Sunnuntaityön tuplapalkka ei sovi nykyaikaan
Ennen kuin alatte mellastaa niin olen itsekin ollut kaupassa töissä ja onhan ne sunnuntailisät kivoja. Yhteiskunnallisella tasolla olen kuitenkin vähän miettinyt onko niille enää samanlaista roolia kuin ennen. Maailma ja ihmisten arki on muuttunut ihan hirveästi, yhä harvempi elää enää perinteisen viikkorytmin mukaan, jossa sunnuntai pyhitetään levolle ja kotona olemiselle. Vanhemmat ihmiset ehkä, mutta nuoret ei enää.
Nykyään sunnuntai on tuntemilleni nuorille vain yksi päivä muiden joukossa, jolloin voi hoitaa ruokaostokset tai kierrellä kauppoja, käydä töissä, käydä leffassa tai syömässä, käydä festareilla... Tuntuu vähän hassulta että töistä ropsahtaa kaksinkertainen palkka vain koska duunipäivä sattuu sunnuntaille.
Mielipiteitä?
Kommentit (136)
Mä olen samaa mieltä kuin ap. Sunnuntai ei ole enää lepopäivä tai pyhäpäivä kuten ennen. Maailma pyörii lähes samalla tavalla kuin muinakin päivinä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:27"]
Tosta taksijutusta tuli mieleen, onko laitonta perustaa fb:ssä joku paikallinen kyydinvaihtopalvelu?
[/quote]
Onhan näitä peukakyyti palveluita jo nyt. http://info.kyyti.net/kayttajille/nain-tarjoat-kyytia/
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:21"]
Sopii sinä päivänä, kun virastotkin alkavat olla auki sunnuntaisin.
[/quote]
Eihän virastojen viikonloppuaukioloa ole nytkään mitenkään lailla rajoitettu. Ei vaan ole nähty tarvetta tarjota virastopalveluita viikonloppuisin. Vähittäiskauppa ja parturikampaamot ovat ainoat toimialat joiden aukioloa on säädelty lailla ja tällainen kummallisuus tullisi poistaa.
[/quote]
Ja mitenkä tämä "kummallisuus" vaikuttaa sinun elämääsi mitenkään?
Kateus on karvasta, mutta kuule voit itse hakeutua työhön, jossa pääset "nauttimaan" sunnuntaityöstä ja sen lisästä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:20"]
No sittenhän se yrittäjä voi itse seisoa siellä kaupassa sunnuntaisin. Sopii mainiosti.
[/quote]
Tai yrittäjä voi vaihtaa sinut sellaiseen työntekijään, joka haluaa olla töissä.
[/quote]
Eipä taida ihan laillisesti noin vain onnistua. Potkuja ei tosimaailmassa jaella kuin Aku Ankassa. Käy töissä, niin alat huomaamaan ne realistiset asiat.
[/quote]
Vaan jenkeissäpä jaellaan, ja mielestäni sama systeemi saisi tulla Suomeenkin. Nykyisellään Suomen kohtuullisen kattava irtisanomisturva toimii itse asiassa itseään vastaan, koska myös uuden henkilöstön rekyämisestä on tehty niin raskas prosessi. En sano etteikö työntekijällä täytyisi olla turvaa, mutta nykyinen meno varsinkin joissain valtion putiikeissa 5 vuoden irtisanomissuojineen ei ole tästä maailmasta...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:33"]
No sittenhän se yrittäjä voi itse seisoa siellä kaupassa sunnuntaisin. Sopii mainiosti.
[/quote]
Tai yrittäjä voi vaihtaa sinut sellaiseen työntekijään, joka haluaa olla töissä.
[/quote]
Eipä taida ihan laillisesti noin vain onnistua. Potkuja ei tosimaailmassa jaella kuin Aku Ankassa. Käy töissä, niin alat huomaamaan ne realistiset asiat.
[/quote]
Vaan jenkeissäpä jaellaan, ja mielestäni sama systeemi saisi tulla Suomeenkin. Nykyisellään Suomen kohtuullisen kattava irtisanomisturva toimii itse asiassa itseään vastaan, koska myös uuden henkilöstön rekyämisestä on tehty niin raskas prosessi. En sano etteikö työntekijällä täytyisi olla turvaa, mutta nykyinen meno varsinkin joissain valtion putiikeissa 5 vuoden irtisanomissuojineen ei ole tästä maailmasta...
[/quote]
No mitäpä jos pakkaat nyt kamat ja muutat sinne jenkkeihin? Mitä sinä täällä yrität asioita pitkän prosessin kautta muuttaa, kun se onnela odottaa siellä jo valmiina.
Voidaan tulla lentokentälle vilkuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:28"]
Mä saan sunnuntailisiä noin. 500e kk. En menisi enää sunnuntaina töihin jos ne lakkautetaan.
[/quote]
Sarjakuvaa mukaille
Pomo: Virtanen, haluatko tulla poikkeuksellisesti viikonloppuna töihin purkamaan ruuhkaa?
Virtanen: Ei kiitos, pidän mielummin vapaata.
Pomo: Muotoilen kysymyksen uudelleen. Virtanen, haluatko tulla maanantaina normaalisti töihin?
[/quote]
[/quote]
Voi. Ja minä voin vaihtaa työpaikkaa ja jopa maata, kuten olenkin tehnyt. Ja sunnuntaisin ei olla töissä.
Suuri osa ei työskentele sunnuntaisin, koulut ovat kiinni ja toimistot myös (pankit jne). Se on aina menetettyä vapaa-aikaa muun vapaalla olevan perheen kanssa jos on töissä sunnuntaina.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:36"]
Mä saan sunnuntailisiä noin. 500e kk. En menisi enää sunnuntaina töihin jos ne lakkautetaan.
[/quote]
Sarjakuvaa mukaille
Pomo: Virtanen, haluatko tulla poikkeuksellisesti viikonloppuna töihin purkamaan ruuhkaa?
Pomo: Muotoilen kysymyksen uudelleen. Virtanen, haluatko tulla maanantaina normaalisti töihin?
[/quote]
Uskopa jo: potkut eivät onnistu ihan tuolla tavalla.
Taitaa olla nyt kotona makaavia elämäm_koululaisia kirjoittelemassa, kun niin hatarat perustiedot työelämästä. Aloittakaapa nyt menemällä itse töihin, ja keskittykää sen jälkeen vasta muuhun.
[/quote]
Sarjakuvaa mukaille
[/quote]
Virtanen: Toki tulen maanantaina normaalisti töihin. Sunnuntaina tulen purkamaan lastia vain ylimääräisellä korvauksella.
[/quote]
Näin on sitten kun kaikki pyörii 24/7 ja nakki napsahtaa jokaiselle, niin sitten lisät pois. Työttömät eivät saa viikonlopulta mitään vaikka ovat silloinkin työttömiä.
Kannattaa myös muistaa että kaikki työ ole työpaikalla tapahtuvaa perinteistä työtä, kuten vaikka sairaanhoitajan/lääkärin työtä tai kassatyötä...Niihin sunnuntailisät vielä jotenkin sopivat.
Mutta on myös paljon muita töitä, joissa sunnuntailisä on oikea kummajainen. Monelle työ kulkee mukana koko ajan, ei kaikilla palkkatyöläisilläkään ole enää selkeitä työaikoja, ainakaan ylemmässä portaassa. Jos vaikka firman konsultti tai henkilöstöpäällikkö vastailee sähköposteihin ja työpuheluihin sunnuntaina, kuten todella moni tekee, pitääkö siitäkin maksaa tuplapalkka?
Tähänhän sitä on tultu. Minun puolestani voitaisiin palata vanhaan, jolloin kauopat eivät olleet koko ajan auki, ei sitä ennenkään nälässä oltu vaikka kaupat menivät lauantaina jo kahdelta kiinni. Kyllä se viikonloppuvapaa yhdessä puolison tai perheen kanssa olisi edelleen tärkeä, kaksi vanhempaa kun on vuorotöissä voi yhteistä aikaa perheillä olla aika vähän ja lastenhoito on monesti hankalaa ja kallista. Ja ei, ei se aina ole ammatinvalintakysmys, vaikka kuinka yritettäisiin kaikki me ei voida olla konsultteja ja yksityislääkäreitä jotka itse päättävät työaikansa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:29"]
Sunnuntait ja lauantait ovat oletusarvoisesti vapaapäiviä. Tällöin oletusarvoisesti on yhteinen vapaa-aika puolison ja lasten kanssa. Oletusarvoisesti voi järjesttää isompia juhlia tuolloin, jolloin useimmille sopii. Jos suostuu tuon ajan myymään ja pitämään eri aikaan, niin on oikein, että siitä hankaluudesta maksetaan.
[/quote]
Epätyypilliset työsuhteet on jo ainakin uusissa työsuhteissa tyypillisempiä kuin tyypilliset työsuhteet :)
Yhä harvempi on töissä ma-pe klo 8-16. Se vaan täytyy hyväksyä että tämä yhteiskunta menee siihen suuntaan että pyörät pyörii joka päivä, eikä niitä vakiovapaapäiviä ole. Jossain vaiheessa koulutkin menee 7 päiväiseen aukiolloon ja toivon että perheellisten vapaa-aika toiveita noudatettaisiin, niin että saavat helposti järjestettyä perheelle yhteistä vapaa-aikaa. Toisaalta vanhempien on sitten myös helpompi järjestää vapaata eri aikaan, jolloin pienten lasten hoitoaikoja voidaan minimoida.
Lehtiä ei ainakaan kannata jakaa jos ei sunnuntailisiä tule. Alkaa mennä miinukselle.. Jotain korvaavaa pitäisi sitten olla.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:38"]
[/quote]
Sarjakuvaa mukaille
[/quote]
Virtanen: Toki tulen maanantaina normaalisti töihin. Sunnuntaina tulen purkamaan lastia vain ylimääräisellä korvauksella.
[/quote]
Pomo: ei tarvi tulla enää töihin, portin takana on jonoa
Kyllä nämä asiat hakee pitkässä juoksussa tasapainonsa. Lamassa pomo voi olla niskanpäällä ja nousukauden aikan Virtanen voi kiristää lisää palkkaa ja parempia työehtoja.
En ole kristitty, joten mulle on ihan sama, minä viikonpäivänä olen töissä. Olisi jopa mukavaa, jos saisi vapaaksi oman uskontonsa mukaiset päivät. Voisin siis hyvin työpaikalla vaihtaa työvuoroja kristityn kollegani kanssa, jotta hän saa pitää sunnuntainsa, joulunsa ja muut juhlapyhät, joita uskontonsa vuoksi haluaa viettää. Ja vastaavasti hän tekisi ne minun uskontoni mukaiset juhlapäivät ja minä perheineni voisin viettää pyhäpäiviä niiden oikeina päivinä eikä silloin, kun satun saamaan vapaata.
Miksi sunnuntailisiä ei voisi sopia työehtosopimuksissa? Silloin kohdentuisivat niille aloille joilla ovat nykyäänkin käytössä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:38"]
[/quote]
Näin on sitten kun kaikki pyörii 24/7 ja nakki napsahtaa jokaiselle, niin sitten lisät pois. Työttömät eivät saa viikonlopulta mitään vaikka ovat silloinkin työttömiä.
[/quote]
Yölisä ei ole sama asia kuin lauantai- tai sunnuntailisä. Öisin työskentely ja vuortyö on raskaampaa, kyllä siitä kuuluu lisä saada.
Sekin on jo iso juttu jos virastot alkaa olla auki viikonloppuisin, jos sille nyt ylipäätään on tarvetta. Netissähän nämä asiat voi hoitaa ja potkia virastonluukkuihmiset kortistoon.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:19"]
Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.
[/quote]
Silti ihmiset odottavat, että sunnuntaisinkin palvelu pelaa ja mummot ja sairaat ja mielisairaat ja kehitysvammiset hoidetaan sunnuntaisinkin, jouluna, uutenavuonna ja juhannuksena. Omaiset voisivat ihan hyvin alkaa itse hoitamaan omaisensa viikonloppuisin.
[/quote]
Mikä ongelma? Eikö ne sunnuntaityöntekijät saa vastaavasti arkena päivän vapaaksi? Miksi porukka nyt lataa jollekin sunnuntaille käsittämätöntä painoarvoa?
[/quote]
Koska muu perhe on viikonlopun vapaalla. Viikonloppuisin on festarit ja kaikki kiva. Samoin kuppiloissa kulkee viikonloppuna kaverit. Kuka hullu suostuu viikonloppuna töihin peruspalkalla.Nyt jo varsinkin nuoria vaikea saada tekemään viikonloppuja.