Sunnuntaityön tuplapalkka ei sovi nykyaikaan
Ennen kuin alatte mellastaa niin olen itsekin ollut kaupassa töissä ja onhan ne sunnuntailisät kivoja. Yhteiskunnallisella tasolla olen kuitenkin vähän miettinyt onko niille enää samanlaista roolia kuin ennen. Maailma ja ihmisten arki on muuttunut ihan hirveästi, yhä harvempi elää enää perinteisen viikkorytmin mukaan, jossa sunnuntai pyhitetään levolle ja kotona olemiselle. Vanhemmat ihmiset ehkä, mutta nuoret ei enää.
Nykyään sunnuntai on tuntemilleni nuorille vain yksi päivä muiden joukossa, jolloin voi hoitaa ruokaostokset tai kierrellä kauppoja, käydä töissä, käydä leffassa tai syömässä, käydä festareilla... Tuntuu vähän hassulta että töistä ropsahtaa kaksinkertainen palkka vain koska duunipäivä sattuu sunnuntaille.
Mielipiteitä?
Kommentit (136)
Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.
Jos on viikkotunnit täynnä niin sitten ylityölisät vois riittää, ei lisiä päivän nimen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:19"]
Passaa minulle. Sen jälkeen ei enää ole mitään kiinnostusta käydä viikonloppuisin töissä. Vaikeaa on varmaan löytää sunnuntaiksi sairaaloihin ja muihin laitoksiin henkilökuntaa. Sunnuntailisä on ollut ainoa motiivi olla viikonloppuna töissä.
[/quote]On se toisaalta niinkin, että jos työhön kuuluu vuoroja kaikkina päivinä ja vuorokauden aikoina, niin eipä niistä voi kieltäytykään. Ei niihin nytkään suostumusta kysellä.
No sittenhän se yrittäjä voi itse seisoa siellä kaupassa sunnuntaisin. Sopii mainiosti.
Sopii sinä päivänä, kun virastotkin alkavat olla auki sunnuntaisin.
Niin no uskonnostahan tuokin sinänsä polveutuu, mutta samalla periaatteella voisi uskovaisiltakin ottaa juhlapyhät pois, koska ne ovat alunperin olleet pakanajuhlia, joiden päälle on vain liimattu tämä kristinuskon merkitys, jotta ne omaksuttaisiin helpommin. Että oikeastihan ne ei ole niitä päiviä, joina kristityt niitä palvoo...
Mä ainakin nautin mun sunnuntailisistä, sitä paitsi niitähän jaetaan tasaisesti kaikille. Viikonloppu nyt vaan on eri asemassa kuin arkipäivät, koska jotenkin viikkoa pitää jaotella ja toki ne yleisimmät kaksi vapaapäivää viikossa saavat sen ihmeellisen maineen.
[/quote]
Miksi olisi vaikeaa löytää henkilökuntaa sunnuntaiksi? Aika huonosti menee jos työt eivät tuon vertaa maita.
[/quote]
Silti ihmiset odottavat, että sunnuntaisinkin palvelu pelaa ja mummot ja sairaat ja mielisairaat ja kehitysvammiset hoidetaan sunnuntaisinkin, jouluna, uutenavuonna ja juhannuksena. Omaiset voisivat ihan hyvin alkaa itse hoitamaan omaisensa viikonloppuisin.
No sitten kun kaiki kaupungin työntekijät, virastot ja pankit ja muut suostuu tekee viikonloppuisin töitä samalla palkalla, niin sitten voidaan sanoa, ettei tuplapalkalla ole perusteita.
Vuorotyöläinen elää kuitenkin niin eri rytmiä kuin se toinen puolikas, eli virka-aikaan töitä tekevät, joten musta palkan lisät on ihan reilu ja mukava juttu. Se motivoi olemaan vuorotyössä kun niitä päivätöitä ei kaikille riitä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:20"]
[/quote]On se toisaalta niinkin, että jos työhön kuuluu vuoroja kaikkina päivinä ja vuorokauden aikoina, niin eipä niistä voi kieltäytykään. Ei niihin nytkään suostumusta kysellä.
[/quote]
Kyllä muuten kaupan alalla kysellään. On ihan erillinen kohta sopimuksessa, että teetkö sunnuntaityötä vai et.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:20"]
No sittenhän se yrittäjä voi itse seisoa siellä kaupassa sunnuntaisin. Sopii mainiosti.
[/quote]
Tai yrittäjä voi vaihtaa sinut sellaiseen työntekijään, joka haluaa olla töissä.
Samaa mieltä nelosen kanssa, lisäksi lauantai-iltalisä motivoi menemään lauantaina töihin, jos lauantai- ja sunnuntai lisiä ei olisi, en minä suostuisi viikonloppuhommiin alkuunkaan.
Suomessa on paljon muitakin jäänteitä ajoilta, jolloin maailma oli tosi erilainen. Esimerkiksi taksimonopoli on vuonna 2015 ihan käsittämätön juttu. Kuluttajat haluaisivat hyödyntää erilaisia edullisia ja toimivia vertaiskyytipalveluita, mutta byrokratia kieltää. Kuluttaja, kilpailu ja elinkeinon harjoittaminen kärsii, taksiliitto voittaa.
Vaikea saada sijaisia sairaslomiin jo sunnuntai lisät loppuvat. Ei löydy enään jouluihin ja pyhiin innokkaita tekejöitä
AP ilmeisesti haluaa palata ajassa 60 vuotta taaksepäin. Silloinhan oli niitä pieniä kyläkauppoja joita hoiti ainoastaan kauppiaat itse, ja ne olivat auki aina. Silloin oli myöskin maatiloilla rengit ja piiat. Onneksi sitten joku instanssi sai ajettua läpi kahdeksan tunnin työajan ja vielä myöhemmin ne vapaat lauantait. Voisit ap LÄHTEÄ VAIKKA SINNE LUVATTUUN MAAHAN JOSSA KAIKILLA ON SE SAMANMOINEN MAHDOLLISUUS RIKASTUA. Toisilla vaan paremmat mahdollisuudet kuin toisilla. Tosi ei siellä USA:ssa ole se sosiaaliturvakaan asianmkainen
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:16"]
Ennen kuin alatte mellastaa niin olen itsekin ollut kaupassa töissä ja onhan ne sunnuntailisät kivoja. Yhteiskunnallisella tasolla olen kuitenkin vähän miettinyt onko niille enää samanlaista roolia kuin ennen. Maailma ja ihmisten arki on muuttunut ihan hirveästi, yhä harvempi elää enää perinteisen viikkorytmin mukaan, jossa sunnuntai pyhitetään levolle ja kotona olemiselle. Vanhemmat ihmiset ehkä, mutta nuoret ei enää.
Nykyään sunnuntai on tuntemilleni nuorille vain yksi päivä muiden joukossa, jolloin voi hoitaa ruokaostokset tai kierrellä kauppoja, käydä töissä, käydä leffassa tai syömässä, käydä festareilla... Tuntuu vähän hassulta että töistä ropsahtaa kaksinkertainen palkka vain koska duunipäivä sattuu sunnuntaille.
Mielipiteitä?
[/quote] Eniten säästöjä saataisiin pitämällä sunnuntaina kaikki kaupat ja kirjastot kiinni. Jossei arkena kerkeä asioitaan hoitaa niin voi voi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:19"]
[/quote]
Kyllä meillä saa kieltäytyä sunnuntaityöstä t. kaupan kassa
Olen periaatteessa samaa mieltä.