Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sunnuntaityön tuplapalkka ei sovi nykyaikaan

Vierailija
11.08.2015 |

Ennen kuin alatte mellastaa niin olen itsekin ollut kaupassa töissä ja onhan ne sunnuntailisät kivoja. Yhteiskunnallisella tasolla olen kuitenkin vähän miettinyt onko niille enää samanlaista roolia kuin ennen. Maailma ja ihmisten arki on muuttunut ihan hirveästi, yhä harvempi elää enää perinteisen viikkorytmin mukaan, jossa sunnuntai pyhitetään levolle ja kotona olemiselle. Vanhemmat ihmiset ehkä, mutta nuoret ei enää.

Nykyään sunnuntai on tuntemilleni nuorille vain yksi päivä muiden joukossa, jolloin voi hoitaa ruokaostokset tai kierrellä kauppoja, käydä töissä, käydä leffassa tai syömässä, käydä festareilla... Tuntuu vähän hassulta että töistä ropsahtaa kaksinkertainen palkka vain koska duunipäivä sattuu sunnuntaille.

Mielipiteitä?

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:28"]

Mä saan sunnuntailisiä noin. 500e kk. En menisi enää sunnuntaina töihin jos ne lakkautetaan.

[/quote]

Sarjakuvaa mukaille

Pomo: Virtanen, haluatko tulla poikkeuksellisesti viikonloppuna töihin purkamaan ruuhkaa?

Virtanen: Ei kiitos, pidän mielummin vapaata.

Pomo: Muotoilen kysymyksen uudelleen. Virtanen, haluatko tulla maanantaina normaalisti töihin?

[/quote]

Virtanen: Toki tulen maanantaina normaalisti töihin. Sunnuntaina tulen purkamaan lastia vain ylimääräisellä korvauksella.

[/quote]

Pomo: ei tarvi tulla enää töihin, portin takana on jonoa

Kyllä nämä asiat hakee pitkässä juoksussa tasapainonsa. Lamassa pomo voi olla niskanpäällä ja nousukauden aikan Virtanen voi kiristää lisää palkkaa ja parempia työehtoja.

[/quote]

Tämän takia kukaan järkevä koulutettu ei enää Suomessa haluakaan olla töissä. Muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa työntekijöitä kohdellaan paremmin eikä uhitella ja pelotella.

Vierailija
62/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:41"]

Kannattaa myös muistaa että kaikki työ ole työpaikalla tapahtuvaa perinteistä työtä, kuten vaikka sairaanhoitajan/lääkärin työtä tai kassatyötä...Niihin sunnuntailisät vielä jotenkin sopivat.

Mutta on myös paljon muita töitä, joissa sunnuntailisä on oikea kummajainen. Monelle työ kulkee mukana koko ajan, ei kaikilla palkkatyöläisilläkään ole enää selkeitä työaikoja, ainakaan ylemmässä portaassa. Jos vaikka firman konsultti tai henkilöstöpäällikkö vastailee sähköposteihin ja työpuheluihin sunnuntaina, kuten todella moni tekee, pitääkö siitäkin maksaa tuplapalkka?  

[/quote]

Konsultilla ja henkilöstöpäälliköllä on yleensä kokonaispalkka. Työt tehdään silloin kun ne pitää tehdä.

Ja se on huomioitu palkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa että kaikki työ ole työpaikalla tapahtuvaa perinteistä työtä, kuten vaikka sairaanhoitajan/lääkärin työtä tai kassatyötä...Niihin sunnuntailisät vielä jotenkin sopivat.

Mutta on myös paljon muita töitä, joissa sunnuntailisä on oikea kummajainen. Monelle työ kulkee mukana koko ajan, ei kaikilla palkkatyöläisilläkään ole enää selkeitä työaikoja, ainakaan ylemmässä portaassa. Jos vaikka firman konsultti tai henkilöstöpäällikkö vastailee sähköposteihin ja työpuheluihin sunnuntaina, kuten todella moni tekee, pitääkö siitäkin maksaa tuplapalkka?  

[/quote]

ammatinvalintakysymys. Jos konsulttia harmittaa lääkärin tai hoitajan saama sunnuntailisä, hän voi vapaasti lukea lähihoitajaksi tai lääkäriksi. Kummaa suomalaista kateutta. Jos ei itse saa, se pitää poistaa kaikilta muiltakin

Vierailija
64/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan sunnuntailisiä noin. 500e kk. En menisi enää sunnuntaina töihin jos ne lakkautetaan.

[/quote]

Sarjakuvaa mukaille

Pomo: Virtanen, haluatko tulla poikkeuksellisesti viikonloppuna töihin purkamaan ruuhkaa?

Pomo: Muotoilen kysymyksen uudelleen. Virtanen, haluatko tulla maanantaina normaalisti töihin?

[/quote]

Uskopa jo: potkut eivät onnistu ihan tuolla tavalla.

Taitaa olla nyt kotona makaavia elämäm_koululaisia kirjoittelemassa, kun niin hatarat perustiedot työelämästä. Aloittakaapa nyt menemällä itse töihin, ja keskittykää sen jälkeen vasta muuhun.

[/quote]

Onpas aggressiivinen sävy, ettet vain itse olisi taas joku "saavutetuista" eduista nauttiva suojatyöpaikkalainen 5 vuoden irtisanomisturvalla?

Vierailija
65/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:42"]

Tähänhän sitä on tultu. Minun puolestani voitaisiin palata vanhaan, jolloin kauopat eivät olleet koko ajan auki, ei sitä ennenkään nälässä oltu vaikka kaupat menivät lauantaina jo kahdelta kiinni. Kyllä se viikonloppuvapaa yhdessä puolison tai perheen kanssa olisi edelleen tärkeä, kaksi vanhempaa kun on vuorotöissä voi yhteistä aikaa perheillä olla aika vähän ja lastenhoito on monesti hankalaa ja kallista. Ja ei, ei se aina ole ammatinvalintakysmys, vaikka kuinka yritettäisiin kaikki me ei voida olla konsultteja ja yksityislääkäreitä jotka itse päättävät työaikansa.

[/quote]

Jaa, meillä oli vuorotyössä kyllä lastenhoito halvempaa. Kun toinen teki vuorotyötä ja toisella oli erittäin joustavat työajat, niin lapsille riitti 25% hoitopaikka. Toinen oli aina yöt ja viikonloput kotona ja toinen taas usein myös arkipäivinä ainakin puolikkaan päivän.

Kai te tajuatte että muutos koskisi myös päiväkodin henkilökuntaa, myös päiväkoti alkaisi olla auki 7 päivää viikossa, kun mitään erityisvapaapäiviä ei enää olisi.

Vierailija
66/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tämä.

Vierailija
67/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:18"]

Olen periaatteessa eri mieltä.

[/quote]

Perustelut thank you? :)

[/quote]

Perustelu on jo sisällytetty lauseeseen. Oletko lukutaitoinen?

Kokeillaan uudestaan oikein hitaasti, p.e.r.i.a.a.t.t.e.e.s.s.a.

Noin, aukesiko?

[/quote]

Tuo on juuri tuota änkyrävänkäämistä.

Vierailija
68/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok sitten, kun työntekijän lapset voivat paikkakunnasta riippumatta mennä kouluun ja päiväkotiin normaalisti sunnuntaisin, eikä viikonloppu ole enää sitä normaalisti lasten kanssa vietettävää yhteistä aikaa. Vielä kun tosiaan sama alkaa päteä sen toisen vanhemman virastotyöhönkin, niin sen jälkeenhän tällä epätyypillisten työ- ja kouluaikojen perheellä on kaikille yhteisiä vapaapäiviä luultavasti 1-2 kuukaudessa, työnantaja säästää ja kaikki ovat iloisia. :/
-
Niin, ja kun kaikki joukkoliikenne alkaa myös sunnuntaisin toimia arkiaikatauluilla, jolloin työpäivä ei pitene hitaamman matkustuksen vuoksi.

