Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajilta edut pois

Vierailija
10.08.2015 |

Millään muulla ammattiryhmällä ei ole samanlaisia, kohtuuttomia etuja. Ylipitkä kesäloma, jonka veronmaksajat kustantavat. Lyhyet työpäivät ja helppo työ. Kokeilisivat joskus oikeaa työelämää ja valittaisivat vasta sitten. Mitä vaativaa on muka siinä, että katsoo tunnit ja kokeet oppaasta? Ei kopiokoneen käyttöön tarvita korkeakoulututkintoa.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien työ on kaikkea muuta kuin helppoa. Työt seuraa kotiin, tuntien suunnitteluun kuluu iso siivu ''vapaa-ajasta'', oppilaat huorittelevat, vittuilevat, pelaavat puhelimillaan ja jos puhelimen ottaa pois niin alkaa uhkailu 'mä vien tän asian poliisille'.... Onpa opettajia joille satelee tappouhkauksia koska 'matikka nyt sattuu olemaan perseestä ja sen opettelu pilaa mun elämän'. Litania on pitkä. Kyllä opettajan työ on kuormittavaa. KÄY ITSE ENSIN MONTA VUOTTA KESTÄVÄ KOULUTUS OPETTAJAKSI, OLE OPETTAJA JA VALITA VASTA SITTEN, ETTÄ MITENKÄ TYÖ ON MUKA HELPPOA JA LOMAT PITÄISI LYHENTÄÄ. T. Opettajan tytär

Vierailija
42/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:03"]

Olin ohjaajana yläasteella - hyi helvetti. Ihan sama onko töissä nuorten huostaanottolaitoksessa vai normaalilla yläasteella - meno samanlaista. Nykyajan nuoret on niin kamalia. Ihme ettei silti kaikki perusopetuksen opettajat ole yhtä välinpitämättömiä ja kylmäkiskoisia kuin ammattikoulun opettajat (siinä on ryhmä joilla on turhia etuuksia, koska suurimmalla osalla aloista opiskelijat joutuvat itse opiskelemaan asiansa, koska opettajia ei yksinkertaisesti kiinnosta.) Opettajat ansaitsevat kyllä lomansa. Tai no, voisihan se koulu alkaa 1.8. kyllä se hirviöiden opettaminen on muutakin kuin kokeiden valvomista ja kopiokoneen käyttöä.

[/quote]

En tiedä miltä vuosikymmeneltä sinun kokemuksesi (?) huonosta ammattikoulun opetuksesta ovat, mutta sen tiedän, että opetuksen laatua arvioidaan nykyään hyvinkin tarkasti. Samoin tiedän, että opettajakunta nuortuu ja koostuu henkilöistä, joilla on myös vahva työelämäkokemus.

Oma kokemukseni on aivan erilainen, tosin sen olen saanut pääkaupunkiseudulla, tehdessäni yhteistyötä amisopejen kanssa. Muun Suomen tilanteesta en tiedä.

Olen nähnyt, kuinka amisope käy kotoa hakemassa oppilaan, jota ei sinäkään päivänä kiinnostanut tulla kouluun. Olen kuullut puheluita, joissa amisope yrittää takoa järkeä muiden samanlaisten jonnejen päähän.

Olen ollut läsnä, kun amisope yrittää vakuuttaa jonnen vanhemmat siitä, että koulu ja sen opettajat sekä opo ja sosiaalitantta ovat käyttäneet kaikki lailliset keinonsa saadakseen vanhempien kullannupun käymään koulunsa.

Olen myös nähnyt, kuinka ope käyttää omaa vapaa-aikaansa saadakseen oppilaalleen hänen tarvitsemaansa apua.

Näihin samoihin ongelmiin törmäävät myös sekä ala- että yläkoulun opet. 

Maailma on muuttunut, samoin ovat oppilaat muuttuneet. Kun soppaan lisätään vielä vanhemmat, jotka mieluummin sulkevat silmänsä lapsensa ongelmilta, tai vanhemmat, jotka vaativat omalle lapselleen erityiskohtelua, on opettajien työnkuva muuttunut todelliseksi moniosaajaksi.

Opettajan työ on tänä päivänä varmasti yksi stressaavimmista. 

Vielä, kun huomioimme, että aiemmin opettajan vuosipalkka maksettiin muistaakseni kymmenen kuukauden aikana ja nykyään vuosipalkka on jaettu 12:lle kuukaudelle, en ymmärrä, mistä tämä kateus kumpuaa. Itse en ryhtyisi opettajaksi edes tuplapalkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:37"]

En väittänytkään, etteivät opettajat joutuisi opiskelemaan ja työskentelemään vapaa-ajallaan vaan halusin tuoda näkökulmaa että muutkin joutuvat niin tekemään. Ja lähes joka alalla on nykyään projekteja yms. En halua vähätellä opettajien ammattia, haluan vain muistuttaa ettei se todellakaan ole ainutlaatuisen rankkaa ja raskasta kuten monesti näissä keskusteluissa tuodaan ilmi. T.34

[/quote]

Näin vankkoja mielipiteitä on ihmisellä, joka ei ole toiminut opettajana ja joka ei tiedä opettajan työstä höykäsen pöläyksen vertaa....

Tyypillistä. Vanha sananlasku kuuluu "luulo ei ole tiedon väärti". Revi siitä.

Vierailija
44/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:19"]

En voi sanoa olevani kateellinen, koska en ikinä alkaisi itse opettajaksi, mutta ihmettelen silti rehellisyyden nimissä miten yhdellä ammattiryhmällä voi olla näin erilaiset edut työssään. On varmasti rankkaa, eivätkä läheskään kaikki pärjäisi esim. yläasteen opena, mutta on niitä muitakin haastavia ammatteja. Olen itse leikkaussalisairaanhoitaja ja työni on rankkaa, joudun opiskelemaan kotona pärjätäkseni töissä ja kuormitun välillä henkisesti tilanteista työssäni. Olen tyytyväinen työhöni ja lomiini, mutta aina näitä keskusteluja lukiessa tulee mieleen MIKÄ siinä opettajan työssä on niin kovasti rankempaa kuin muissa ammateissa, kun aina sanotaan että "kokeilkaa itse ja sanokaa sitten uudelleen". En mieti tätä koskaan muulloin, paitsi kun keskustelu nousee mediassa esiin syksyisin... Pakko kerrankin osallistua keskusteluun vaikka vaikutankin varmasti nyt kateelliselta.

[/quote]

Tämä vastakkainasettelu tässä keskustelussa mättää. Toivon, ettei yksikään opettaja ole sinulle todennut, että hänen työnsä on rankempaa kuin sinun. Jos on,  niin hölmö opettaja. Rankkaa työtä on monella alalla, opettajat vain tuntuvat joutuvan puolustelemaan itseään tämäntästä. Puhutaan lyhyistä työpäivistä; ei huomioida, että opetusvelvollisuus sisältää opetuksen. Sama systeemi kuin jos esim. sinun työssäsi työaikasi olisi lyhyempi, muttei sisältäisi tiimipalavereja, raportteja, kirjauksia, mahdollisesti yhteyksiä potilaan omaisiin, hoidon suunnittelua jne. Pelkän aktiivisen hoidon. Päästään varmaan aika samoihin lukuihin? 

Toinen kiistakapula on tämä kesäkeskeytys, jonka aikana saatu palkka on ansaittu lukuvuoden aikana. Jos opettajat olisivat kesäloman aikana töissä (useat toki tekevät jotain työtehtäviä kesällä), pitäisi sen näkyä myös palkassa. Kyllä palautuminen vaatii aikaa, mutta vaatii se sitä muillakin aloilla ja - jos olen ihan rehellinen - kymmenen viikkoa on itselleni vähän liikaa lomaa. 

Vierailija
45/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaisin mielelläni, mutta monilla vanhemmilla on niin huonotapaisia ja/tai tärähtäneitä lapsia, että kasvattamiseen menisi 80 prosenttia oppitunneista.

Mitä muuta voi olettaa, kun isä- ja äitikullat hokevat vi-a siinä missä jälkikasvukin? Ja juovat lisäksi liikaa alkoholia ja tupakoivat.

Olen tyytyväinen siitä, että joku vielä suostuu opettamaan kasvattamattomia villilaumoja. Eiköhän pari joukossa olevaa älykästä ja lahjakasta lasta auta kyseisessä tilanteessa.

Vierailija
46/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:19"]En voi sanoa olevani kateellinen, koska en ikinä alkaisi itse opettajaksi, mutta ihmettelen silti rehellisyyden nimissä miten yhdellä ammattiryhmällä voi olla näin erilaiset edut työssään. On varmasti rankkaa, eivätkä läheskään kaikki pärjäisi esim. yläasteen opena, mutta on niitä muitakin haastavia ammatteja.

Olen itse leikkaussalisairaanhoitaja ja työni on rankkaa, joudun opiskelemaan kotona pärjätäkseni töissä ja kuormitun välillä henkisesti tilanteista työssäni. Olen tyytyväinen työhöni ja lomiini, mutta aina näitä keskusteluja lukiessa tulee mieleen MIKÄ siinä opettajan työssä on niin kovasti rankempaa kuin muissa ammateissa, kun aina sanotaan että "kokeilkaa itse ja sanokaa sitten uudelleen".

En mieti tätä koskaan muulloin, paitsi kun keskustelu nousee mediassa esiin syksyisin... Pakko kerrankin osallistua keskusteluun vaikka vaikutankin varmasti nyt kateelliselta.
[/quote]

Voi hyvänen aika, ei siinä mitään erityisen rankkaa olekaan, vaikka rankkaa onkin, erityisesti jos työnsä tekee hyvin. Meillä nyt vaan sattuu asiakaskunta olemaan kesän tauolla, joten sitä kautta myös opettajilla pitkät lomat. Jos olet lukutaitoinen, niin varmaan olet jo monesta viestistä ymmärtänyt, miten opettajien palkkakehitys on tapahtunut eli miten kesältä voidaan maksaa palkkaa. Se on selitetty niin moneen kertaan, että jos sen haluaa ymmärtää, sen ymmärtää.

T. Luokanopettaja, joka nauttii vaativasta työstään ja sen eduista

Vierailija
47/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:24"]opettajia on niin erilaisia. Yläasteen ja lukion opettajia kunnioitan. Pitkää päivää ja paljon kokeita. Mutta ala-asteen opettajat. Siellä ei paljon hommat paina.

Meidän koulut yhdistyi yhteinäiskouluksi ja ala-asteen opettajat oli paniikissa, kun joutui yläasteen ja lukion opettajien kanssa samaan opettajanhuoneeseen. Olivat tottuneet istumaan välitunnit kahvilla ja syömään vanhempien tuomaa pullaa ja juoruamaan. Nyt joutuivat välitunnit tekemään tuntivalmisteluita, kuten muut opettajat. Eihän se enää kivaa ollut, kun ei saanut välkällä juoruta vanhemmista ja oppilaista.
[/quote]

No tuo on kyllä törkeää puppua!

Vierailija
48/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:01"]Opettajan työ ei ole mitenkään helppoa ja yksinkertaista, jos sitä tekee kunnolla. Läheskään kaikki ihmiset eivät pärjäisi opettajina tai olisivat ihan huonoja opettajia. Osa opettajista varsinkin yläkoulussa on kuitenkin järkyttäviä lusmuja, jotka menee aina siitä, mistä aita on matalin eikä tee juuri mitään opetustuntien ulkopuolella. Toiset opettajat taas panostavat työhönsä kunnolla.
Itselläni on paljon tunteja, istun paljon palavereissa, osallistun moniin työryhmiin, käyn paljon koulutuksissa, hoidan asiakirjat kuntoon ja olen ns. hyvä opettaja niin oppilaiden, kollegojen ja vanhempien mielestä.
En koe tarvitsevani kymmenen viikon kesälomaa (toki nautin siitä), ja minua ärsyttää, kun opettajat eivät tule esim. viikkoa ennen lukukauden alkua suunnittelemaan yhdessä opetusta ja muita juttuja.

XXXXXX

Sinäkö opettaja, HAHA!! Tekstisi perusteella et ole suorittanut edes peruskoulua.