Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sunnuntaityön tuplapalkka ei sovi nykyaikaan

Vierailija
11.08.2015 |

Ennen kuin alatte mellastaa niin olen itsekin ollut kaupassa töissä ja onhan ne sunnuntailisät kivoja. Yhteiskunnallisella tasolla olen kuitenkin vähän miettinyt onko niille enää samanlaista roolia kuin ennen. Maailma ja ihmisten arki on muuttunut ihan hirveästi, yhä harvempi elää enää perinteisen viikkorytmin mukaan, jossa sunnuntai pyhitetään levolle ja kotona olemiselle. Vanhemmat ihmiset ehkä, mutta nuoret ei enää.

Nykyään sunnuntai on tuntemilleni nuorille vain yksi päivä muiden joukossa, jolloin voi hoitaa ruokaostokset tai kierrellä kauppoja, käydä töissä, käydä leffassa tai syömässä, käydä festareilla... Tuntuu vähän hassulta että töistä ropsahtaa kaksinkertainen palkka vain koska duunipäivä sattuu sunnuntaille.

Mielipiteitä?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:47"]

[/quote]

Joulu ei ole alun perin uskonnollinen juhla, vaan pakanajuhla, jonka kristityt hyödynsivät aivopestessään porukkaa kristinuskoon.

[/quote]

Mikä joulu sitten oli ennenkuin siitä tuli pakanajuhla? Tavallinen talvinen päivä, jonka pakanat pakottivat taipumaan pakanallisiin juhlamenoihinsa! 

[/quote]

Talvipäivän seisaus. Vanhoissa kulttuureissa tähtitiede oli korkeassa kurssissa.

Auringon vuosittaisen kierron mukaan laadittiin hämmästyttävän tarkkoja kalentereita. Näitä löytyy mm. amerikan vanhoista kulttuureista ja mm. stonehenge englannissa on todennäköisesti aurinkokalenteri.

Ajalla ennen (nyky)uskontoja palvottiin mm. aurinkoa. Silloisella uskonnolla oli siis havaittavissa oleva konkreettinen kohde. Nykyaikana pakanuus tarkoittaa uskonpuutetta novellikokoelmaan (raamattu).
[/quote]
Oli mikä oli, mutta tavalliseksi arkipäiväksi siis joulukin. Ja muut pyhät.

Vierailija
122/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ihan sama. Eipä tarvi sitten enää olla viikonloppuisin töissä. Helpompaahan se niin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:19"]

Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.

[/quote]

Silti ihmiset odottavat, että sunnuntaisinkin palvelu pelaa ja mummot ja sairaat ja mielisairaat ja kehitysvammiset hoidetaan sunnuntaisinkin, jouluna, uutenavuonna ja juhannuksena. Omaiset voisivat ihan hyvin alkaa itse hoitamaan omaisensa viikonloppuisin.

[/quote]

Mikä ongelma? Eikö ne sunnuntaityöntekijät saa vastaavasti arkena päivän vapaaksi? Miksi porukka nyt lataa jollekin sunnuntaille käsittämätöntä painoarvoa?
[/quote] no lapsillakin on koulusta viikonloppuna vapaata. Vai Meinaatko, että koulut myös auki 7 päivää viikossa? Viikonloppu on monesti perheen yhteinen aika. Sillä ei mitään merkitystä?

Vierailija
124/136 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla voisi myös sanoa, että yötyösitä ei tarvitse maksaa enemmän. Virastot ymS. Ja koko yhteiskunnan kaikki palvelut auki 24/ 7

Vierailija
125/136 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:42"]

Minusta sunnuntai voisi olla +50% ja lauantai +50% ja kaikki arkipyhät kuten joulu, juhannus, vappu, uusivuosi jne +200%. Minulle olisi tärkeää olla viikonloppuna kotona miehen ja perheen kanssa, mutta se ei ole hoitotyössä mahdollista, minulle molemmat päivät ovat yhtä tärkeitä. Juhlapyhinä en haluaisi olla töissä ollenkaan, eli silloin kun minut pakotetaan mummojen ja ukkien paskaperseitä pesemään jouluaattoiltana sen sijaan että saisin olla perheeni kanssa niin haluan siitä kunnon korvauksen, +100% on naurettava hinta kun hoitajan palkka on niin pieni.

[/quote]

Samaa mieltä. Mun mielestä myös tavallisista viikonlopuista 50% lisäkorvaus nykyisen 100 % sijasta, mutta tärkeimmistä juhlapyhistä esim. kolmin-nelinkertainen korvaus normaaliin nähden. On naurettavaa että tavallisena sunnuntaina tehty työ katsotaan samanlaiseksi uhraukseksi kuin vaikka jouluaattona tehty työ.   

Tosin Suomessa on se ongelma että nykyisellään juhlapyhiksi lasketaan kirkollisen kalenterin mukaan myös esim.  helluntait, loppiaiset, pyhäinpäivät ja helatorstait, joita kukaan ei käytännössä vietä. Niistä ei mielestäni tarvisi maksaa normaalia sunnuntaikorvausta enempää. 

Vierailija
126/136 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:46"]

Miksi sunnuntailisiä ei voisi sopia työehtosopimuksissa? Silloin kohdentuisivat niille aloille joilla ovat nykyäänkin käytössä.

[/quote]

Missä luulet niistä sovittavan??

[/quote]

Työaikalaissa, kuudes luku:

33 §
Sunnuntaityö

Säännöllisenä työaikana tehdystä sunnuntaityöstä on maksettava 100 prosentilla korotettu palkka. Jos työ on lisä-, yli- tai hätätyötä, on siitä suoritettava myös 22 tai 23 §:n mukaan määräytyvä korvaus, joka lasketaan työntekijän korottamattomasta palkasta.

Sunnuntaityöstä maksettavaa korotettua palkkaa laskettaessa on noudatettava, mitä 22 §:ssä säädetään ylityöstä maksettavan korotetun palkan laskemisesta.

Vierailija
127/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:44"]

Minulle ihan sama. Eipä tarvi sitten enää olla viikonloppuisin töissä. Helpompaahan se niin on.

[/quote]

Näin. Ei kukaan ole jouluaattona iltavuorossa ihan sen takia, että haluaa, vaan ihan rahan takia. Samoin viikonloppuisin.

Vierailija
128/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on totta. Mutta pitäis olla jokin vuorotyölisä, joka tavallaan ajaisi saman asian. -vuorotyömyyjä

Vierailija
129/136 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sunnuntai on vain päivä muiden joukossa -heitto oli Häkämiehen surkea yritys saada laskettua työntekijöiden palkkoja. EK ja Häkämies heittelevät koko ajan työntekijöiden asemaa ja palkkausta heikentäviä ehdotuksia, että edes jokin niistä menisi läpi.

Näin työntekijän näkökulmasta on ikävää kuunnella ns. yhteiskuntasopimuksen ehtoja. Firmat heittävät väkeä pellolle ja samaan aikaan maksavat osakkeenomistajille makoisat osingot. Onko työntekijä ainoa laman maksumies.

Vierailija
130/136 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, lisät vaan vex

Vierailija
131/136 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on palkanosa. Tyypillisesti vielä duunia tehdään sunnuntaisin matalapalkka-aloilla.

Jos erillinen sunnuntailisä poistetaan pitää tuoda saman suuruinen korotus kuukausipalkkaan aloilla, joilla työtä tehdään sunnuntaisin.

Tämähän ei tietenkään ole ap:n ajatuksena vaan kuukausipalkan pudottaminen sunnuntailisän verran.

Vierailija
132/136 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kirjoitti:

Jep, lisät vaan vex

Ei ole olemassakaan mitään "lisiä" (paitsi tulospalkkiot ja bonukset) vaan pelkästään kuukausipalkka ja miten se lasketaan. Palkka sitten muodostuu erilaisten sääntöjen pohjalta. Vaikkapa työtuntien määrästä, jotka kai sitten ovat "työtuntilisiä".

"Sunnuntailisiä" nauttivien kuukausipalkat eivät perinteisesti ole kovinkaan hirmuisia.

Vierailija
133/136 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Samahan se on jos jätetään sunnuntailisät pois ja kompensoidaan ne palkassa. Tämä tietenkin myös muilla aloilla kuin pelkästään kaupan alalla. Sunnuntailisät kun vaikuttavat aika paljon kuukausipalkkaan joten kompensointi tasoittaisi palkkoja.

Vierailija
134/136 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ilmeisesti haluaa palata ajassa 60 vuotta taaksepäin. Silloinhan oli niitä pieniä kyläkauppoja joita hoiti ainoastaan kauppiaat itse, ja ne olivat auki aina. Silloin oli myöskin maatiloilla rengit ja piiat. Onneksi sitten joku instanssi sai ajettua läpi kahdeksan tunnin työajan ja vielä myöhemmin ne vapaat lauantait. Voisit ap LÄHTEÄ VAIKKA SINNE LUVATTUUN MAAHAN JOSSA KAIKILLA ON SE SAMANMOINEN MAHDOLLISUUS RIKASTUA. Toisilla vaan paremmat mahdollisuudet kuin toisilla. Tosi ei siellä USA:ssa ole se sosiaaliturvaka

tuasianmkainen[/quote

Kyllä 8 tunnin työpäivä ajettiin läpi jo 1900-luvun alussa.]

Vierailija
135/136 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä. Olin aiemmin kaupan alalla töissä ja jouduin olemaan viikonloppuna töissä. Kouluttauduin lisää ja vaihdoin alaa 7 vuotta sitten, ja edelleen olen erittäin onnellinen, että saan la-su olla vapaalla. Mun mielestä he jotka työskentelevät iltaisin, öisin ja sunnuntaisin ovat suntiksensa ansainneet.

Vierailija
136/136 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin. Sunnuntailisät pitäisi jakaa tasaisesti kaikille viikonpäiville. Reilumpaa näin. Ilta ja yökorvaukset ok!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi