Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanpuolustusvelvollisuus pitäisi laittaa Suomessa sekä miehille että naisille

Vierailija
10.03.2022 |

Tai sitten joku siviilipalvelus-vaihtoehto (joka kuitenkin palvelee jotenkin mahdollista kriisitilannetta).

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun maanpuolustusvelvoitteen pitäisi koskea vaihteeksi vain naisia. He ovat kaikissa asioissa nykyään vähintään miesten veroisia.

Heti tämä! ja miehet niihin synnytystalkoisiin... välittömästi! miehethän on kautta-aikojen handlanneet kaiken joten siitä vaan toimeen. 

Vierailija
22/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 50-kiloinen nainen.

Olen ollut useammassa parisuhteessa, jossa olen ottanut turpaan mieheltä. Vaikka itseäni hyväkuntoisena ja fyysisesti vahvana pidänkin, niin en pärjäisi perus hyväkuntoiselle miehelle millään tai pysyisi perässä tantereella.

Kärsin myös paniikkikohtauksista, dissosiaatiota, mulla on ptsd ja lamaavia kuukautiskipuja. Saatan jo jonkun äänen korottuessa lamaantua traumataustan takia.

Ihanko tosissaan musta olis enemmän hyötyä kuin haittaa siellä?

Mä olisin ensimmäisenä tulilinjalla kun en pysy perässä tai tappaisin itseni ensimmäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu hiihtolomalaiset vesselit jo uhrautuvan tulevan asepalveluksen vuoksi.

Vierailija
24/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu hiihtolomalaiset vesselit jo uhrautuvan tulevan asepalveluksen vuoksi.

Ei oikeat ne oikeat miehet vänise täällä.

Vierailija
25/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomea kannata puollustaa. Hallituskin haluaa kurjistaa vain omia kansalaisia ja rahat lähetetään muualle!

Vierailija
26/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen armeijassa. Sanoisin, että täällä alle 5 prosenttia naisia. Ei kovin tasa-arvoista.

Ajatella kun kaikki palstan siiderivalaat lähtevät rynnäkköön

Ajatella kun 72% teistä miehistä on läskejä. Että ajatella kun palstan ja muut läskit kaljasiat lähtee rynnäkköön.

Vierailija
27/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008443252.html

Miehet ei oikeasti pysty pitämään naista armeijassa tasavertaisena ja nainen on siellä aina alakynnessä ja häirinnän ja suoranaisen uhan alla.

Jospa kasvatetaan ne nuoret miehet ensin kunnioittamaan myös naissukupuolta.

Oon varma, että tuo tapa on siksi, kun miehet kohtelee naista ala-arvoisesti siellä ja tajutaan että nainen on vaarassa siellä ihan omiensa keskellä.

Ei se ole mikään keksitty asia, että sotilaat rskaavat naisia, sillä ei ole väliä onko vihollinen vai oman kansan sisar.

Vierailija
28/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni asevelvollisten määrän pitäisi perustua siihen, minkä kokoisen reservin tarvitsemme uskottavan ja toimivan puolutuksen järjestämiseksi. Asia tuskin on niin, että määrä korvaa laadun. Ainakaan toistaiseksi Puolustusvoimista ei ole tullut pyyntöjä reservin määrän tuplaamisesta. Pikemminkin on ollut niin, että asepalveluksesta on aika kevyinkin perustein saanut vapautuksen. (En tiedä, muuttaako Ukrainan sota tätä tilannetta.)

Lisäksi on huomioitava se, että kaikkia ei voi/kannata laittaa asepalvelukseen sodan aikanakaan, koska tarvitaan myös ruokahuoltoa, vesihuoltoa, energiantuotantoa, sairaanhoitoa, lasten- ja vanhustenhoitoa, jätehuoltoa jne jne.

Myös on huomioitava, että varusmiesten (vai pitäisikö sanoa varushenkilöiden) kouluttaminen ei ole ilmaista, asevelvollisten määrän tuplaaminen tuplaisi myös kulut (kouluttajia, tiloja ja kalustoa pitäisi olla tuplamäärä). Ja jos tätä tuplaantunutta reserviä aiottaisiin käyttää sodassa, pitäisi ylipäänsä puolustusmateriaalihankinnat olla nykyistä paljon korkeammat.

En siis lähtisi korjaamaan ap:n mainitsemaa tasa-arvo-ongelmaa ulottamalla asevelvollisuutta molempiin sukupuoliin.

Itse kannatan yleistä, kaikkiin sukupuoliin kohdistuvaa velvollisuutta käydä maanpuolustuskoulutusta. Jotkut suorittaisivat tämän asepalveluksena, toiset taas saisivat koulutusta huoltovarmuuteen ja siviilikriisinhallintaan liittyen. Asepalvelukseen otettaisiin halukkaat ja jos tarvittava määrä ei tule täyteen, loput valittaisiin kelpoisten joukosta arvalla.

Vierailija
29/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös näin olekkin. Miten aattelit lapset hoitaa, jos naisetkin sotisi?

Ai nytkö se onkin sitten naisten tehtävä pitää huolta lapsista??? Kappas miten kätevää. Miehet kelpaa vaihtamaan vaippoja muulloin kyllä vallan mainiosti! Ei ole ns. miesten ja naisten töitä ollut pitkään aikaan.

Vierailija
30/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet jää hoitamaan sairaat, lapset, vanhukset ja hoitavat infran siinä sivussa= ovat maataloustöissä, tehtaissa ym 12 h päivässä.

Sopii. Minä lähden aseelliseen palvelukseen.

Vierailija
31/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 50-kiloinen nainen.

Olen ollut useammassa parisuhteessa, jossa olen ottanut turpaan mieheltä. Vaikka itseäni hyväkuntoisena ja fyysisesti vahvana pidänkin, niin en pärjäisi perus hyväkuntoiselle miehelle millään tai pysyisi perässä tantereella.

Kärsin myös paniikkikohtauksista, dissosiaatiota, mulla on ptsd ja lamaavia kuukautiskipuja. Saatan jo jonkun äänen korottuessa lamaantua traumataustan takia.

Ihanko tosissaan musta olis enemmän hyötyä kuin haittaa siellä?

Mä olisin ensimmäisenä tulilinjalla kun en pysy perässä tai tappaisin itseni ensimmäisenä.

Sota ei oo nyrkkitappelua.

7,62mm -one size fits all.

Vierailija
32/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla naisilla ole mitään lapsia hoidettavana.

Ja lasta voi hoitaa mieskin ihan hyvin, jos nainen on koulutettu paremmin maanpuolustukseen ja on siinä parempi. Ellei nyt ole ihan imetettävä lapsi sitten.

Israelissa on asevelvollisuus molemmille sukupuolille.

Niin, aika paljon tuppaa olemaan myös vanhuksia, sairaita, vammaisia, raskaana olevia ja juuri synnyttäviä tai synnyttäneitä naisia sekä sodassa loukkaantuneita, joita pitää myös hoitaa. Eiköhän kuule kaikki siinä osallistu.

Vierailija
33/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nytkö se onkin sitten naisten tehtävä pitää huolta lapsista??? Kappas miten kätevää. Miehet kelpaa vaihtamaan vaippoja muulloin kyllä vallan mainiosti! Ei ole ns. miesten ja naisten töitä ollut pitkään aikaan.

Naisilla on edelleen hoitovastuu lapsista ja vanhoista vanhemmista. Sitäpaitsi teistä miehistä usea lähtee, ja jättää naiset yksinhuoltajiksi, joita te miehet vielä täällä halveksitte. Ukot jättäisi lapset ja vanhukset hoitamatta.

Vierailija
34/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen: Suomessa on 210 000 sairaanhoitajaa ja lähihoitajaa. Näistä puolet otetaan s otatilassa Puolustusvoimienn käyttöön jokatapauksessa.

Vierailija
35/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vähääkään aletaan puhumaan miten epätasa-arvoista synnyttämiseen ja lapsiin liittyvät asiat ovat yhä, varsinkin työmarkkinoilla niin nopsaa miehet hiljenevät...

Haista pee.

Naiser HALUAVAT LAPSIA.

Naiset VALITSEVAT JÄÄDÄ KOTIIN.

Siis ne jotka edes haluaa. Muut vapaamatkustajia

Ei ole millään tavalla verrattavissa valtion asettamiin velvoitteisiin. Pelkästään sukupuolensa perusteella.

Ei ole nykyaikaa

Vierailija
36/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tj 0 31 vuotta sitten.

Santahamina III/91

Vierailija
37/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on edelleen hoitovastuu lapsista ja vanhoista vanhemmista. Sitäpaitsi teistä miehistä usea lähtee, ja jättää naiset yksinhuoltajiksi, joita te miehet vielä täällä halveksitte. Ukot jättäisi lapset ja vanhukset hoitamatta.

Olen nainen. Ja itseäni oksettaa tämä kaksinaismoralismi. Aina pitää näköjään päästä helpoimmalla.

Vierailija
38/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin nuorena oikeasti halunnut armeijaan ja uskon, että olisin siitä suoriutunut ihan kunnialla.

Juuri miehiltä sain kuulla, että naisia siellä ei kaivata kun ollaan heikompia ja häirintään sit "miesten viettejä" ja heidän ajatukset herpaantuu maan puolustuksesta pllun saantiin.

Luovuin sit ajatuksesta, kun kaikki muut oli niin kovasti vastaan.

Vierailija
39/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun maanpuolustusvelvoitteen pitäisi koskea vaihteeksi vain naisia. He ovat kaikissa asioissa nykyään vähintään miesten veroisia.

Heti tämä! ja miehet niihin synnytystalkoisiin... välittömästi! miehethän on kautta-aikojen handlanneet kaiken joten siitä vaan toimeen. 

Miten synnyttäminen tähän liittyy?

Vierailija
40/181 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko "puolustusvoimat" voisi miettiä uusiksi, eli laajentaa käsitettä. Sotilaallisten puolustusvoimien lisäksi liitetään näihin uusiin puolustusvoimiin muita yhteiskunnalle tärkeitä sektoreita, esim. sairaanhoito jne. Näin saisimme paljon laajemman reservin turvaamaan yhteiskunnan toimintaa erilaisissa poikkeustilanteissa. Esim. nyt koronapandemian aikaan olisi voitu tällaisesta reservistä kutsua apuun porukkaa joka osaa pikittää/ottaa näytteitä . Kaikille suorituspakko sukupuoleen katsomatta, mutta saisi toivoa sijoituspaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä