Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että ottaa päähän nirsot lapset!

Vierailija
11.08.2015 |

Kertovat mistä kaikista mahdollisista ruoista eivät pidä, vaikka kukaan ei edes kysy mitään. Jos jotain tarjoaa niin nyrpistävät nenäänsä ja sanovat, etteivät tykkää. Saattavat olla jo lähes kouluikäisiä, kenen pitäisi osata jo jotain pöytätapoja. Siihen ei esim mielestäni kuulu se, että kylässä kovaan ääneen sanotaan kun istutaan pöytään että joku tarjolla oleva ruoka on OMASTA mielestä2924 pahaa.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:19"]

Meillä on opetettu lapsille, että kylässä ei koskaan syödä mitään. Lasten ollessa pienempiä mukana oli omat eväät, nyt syödään ennen kyläänmenoa ja koko perhe kieltäytyy tarjoiluista. Juhlissa jne. otetaan lautaselle jotain pientä ja jos joku ihmettelee, miksi ei syödä, valitellaan mahatautia, joka jyllää perheessä.

Näin kukaan ei pääse sanomaan meidän lapsia nirsoiksi! Kun ei oteta mitään, ei valikoida syömisiä. Jos joku loukkaantuu siitä, että lapset ei syö mitään, osaan minä ihmetellä, että läskeiksikö ne pitäisi lihottaa. Ja tietenkin myös minä kieltäydyn tarjoiluista, korkeintaan otan kahvia.

[/quote]

Te ette taida pahemmin edes matkustella missään?

Vierailija
102/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsi söi ihan nätisti kaikkea mitä tarjottiin kunnes hoksasi että liha on eläintä. Oli joku kymmenvuotias. Jumaliste, että sille ei kelpaa mikään normi ruoka. Kaikki on niin liian lihaksia, prkl. Ja eiku pikkuveli perässä, mutta nirsoilun kohteena kaikki kasvikset. Onks tääl sipulii-huuto kuuluu aina kattilan kantta avatessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää lapset (ja toki aikuisetkin) joilla nirsoilu kohdistuu etenkin pääruokaan lisukkeineen, mutta jälkiruoka silti kelpaisi varsin hyvin. Kotonani oli ainakin sääntö että mikäli ei edes maista pääruokaa niin sitten ei saa jälkkäriäkään. Päiväkodissa työskennellessä meinasi välillä lähteä järki kun lapsi ei suostu lusikallistakaan maistamaan ruokaa.

Vierailija
104/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten tullut törmättyä sellaisiin tapauksiin, jotka eivät suostu syömään muuta kuin vaikka valkoista paahtoleipää ja coca colaa. Eräskin tapaus sai kotitaloustunneilla vapautuksen ruuan maistamisesta, kun ruokavalio oli edellä mainitun kaltainen. Mielestäni tuollaiseen pitäisi puuttua kunnolla, varsinkin kun kyseessä on kasvava nuori.

Vierailija
105/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:16"]

Kaverini oli ala-asteen opettaja aiemmin (opettaa lukiolaisia nykyään) mutta sanoi että vanhemmat soittelivat hänelle ja raivosivat että kun lapsensa ovat joutuneet syömään jotain aivan kauheaa ruokaa koulussa ja josta ne ei tykkää ja jota heille ei tarjota kotonakaan. Ilmeisesti äiti ja isä kertoivat lapsilleen jonkin ruuan olevan ällöä ja pahaa, joten lapset olivat luonnollisesti samaa mieltä ilman että olivat edes maistaneet kyseistä ruokaa tai raaka-ainetta. Oli sanonut jollekin lapselle että maistaisit nyt, niin vastaus oli että en ikinä aio kun mun äiti sanoo että se on ällöttävää. Oikeasti???

Huvittavinta kuulemma oli kun jonkun perheen moukkamaiselta kuulostava äiti soitti kaverilleni kouluun tyyliin että "meidän Jennica-Yasmine-Angelinah ei syö tuollaista ruokaa mitä koulussa tarjotaan, sillä me ollaan tämmönen kulinaristinen gourmet-perhe!" Kaverilla oli naurussa pitelemistä kun lapsi oli saman tyylinen kuin se pullea lapsimissi Honey Boo Boo ja imi kaiken ruuan naamaansa koulussa, mitään valittamatta ja taisi vielä syödä kavereidenkin lautasilta jämät! :D Ilmeisesti äidilleen oli ollut joku kauhistus kun lapsi syönyt jotain sellaista ruokaa koulussa jota hän itse inhosi. Tämä kaveri oli nimittäin kerran mennyt kaupungissa hampurilaisravintolan ohi lauantai-aamupäivänä niin näki että siellä tämä kyseinen perhe oli noutamassa ruokaa kahden lapsensa kanssa, ja heillä oli kokonaiset NELJÄ kpl sellaista paperista kantokassia! Että semmoinen kulinaristinen gourmet-perhe, joo.

