Apua, 9-vuotias ei osaa uida, vinkkejä?
Lapseni pitää hirveästi vedestä ja osaa sukeltaa mutta se rohkeus yrittää uida pinnalla edes pientä matkaa äidin luo puuttuu enkä oikein tiedä miten voisin auttaa.
Koulun uintiviikko tulee huhtikuussa ja pelkään lapsen taas masentuvan kun muut ovat paljon häntä edellä.
Uimakouluihin ei ole varaa ja eipä niihin yleensä enää 9-vuotiaita otetakaan.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Uimaan oppii vain uimalla eli nyt 2-3 kertaa viikossa uimahalliin harjoittelemaan. Omat oppi uimaan ihan vanhanaikaisesti "hyppää laidalta veteen, sukella äidin luo, käännetään takaisin ja uidaan takaisin laidalle". Tätä kun kaksi vuotta toisti, lapsi oppi uimaan (toki oma oli 3v kun se kävi, mutta tuskin metodi iästä on kiinni). Hommaa lapselle sopivat uimalasit, ne tekee uimisesta aina huomattavasti mukavampaa.
Tämäpä vasta hyödyllinen vinkki, jos lapsi pelkää vettä. "Mene ja sukella".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimaan oppii vain uimalla eli nyt 2-3 kertaa viikossa uimahalliin harjoittelemaan. Omat oppi uimaan ihan vanhanaikaisesti "hyppää laidalta veteen, sukella äidin luo, käännetään takaisin ja uidaan takaisin laidalle". Tätä kun kaksi vuotta toisti, lapsi oppi uimaan (toki oma oli 3v kun se kävi, mutta tuskin metodi iästä on kiinni). Hommaa lapselle sopivat uimalasit, ne tekee uimisesta aina huomattavasti mukavampaa.
Tämäpä vasta hyödyllinen vinkki, jos lapsi pelkää vettä. "Mene ja sukella".
Eihän se ap:n lapsi pelännyt vettä, vaan nimenomaan osasi ja tykkäsi sukeltaa. Jos pelkää vettä ohje olisikin varmaan jotain muuta? Vai?
Kiitos kaikille rakentavia kommentteja esittäneille, lisääkin saa laittaa! :)
Tosiaan itse opin lapsena uimaan ilman uimakouluja kuten myös kaverini joten ajattelimme että kyllä meidänkin lapsi ajan kanssa oppii kun uimassa käydään.
Asumme Oulussa jossa vain yhteen uimakouluun otetaan 9-vuotiaita ja koulun hinta on melkein 200 euroa. Nämä hintavat oppitunnit pidetään illalla kello 20 mikä on myös haastavaa autottomalle.
Tokihan tuntemattomia on helppo haukkua netissä mutta en tiedä mitä hyötyä siitä on, ainakaan haukkuminen ei auta lastani uimaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään käytännön vinkkejä tai mistä niitä voisi löytää kun yrittää itse opettaa lasta?
Yle-areenassa lasten puolella on ollut muutamakin sarja, jossa lapsille pidetään uimakoulua ja näytetään niitä harjoituksia. Yksi taisi olla nimeltään Vesihirmut tai sen tapainen.
Youtubestakin löytää joitain opetusvideoita, laita hakukenttään "lasten uimakoulu"
Ei hätää. Te viette hänet nyt usein uimaan uimahalliin. Toiston kautta saa luottamuksen siihen, että vesi kantaa ja oppii rentoutumaan. Kun oppii rentoutumaan vedessä, oppii kellumaan ja sitä kautta uimaan. Te olette jo ihan superpitkällä, kun hän sukeltaa. Hyvinkin voi käydä, että hän oppii huhtikuussa uimisen alkeet ja innostuu. Sitten te vain pidätte huolen, että käytte tiiviisti uimassa ja harjoittelette uintitekniikkaa..
