Oletko varma ettei miehesi toimisi natsisaksan aikana
Hitlerin ja sen aikaisten aatteiden mukaisia kamaluuksia jos joutuisi siihen tilanteeseen? Kamala kysymys, mutta erästä aiheeseen liittyvää elokuvaa katsoessa aloin että kuinka moni on varma ettei toimisi siinä tilanteessa käskyjen mukaan? Kamala kysymys kunhan mietiskelin.
Kommentit (49)
Anteeksi tekisi siis ei toimisi otsikossa virhe.
Ap
Tätä on testattu tieteellisesti , ja todettu että ainakin 70 % ihmisistä tekee mitä hyvänsä auktoriteetti käskee.
Mieheni on juutalainen, että tuskinpa.
Tietenkin toimii käskyjen mukaan. Vaihtoehtona on saada itse kuula kalloon. Vai oikeastiko väität, että oma miehesi ryhtyy halimaan isisin sotilaita, koska nämä ovat kivoja kavereita?
Ei Hitler ihan kaikessa väärässä ollut.
Mun mies ei tee koskaan niinkun käsketään, aina inttää vastaan. Oliskohan Herra H. saanut tekemään jotain?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:57"]Tietenkin toimii käskyjen mukaan. Vaihtoehtona on saada itse kuula kalloon. Vai oikeastiko väität, että oma miehesi ryhtyy halimaan isisin sotilaita, koska nämä ovat kivoja kavereita?
[/quote] En tosiaakaan väitä. Olen itsekkin sillä kannalla, että siinä ei luultavasti ollut muita vaihtoehtoja kun totella. Ajattelin vain, että kuinkakohan moni uskoisi näin nopeasti ajateltuna jonkun läheisen kykenevän tuollaiseen?
Ap
Mun moes toimisi varmaan sen liikkeen porukassa joka ottaa juutalaisia vintille piiloon. Ei ainakaan alistuisi pahantekoon. Uskallan epäillä näin, koska hän kävi aikoinaan aseettoman palveluksenkin. Eli normaali armeija, ei koskwnut aseeseen. Sitäkin kyseenalaistettiin kuulemma jo aika rankasti. EI ole minkään sortin uskovainen.
Jokainen kuuliainen kunnon ihminen toimisi kuten velvollisuus on ja kuten käsketään. Muu olisi laiskuutta, pelkuruutta ja maanpetturuutta.
Eli jos et ole anarkisti-hippi-totaalikieltäytyjä, niin luultavasti tekisit kuten useimmat tuolloin tekivät. Hiljainen hyväksyntä tai aktiivinen toiminta, jos käsketään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:57"]
Tietenkin toimii käskyjen mukaan. Vaihtoehtona on saada itse kuula kalloon. Vai oikeastiko väität, että oma miehesi ryhtyy halimaan isisin sotilaita, koska nämä ovat kivoja kavereita?
[/quote]
Eikös ne ihan vapaaehtoisesti siellä toimineet suurin osa?
Epäilen että mies paineen ja auktoriteetin alla toimisi juuri niin kuin käsketään. Ja nurja huomio, mutta todennäköisesti niin tekisin itsekin. Ryhmäpaine olisi liian kova.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:57"]Ei Hitler ihan kaikessa väärässä ollut.
[/quote]
Kuten?
Itse asiassa suurta osaa ihmisistä ei tarvinnut käskeä hirmutöihin. He pyrkivät hoitamaan työnsä oma-aloitteisesti mahdollisimman perusteellisesti.
Ei todellakaan tekisi!!! mun mies on tosi ihana ja kiltti ihminen ei koskaan korota edes ääntä minulle joten olen melkein 100% ettei kykenis toho
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:57"]Ei Hitler ihan kaikessa väärässä ollut. [/quote] Kuten?
[/quote]
Hyvä viiksimuoti. Koiraihminen. Autobahn. Kuplavolkkari.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:01"]
Epäilen että mies paineen ja auktoriteetin alla toimisi juuri niin kuin käsketään. Ja nurja huomio, mutta todennäköisesti niin tekisin itsekin. Ryhmäpaine olisi liian kova.
[/quote]
Suurin osa meistä varmasti toimisi näin.
Ja kannattaa muistaa, että ei Hitler ajanut pelkästään rotupuhtausasiaa ja eugeniikkaankin suhtauduttiin hiukan toisella tavalla vuosisadan alkukymmenillä kuin nykyään. Hitler ajoi myös politiikkaa, joka lupasi töitä ja jälleenrakennusta, parempaa itsetuntoa ensimmäisessä maailmansodassa pahasti lyödylle Saksalle. Tuloksethan tiedämmekin. Just sayin'. Hitleristä ja sen ajan politiikasta usein esille nousevat kuolemanleirit ja muut kauheudet kokonaiskuvan jäädessä vähäiselle huomiolle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:57"]Ei Hitler ihan kaikessa väärässä ollut. [/quote] Kuten?
[/quote]
Hyvä viiksimuoti. Koiraihminen. Autobahn. Kuplavolkkari.
[/quote]
Kasvissyöjä
Oma mieheni on niin hyväntahtoinen ettei varmaan pystyisi mitään kovin kamalaa tekemään, mutta samaanaikaan erittäin nössö ettei uskaltaisi vastustaa mitään. Itse varmaan lähtisin myös kamaluuksiin mukaan säästäkseni itseni ja perheeni vainoilta yms.
No onneksi tuollaista ei tarvitse miettiä. Jotkut tekee virheitä suuren paineen alla.