[/quote]

Eipä ole j'rein viisas kaverisikaan; juoruilla nyt tuollaista omasta oppilaastaan ja vielä seurata mitä toiset ostavat! Älytöntä.

Vierailija
106/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:16"]

Kaverini oli ala-asteen opettaja aiemmin (opettaa lukiolaisia nykyään) mutta sanoi että vanhemmat soittelivat hänelle ja raivosivat että kun lapsensa ovat joutuneet syömään jotain aivan kauheaa ruokaa koulussa ja josta ne ei tykkää ja jota heille ei tarjota kotonakaan. Ilmeisesti äiti ja isä kertoivat lapsilleen jonkin ruuan olevan ällöä ja pahaa, joten lapset olivat luonnollisesti samaa mieltä ilman että olivat edes maistaneet kyseistä ruokaa tai raaka-ainetta. Oli sanonut jollekin lapselle että maistaisit nyt, niin vastaus oli että en ikinä aio kun mun äiti sanoo että se on ällöttävää. Oikeasti???

Huvittavinta kuulemma oli kun jonkun perheen moukkamaiselta kuulostava äiti soitti kaverilleni kouluun tyyliin että "meidän Jennica-Yasmine-Angelinah ei syö tuollaista ruokaa mitä koulussa tarjotaan, sillä me ollaan tämmönen kulinaristinen gourmet-perhe!" Kaverilla oli naurussa pitelemistä kun lapsi oli saman tyylinen kuin se pullea lapsimissi Honey Boo Boo ja imi kaiken ruuan naamaansa koulussa, mitään valittamatta ja taisi vielä syödä kavereidenkin lautasilta jämät! :D Ilmeisesti äidilleen oli ollut joku kauhistus kun lapsi syönyt jotain sellaista ruokaa koulussa jota hän itse inhosi. Tämä kaveri oli nimittäin kerran mennyt kaupungissa hampurilaisravintolan ohi lauantai-aamupäivänä niin näki että siellä tämä kyseinen perhe oli noutamassa ruokaa kahden lapsensa kanssa, ja heillä oli kokonaiset NELJÄ kpl sellaista paperista kantokassia! Että semmoinen kulinaristinen gourmet-perhe, joo.

[/quote]

Eipä ole j'rein viisas kaverisikaan; juoruilla nyt tuollaista omasta oppilaastaan ja vielä seurata mitä toiset ostavat! Älytöntä.

[/quote]

Niinpä! Ja kaikenlisäksi uskoo, kun lapsi sanoo, että "meidän äiti sanoi" :)

Vierailija
107/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:07"]

Nirsot lapset säälittää, ärtymys on enemmän heidän vanhempiaan kohtaan jotka eivät ole VIITSINEET opettaa monipuolista ruokavalioa lapsilleen. Olette varmaan huomanneet että nirsot lapset (ja aikuiset) ovat yleensä ylipainoisia, kelpaavat ruoat ovat epäterveellisiä.

[/quote]

Olemme varmaan huomanneet ihan muita asioita kuin sinä; nirso lapsemme on ollut koko ikänsä alipainon rajoilla, vaikka on tarjottu monipuolisesti erilaisia ruokia alusta alkaen. Lapsi ei syö mm. marjoja, paitsi puolukkaa, hedelmistä vain muutamaa lajia. Syö mitä tahansa kalaa, lihaa, maksaa jne. ja vaikka miten maustettuna. Ei syö kurkkua tai muita lasten mielestä yleensä hyviä ja kelvollisia, miedon makuisia kasviksia, mutta syö sujuvasti kikherneitä, kyssäkaalia, paprikaa, oliiveja ja juureksia. Kotona tuon kanssa ei ole ongelmia, mutta mikä ininä läpi päiväkotivuosien, kun ei kelpaa kurkku eikä tomaatit, ei mansikkajugurtti eikä vadelmarahka. Lapselle ei kelpaa limpparit ja suurin osa karkeista jää syömättä, jotain hyvää nirsoilussakin.

Vierailija
108/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:07"]Nirsot lapset säälittää, ärtymys on enemmän heidän vanhempiaan kohtaan jotka eivät ole VIITSINEET opettaa monipuolista ruokavalioa lapsilleen. Olette varmaan huomanneet että nirsot lapset (ja aikuiset) ovat yleensä ylipainoisia, kelpaavat ruoat ovat epäterveellisiä.
[/quote]

Tässä on olettamukset ihan päin pers... Perheen kolmas lapsi on nirso, painokäyrä on ollut aina miinukselka ja seurannoissa on juostu. Lempoariruoat ovat lohi, poro sekä esim porkkana uppoaa, tomaatti, paprija esimerkiksi ei. Ei tykkää karkusta ja kakuista. Kaikku samat ruoat on tuotu eteen kuin muilkekin

Vierailija
109/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:03"]Meidän nirsoilevalla lapsella on refluksitauti. En koe tarpeelliseksi kaikille selittää sitä.
[/quote] ja tämä onkin kamalaa täti-ihmisille, lapsi kun ei suostu syömään lättyjä, pannukakkuja, pullaa, pizzoja tai paprika/tomaattipohjaisia ruokia.

Vierailija
110/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö lapselle opettaa jo pienestä pitäen, että on olemassa tuttuja ja tuntemattomampia makuja? Ei siis sanottaisi ruokapöydässä että "namnam onko hyvää jogurttia" tai että "oho, syljit pois, oliko pahaa".

Vierailija
111/121 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooo arghhhhh!!!!!!!!

Vierailija
112/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:07"]

Nirsot lapset säälittää, ärtymys on enemmän heidän vanhempiaan kohtaan jotka eivät ole VIITSINEET opettaa monipuolista ruokavalioa lapsilleen. Olette varmaan huomanneet että nirsot lapset (ja aikuiset) ovat yleensä ylipainoisia, kelpaavat ruoat ovat epäterveellisiä.

[/quote]

Ei muuten pidä paikkansa. Mulla nirso (hoikka) lapsi, joka ei tykkää mm. pitsasta, jauhelihasta, jäätelöstä, nakeista ym.

Vierailija
113/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

113 jatkaa.. Lapseni lempiruoat on sushi ja kaviaari. Valitettavasti liian kallista joka päivä syötäväksi.

Vierailija
114/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää nirsoja ihmisiä joka tekee siitä valtavan numeron.. Minulle on ihan sama mitä joku kaveri syö ja ei syö kun tietää itsekkin ettei mikään kelpaa niin miksei vaan tuo omia eväitä illanistujaisiin ja pidä päätään kiinni? Mutta ei, kaikista ruuista kysellään kaikki ainekset kovaan ääneen tarkasti ja sit valitellaan kun nälkä olis ja mitähän söis.
Myös yksi sukulaislapsi aivan kamala tapaus: Jo 9vee ja ruoka on keino saada huomiota ja valtaa itselleen. Puhui koko ajan siitä mitä ei syö vaikka kukaan ei kysy, vaatii saada päättää mitä teen ruuaksi eikä usko vaikka sanon että hänen vanhempansa saavat olla vastuussa penikan syömisestä ja minä teen ruokaa vaan sitä syöville. Ruokapöydässä vanhemmat ei voi keskustella muiden kanssa tai edes katsoa muita lapsia kun huomio koko ajan ruuan kanssa läträävässä penikassa. Ite en haluaisi kiinnittää huomiota huonoon käytökseen ollenkaan

Vierailija
115/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän kokemusta nirsoista lapsista, mutta niiden nirsoudessa on kyse vanhempien omasta nirsoudesta ja hössötyksestä.

Yksi 9 v syö mummolassa, meillä ja jopa koulussa kaikkea. Kotona niillä on vaan tarjolla tiettyjä liharuokia ja tomaatteja. Koska perheen äiti on omien sanojensa mukaan erittäin laatutietoinen ruuan suhteen. Tää on hemmetin vaikea perhe ruoka vierainakin, että nyt ollaan tehty nyyttäriperusteella päivällisiä. Nää tuo omat laaturuokansa ja muut sitten jotain ihme ruokiaan.

Sitten kun syödään, niin alkaa älytön hössötys ja lapselle tuputus. Siinä vaiheessa muksu menee usein lukkoon, eikä syö mitään. Sen jälkeen alkaa noituminen, että tää on niin tätä ton kanssa ihan yhtä helvettiä ja kohta ollaan sen kanssa taas tiputuksessa, kun sokerit laskee..

Viimeksi järkkäsin lasten pöydän sisätiloihin ja tyttöhän oli iloisesti maistellut vaikka mitä. Kertoi meidän teinit. Ruoat oli pöydässä ja ottivat itse omaan tahtiin. Kukaan ei huohottanut niskaan ja pakottanut mihinkään. En siten pidä tätä lasta nirsona.

Toinen tuttavaperhe taas väittää, että heidän lapset syö mitä vaan. No, ei syö. Ne tidella nyrpistelevät nokkaansa aina ja "ei ole nälkä" vaikka tasan tietää, että nälkä on. Kun on syöminkejä tiedossa, niin tossa perheessä syödään vain kevyt aamupala ja muuten nälässä, kun on ilmaista ruokaa.

Heidät on niin ehdollistettu isänsä tekemään ruokaa, etteivät syö muuta. Vaikka olisi makkaraa grillissä, niin vain isänsä grillaamaan syövät. Muut vieraat raas ei halua tuon miehen tekevän gourmet ruokiaan, koska se polttaa aina kaikki. Kerran oli hyvin hiiltyneitä sieniä (osa hajosi tuhkaksi, kun koski) ja heidän lapset söi, namnam. Ehkä me muut oltiin silloin niitä nirsoja.

Tää vähä kokemus, niin vanhemmista se yleensä lähtee. Oli viidestä lapsesta sitten yksi nirso. Sama kasvatus, niin tuottaa eri tuloksen, koska lapset ovat omia persooniaan.

Vierailija
116/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen kans erään nirson 6v jonka äiti on anorektikko. Surullista, mutta lienee tullut sieltä :(

Vierailija
117/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kouluikäiset lapset?? Nehän on pieniä vielä.. Mutta itse asiaan: inhoan yli kaiken herkkupersoja lapsia. Semmosia jotka valikoi rusinat pullasta: ei salaattia, perunaa, leipää. Mutta pihvi ja jälkiruoka tuplana. Lapsen kavereissa on tämmösiä. Se taas ei haittaa, jos lapsi sanoo ettei tykkää vaikka sipulista.

Vierailija
118/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:07"]Nirsot lapset säälittää, ärtymys on enemmän heidän vanhempiaan kohtaan jotka eivät ole VIITSINEET opettaa monipuolista ruokavalioa lapsilleen. Olette varmaan huomanneet että nirsot lapset (ja aikuiset) ovat yleensä ylipainoisia, kelpaavat ruoat ovat epäterveellisiä.
[/quote]

Tässä on olettamukset ihan päin pers... Perheen kolmas lapsi on nirso, painokäyrä on ollut aina miinukselka ja seurannoissa on juostu. Lempoariruoat ovat lohi, poro sekä esim porkkana uppoaa, tomaatti, paprija esimerkiksi ei. Ei tykkää karkusta ja kakuista. Kaikku samat ruoat on tuotu eteen kuin muilkekin
[/quote]

Yhdyn tähän. Mun vanhin lapsi on kait yliherkkä ruuan koostumukselle ja maulle. On alipainoinen. Nuorimmaisia EI KYLLÄ tarvinnut opettaa syömään monipuolisesti. Niille vaan maistuu kaikki. Joten turhaan luulet OPETTANEESI lapsillesi jotain.

Vierailija
119/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella nirso lapsena ja vähän nykyäänkin.
Kärsin pienenä aikuisista jotka ajattelivat, että en ole tosissani tai en vain ole maistellut kaikkea.
Minua syötettiin väkisin tai istutettiin pöydässä.
Oksensin monet kerrat hoidossa ja koulussa.
Pystyin syömään vain äitini tekemää jauhelihakastiketta perunoilla. Myöhemmin myös isän tekemää kanaa.
Olin pitkään alipainoinen ja söin todella vähän.
Kaikki ruoka vain tuntui liian ällöttävältä suussa, haisivat ja maistuivat voimakkaalle.
Nyt syön jo paremmin, mutta vasta vähän aikaa sitten pystyin alkaa käyttämään esim. Suolaa mausteena, ennen en syönyt mitään mausteita.

Vierailija
120/121 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua inhota nämä, vaikka itse syönkin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikkea.
En ymmärrä miksi minun pitäisi reagoida mitenkään jonkun toisen ihmisen makumieltymyksiin. Opettajana ruokailen oman luokkani kanssa, enkä IKINÄ pakota heitä syömään mitään , mitä eivät halua. Kannustan maistamaan, mutta en ylläpidä mitään "lautanen tyhjäksi" kulttuuria.
Oppilaani vielä harjoittelevat ruokansa annostelun arvioimista, joten ylilyöntejä tapahtuu sillointällöin ja ruoka päätyy biojätteeseen.
Ruuan on tarkoitus olla positiivinen ja mukava asia, ei pelottava ja ahdistava juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi