-arvo tasataan jotenkin niin lakkaan mussuttamasta.

Vierailija
102/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+ 3 vuotta hoitovapailla omaan pussiin kun olen synnyttänyt ja kasvattanut tähän maahan 2 uutta suomalaista.

Että eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi näyttöä siitä että maanpuolustus huoltojoukoissa onnistuu jos tilanne eteen tulee ja isänmaallisia velvollisuuksiakin on jo täytetty. Ei tartte kyllä yhdenkään pallillisen tulla mussuttaa mistään sivareista tms. Naiset tekee osansa, omalla tavallaan.

Noista kaikista sinulle maksettiin rahaa ja eläke kertyi. Varusmiehen 5e päivärahasta ei kerry edes eläke joten älä mussuta.

Mussutan niin paljon kuin haluan. Miehet on nykyään heikkoja, siitä tässä on kyse, sanokaa mitä sanotte. Naisten pitäis tehdä kaikki. Mutta te ette edelleenkään synnytä ettekä kanna edes puolta lastenhoitovastuusta, sitten kun se epätasa-arvo tasataan jotenkin niin lakkaan mussuttamasta.

Sinä tässä heikko olet. Vaadit laiskana vielä armeijan lisäksi miehiltä lastenhoitovastuuta eli entistä enemmän epä-tasaarvoa. Kodinhoidontuesta kertyy eläke mutta varusmiehen päivärahasta ei ja varusmies velkaantuu pahimmassa tapauksessa. Etuoikeutettuna et tätä ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos vaihdetaan kokonaan osia?

Antakaa naisille valtapaikat ja armeija kokonaan ja jääkää miehet hoitamaan kotia?

Ainiin, eihän naiset osaa johtaa ja siivous, kokkaus ja vaipan vaihdot on akkojen hommia 🙄

Syrjäytyneiden, alkoholistien, kodittomien paikat jäis kuitenkin edelleen mieheille, eiks nii?

Vierailija
104/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa naisille valtapaikat ja armeija kokonaan ja jääkää miehet hoitamaan kotia?

Ainiin, eihän naiset osaa johtaa ja siivous, kokkaus ja vaipan vaihdot on akkojen hommia 🙄

Syrjäytyneiden, alkoholistien, kodittomien paikat jäis kuitenkin edelleen mieheille, eiks nii?

Mainitsemasi asiat ovat hyvin pitkälle yksilön omaa kyvyttömyyttä toimia omaksi parhaakseen. Yhteiskunta kyllä tukee syrjäytyneitä ja kodittomia, heidät autetaan uuteen alkuun mutta tuloksia tulee vain jos he itse tekevät muutoksen elämässään.

Miten siis liittyy aiheeseen?

Vierailija
105/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) totta helkkarissa on todella suuri tasa-arvo-ongema. Miehiltä riistetään vapaus sukupuolensa vuoksi kuukausiksi, jopa vuodeksi. Päiväraha alempi kuin vangeilla. Wtf? Mitä muuta tuo voi olla nykyään kuin tasa-arvo-ongelma???

2) sukupuoli ei saa määritellä ihmisen oikeuksia ja velvollisuuksia

Oon tuosta ekasta samaa mieltä. Voisitko tuohon tokaan tuoda jotain konkreettisia ratkaisuja, miten maanpuolustus tulisi hoitaa, kun nykysysteemi on ongelmallinen.

Mikä siinä oli epäselvää? Joko kaikille pakollinen samoilla säännöillä, tai ei kenellekään.

Epäselvää oli, että mitä tuo pakollinen mielestäsi tulisi olla. Esim. ap ehdotti kaikkiin kohdistuvaa asevelvollisuutta, toiset asepalveluksen rinnalle esim. erilaisia kriisinhallintatehtäviä. Ei ole kuitenkaan maanpuolustuksen kannalta ihan sama, mitä velvollisuuksia/pakkoja ihmisille asetetaan.

Siihen on eri vaihtoehtoja. Kuten täällä on esitetty. En nyt millään ymmärrä, mitä ajat takaa? Monissa maissa on onnistunut tasa-arvoisempi järjestelmä. Ei se ole mikään mahdottomuus. Sukupuoleen perustuva järjestelmä on syrjintää ja väärin. Siitä oli kyse.