Vierailija
69/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:47"]

[/quote]

Sarjakuvaa mukaille

[/quote]

Virtanen: Toki tulen maanantaina normaalisti töihin. Sunnuntaina tulen purkamaan lastia vain ylimääräisellä korvauksella.

[/quote]

Kyllä nämä asiat hakee pitkässä juoksussa tasapainonsa. Lamassa pomo voi olla niskanpäällä ja nousukauden aikan Virtanen voi kiristää lisää palkkaa ja parempia työehtoja.

[/quote]

Tämän takia kukaan järkevä koulutettu ei enää Suomessa haluakaan olla töissä. Muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa työntekijöitä kohdellaan paremmin eikä uhitella ja pelotella.

[/quote]

Olisi todella mielenkiintoinen kokeilu, jos sunnuntailisät Suomesta poistettaisiin. Norja, Ruotsi ja Enlanti vetää jo nykyään suomalaisia hoitajia puoleensa paremmalla palkalla. Lääkäritkin kelpaavat vallan mainiosti. 

Haluaisin nähdä, millainen tilanne Suomeen tulisi, kun ainoana maana täällä muiden maiden keskellä ei maksaisi sunnuntailisää.

Kaupan kassa voi miettiä tätä hiljaisina hetkinä siellä kassalla

Vierailija
70/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:45"]

En ole kristitty, joten mulle on ihan sama, minä viikonpäivänä olen töissä. Olisi jopa mukavaa, jos saisi vapaaksi oman uskontonsa mukaiset päivät. Voisin siis hyvin työpaikalla vaihtaa työvuoroja kristityn kollegani kanssa, jotta hän saa pitää sunnuntainsa, joulunsa ja muut juhlapyhät, joita uskontonsa vuoksi haluaa viettää. Ja vastaavasti hän tekisi ne minun uskontoni mukaiset juhlapäivät ja minä perheineni voisin viettää pyhäpäiviä niiden oikeina päivinä eikä silloin, kun satun saamaan vapaata.

[/quote]

Kristitythän tekevät jo nyt syntiä kun pitävät kaksi lepopäivää viikossa, viettävät pekkasvapaita ja vuosilomia. Jumala lupasi vain yhden lepopäivän viikossa.

Vierailija
71/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sunnuntailisiä ei voisi sopia työehtosopimuksissa? Silloin kohdentuisivat niille aloille joilla ovat nykyäänkin käytössä.

[/quote]

ok. Ja ne alat joilla ei ole oltu sunnuntaisin töissä, niin pitäisi sitten alkaa olemaan ilman eri korvausta?

Vierailija
72/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:52"]

[/quote]

Sarjakuvaa mukaille

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olisi todella mielenkiintoinen kokeilu, jos sunnuntailisät Suomesta poistettaisiin. Norja, Ruotsi ja Enlanti vetää jo nykyään suomalaisia hoitajia puoleensa paremmalla palkalla. Lääkäritkin kelpaavat vallan mainiosti. 

Haluaisin nähdä, millainen tilanne Suomeen tulisi, kun ainoana maana täällä muiden maiden keskellä ei maksaisi sunnuntailisää.

Kaupan kassa voi miettiä tätä hiljaisina hetkinä siellä kassalla

[/quote]

Suomessa on 500 000 työtöntä, kyllä niihin hommiin tekijöitä löytyisi peruspalkalla

Vierailija
73/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:49"]

[/quote]

ammatinvalintakysymys. Jos konsulttia harmittaa lääkärin tai hoitajan saama sunnuntailisä, hän voi vapaasti lukea lähihoitajaksi tai lääkäriksi. Kummaa suomalaista kateutta. Jos ei itse saa, se pitää poistaa kaikilta muiltakin

[/quote]

Päinvastoin, tällähän hetkellä sillä konsultilla ON oikeus vaatia työnantajaltaan tuplapalkkaa niistä sunnuntain sähköposteista. Onko se sinusta reilua? Minusta ei.

Eikä kukaan sunnuntailisiä ole poistamassa sairaanhoitajilta, vaan on ehdotettu että ne eivät enää koskisi lain mukaan kaikkia, vaan sovittaisiin erikseen alakohtaisissa työehtosopimuksissa.

Vierailija
74/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:19"]

Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.

[/quote]

Miksi olisi? Meille tulee jatkuvasti lisää maahanmuuttajia, joille sunnuntai ei ole sen kummallisempi päivä kuin keskiviikkokaan. 

Vierailija
75/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sarjakuvaa mukaille

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Suomi on managment by perkele ja suurin osa työnatajista täysiä mulkvisteja.

Mutta globalisaatio muuttaa tällaiset asita. Pikkuhiljaa erot maiden välillä poistuu.

Vierailija
76/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on huvittavaa, että virastojen pitäisi olla auki lauantaisin tai etenkään sunnuntaisin. Eihän niihin riitä asioivia muutenkaan, palveluajat ovat jo nykyisellään pienet, asiointi on siirtynyt nettiin. Jos tätä haluttaisiin vain siksi, ettei kenelläkään saisi olla kahta vapaapäivää peräkkäin, jos itsellä ei satu olemaan, niin onpa lapsellinen syy. 

Vierailija
77/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:19"]

Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.

[/quote]

Miksi olisi? Meille tulee jatkuvasti lisää maahanmuuttajia, joille sunnuntai ei ole sen kummallisempi päivä kuin keskiviikkokaan. 

[/quote

Sekin sopisi erittäin hyvin. Maahanmuuttajat tekisi viikonloput, itse voisin tehdä pelkkääma-pe vuoroa

Vierailija
78/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:55"]

Miksi sunnuntailisiä ei voisi sopia työehtosopimuksissa? Silloin kohdentuisivat niille aloille joilla ovat nykyäänkin käytössä.

[/quote]

ok. Ja ne alat joilla ei ole oltu sunnuntaisin töissä, niin pitäisi sitten alkaa olemaan ilman eri korvausta?

[/quote]

Esimerkiksi yllä olevan konsulttiesimerkin tapauksessa, niin kyllä, ilman eri korvausta.

Eiväthän he nytkään korvauksia vaadi, mutta lain mukaan olisivat siihen oikeutettuja.

Vierailija
79/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:45"]

En ole kristitty, joten mulle on ihan sama, minä viikonpäivänä olen töissä. Olisi jopa mukavaa, jos saisi vapaaksi oman uskontonsa mukaiset päivät. Voisin siis hyvin työpaikalla vaihtaa työvuoroja kristityn kollegani kanssa, jotta hän saa pitää sunnuntainsa, joulunsa ja muut juhlapyhät, joita uskontonsa vuoksi haluaa viettää. Ja vastaavasti hän tekisi ne minun uskontoni mukaiset juhlapäivät ja minä perheineni voisin viettää pyhäpäiviä niiden oikeina päivinä eikä silloin, kun satun saamaan vapaata.

[/quote]

Ajattelin perustaa uskonnon jossa on kolme pyhäpäivää viikossa ja koko kesä 3kk sekä vuodenvaihteessa kolmen viikon pyhät. Löytyykö kannatusta? Eikös viidellä sadalla jäsenellä saa rekisteröityä oman uskontokunnan?

Vierailija
80/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:58"]

Tuo on huvittavaa, että virastojen pitäisi olla auki lauantaisin tai etenkään sunnuntaisin. Eihän niihin riitä asioivia muutenkaan, palveluajat ovat jo nykyisellään pienet, asiointi on siirtynyt nettiin. Jos tätä haluttaisiin vain siksi, ettei kenelläkään saisi olla kahta vapaapäivää peräkkäin, jos itsellä ei satu olemaan, niin onpa lapsellinen syy. 

[/quote]

Joo mutta eihän tässä maassa KUKAAN tee 7 päivänä viikossa läpi vuoden duunia, kyllä niillä sunnuntaista kohkaajilla on sitä vapaata arkena. Tähän ketjuun nyt vaan näyttää riittävän kaiken maailman nurisijoita muutosvastarintoineen. Alkaa jotenkin ärsyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi