Maanpuolustusvelvollisuus pitäisi laittaa Suomessa sekä miehille että naisille
Tai sitten joku siviilipalvelus-vaihtoehto (joka kuitenkin palvelee jotenkin mahdollista kriisitilannetta).
Kommentit (181)
Olen huolissani siitä että niin moni mies vänisee passiivis-aggressiivisesti.
En usko, että se parantaa näiden miesten asemaa, jos naiset alkavat käydä armeijan miehiä useammin ja etenevät sielläkin korkeammalle. Siellä ylempänähän ei tarvitse niin sitä fyysistä vahvuutta. Minusta on ihan mahdollista, että naiset hoitavat jossain vaiheessa nämäKIN hommat ja nämä tietyt miehet istuvat yhä Ö-miehinä koneen ääressä rumbaamassa ja suoltamassa inseliseliä nettiin ja valittamassa naisten pahuudesta ja tasoteoriasta.
Ketjussa menee monelta iloisesti sekaisin asevelvollisuus ja maanpuolustusvelvollisuus. Jälkimmäinen on jokaisella kansalaisella jo nyt.
Itse kannatan kutsuntoja koko ikäluokalle, sukupuoleen katsomatta. Sieltä sitten valittaisiin soveltuneet ja kiinnostuneet aseelliseen maanpuolustukseen ja muut muihin sopiviin tehtäviin. Luulisi, että pasifisti ituhippikin voisi kiinnostua, jos koulutetaan torjumaan öljyvahinkoja, metsäpaloja ja muita ympäristökatastrofeja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä itketään jatkuvasti sitä, että on epäreilua kun miehillä on asevelvollisuus ja vain miehet joutuvat sotaan jos sellainen tulee. Silti samaan aikaan haukutaan kaikki miehet jotka tulevat Suomeen pakolaisiksi sen sijaan, että olisivat jääneet puolustamaan maataan. Mikä homma?
Miksei sua itseäsi yhtään häiritse kaksinaismoralismi ja seksismi tässä, että vain miehiä koskee asevelvollisuus? Se on olennaisempi kysymys
Naiset täällä on olleet varsinaisia sota-uhoajia viimeiset pari viikkoa. Sitä vaan olen ihmetellyt. Heidän mielestään Ukrainassakin pitäisi mieluummin tapattaa koko kansa kuin laskea aseet
Vierailija kirjoitti:
2 vuotta lähäriks, 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi. 10 vuotta hoitoalalla.
+ 3 vuotta hoitovapailla omaan pussiin kun olen synnyttänyt ja kasvattanut tähän maahan 2 uutta suomalaista.
Että eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi näyttöä siitä että maanpuolustus huoltojoukoissa onnistuu jos tilanne eteen tulee ja isänmaallisia velvollisuuksiakin on jo täytetty. Ei tartte kyllä yhdenkään pallillisen tulla mussuttaa mistään sivareista tms. Naiset tekee osansa, omalla tavallaan.
Olet hankkinut itsellesi työpaikan ja koulutuksen! Vautsi ei kukaan muu olekaan..
Olet omasta vapaasta tahdostasi perustanut perheen!!! Uu!!! Ja sitäkään et ole "omasta pussistasi" kustantanut, kuten esität. Valtio on tukenut sinua monella tavoin
Ettäs kehtaat! Nykyaikainen järjestelmä ei kysy miehiltä, mitä he tahtovat! Kaikki pakotetaan epäreilusti epätasa-arvoiseen järjestelmään vain koska sukupuoli.
Todella noloa argumentointia sinulta. Älyä edes vähän hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa menee monelta iloisesti sekaisin asevelvollisuus ja maanpuolustusvelvollisuus. Jälkimmäinen on jokaisella kansalaisella jo nyt.
Itse kannatan kutsuntoja koko ikäluokalle, sukupuoleen katsomatta. Sieltä sitten valittaisiin soveltuneet ja kiinnostuneet aseelliseen maanpuolustukseen ja muut muihin sopiviin tehtäviin. Luulisi, että pasifisti ituhippikin voisi kiinnostua, jos koulutetaan torjumaan öljyvahinkoja, metsäpaloja ja muita ympäristökatastrofeja.
Yrittäkää vain kaikille naisille velvollisuutta, niin saatte itsellenne riipan ja rasitteen, joka roikkuu ameebamaisesti sinussa ja et voi tehdä hommiasi. Tai päästät vain hysteeriset ja sairauden omaavat menemään, jotka ovat peloissaan.
Karmeaa sukupuolten haukkumista täällä. Oikeasti suurin osa sekä miehistä että naisista on kunnollista ja ryhdikästä porukkaa. Herjauskommenteissa kuvatun kaltaisia ääliöitä on aika pieni osa. Haukkumisen sijaan keskittykää vastaamaan _asiallisesti_ kahteen kysymykseen:
1) Onko vain miehiin kohdistuva asevelvollisuus mielestäsi tasa-arvo-ongelma? Perustele.
2) Jos on ongelma, miten korjaisit tilanteen tavalla, joka on sekä tasa-arvoinen että maanpuolutuksen kannalta tarkoituksenmukainen?
Maanpuolustus on oikeasti tärkeä ja vakava asia. Keskustellaan siitä sen mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Täällä itketään jatkuvasti sitä, että on epäreilua kun miehillä on asevelvollisuus ja vain miehet joutuvat sotaan jos sellainen tulee. Silti samaan aikaan haukutaan kaikki miehet jotka tulevat Suomeen pakolaisiksi sen sijaan, että olisivat jääneet puolustamaan maataan. Mikä homma?
Jaa mitä ihmeen maata?
Sinä näköjään kuvittelet, että jossain Irakissa, Syyriassa ym. olisi kysymys valtioiden välisistä konflikteista. No, ei ole, ainakaan yksinomaan. On hirmuhallitsija, uskonnollisia hihhuleita eli lahkoista, klaanipäällikköjä ym., ja kaikki haluaisivat sinut armeijaasi, jopa pakolla. Mikä näistä on se maasi, jota pitää puolustaa? Kaikki yhtä hulluja.
Ja ne maatkin on rajoiltaan siirtomaaherrojen aikoinaan päättämiä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset täällä on olleet varsinaisia sota-uhoajia viimeiset pari viikkoa. Sitä vaan olen ihmetellyt. Heidän mielestään Ukrainassakin pitäisi mieluummin tapattaa koko kansa kuin laskea aseet
Herranjestas, kuka täällä on niin sanonut? 😯
En ole nähnyt tai kuullut ainoatakaan kommenttia tuohon suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Karmeaa sukupuolten haukkumista täällä. Oikeasti suurin osa sekä miehistä että naisista on kunnollista ja ryhdikästä porukkaa. Herjauskommenteissa kuvatun kaltaisia ääliöitä on aika pieni osa. Haukkumisen sijaan keskittykää vastaamaan _asiallisesti_ kahteen kysymykseen:
1) Onko vain miehiin kohdistuva asevelvollisuus mielestäsi tasa-arvo-ongelma? Perustele.
2) Jos on ongelma, miten korjaisit tilanteen tavalla, joka on sekä tasa-arvoinen että maanpuolutuksen kannalta tarkoituksenmukainen?
Maanpuolustus on oikeasti tärkeä ja vakava asia. Keskustellaan siitä sen mukaan!
Lisään tähän omaan kommentiini vielä, että myös tasa-arvo on tärkeä asia, tietenkin.
1) totta helkkarissa on todella suuri tasa-arvo-ongema. Miehiltä riistetään vapaus sukupuolensa vuoksi kuukausiksi, jopa vuodeksi. Päiväraha alempi kuin vangeilla. Wtf? Mitä muuta tuo voi olla nykyään kuin tasa-arvo-ongelma???
2) sukupuoli ei saa määritellä ihmisen oikeuksia ja velvollisuuksia
Vierailija kirjoitti:
1) totta helkkarissa on todella suuri tasa-arvo-ongema. Miehiltä riistetään vapaus sukupuolensa vuoksi kuukausiksi, jopa vuodeksi. Päiväraha alempi kuin vangeilla. Wtf? Mitä muuta tuo voi olla nykyään kuin tasa-arvo-ongelma???
Ja lisään kohtaan 1. Että kyseessä ei ole edes armeija-/sivari-/vankeusaika, vaan kaikki tähtää sille ajatukselle, että miehet loppupeleissä velvoitetaan HENKENSÄ uhalla puolustamaan muita ja maata. Mikä voisi olla äärimmäisempi ja räikeämpi epäkohta tasa-arvossa?!
Vierailija kirjoitti:
1) On. Älytöntä säätää velvollisuus vain sukupuolen mukaan.
2) Kutsunnat kaikille, siellä jaetaan porukka kyvykkyyden ja motivaation mukaan eri tehtäviin. Ei sukupuolen. Maanpuolustuksessa on monenlaisia tehtäviä, eivätkä kaikki edellytä aseellista palvelusta tai kummempaa fyysistä kuntoa. Plösö nörtti voi soveltua kyberuhkien torjuntaan. Osa muistakaan uhkista ei ole sotilaallisia, esim. ympäristökatastrofit. Tarvitaan väkeä myös esim. väestönsuojeluun. Maanpuolustuksen kannalta on tarkoituksenmukaista, että jokainen saadaan itselleen soveltuvimpaan paikkaan.