Olen samaa mieltä kaikista noista faktoista. Minä ymmärsin tämän ketjun tarkoituksen olevan näistä erilaisista tasa-arvoisimmista järjestelmistä keskustelemisen (mitä erilaisia tasa-arvoisempia vaihtoehtoja  on, mitkä ovat niiden hyödyt haitat, ja ennen kaikkea mikä systeemi sopisi parhaiten Suomeen).

Mutta ilmeisesti et ole halukas tästä keskustelemaan vaan sinulle riittää todeta, että nykyjärjestelmä ei ole tasarvoinen? Eipä siinä mitään.

Minusta vaan esim. viimeisin keskustelu eduskunnassa tästä aiheesta osoitti, että meidän yhteiskuntamme ei tule etenemään tämän ongelman korjaamisessa ennen kuin nuo mainitsemani kysymykset on selvitetty. Sen takia koen niistä keskustelemisen tärkeänä tapana edistää maanpuolutukseen liittyvien tasa-arvo-ongelmien korjaamista.

Sinä itse olet vääntänyt ketjun tarkoituksen sellaiseksi. Mistään ei voi tuollaita tarkoitusta päätellä. Lue aloitus, se on lyhyt ja ytimekäs kannanotto.

En ymmärrä, mikä asiassa on monimutkaista, että asiaa pitää pohtia ja pohtia... On totaalinen häpeäpilkku maassaamme, että kaikkeen höpönlöpö-juttuihin tuhlataan rahaa ja resursseja ja erittäin kaksinaismoralistinen pääministerimme vetoaa kaikessa sukupuoleensa ja näin perustavanlaatuinen ongelma tasa-arvossa löytyy edelleen yhteiskunnassamme ja ainoa mitä voidaan tehdä on "miettiä ja keskustella" ja "ottaa askelia kohti tasa-arvoisempaa suuntaa".

Minulle edemennyt sukulaisnainen puhui jo 30 vuotta, että kyllä sama pakollinen asevelvollisuus tulee vielä naisillekin, kun siitä niin kovasti puhutaan.

Edelleen ollaan keskustelu- ja pohdinta- ja punninta- ja suunnitteluvaiheessa.

Come on.

Joko laki sukupuolineutraaliksi heti. Tai armeija palkka-armeijaksi, ilman lainsäädännöllistä pakkoa kenellekään. Nämä on ne keinot ja ne mainitsin jo aiemmin. Ei ole niin vaikeaa.

Aloituksessa todetaan, että nykyinen asevelvollisuusjärjestelmä on iso tasa-arvo-ongelma Suomessa. (Olen ihan samaa mieltä!) Aloituksessa annetaan kaksi erilaista vaihtoehtoa ongelman korjaamiseksi. Tästä jälkimmäisestä faktasta voi kyllä päätellä, että ainakaan AP:n tarkoitus ei ollut rajata vaihtoehtoisista ratkaisuista keskustelemista ketjun puolelle, pikemminkin päinvastoin.

Yritän vielä kerran selittää, mikä tässä asiassa mielestäni vaatii keskustelua ja miksi (tai kuten sinä ilmaisit, mikä "asiassa on monimutkaista"). Olen itse yrittänyt aina välillä pitää tätä räikeää tasa-arvo-ongelmaa esillä ja käydä ihmisten kanssa keskusteluja asiasta. Olen myös seurannut jonkin verran poliittista keskustelua asiasta. Kaikkein yleisin kysymys, jonka ihmiset esittävät on: "Miten maanpuolustus sitten pitäisi järjestää?" Eli ihmiset (niin maallikot kuin poliitikotkin) haluavat tietää konkreettisen vaihtoehdon nykysysteemille.

Jos pystyy esittämään tasa-arvoisen vaihtoehdon, joka tuottaisi vähintään yhtä uskottavan maanpuolustuksen vähintään yhtä kustannustehokkaasti kuin nykysysteemi, suurin osa ihmisistä suhtautuu asiaan positiivisesti: "tuota minäkin voisin kannattaa". Jos taas esittää vaihtoehdon, joka heikentäisi puolustusta ja/tai olisi huomattavasti kalliimpi nykyiseen verrattuna, ihmiset suhtautuvat ehdotukseen aika nuivasti. Sama nuiva suhtautuminen pätee myös ehdotuksiin, jotka ovat niin epämääräisiä, että niiden vaikutuksia puolutuksen uskottavuuteen ja kustannustehokkuuteen ei pysty arvioimaan.

Nämä suhtautumistavat kertovat ihmisten arvomaailmasta. Se ei aina ole reilua ja oikeudenmukaista, mutta se on nykytodellisuutta. Itse näen kaksi tietä muutokseen: Voidaan yrittää vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja arvomaailmaan niin, että he arvottaisivat maanpuolutuksen tasa-arvoisuuden korkeammalle kuin maanpuolustuksen uskottavuuden (pelotevaikutus), tarkoituksenmukaisuuden (toimivuus) ja kustannustehokkuuden (hintalappu). Yleensä yhteiskunnassa vallitseva arvomaailma ja maailmankuva muuttuvat hitaasti, joten tämä olisi luultavasti vuosikymmenien työ. Toinen vaihtoehto on esittää ratkaisuja, jotka sopivat yhteiskunnassa jo nyt vallitsevaan arvoilmastoon. Tämä vois olla nopeampi tie. Itse olen kallistunut tämän jälkimmäisen vaihtoehdon puolelle. Kertooko se kyynisyydestä, pragmaattisuudesta vai mistä, sen jätän lukijoiden arvioitavaksi.

Jatkan vielä vähän: Edellinen kommentoija viittasi sukulaisnaiseensa. Mitä tulee sukulaisiin, tuttaviin ja ystäviin, minun lähipiiristäni löytyy nimenomaan paljon miehiä, jotka tästä aiheesta keskusteltaessa asettavat maanpuolustuksen uskottavuuden ja toimivuuden kirkkaalle ykkössijalle, tasa-arvo tulee selvästi takana. He myös antavat paljon painoarvoa puolutusvoimien lausunnoille asiasta - jos jokin vaihtoehto puolustusvoimien mukaan heikentää selkeästi maanpuolustusta, hekään eivät ole sitä valmiita kannattamaan. Puolustusvoimissa on toistaiseksi suhtauduttu varsin kielteisesti ajatukseen palkka-armeijasta. Samaten vaihtoehto, jossa valtaosa naisistakin kävisi asepalveluksen, on todettu sekä kalliiksi että maanpuolustuksen kannalta epätarkoituksenmukaiseksi.

Ketjussa on myös ollut esillä vaihtoehto, että kaikilla sukupuoleen katsomatta olisi velvollisuus käydä maanpuolustuskoulutus. Osa kävisi tämän asepalveluksena, osa kriisinhallintaan ja huoltovarmuuteen liittyvinä koulutuksina. Asepalvelukseen olisi kelpoisuusvaatimukset. Sinne menisivät ehdot täyttävät vapaaehtoiset ja jos ei saada tarvittavaa määrää kokoon, lopuista kelpoisista valitaan esim. arvalla. Minäkin kannatan tätä vaihtoehtoa. Tässä voisi olla ratkaisu, joka tuottaisi edelleen riittävän uskottavuuden/pelotteen, jopa parantaisi maanpuolustuksen toimivuutta että pysyisi hintalapultaan kohtuullisena. Tässä ehdotuksessa voisi siis olla potentiaalia saada tämä asia vihdoin etenemään yhteiskunnassa.  Kaikki riippuu toki yksityiskohdista ja olisi ollut mielenkiintoista näistä keskustella tässäkin ketjussa. Ilmeisesti tässä ketjusta ei kuitenkaan tainnut löytyä muita tällaisesta keskustelusta kiinnostuneita, joten poistun takavasemmalle!

-sama

Pidän toisesta vaihtoehdostasi. Minusta olisi hyvä, jos näin naisena voisin varautua mahdolliseen sotatilanteeseen jo etukäteen, tietäisin miten silloin tulee toimia ja mikä on tehtäväni. En ole asiaa ajatellut ennen, mutta tässä tilanteessa tuota ajattelua ei voi välttää. Tieto tehtävästäni auttaisi vähentämään ahdistustakin. Nyt en tiedä yhtään, mitä tulee tapahtumaan enkä ole mitenkään varautunut mahdolliseen tehtävääni.

Vierailija
106/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tässä heikko olet. Vaadit laiskana vielä armeijan lisäksi miehiltä lastenhoitovastuuta eli entistä enemmän epä-tasaarvoa. Kodinhoidontuesta kertyy eläke mutta varusmiehen päivärahasta ei ja varusmies velkaantuu pahimmassa tapauksessa. Etuoikeutettuna et tätä ymmärrä.

Se on kotihoidontuki, ei kodinhoidontuki. Ja siitä hikisestä 300 e kertyy eläke, älä viitti naurattaa :D Mut laitetaan mun puolesta tää epäkohta heti kuntoon ja laitetaan varusmiehillekin päivärahasta kertymään eläkkeet! Sullakin on hei oikeus kyllä jäädä kotihoidontuelle, sit kun teet uusia veronmaksajia ja maanpuolustajia tähän maahan! Voit sitten keräillä ittelles sitä eläkettä huisin etuoikeitettuna. Huutonauran.

Vierailija
107/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten se varusmies velkaantuu?

hänen asumisensa ja ruokansa armeijassa maksetaan.

hänen matkansa maksetaan.

hänen asuntonsa vuokra maksetaan.

lisäksi päivärahat.

kai ne netflixit voi perua armeijan ajaksi.

Vierailija
108/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemasi asiat ovat hyvin pitkälle yksilön omaa kyvyttömyyttä toimia omaksi parhaakseen. Yhteiskunta kyllä tukee syrjäytyneitä ja kodittomia, heidät autetaan uuteen alkuun mutta tuloksia tulee vain jos he itse tekevät muutoksen elämässään.

Nykyisen feministihallituksen aikana köyhyys ja työttömyys on kasvanut kun verrataan edelliseen oikeistohallitukseen.

Vierailija
109/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös näin olekkin. Miten aattelit lapset hoitaa, jos naisetkin sotisi?

Eihän naiset edes synnytä nykyään. Alkaa olemaan hieman tyhjä puolustus tuo. 

Vierailija
110/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten se varusmies velkaantuu?

hänen asumisensa ja ruokansa armeijassa maksetaan.

hänen matkansa maksetaan.

hänen asuntonsa vuokra maksetaan.

lisäksi päivärahat.

kai ne netflixit voi perua armeijan ajaksi.

Viikonloppuna ruoka, puhelin, kotivakuutus ja syrjäseudulla auto on maksettava omasta pussista.

Vierailija
111/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen feministihallituksen aikana köyhyys ja työttömyys on kasvanut kun verrataan edelliseen oikeistohallitukseen.

Väärin. 

https://www.esaimaa.fi/uutissuomalainen/4236981

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4678141-tyollisyys-ennatyslukemi…

Vierailija
112/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää näitä mies-valittajia. Kukaan teistä ei kestäisi naisena hetkeäkään. Mulla on niin paljon vastuita että en enää ala asevelvolliseksi. Olen viiden lapsen äiti, kärsinyt synnytysvauriot ja vaikeat raskaudet, ottanut liki 800e tappiota tulevasta eläkkeestä lasten tekemisen takia (noin paljon puuttuu eläkkeestäni sitten koko eläkeiän ajan). Olen yrittäjä, toimitusjohtaja, ja kannan vastuuta ja huolta että työllistän ja työläiseno pystyy elättämään oman perheensä. Teen töitä kellon ympäri ja hoidan lapseni itse, koko elämäni olen aina ollut itse ”viimeinen” eli mun tarpeet ja toiveet on aina viimeisenä. Maksan veroja, työllistän, tuotan uusia kansalaisia, koulutan lapseni korkealle, kaikin tavoin palvelen yhteiskuntaa.

Jos sota tulee niin sitten sanon että haistakaa paska. Ensimmäistä kertaa elämässäni aion asettaa itseni ensimmäiseksi, kerään lapset kainaloon ja lähden.

Nii ruikuttavat pelikonsoleitaan hakkaavat työttömät nuoret miehet ei ole tehneet murto-osaakaan siitä mitä minä olen. Ja ovat vielä sitten huutamassa että naisena pitää lähteä rintamalle. Voi helvetti nyt taas!

Vierailija
113/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös naiset olisivat yhteiskunnan valtapaikoilla, jos vain tekisivät kaikkensa sen saavuttamiseen. Yhteiskuntamme tuesta se ei ainakaan jää kiinni.

Jos mies menestyy, on se patriarkaatin ansiota. Jos mies häviää elämässään, on se ihan omaa syytänsä. 

Vierailija
114/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää näitä mies-valittajia. Kukaan teistä ei kestäisi naisena hetkeäkään. Mulla on niin paljon vastuita että en enää ala asevelvolliseksi. Olen viiden lapsen äiti, kärsinyt synnytysvauriot ja vaikeat raskaudet, ottanut liki 800e tappiota tulevasta eläkkeestä lasten tekemisen takia (noin paljon puuttuu eläkkeestäni sitten koko eläkeiän ajan). Olen yrittäjä, toimitusjohtaja, ja kannan vastuuta ja huolta että työllistän ja työläiseno pystyy elättämään oman perheensä. Teen töitä kellon ympäri ja hoidan lapseni itse, koko elämäni olen aina ollut itse ”viimeinen” eli mun tarpeet ja toiveet on aina viimeisenä. Maksan veroja, työllistän, tuotan uusia kansalaisia, koulutan lapseni korkealle, kaikin tavoin palvelen yhteiskuntaa.

Jos sota tulee niin sitten sanon että haistakaa paska. Ensimmäistä kertaa elämässäni aion asettaa itseni ensimmäiseksi, kerään lapset kainaloon ja lähden.

Nii ruikuttavat pelikonsoleitaan hakkaavat työttömät nuoret miehet ei ole tehneet murto-osaakaan siitä mitä minä olen. Ja ovat vielä sitten huutamassa että naisena pitää lähteä rintamalle. Voi helvetti nyt taas!

Tämä. Nuo valittavat mies-lapset elää harhaisessa illuusiossa että kaikken naisten elämä on vaaleanpunaista ja helppoa prinsessana olemista.

Totuus on se että naiset ne eniten tässä maassa raataa, ainakin jos on lapsia.

Vierailija
115/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään mahdollisimman paljon hoivaavia naisia sodan ajaksi hommiin. T. Hoivattava t-mies

Vierailija
116/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen duunarimies ei saa edes tuota 800 kokonaiseläkettä kiitos pienten palkkojen. En sano että naisilla olisi helppoa mutta sinunlaisesi väittävät että miehillä olisi helpompaa. Sääliksi käy miestäsi ja lapsiasi kun joutuvat katsomaan tuollaista miesvihaajaa. Sinähän voisit työllistää nuo nuoret miehet mutta todellisuudessa varmaan elätkin sossusta? Moni nuori mies joutuu armeijan takia lopettamaan yrityksen koska ei voi hoitaa yrityksen asioita palveluksen aikana. Aika helpolla olet päässyt.

Vierailija
117/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuuden valinneet naiset saisi passittaa asevelvollisiksi! Mars heti.

Vierailija
118/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isotuloisena ahneena en valittaisi enää yhtään. Harva mies tuollaista eläkettä saa. Taas paljastui nämä etuoikeudet. Silti uhriudut.

Vierailija
119/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös näin olekkin. Miten aattelit lapset hoitaa, jos naisetkin sotisi?

Eihän naiset edes synnytä nykyään. Alkaa olemaan hieman tyhjä puolustus tuo. 

Mistä ne 40000-50000 vauvaa sitten putkahtaa vuosittain? Haikara?

Vierailija
120/181 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö vaadit miehiä puolustamaan sinua tuollaisen haukkumisen jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi