Isoäidin lahjat lapsilleni arvoltaan 1-3e.
Puhun synttäri- ja nimipäivä- ja joululahjoista. Onko normaalia vai "nuukailua"? Kyseessä rikas (=oikeasti rikas) eläkeläinen.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:12"]
Mitä edes saa tuohon hintaan? Kerroppas esimerkkejä.
[/quote]
Muakin kiinnostaa ja lapsen ikä myös. Nuukailua tuo silti on... vaan ei kiellettyä.
Tarraliuskoja, käytettyjä leluja kirppikseltä, alennuslaarin kirjoja ym.
ap
Miksi isoäidin pitäisi antaa kallis lahja? Ja jos isoäiti on oikeasti rikas eli omaisuutensa arvo on yli 4 miljoonaa euroa, niin eiköhän sinutkin ole koulutettu aika hyvään ammattiin ja tienaamaan.
No onhan tuo epänormaalia nuukailua, mutta ihan oivallistakin hommaa pihistellä ja opettaa lapsia vähemmälle
Kun isoäidille kerrotaan, että meidän lapsille ei sitten osteta sitä ja tätä, niin hän oppii aika äkkiä, ettei hukuta lapsia tavaraan. Tarra-arkki on sopiva lahja sellaiselle lapselle, jonka äiti on tiukkapipo.
Vanhemmiten moni nuuka tulee entistä nuukemmaksi. Ilmeiseti taustalla on lapsuudentrauma. Ei se mitään, osta itse lapsillesi se, mitä he tarvitsevat.
On rikas koska on säästänyt koko ikänsä. Sama meininki jatkuu siis, ok on. Nuuka on nuuka, kai ne luulee saavansa rahat hautaan mukaansa.
Ehkä ei tee tahallaan, kun ihminen tulee tarpeeksi vanhaksi niin ei vaan tajua nykymaailmasta mitään. Mummon omassa lapsuudessa tarraliuska on ollut hieno lahja, elää varmaan muistojen kautta sitä aikaa. Selitä tilanne kärsivällisesti mummolle ja varaudu että joudut tämän selityksen kertomaan monta kertaa.
Ideahan on tärkein. Ei lapsille tarvitse ostaa niitä satasen robottikoiria. Ihan turhia.
Tarviiko sitä tavaraa? Nykylapsilla on sitä niin paljon ja liikaakin.
Onko sitä sukupolvea, että eletään muutenkin nuukasti? Mitä väliä edes sitä paitsi on lahjan rahallisella arvolla, jos se on saajalle mieluinen?
Kiva että muistaa lapsenlapsiaan kuitenkin. Ennemmin olisin kiinnostunut siitä miten kohtelee lapsiasi. Leikkiikö, onko kiinnostunut lasten asioista, viettääkö aikaa lasten kanssa vapaaehtoisesti? Haluatko itse opettaa lapset kulutushysteerisiksi ja rahanahneiksi aikuisiksi?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:15"]Tarraliuskoja, käytettyjä leluja kirppikseltä, alennuslaarin kirjoja ym.
ap
[/quote]
Mitä vikaa näissä siis on? Muuta kuin hinta? Mi käikäiset lapset? Kelpaako lapsille?
Itse olen ostellut lapsenlapsille ja heidän vanhemmilleen pienestä eläkkeestäni vuoden aikana 5 synttärilahjaa, arvo n. 40€/lahja sekä joululahjat vielä päälle arvoltaan toista sataa. Itse en ole saanut heiltä kuin yhden kukan puutarhasta. Minäkin olisin halunnut saada edes yhden syntymäpäivälahjan! Hyvin toimeentuleva matkusteleva perhe.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:21"]
Ehkä ei tee tahallaan, kun ihminen tulee tarpeeksi vanhaksi niin ei vaan tajua nykymaailmasta mitään. Mummon omassa lapsuudessa tarraliuska on ollut hieno lahja, elää varmaan muistojen kautta sitä aikaa. Selitä tilanne kärsivällisesti mummolle ja varaudu että joudut tämän selityksen kertomaan monta kertaa.
[/quote]
Siis tajua mitä? Että lapsenlapsille isoäiti on joku ihmeen rahoitusautomaatti, joka ostaa kaiken siksi, että hänellä' on rahaa?
Minusta lapsille ei edes tarvitse tuoda lahjoja, kyllä vanhemmat voi ihan itse ne hankkia. Isoäidiltä riittää läsnäolo ja juttelu, ei siihen tarvitse maksuja mukaan sotkea.
En lähtenyt tässä lasten tarpeesta. Lapset ovat tyytyväisiä ylipäätään muistamiseen jne. Se ei ole tässä pointtina. En myöskään itse "halua" arvokkaampia lahjoja, ja mistä keksitte että haluaisin kalliita robottikoiria tai tavaraa. Mua kiinnostaa vain se, että lahjat ovat systemaattisti todella pieniä arvoltaan ja isoäiti on oikeasti rikas eli arvo ei ole missään suhteessa hänen käytettävissä olevaan rahamääräänsä. Ajaako hän tällä jotain agendaa, yrittää "opettaa" tai "kouluttaa" minua siihen, että käytän väärin rahaa omiin lapsiini. Vai onko hän menettänyt käsityksensä rahan arvosta, sekin on käynyt mielessä.
Lasten kaverisynttäreiden lahjankin minimiarvo on oikeasti 10e joten tuo on oikeasti alta lipan.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:29"]
En lähtenyt tässä lasten tarpeesta. Lapset ovat tyytyväisiä ylipäätään muistamiseen jne. Se ei ole tässä pointtina. En myöskään itse "halua" arvokkaampia lahjoja, ja mistä keksitte että haluaisin kalliita robottikoiria tai tavaraa. Mua kiinnostaa vain se, että lahjat ovat systemaattisti todella pieniä arvoltaan ja isoäiti on oikeasti rikas eli arvo ei ole missään suhteessa hänen käytettävissä olevaan rahamääräänsä. Ajaako hän tällä jotain agendaa, yrittää "opettaa" tai "kouluttaa" minua siihen, että käytän väärin rahaa omiin lapsiini. Vai onko hän menettänyt käsityksensä rahan arvosta, sekin on käynyt mielessä.
Lasten kaverisynttäreiden lahjankin minimiarvo on oikeasti 10e joten tuo on oikeasti alta lipan.
ap
[/quote]
Jospa hän ajattelee, että koska sinä käytät rahojasi lapsiisi, ei hänen enää tarvitse ja riittää pieni muistaminen. Ne nyt kuitenkin ovat hänen omia rahojaan ja toistaiseksi Suomessa ei ole lakia, jonka mukaan 50v täyttänyt nainen menettää oikeuden omaisuutensa hallintaan, jos ei ymmärrä tuhlata sitä lapsenlapsiin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:21"]
On rikas koska on säästänyt koko ikänsä. Sama meininki jatkuu siis, ok on. Nuuka on nuuka, kai ne luulee saavansa rahat hautaan mukaansa.
[/quote]
ei saa mutta kerkii lahjoittamaan vähän ennen kuolemaan tai nostaa rahat tililtä ja polttaa ne
Älä valita, saat isomman perinnön.
Mitä edes saa tuohon hintaan? Kerroppas esimerkkejä.