Lohdutan sen verran, että meidän esikoinen kävi 5 uimakoulua ennen kuin voi sanoa, että 10-vuotiaana oppi uimaan. Hänen pikkuveljensä oppi taas 5-vuotiaana eräänä hellekesänä, kun kävimme rannalla varmaan joka päivä. Nämä vaihtelee, älä huoli!
Meillä opetettiin niin, että pidettiin lasta mahan kohdalta kiinni ja lapsi polski ja huitoi käsillään. Kun tyyli alkoi näyttää oikealta, rohkaistiin uimaan niin että päästetään kiinni. Oppivat yhdessä kesässä, kun käytiin useita kertoja rannalla.
Naapurin eukko suuttui, kun opettaja laittoi Wilmaviestin, kun heidän 10 vuotias ei osaa uida. Suuttui, kun piti uimaan opettelua koulun velvollisuutena. Yritin selittää, että eihän niillä tunneilla ole mitenkään aikaa perehtyä uimisen opetteluun. Kyllä uida pitää osata alle kouluikäisenä.
No, heidän lapsilla on pelastusliivit (!) piha-altaassakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä opetettiin niin, että pidettiin lasta mahan kohdalta kiinni ja lapsi polski ja huitoi käsillään. Kun tyyli alkoi näyttää oikealta, rohkaistiin uimaan niin että päästetään kiinni. Oppivat yhdessä kesässä, kun käytiin useita kertoja rannalla.
Tässä oikein hyvä vinkki!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille rakentavia kommentteja esittäneille, lisääkin saa laittaa! :)
Tosiaan itse opin lapsena uimaan ilman uimakouluja kuten myös kaverini joten ajattelimme että kyllä meidänkin lapsi ajan kanssa oppii kun uimassa käydään.
Asumme Oulussa jossa vain yhteen uimakouluun otetaan 9-vuotiaita ja koulun hinta on melkein 200 euroa. Nämä hintavat oppitunnit pidetään illalla kello 20 mikä on myös haastavaa autottomalle.
Tokihan tuntemattomia on helppo haukkua netissä mutta en tiedä mitä hyötyä siitä on, ainakaan haukkuminen ei auta lastani uimaan.
Ap
Kyllähän Oulun kokoisessa kaupungissa uimakouluja on kaikenikäisille ja ihan järkihinnalla. Ehkä nyt korona-aikana ei, mutta se ei selitä sitä, miksei sun lapses osaa uida.
Lapset oppii, kun niitä vie ja pitää veden äärellä. Suurinta osaa ei edes tarvitse opettaa.
Kyllä 9-vuotiaitakin otetaan uimakouluun. Itse jouduin 9-vuotiaana 6-7 vuotiaiden kanssa samaan uimaryhmään kun en osannut uida. En oikein osaa vieläkään kunnolla, juuri ja juuri pääsin koulun pakolliset uimatunnit läpi.
Oletko harkinnut että hakisit tukea jostain järjestöstä jotka jakelee harrastustukia? En tiedä antavatko koulut enää tukiopetusta uimiseen, mutta siellä olin aikoinaan itse. Kannattaa kysyä koululta. Tietenkin voit alkaa myös säästämään rahaa uimakouluun tai opetat lapsen uimaan itse. Vaihtoehtoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Te viette hänet nyt usein uimaan uimahalliin. Toiston kautta saa luottamuksen siihen, että vesi kantaa ja oppii rentoutumaan. Kun oppii rentoutumaan vedessä, oppii kellumaan ja sitä kautta uimaan. Te olette jo ihan superpitkällä, kun hän sukeltaa. Hyvinkin voi käydä, että hän oppii huhtikuussa uimisen alkeet ja innostuu. Sitten te vain pidätte huolen, että käytte tiiviisti uimassa ja harjoittelette uintitekniikkaa..
Lohdutan sen verran, että meidän esikoinen kävi 5 uimakoulua ennen kuin voi sanoa, että 10-vuotiaana oppi uimaan. Hänen pikkuveljensä oppi taas 5-vuotiaana eräänä hellekesänä, kun kävimme rannalla varmaan joka päivä. Nämä vaihtelee, älä huoli!
Kiitos! :)
Ap
Mun oli lapsena vaikea oppia uimaan, enkä tajunnut noita uimakoulujen "laita pää veteen" -tyyppisiä vinkkejä, koska en todellakaan pelännyt vettä, vaan olisin mielellään leikkinut vedessä päiväkaudet. Vaikeus oli tajuta, että millä tavalla veden päälle pitää asettautua, jotta se kannattaa. Eli ehkä tätä kannattaa miettiä itsekin, että mitä itse uidessasi teet ja sanallistaa tätä lapselle? Itselle lopulta se ahaa-elämys tuli toistojen ja toistojen jälkeen, kun sai rauhassa kokeilla, eikä varsinkaan ollut painostavaa koululuokkaa tmv. siinä ympärillä. Eli siinä mielessä kuulostaa hyvältä, että haluaisit rauhassa lapsen kanssa opetella.
Vierailija kirjoitti:
Mun oli lapsena vaikea oppia uimaan, enkä tajunnut noita uimakoulujen "laita pää veteen" -tyyppisiä vinkkejä, koska en todellakaan pelännyt vettä, vaan olisin mielellään leikkinut vedessä päiväkaudet. Vaikeus oli tajuta, että millä tavalla veden päälle pitää asettautua, jotta se kannattaa. Eli ehkä tätä kannattaa miettiä itsekin, että mitä itse uidessasi teet ja sanallistaa tätä lapselle? Itselle lopulta se ahaa-elämys tuli toistojen ja toistojen jälkeen, kun sai rauhassa kokeilla, eikä varsinkaan ollut painostavaa koululuokkaa tmv. siinä ympärillä. Eli siinä mielessä kuulostaa hyvältä, että haluaisit rauhassa lapsen kanssa opetella.
Näin juuri, lapset ovat erilaisia. Yksi oppii uimaan kesällä järvessä polskiessa toinen ei opi vaikka uimakoulun kävisikin vaan vaatii yksilöllisempää harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oikein hyvä vinkki!
Riippuu varmaan paljon lapsen luonteesta, toimiiko tuo suora lähestymistapa vai ei. Isäni yritti opettaa minua uimaan juuri tuolla tavalla, mutta ei se auttanut mitään, kun se polskiminen ja huitominen ei auttanut huomaamaan sitä, että vesi todella kelluttaa. Kovin paljon en pitänyt roiskuvasta vedestäkään, joten välttelin uintia vuosikausia, ja opin uimaan vasta varhaisteininä. Olen lama-ajan lapsi, joten koulun uimatunnit oli ala-asteaikoinani leikattu minimiin.
Meillä myös oppivat molemmat melko myöhään, muistaakseni 7- ja 9-vuotiaina vai oliko jopa vuoden myöhemmin... Oli kyllä ihan uimakoulussa, jossa oli pieni ryhmä ja vesipelkoisia mukana.
Jos ei uimakouluun ole varaa, niin sitten pitäisi yhdessä käydä, mahdollisimman rauhallisissa ja "helpoissa" olosuhteissa. Lämmin vesi ja sopivan matala allas auttaa asiaa. Jos omat vanhemmat eivät oikein "osaa" opettaa, niin sitten voi yrittää jonkun toisen luotettavan aikuisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Näin minutkin on opetettu ja opin, vaikka olin kömpelö lapsi. Uimataidosta on ollut paljon iloa ja hyötyä elämässä.
Asia kannattaa hoitaa kuntoon tavalla tai toisella. Monet opettelevat uimaan aikuisenakin, joten onnistuu varmasti 9-vuotiaana.
Uimakoulussa opettaja opasti kun kysyin vinkkejä, että uimarengas pois, tilalle uimalauta. Pois käsikellukkeet, parempi lötköpötkö, josta tehty rinkula. Uimalasit voivat auttaa pään laittamisessa veteen. Tärkeää myös heitellä lapsia yllättäen veteen, opettaa toimimaan vedessä jos vaikka tipahtaa laiturilta tai vedestä.