Sunnuntaityön tuplapalkka ei sovi nykyaikaan
Ennen kuin alatte mellastaa niin olen itsekin ollut kaupassa töissä ja onhan ne sunnuntailisät kivoja. Yhteiskunnallisella tasolla olen kuitenkin vähän miettinyt onko niille enää samanlaista roolia kuin ennen. Maailma ja ihmisten arki on muuttunut ihan hirveästi, yhä harvempi elää enää perinteisen viikkorytmin mukaan, jossa sunnuntai pyhitetään levolle ja kotona olemiselle. Vanhemmat ihmiset ehkä, mutta nuoret ei enää.
Nykyään sunnuntai on tuntemilleni nuorille vain yksi päivä muiden joukossa, jolloin voi hoitaa ruokaostokset tai kierrellä kauppoja, käydä töissä, käydä leffassa tai syömässä, käydä festareilla... Tuntuu vähän hassulta että töistä ropsahtaa kaksinkertainen palkka vain koska duunipäivä sattuu sunnuntaille.
Mielipiteitä?
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:19"]
Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.
[/quote]On se toisaalta niinkin, että jos työhön kuuluu vuoroja kaikkina päivinä ja vuorokauden aikoina, niin eipä niistä voi kieltäytykään. Ei niihin nytkään suostumusta kysellä.
[/quote]
Kyllä kysellään, koska sijaiset ja keikkalaiset valitsevat itse vuoronsa. Vakiporukka on halukasta tekemään viikonloppuisin vuoroja, kun niistä tienaa enemmän. Motivaatio lopahtaa juuri, kun rahaa ei tule ja ei enää ole vapaaehtoisia viikonlopputyöntekijöitä. Hoitoalan palkka on jo nyt niin pieni, että jos sunnuntailisät loppuu, ei sitä vähääkään kiinnostusta alalle ole. Ei monikaan ala kolmivuorotyöhön sillä, että saa 1500 euroa käteen jos sen saat päivätöistäkin.
Jonkin ajan perästä ollaan siinä tilanteessa, että viikonlopputyöntekijöille joudutaan tarjoamaan ylimääräisiä lisiä ja palkkaa, että joku suostuu tulemaan ne tekemään ja se hinnoittelu on kalliimpaa, kuin pelkkä sunnuntailisä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:23"]
Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.
[/quote]On se toisaalta niinkin, että jos työhön kuuluu vuoroja kaikkina päivinä ja vuorokauden aikoina, niin eipä niistä voi kieltäytykään. Ei niihin nytkään suostumusta kysellä.
[/quote]
Kyllä muuten kaupan alalla kysellään. On ihan erillinen kohta sopimuksessa, että teetkö sunnuntaityötä vai et.
[/quote]No tuskin kysyttäisiin jatkossa ja jos ei kelpaisi, niin eipä tulisi valituksi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:22"]
[/quote]
Silti ihmiset odottavat, että sunnuntaisinkin palvelu pelaa ja mummot ja sairaat ja mielisairaat ja kehitysvammiset hoidetaan sunnuntaisinkin, jouluna, uutenavuonna ja juhannuksena. Omaiset voisivat ihan hyvin alkaa itse hoitamaan omaisensa viikonloppuisin.
[/quote]
Mikä ongelma? Eikö ne sunnuntaityöntekijät saa vastaavasti arkena päivän vapaaksi? Miksi porukka nyt lataa jollekin sunnuntaille käsittämätöntä painoarvoa?
Olen eri mieltä. Vieläkin suurin osa ihmisistä on vapaalla la-su, jolloin yleensä suurimmat tapahtumat ym. kissanristiäiset on. Oma sosiaalinen elämä kärsii siitä, että olen lähes joka sunnuntai töissä.
Silloin olisi ok, että ei tulisi palkka tuplana, jos siitä oikeasti tulisi päivä muiden joukossa. Eli niin, että moni muukin kuin asiakaspalvelussa ja hoitoalalla työskentelevät olisivat töissä. Ja esim. Kirkolliset tapahtumat (jumalan palvelus, konfirmaatiot ym.) olisivat myös muina päivinä kuin sunnuntaina.
Jep, eikä viisipäiväinen työviikko.
Olen sitä mieltä että siirrytään 3,5 päiväiseen työviikkoon ja 10h työpäiviin ja luovutaan viikonloppulisistä. Työnantja saa silloin kahdella työntekijällä puljun auki 10h päivässä 7 päivää viikossa halvemmalla kuin nyt ja työntekijöiden vapaa-aika lisääntyy.
Onhan se kuitenkin perheelliselle poissaoloa perheen luota, monesti kun se puoliso ja lapset ovat silloin kotona. Samoin monet muut sosiaaliset riennot, kaikki tapahtuu iltaisin ja viikonloppuisin, ja ei niihin itse vuorotyöläisenä läheskään aina pääse mukaan. Eli koen ansainneeni vuorotyölisät (myös sen pyhäpäivän tuplapalkan) hankalista työajoista korvauksena.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:21"]
Sopii sinä päivänä, kun virastotkin alkavat olla auki sunnuntaisin.
[/quote]
No itseasiassa saisivat minun mielestäni ollakin, vaikka lauantaisin klo 9-14.
Työssäkäyvän näkökulmasta nykyiset aukioloajat ovat naurettavia.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:23"]
No sittenhän se yrittäjä voi itse seisoa siellä kaupassa sunnuntaisin. Sopii mainiosti.
[/quote]
Tai yrittäjä voi vaihtaa sinut sellaiseen työntekijään, joka haluaa olla töissä.
[/quote]
Eipä taida ihan laillisesti noin vain onnistua. Potkuja ei tosimaailmassa jaella kuin Aku Ankassa. Käy töissä, niin alat huomaamaan ne realistiset asiat.
Tosta taksijutusta tuli mieleen, onko laitonta perustaa fb:ssä joku paikallinen kyydinvaihtopalvelu?
Ilmainen asunto ja eläminen mamuille ei sovi nykyaikaan. Luuta käteen heti.
[/quote]
Miksi olisi vaikeaa löytää henkilökuntaa sunnuntaiksi? Aika huonosti menee jos työt eivät tuon vertaa maita.
[/quote]
Henkilökuntaa on jo nyt todella vaikea löytää. Kun suostun tekemään viikonloppuyöt, pomo suurin piirtein polvillaan kiittää, kun tulen töihin. Ja minä en suostu tekemään niitä kuin pelkän rahan takia. Jos niistä ei saisi yhtään enempää, pitäisin tietenkin viikonloput vapaata.
Mä saan sunnuntailisiä noin. 500e kk. En menisi enää sunnuntaina töihin jos ne lakkautetaan.
[/quote]
Palkka se on vissiin motiivina muinakin päivinä, vaikka sen saa vain yksinkertaisena? Jos sunnuntaista tulee normi työpäivä, niin ei se ole sen kummepi työpäivä sen jälkeein kuin vaikka keskiviikko.
Sijaisia vaikeampi saada, jos tulee viikonloppuna äkillinen sairasloma. Opiskelijat ja sijäiset ei välttämättä tule mielellään ja henkilökunta joutuu tekemään pitkää päivää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:25"]
[/quote]
Kyllä kysellään, koska sijaiset ja keikkalaiset valitsevat itse vuoronsa. Vakiporukka on halukasta tekemään viikonloppuisin vuoroja, kun niistä tienaa enemmän. Motivaatio lopahtaa juuri, kun rahaa ei tule ja ei enää ole vapaaehtoisia viikonlopputyöntekijöitä. Hoitoalan palkka on jo nyt niin pieni, että jos sunnuntailisät loppuu, ei sitä vähääkään kiinnostusta alalle ole. Ei monikaan ala kolmivuorotyöhön sillä, että saa 1500 euroa käteen jos sen saat päivätöistäkin.
Jonkin ajan perästä ollaan siinä tilanteessa, että viikonlopputyöntekijöille joudutaan tarjoamaan ylimääräisiä lisiä ja palkkaa, että joku suostuu tulemaan ne tekemään ja se hinnoittelu on kalliimpaa, kuin pelkkä sunnuntailisä.
[/quote]Jos systeemi muuttettaisiin siltä osin, että sunnuntailisiä tai muitakaan vuorolisiä ei maksettaisi, olisi aivan järkevää (työnantajan kannalta) myös muuttaa työehtosopimukset ja työsopimukset siihen malliin, että jos haluat työtä tehdä, teet kaikkia vuoroja ja sillä siisti. Miksi työnantaja tekisi mitään kyselykierroksia, että kelle kelptaisi tätä tai tämä vuoro, kun kaikki olisi samanarvoista aikaa palkan puolesta? Minä en kannata moista, minulle kelpaa kyllä vuorolisät, omalla alallani on itsestäänselvyys, että teen kaikkia vuoroja, kun kerran tämä on ammatti jonka olen valinnut.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:18"]
Olen periaatteessa eri mieltä.
[/quote]
Perustelut thank you? :)
Sunnuntait ja lauantait ovat oletusarvoisesti vapaapäiviä. Tällöin oletusarvoisesti on yhteinen vapaa-aika puolison ja lasten kanssa. Oletusarvoisesti voi järjesttää isompia juhlia tuolloin, jolloin useimmille sopii.
Jos suostuu tuon ajan myymään ja pitämään eri aikaan, niin on oikein, että siitä hankaluudesta maksetaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:27"]
Tosta taksijutusta tuli mieleen, onko laitonta perustaa fb:ssä joku paikallinen kyydinvaihtopalvelu?
[/quote]
On, ellei nyt ihan pienen kaveriporukan kesken suljetussa ryhmässä tee. Naurettavaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:21"]
Sopii sinä päivänä, kun virastotkin alkavat olla auki sunnuntaisin.
[/quote]
Eihän virastojen viikonloppuaukioloa ole nytkään mitenkään lailla rajoitettu. Ei vaan ole nähty tarvetta tarjota virastopalveluita viikonloppuisin. Vähittäiskauppa ja parturikampaamot ovat ainoat toimialat joiden aukioloa on säädelty lailla ja tällainen kummallisuus tullisi poistaa.
No sitten kun kaiki kaupungin työntekijät, virastot ja pankit ja muut suostuu tekee viikonloppuisin töitä samalla palkalla, niin sitten voidaan sanoa, ettei tuplapalkalla ole perusteita. Vuorotyöläinen elää kuitenkin niin eri rytmiä kuin se toinen puolikas, eli virka-aikaan töitä tekevät, joten musta palkan lisät on ihan reilu ja mukava juttu. Se motivoi olemaan vuorotyössä kun niitä päivätöitä ei kaikille riitä.
[/quote]
Nimenomaan. Tätähän nämä päivätyötä tekevät eivät oikein ymmärrä.
Eli mikäli sunnuntaista tulee normaali arkipäivä, joka tarkoittaisi sunnuntailisän poistoa, tulee myös silloin kaikkien edellämainittujen palvella normaalisti. Sama juttu lauantain kanssa.