Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajilta edut pois

Vierailija
10.08.2015 |

Millään muulla ammattiryhmällä ei ole samanlaisia, kohtuuttomia etuja. Ylipitkä kesäloma, jonka veronmaksajat kustantavat. Lyhyet työpäivät ja helppo työ. Kokeilisivat joskus oikeaa työelämää ja valittaisivat vasta sitten. Mitä vaativaa on muka siinä, että katsoo tunnit ja kokeet oppaasta? Ei kopiokoneen käyttöön tarvita korkeakoulututkintoa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:39"]

Ei tyhjästä makseta millään muullakaan alalla!

[/quote]

Eipä tyhjästä valitettavasti makseta opettajillekaan. Kyllä se on se opetusajan palkka, joka on jaettu koko vuodelle. (määräaikaisuuksista aiheutuvat ongelmat sitten erikseen, niihin en mene nyt)

http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/opettajien-palkastako-saastoja/1216099?pwbi=7494266af6fd8e3d046aad653c1d3746

Vierailija
22/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:40"]opettajille myös työaikaa pidemmäksi ja lomaa lyhyemmäksi, kuten muillekkin aloille ollaan saamassa aikaiseksi.
[/quote]

Tuskinpa ollaan.
Jaetaan joka alalla mielummin työ työttömien kanssa kuin että yhä harvemmalla on työtä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ ei ole mitenkään helppoa ja yksinkertaista, jos sitä tekee kunnolla. Läheskään kaikki ihmiset eivät pärjäisi opettajina tai olisivat ihan huonoja opettajia. Osa opettajista varsinkin yläkoulussa on kuitenkin järkyttäviä lusmuja, jotka menee aina siitä, mistä aita on matalin eikä tee juuri mitään opetustuntien ulkopuolella. Toiset opettajat taas panostavat työhönsä kunnolla.
Itselläni on paljon tunteja, istun paljon palavereissa, osallistun moniin työryhmiin, käyn paljon koulutuksissa, hoidan asiakirjat kuntoon ja olen ns. hyvä opettaja niin oppilaiden, kollegojen ja vanhempien mielestä.
En koe tarvitsevani kymmenen viikon kesälomaa (toki nautin siitä), ja minua ärsyttää, kun opettajat eivät tule esim. viikkoa ennen lukukauden alkua suunnittelemaan yhdessä opetusta ja muita juttuja.

Vierailija
24/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosi helppo työ ja lyhyt koulutus, paviaani.

Vierailija
25/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan räkänokista pitäis saada puoli vuotta lomaa kerrallaan, ja vartija tunnille mukaan. Vanhemmat soittelevat kotiin ja vinkuvat, että meidän pikku Oliwer-Luca Herodes saa pitää puhelimensa päällä ja pelailla, ja se on siinä. Opettajiin käydään käsiksi ja puukkoa jo vilautellaan. Moni pakenee alalta, miksiköhän? Muistellaanpas tapaus Korhonen...

Vierailija
26/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ohjaajana yläasteella - hyi helvetti. Ihan sama onko töissä nuorten huostaanottolaitoksessa vai normaalilla yläasteella - meno samanlaista. Nykyajan nuoret on niin kamalia. Ihme ettei silti kaikki perusopetuksen opettajat ole yhtä välinpitämättömiä ja kylmäkiskoisia kuin ammattikoulun opettajat (siinä on ryhmä joilla on turhia etuuksia, koska suurimmalla osalla aloista opiskelijat joutuvat itse opiskelemaan asiansa, koska opettajia ei yksinkertaisesti kiinnosta.) Opettajat ansaitsevat kyllä lomansa. Tai no, voisihan se koulu alkaa 1.8. kyllä se hirviöiden opettaminen on muutakin kuin kokeiden valvomista ja kopiokoneen käyttöä.

Vierailija
27/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:25"]

Mistä tämä kateus ja viha kumpuaa? Sitten ihmetellään, kun joku tempaisee turpaan, tai kiusaa...

[/quote] DDD Provot ja trollitkin ovat vain tympeitä...mut tietty paljastavat hyvin tämän meidän aikamme vastenmielisyyden. Tai siis isommasta näkökulmasta katsoen, netti ja erityisesti some sen paljastaa. Ennen mölyt pysyi mahassa ja ihmisten typeryys, katkeruus, kateus ja viha pysyi vain lähipiirin tiedossa, nyt se leviää sekunnissa maailmalle. 

Huvittavaa on, et somea esim. tervehdittiin erittäin positiivisena, yhteisöllisyyttä ja demokratiaa lisäävänä väylänä, mut ainoa mitä on tapahtunut on ihmisvihan kasvaminen. Demokratia on lisääntynyt siten, et äänekkäät ja pakkomielteiset fanaatikot ja riidan- ja vihankylväjät floodaavat joka kanavalle ja peittävät kaiken muun alleen. 

Ja jos tässä yhteisössä on joku aivan ihana, positiivinen, avoin, älykäs, ystävällinen ja huumorintajuinen yksilö, niin se näännytetään - kateelliset vainoavat, ihaliljat puolestaan takertuvat häneen kuin hukkuva oljenkorteen ja yrittävät imeä hänet tyhjiin (en siis tarkoita pelkkää suuseksiä DDD).

Vierailija
28/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:01"]Opettajan työ ei ole mitenkään helppoa ja yksinkertaista, jos sitä tekee kunnolla. Läheskään kaikki ihmiset eivät pärjäisi opettajina tai olisivat ihan huonoja opettajia. Osa opettajista varsinkin yläkoulussa on kuitenkin järkyttäviä lusmuja, jotka menee aina siitä, mistä aita on matalin eikä tee juuri mitään opetustuntien ulkopuolella. Toiset opettajat taas panostavat työhönsä kunnolla.
Itselläni on paljon tunteja, istun paljon palavereissa, osallistun moniin työryhmiin, käyn paljon koulutuksissa, hoidan asiakirjat kuntoon ja olen ns. hyvä opettaja niin oppilaiden, kollegojen ja vanhempien mielestä.
En koe tarvitsevani kymmenen viikon kesälomaa (toki nautin siitä), ja minua ärsyttää, kun opettajat eivät tule esim. viikkoa ennen lukukauden alkua suunnittelemaan yhdessä opetusta ja muita juttuja.

[/quote]
Et ole opettaja sori vaan huono yritys.

Vierailija
29/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa nyt taas.

Vierailija
30/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:49"]Lääkäreillä on sentään vastuuta, potilas voi kuolla hoitovirheeseen. Opettajilla on niin iso ja kovaääninen ammattijärjestö, joka välittömästi nostaa metelin siitä, jos mihinkään näistä muinoin saavutetuista eduista puututaan ja systeemiä yritetään siirtää nykyaikaan.
[/quote]

Eli lääkäri tai ei mitään? Tämä yhteiskuntahan pyörisi jos ainoa ammattikunta olisi lääkärit. Missäs sitten kouluttautuisitte?

Vierailija
31/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, että. Eihän näihin enää jaksa reagoida. Huvit sullakin kun jaksat asiasta mankua. Hyvää jatkoa vaan kaikille mielensä pahoittajille. T. Aineen- ja luokanopettaja

Vierailija
32/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa olevani kateellinen, koska en ikinä alkaisi itse opettajaksi, mutta ihmettelen silti rehellisyyden nimissä miten yhdellä ammattiryhmällä voi olla näin erilaiset edut työssään. On varmasti rankkaa, eivätkä läheskään kaikki pärjäisi esim. yläasteen opena, mutta on niitä muitakin haastavia ammatteja.

Olen itse leikkaussalisairaanhoitaja ja työni on rankkaa, joudun opiskelemaan kotona pärjätäkseni töissä ja kuormitun välillä henkisesti tilanteista työssäni. Olen tyytyväinen työhöni ja lomiini, mutta aina näitä keskusteluja lukiessa tulee mieleen MIKÄ siinä opettajan työssä on niin kovasti rankempaa kuin muissa ammateissa, kun aina sanotaan että "kokeilkaa itse ja sanokaa sitten uudelleen".

En mieti tätä koskaan muulloin, paitsi kun keskustelu nousee mediassa esiin syksyisin... Pakko kerrankin osallistua keskusteluun vaikka vaikutankin varmasti nyt kateelliselta.

Vierailija
33/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:19"]

En voi sanoa olevani kateellinen, koska en ikinä alkaisi itse opettajaksi, mutta ihmettelen silti rehellisyyden nimissä miten yhdellä ammattiryhmällä voi olla näin erilaiset edut työssään. On varmasti rankkaa, eivätkä läheskään kaikki pärjäisi esim. yläasteen opena, mutta on niitä muitakin haastavia ammatteja. Olen itse leikkaussalisairaanhoitaja ja työni on rankkaa, joudun opiskelemaan kotona pärjätäkseni töissä ja kuormitun välillä henkisesti tilanteista työssäni. Olen tyytyväinen työhöni ja lomiini, mutta aina näitä keskusteluja lukiessa tulee mieleen MIKÄ siinä opettajan työssä on niin kovasti rankempaa kuin muissa ammateissa, kun aina sanotaan että "kokeilkaa itse ja sanokaa sitten uudelleen". En mieti tätä koskaan muulloin, paitsi kun keskustelu nousee mediassa esiin syksyisin... Pakko kerrankin osallistua keskusteluun vaikka vaikutankin varmasti nyt kateelliselta.

[/quote]

Kyllä opettajatkin joutuvat opiskelemaan työssään. Ja kouluttautumaan jatkuvasti. Ja on ties mitä kansainvälisiä projekteja, jotka aiheuttavat lisätöitä. Opettajien työ ei lopu samaan aikaan, kun koululaiset pääsevät kesälomalle. Ja alkaa aikaisemmin kuin koululaiset palaavat kouluun. 

Vierailija
34/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajia on niin erilaisia. Yläasteen ja lukion opettajia kunnioitan. Pitkää päivää ja paljon kokeita. Mutta ala-asteen opettajat. Siellä ei paljon hommat paina.

Meidän koulut yhdistyi yhteinäiskouluksi ja ala-asteen opettajat oli paniikissa, kun joutui yläasteen ja lukion opettajien kanssa samaan opettajanhuoneeseen. Olivat tottuneet istumaan välitunnit kahvilla ja syömään vanhempien tuomaa pullaa ja juoruamaan. Nyt joutuivat välitunnit tekemään tuntivalmisteluita, kuten muut opettajat. Eihän se enää kivaa ollut, kun ei saanut välkällä juoruta vanhemmista ja oppilaista.

Vierailija
35/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mun sanoneen että vielä tulee se päivä kun niiden pätevien opettajien perään itketään ja pisa-tulokset ovat toiletissa! Jos tämä sama meno jatkuu, niin kohta ei ole yhtään pätevää opettajaa esim. yläkouluissa. Kyllä korkeakoulutettu leipänsä helpommallakin voi ansaita kun olemalla väliinpitämättömien räkänokkien vartija. 

Vierailija
36/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opettajan sijaisena ja monena päivänä en meinannut ehtiä edes vessaan. Ja syödä ei aina ehtinyt. Opeilla ei ole kunnon taukoja, vaan aina on joku välituntivalvonta tai ruokailuvalvonta tai pitää keskustella välitunti jonkun oppilaan kanssa, joka aikoo olla pois koulusta seuraavan viikon ja tarvii läksyt etukäteen tai joka on ollut pois koulusta.

Ja ne tunnit, noin 25 levotonta teiniä...kuin kivirekeä vetäisi että päästään asiassa edes pieni pykälä eteenpäin. No joskus onnistumisen hetkiä, mutta ei tullut helpolla ne.

Vaikka ensimmäisenä sijaispäivänä oli vain kaksi opetustuntia, oli sen jälkeen kotona sellainen olo kuin olis hakattu. Ihan puhki ja piti levätä loppupäivä, että pystyi menemään taas aamulla töihin. Kun pitää olla joka hetki tarkkaavainen ja reagoida kaikkeen, niin uupuu totaalisesti.

Vierailija
37/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väittänytkään, etteivät opettajat joutuisi opiskelemaan ja työskentelemään vapaa-ajallaan vaan halusin tuoda näkökulmaa että muutkin joutuvat niin tekemään. Ja lähes joka alalla on nykyään projekteja yms. En halua vähätellä opettajien ammattia, haluan vain muistuttaa ettei se todellakaan ole ainutlaatuisen rankkaa ja raskasta kuten monesti näissä keskusteluissa tuodaan ilmi.

T.34

Vierailija
38/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:30"]

Sanokaa mun sanoneen että vielä tulee se päivä kun niiden pätevien opettajien perään itketään ja pisa-tulokset ovat toiletissa! Jos tämä sama meno jatkuu, niin kohta ei ole yhtään pätevää opettajaa esim. yläkouluissa. Kyllä korkeakoulutettu leipänsä helpommallakin voi ansaita kun olemalla väliinpitämättömien räkänokkien vartija. 

[/quote]

Akateeminen työttömyys on niin kova nykyään, että en usko monenkaan vakituisessa opettajan paikassa olevan sanovan itseänsä irti.

Vierailija
39/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:37"]

En väittänytkään, etteivät opettajat joutuisi opiskelemaan ja työskentelemään vapaa-ajallaan vaan halusin tuoda näkökulmaa että muutkin joutuvat niin tekemään. Ja lähes joka alalla on nykyään projekteja yms. En halua vähätellä opettajien ammattia, haluan vain muistuttaa ettei se todellakaan ole ainutlaatuisen rankkaa ja raskasta kuten monesti näissä keskusteluissa tuodaan ilmi. T.34

[/quote]

Kyllä huomaa, että et ole opettajan töitä tehnyt. Opettajien työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja siinä ei ojennella vain keveitä veitsiä lääkärille, vaan tehdään persoonalla työtä kylmissä luokissa ja huonoissa työoloissa. 10 viikkoa hädin tuskin riittää toipumiseen, ennen kuin on taas aloitettava uusi lukukausi. Onneksi sen katkaisee viikon syysloma, jotta saa vähän toipua.

Vierailija
40/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin on jokaiseen opettajan vakituiseen paikkaan jopa kymmeniä hakijoita. Päteviä sijaisia löytyy ja opettajia on kortistossa. En usko, että ihan helpolla pula pätevistä opettajista tulee.