(Aiemmin olisin vielä sanonut, että olisi todella hyvä tavoittaa koko nuori ikäluokka vielä kerran ja ohjata vaikka kuntoutukseen ne jotka sitä tarvitsevat, mutta nyt ehkä pidentynyt oppivelvollisuus hoitaa tuon tehtävän.)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50-kiloinen nainen.
Olen ollut useammassa parisuhteessa, jossa olen ottanut turpaan mieheltä. Vaikka itseäni hyväkuntoisena ja fyysisesti vahvana pidänkin, niin en pärjäisi perus hyväkuntoiselle miehelle millään tai pysyisi perässä tantereella.
Kärsin myös paniikkikohtauksista, dissosiaatiota, mulla on ptsd ja lamaavia kuukautiskipuja. Saatan jo jonkun äänen korottuessa lamaantua traumataustan takia.Ihanko tosissaan musta olis enemmän hyötyä kuin haittaa siellä?
Mä olisin ensimmäisenä tulilinjalla kun en pysy perässä tai tappaisin itseni ensimmäisenä.
Mut auta armias jos joku jossain muussa yhteydessä tois sun ongelmias esiin!!! Sinähän pärjäät siinä missä miehetkin!!!
# seksismi
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin nuorena oikeasti halunnut armeijaan ja uskon, että olisin siitä suoriutunut ihan kunnialla.
Juuri miehiltä sain kuulla, että naisia siellä ei kaivata kun ollaan heikompia ja häirintään sit "miesten viettejä" ja heidän ajatukset herpaantuu maan puolustuksesta pllun saantiin.
Luovuin sit ajatuksesta, kun kaikki muut oli niin kovasti vastaan.
Sinä sinä ja sinä.
Sen armeijan tarkotus on kouluttaa sotaa varten.
Ja vaikka armeija menis hyvin niin voi olla ettei pää kestä sotaa.
Jos sua se miesten mahdollinen kiusaaminen pelotti niin paljon ettet menny sinne niin tuskin sulla paineensietokyky kestää sotaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon tuosta ekasta samaa mieltä. Voisitko tuohon tokaan tuoda jotain konkreettisia ratkaisuja, miten maanpuolustus tulisi hoitaa, kun nykysysteemi on ongelmallinen.
On tää sairaan huvittavaa kun nyt vedetään kuukautisetkin esiin... ei voi mennä ku menkat. Luoja paratkoon, jos joku kehtais koskaan, ikinä, missään yhteydessä, vedota ettei nainen vois tehdä jotain tehtävää koska menkat.
Sitä paskamyrskyä ei vois kuvitella edes.
Mut tää on tätä. Ne rusinat, ne rusinat...
Vierailija kirjoitti:
2 vuotta lähäriks, 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi. 10 vuotta hoitoalalla.
+ 3 vuotta hoitovapailla omaan pussiin kun olen synnyttänyt ja kasvattanut tähän maahan 2 uutta suomalaista.
Että eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi näyttöä siitä että maanpuolustus huoltojoukoissa onnistuu jos tilanne eteen tulee ja isänmaallisia velvollisuuksiakin on jo täytetty. Ei tartte kyllä yhdenkään pallillisen tulla mussuttaa mistään sivareista tms. Naiset tekee osansa, omalla tavallaan.
Sehän oli ihan oma asiasi olla hoitovapaalla.
Ja kuka nainen tekee osansa, kuka ei. Minä en ole oikein mihinkään osaan kelvannut. Lapsia en ole halunnut. Opintoja on reippaasti enemmän kuin sinulla (ne nyt eivät ole mikään ansio mielestäni), töitä olen tehnyt milloin olen saanut, ja välillä ollut työttömänä, kuten taaskin olen. En koe kummemmin mitään osaani tehneeni.
Ihan oikein olisi jos olisin joutunut jotain edes maanpuolustuksen eteen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tuosta ekasta samaa mieltä. Voisitko tuohon tokaan tuoda jotain konkreettisia ratkaisuja, miten maanpuolustus tulisi hoitaa, kun nykysysteemi on ongelmallinen.
Mikä siinä oli epäselvää? Joko kaikille pakollinen samoilla säännöillä, tai ei kenellekään.
Mitäpä jos vaihdetaan kokonaan osia?
Antakaa naisille valtapaikat ja armeija kokonaan ja jääkää miehet hoitamaan kotia?
Ainiin, eihän naiset osaa johtaa ja siivous, kokkaus ja vaipan vaihdot on akkojen hommia 🙄